Airbag verwijderen of deactiveren

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Airbag verwijderen of deactiveren

Bericht door Andry » 22 jul 2010, 21:38

Ik rij al een tijd (zolang ik auto's rij die voorzien zijn van een airbag) met een gedeactiveerde of verwijderde airbag. Nu vraag ik me af wat de consequenties qua verzekeren kunnen zijn in het geval dat ik bij een ongeluk betrokken en gewond raak bijv. omdat ik in aanraking kom met het stuur. De reden dat ik de airbag altijd uitschakel is dat ik kort op het stuur zit, rechtop met licht tot redelijk gebogen armen. De afstand tussen mij en de airbag is hooguit 35 cm en nav diverse filmpjes kom ik gewoon kortstondig helemaal klem te zitten tussen m'n stoel en de airbag ipv. dat je met je hoofd op een al leeglopende airbag knalt. Als ik alle filmpjes zo bekijk van geactiveerde airbags is er in mijn situatie geneens ruimte voor de airbag om zich helemaal op te blazen. Volgens mij is het middel in dit geval erger dan de kwaal, want zo'n airbag blaast zich razendsnel op dmv. een explosief dat een enorme hoeveelheid gas produceert en is op het moment van vullen aardig hard. De eigenlijke functie van de stuurairbag (het opvangen van het hoofd) is volgens mij in mijn geval niet van toepassing, want ik zit op dat moment kompleet klem. Sterker nog: volgens mij krijg ik in het geval van een aanrijding een extra klap naar achteren...

Kan ik die korte afstand tov het stuur aanvoeren als excuus voor het uitschakelen van de airbag in het geval van letsel bij een ongeval of niet?

Een APK eis: Naast de aanwezigheid van airbags en een juiste werking van de waarschuwingslampjes voor de airbags

Voor het deactiveren plaatst ik een weerstandje zodat er geen storing optreed en de rest van het systeem dus gewoon aktief blijft. Nu vraag ik me af in hoeverre dit legaal is, het is wel ter bevordering van m'n eigen veiligheid en tegen het stuur klap is waarschijnlijk toch wel met m'n hoofd.

Heeft iemand enig idee, of zie ik misschien iets over het hoofd?

Martin van der Zwaard

Re: Airbag verwijderen of deactiveren

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 jul 2010, 22:00

Toevallig was er vandaag een stuk op de radio wat hier over ging. Ook gehoord zeker??

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 22 jul 2010, 22:25

Nee, helaas.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 23 jul 2010, 13:16

Was een onderzoek waaruit blijkt dat kleinere mensen meer letsen hebben bij een ongeval dan langere mensen, vanwege de reden dat kleinere mensen dichter op het stuur zitten.

Is een hele slimme meneer/mevrouw geweest die dat onderzoek gedaan heeft :nah:

Plaats reactie