Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Knot

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Knot » 22 jul 2010, 11:57

Robertdj schreef:Misschien een domme vraag, maar hoe zit het eigenlijk met letsel op trackdays? Geen schuldvraag dus letsel wordt betaald door je eigen zorgverzekering?
Nog ff... dan mogen ze dat ook voor al het voetbalgeouwehoer doen!

Kasteel

Bericht door Kasteel » 22 jul 2010, 12:02

wjn schreef:Goed lezen / interpreteren is lastig?

Uitgesloten zijn "a. Snelheidsritten"

Met daarbij een aantal specifieke voorbeelden:
- als met het motorrijtuig wordt getraind of deelgenomen aan ritten of wedstrijden waarbij het gaat om snelheid of behendigheid
- rijden op een circuit (bijvoorbeeld Assen, Zandvoort)
- rijden op de Nurburgring

Als je dus een rijvaardigheidstraining doet op Zandvoort of Assen, is het gewoon gedekt. Dan gaat het nl. niet om de snelheid.
Idem voor Nurburgring, als je daar een rondje op wilt rijden, is dat dus gewoon gedekt.
Gaat 'm niet worden vrees ik :D, ken nog wel wat situaties waarbij het verkeerd ging op een non-track day op een afgesloten baan met soortgelijke voorwaarden, maar je kans is dan echt nihil.

Mijn vraag is echter, mogen zij dit? Bedoel centrum Amsterdam gebeuren ook meer ongevallen (bij wijze van), dan zou je dat ook zomaar kunnen gaan uitsluiten etc. Nog verder doortrekkend dat je niet meer mag rijden bij sneeuw.
Volgens mij moet een verzekering van een motorrijtuig gewoon ten alle tijden, mits aan de voorwaarden voldaan, gewoon dekking bieden op de openbare weg.

Knot

Bericht door Knot » 22 jul 2010, 12:05

Straks in de TomTom.

U bestemming bevind zich aan de linkerkant... *bling* let op, in deze straat is u voertuig niet verzekerd...

Moet niet gekker worden.

Hunter

Bericht door Hunter » 22 jul 2010, 12:07

VLA schreef:Dit is zeker wel balen, ik krijg 30 % extra korting bij Centraal Beheer, dus overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij is ook niet zo voordelig. :(
lol... korting zegt niks over de premie die je netto betaald hoor ;)

Robertdj

Bericht door Robertdj » 22 jul 2010, 12:13

Kasteel schreef: Mijn vraag is echter, mogen zij dit? Bedoel centrum Amsterdam gebeuren ook meer ongevallen (bij wijze van), dan zou je dat ook zomaar kunnen gaan uitsluiten etc. Nog verder doortrekkend dat je niet meer mag rijden bij sneeuw.
Volgens mij moet een verzekering van een motorrijtuig gewoon ten alle tijden, mits aan de voorwaarden voldaan, gewoon dekking bieden op de openbare weg.
Volgens mij mogen ze het, met zulke voorwaarden houden ze echter weinig klanten over. Tenzij ze allemaal samen gaan werken, het allemaal uitsluiten, en er één verzekeringsmaatschappij sneeuw verzekering aan biedt :hmmm:

Tom

Bericht door Tom » 22 jul 2010, 12:27

Misschien vloeken in de kerk, maar zo gek is het niet dat verzekeringsmaatschappijen daar moeilijk over gaan doen. Bij de Nordschleife werken ze daar slim omheen doordat het officieel een éénrichtingsverkeer tolweg is waardoor dat (normaal gesproken) niet op gaat. Maar negen van de tien mensen komt daar om te racen en niet om rustig een rondje te rijden over de baan. Als ik ook zie hoe druk het op sommige dagen is... en hoeveel baanafsluitingen je dan hebt.

daNpy

Bericht door daNpy » 22 jul 2010, 12:29

En allemaal met dank aan de mensen die tijdens toeristenfahrten per sé rondetijden moeten klokken en hier video's van maken :roll:
Maar op een trackday schitteren in afwezigheid.

Want hoe ga je nog uitleggen dat touristenfahrten geen snelheidsritten zijn als er op fora rondetijden worden geplaatst met bijbehorende video's?

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 22 jul 2010, 12:32

Lullig, maar geheel begrijpelijk.

Verzekeraars zijn er om zo min mogelijk uit te keren en zoveel mogelijk te verdienen.

Ik zie juist een mooie kans voor de DF B.V. om hier geld te verdienen door een verzekering te verzorgen die schade op de Ring wel dekt 8)

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 22 jul 2010, 12:37

Speelt in Engeland al langer. Daar zijn heel veel verzekeraars die dit al in hun voorwaarden hebben opgenomen.

Knot

Bericht door Knot » 22 jul 2010, 12:37

daNpy schreef: Want hoe ga je nog uitleggen dat touristenfahrten geen snelheidsritten zijn als er op fora rondetijden worden geplaatst met bijbehorende video's?
Die personen kunnen ze toch per individu aanpakken, werkt vele malen effectiever. Zelf maak ik ook filmpjes en post ik rondetijden..maar schrijf 12 november natuurlijk ook gewoon in omdat ik ook de volledige rondetijd wil weten 8)

allen

Bericht door allen » 22 jul 2010, 12:41

Je kunt je eigen conclusies trekken en kijken of het tzt goed uitpakt als het een keer nodig blijkt te zijn. Je kunt voor de zekerheid bellen en afgaan op de interpretatie van de telefonist. Of je schrijft een brieft en verlangt dat ze je schriftelijk beantwoorden. Indien het antwoord je bevalt, bewaar je die brief bij je verzekeringspapieren voor als het ooit nodig blijkt te zijn.
Indien het je niet bevalt, stap je over. Niet moeilijker maken dan het is. :thumbup:

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Bericht door Jules » 22 jul 2010, 12:41

Aangezien het een openbare weg is en het moeilijk te bewijzen is of je een snelheidsrit aan het doen was (je kunt ook redelijk rustig een rondje rijden toch?) kan het ook een bangmakertje zijn? Iedereen kan namelijk verrast worden door een bepaalde bocht/hoogteverschil/etc. en er zijn ook geen adviessnelheden :mrgreen:

Ik kan me voorstellen dat ze geen ander antwoord weten? Net als bij de garderobe van horeca zaken enzo... staat altijd dat ze niet verantwoordelijk zijn voor vermissingen maar uiteindelijk zijn ze het wel gewoon

Dit zijn slechts speculaties hoor... maar ik vraag me af of het juridisch mogelijk is om dit soort truukjes toe te passen, zou namelijk het einde betekenen van touristenfahrt waarschijnlijk :P En dat hadden er waarschijnlijk wel meer gedaan dan.

Edit: ik zie nu dat het in Engeland ook al speelt... nou evengoed dezelfde vraag

Luco

Bericht door Luco » 22 jul 2010, 12:51

Mark Nauta schreef:Speelt in Engeland al langer. Daar zijn heel veel verzekeraars die dit al in hun voorwaarden hebben opgenomen.

Daar is het al jaren bij bijna alle maatschappijen uitgesloten, en waarom?
Omdat 80% daar als idioten over de baan jaagt.
Verzekering kijkt gewoon naar het risico, en het risico gaat voor hun nu geld kosten en sluiten ze het uit, simpel.
Al weet ik zeker dat je je auto er gewoon voor kunt verzekeren, alleen zal de premie er dan ook naar zijn.

VLA

Bericht door VLA » 22 jul 2010, 13:23

Hunter schreef:
VLA schreef:Dit is zeker wel balen, ik krijg 30 % extra korting bij Centraal Beheer, dus overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij is ook niet zo voordelig. :(
Hoezo dat dan ? Je krijgt zoiezo korting als je meerdere schadevrije jaren hebt, dat werkt met de bonus/malus tredes.

Daar bovenop krijg ik via mijn werkgever nog eens 30 % korting, dus mijn netto bedrag is wel degelijk minder als zonder die korting.

daNpy

Bericht door daNpy » 22 jul 2010, 13:25

Jules schreef:Aangezien het een openbare weg is en het moeilijk te bewijzen is of je een snelheidsrit aan het doen was (je kunt ook redelijk rustig een rondje rijden toch?) kan het ook een bangmakertje zijn? Iedereen kan namelijk verrast worden door een bepaalde bocht/hoogteverschil/etc. en er zijn ook geen adviessnelheden :mrgreen:
Beter opletten, op de Ring geld zeker een adviessnelheid en maximum snelheid op bepaalde delen....

Edit: ik zie nu dat het in Engeland ook al speelt... nou evengoed dezelfde vraag
In Duitsland speelde het ook, maar daar mogen de verzekaars het niet uitsluiten begreep ik. Maar daar hebben wij geen zak mee te maken omdat we in NL wonen.

@Knot: Per individu aanpakken kan ook, maar hoe ga je dat doen?
Jij filmt, post rondetijden, en de verzekering smijt je er daarom eruit.
Ik rijdt rustig een rondje en de verzekering vind foto's van mij op de Ring en smijt me er ook uit.
En dan? Word ik genaaid omdat anderen de regels niet kunnen en willen accepteren?
(en draai het eens om)

@VLA; bij een andere verzekering kan de premie al lager zijn (bijv andere voorwaarden) en dus zonder korting ook goedkoop zijn ;)

Hunter

Bericht door Hunter » 22 jul 2010, 13:42

Zie het laatste zinnetje van daNpy...
Wij Nederlanders zijn gek van korting. Hoe hoger hoe beter, maar dit is inderdaad bij lange na niet de goedkoopste (of beste) oplossing.

Fabian

Bericht door Fabian » 22 jul 2010, 15:34

Sja ook ik heb CB, en als mijn polis geprolongeert wordt en er komt een wijziging in de polisvoorwaarden dan wordt er gewoon een andere verzekeraar gezocht door mij. Ga het risico niet lopen, heb er al iets teveel meegemaakt dus weet maar al te goed wat er kan gebeuren en er op je verhaald kan worden.

Er zijn inmiddels al meerdere mensen aangezegd tot royering van hun verzekering door hun NL-se verzekeraar, juist omdat ze op de Nurburgring blijken te rijden. (waar ze op diverse wijzen zijn achtergekomen). Lijkt weinig tegen te beginnen zover als ik begrepen heb,behalve je boeltje te pakken en een andere te zoeken voordat ze je daadwerkelijk royeren en je bij geen enkele verzekeraar meer aan kunt kloppen!

Knot

Bericht door Knot » 22 jul 2010, 15:40

daNpy,

Dat zou pas moeten gebeuren na een ongeval of melding polizei natuurlijk. Mijn verzekeraar vind het prima dat ik 150 rondjes heb gedraaid daar, zolang ik maar geen schade rij en we 5 voertuigen daar ondergebracht houden, levert hun genoeg geld op lijkt me.

Eerst in de fout gaan en daarna pas tik op de vingers vind ik.

markk

Bericht door markk » 22 jul 2010, 18:54

VLA schreef:
Hunter schreef:
Hoezo dat dan ? Je krijgt zoiezo korting als je meerdere schadevrije jaren hebt, dat werkt met de bonus/malus tredes.

Daar bovenop krijg ik via mijn werkgever nog eens 30 % korting, dus mijn netto bedrag is wel degelijk minder als zonder die korting.

Heb ik ook. 30+ % collectiviteitskorting en 75% no-claim. Tikt erg aan op het geheel. Zal ook niet zo snel overstappen. Ik reed toch al niet zoveel ring. De trip ernaartoe, de omgeving, het gebeuren, etc. vind ik veel leuker dan rijden op de ring zelf. Maar het is wel jammer dat het nu niet meer (verzekerd) kan ...

Overigens zijn alle collectiviteitskortingen door CB verlaagd. Zo ga ik bij prolongatie naar 19% collectiviteitskorting en dat geld ook voor andere werkgevers heb ik gezien. Maakt niet zoveel uit want ze hebben ook de bruto premie verlaagd. Kortom netto scheelt het niets en zijn sommige zelfs goedkoper uit EN ik ben qua korting minder afhankelijk geworden van m'n werkgever. Prima dus.

Mark.

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 22 jul 2010, 19:03

Goed topic: De mijne zegt dit. Volgensmij zit ik dus nog goed.
voorwaarden verzekeraar schreef:de gebeurtenis of het ongeval is veroorzaakt tijdens deelname
aan wedstrijden, snelheidsproeven of -ritten, tenzij
sprake is van regelmatigheids- of behendigheidswedstrijden
of -ritten, die geheel binnen Nederland plaatsvinden,
niet langer duren dan 24 uur en waarbij het snelheidselement
niet overheerst;

daNpy

Bericht door daNpy » 22 jul 2010, 19:57

Knot schreef:daNpy,

Dat zou pas moeten gebeuren na een ongeval of melding polizei natuurlijk. Mijn verzekeraar vind het prima dat ik 150 rondjes heb gedraaid daar, zolang ik maar geen schade rij en we 5 voertuigen daar ondergebracht houden, levert hun genoeg geld op lijkt me.

Eerst in de fout gaan en daarna pas tik op de vingers vind ik.
Dat klopt, maar als er veel mensen op de vingers getikt worden gaan de verzekeraard preventief worden... zie wat er nu bij CB gebeurt.

Mijn mening is derhalve dat als je nog van de Ring plezier wil hebben, houd je dan ook aan de regels en maak het geen hot item. Als je zo nodig rondetijden moet klokken danwel filmen ga dan naar een trackday of schrijf je in voor een van de races, dan kun je ongestoord je gang gaan. En die races zijn echt niet onbetaalbaar of onhaalbaar, maar TF gaat nog een keer op de schop dankzij al het misbruik.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jul 2010, 20:13

sommige rijden ook te veel op de max wetende dat ze verzekerd zijn...

wellicht dat verzekeraars het wel kunnen open houden maar dan bv vermeld dat bij TF? dagen je bij schade een eigen risico hebt van zeg 2.000,-euro en max verzekerd bent tot zeg 50.000,-euro (bij een all risk verz) de 2.000 geld altijd en de 50.000 alleen voor schade auto bv.

dan rijden sommige toch wat behoudener en met meer rekening voor elkaar en circuit? 2.000,- is niet niks en 50.000,- voor dure auto's (rich men toys) ook niet zo, dus ook voor die is schade iets met eigen risico.

iets in die strekking wellicht?

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 22 jul 2010, 20:21

Dat soort constructies zijn voor een verzekeringsmaatschappij veel te omslachtig, Rene. Ze gooien je er liever uit, ook al heb je nog nooit iets geclaimed en altijd netjes je premie betaald.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jul 2010, 20:28

en al die VW en dure nwe auto's die nu gestolen worden met de nieuwste electronica gooien ze er niet uit :lol: die kosten de verzekering karren vol...

maar denk dat je gelijk hebt, zo gaat dat vaak...

Joop

Bericht door Joop » 22 jul 2010, 22:24

Kasteel schreef:...
Mijn vraag is echter, mogen zij dit? Bedoel centrum Amsterdam gebeuren ook meer ongevallen (bij wijze van), dan zou je dat ook zomaar kunnen gaan uitsluiten etc. Nog verder doortrekkend dat je niet meer mag rijden bij sneeuw.
Dit wordt al in de hoogte van de premie opgenomen.

Als jij van je auto een offerte opvraagt met als verblijfplaats Amsterdam zul je ook hoger uitkomen. Dus feitelijk is dit al verkapt het geval.

En zoals Fabian al aangaf; er zijn er ook al bij die om het veelvuldig rijden op de Ring geroyeerd zijn... Geen prettige vooruitzichten en op langere termijn zeker de doodsteek van de TF.

Plaats reactie