hardschuim "kooi" versteviging e.d. chassis

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

hardschuim "kooi" versteviging e.d. chassis

Bericht door GTRene » 21 jul 2010, 15:20

Wie kent of heeft ervaring met dit soort materiaal...
in NL nog niet zoveel, ja als flexschuim meer isolatie wel...
ik vroeg wat rond want ik hoorde bij de BMW dealer dat ze destijds bij de terugroep acties van de E46 (zwaardere motoren) met gescheurde chassis bij diff ophanging...
Het deel vervingen en of lasten, en daarna als extra versterking een speciale hardschuim in de holle ruimtes spoten.
Moet heel sterk spul zijn, maar vrij duur...2 komponenten spul wat geen vocht aantrekt en vuur bestendig is en versteviging aanbrengt.

ben bij de dealer geweest maar daar kost zo'n set 175,-euro (zonder dat verwerkpistool) later zag ik op de site van 3M http://www.hte.nl/index.php?manufacture ... anguage=en het maar 45,-euro kost :wink:

echter dat verwerkingpistool kost 175,-euro (handmatige)

Afbeelding
08458 Hardschuim Duopatroon 200ml
[08458] 45,25EUR



Click to enlarge

Eigenschappen 08458: fabrieksorigineel volschuimen van holle ruimtes. Om sterkte toe te voegen en

verminderen van windruis.

Expandeert tot 10X zijn volume. Gesloten celstructuur (geen opname van vocht).

je hebt ook de flex schuim, maar is anders, meer voor isolatie en trillingen e.d., mij gaat het om de hardschuim.

Een Japans specialist gebruikt het als een soort extra sterke kooi, zie hier.

http://www.autofoam.com.my/autofoam/ind ... &Itemid=73

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
All Packages can be done seperately and be UPGRADED later
http://www.autofoam.com.my/autofoam/ind ... &Itemid=73

mooi spul lijkt me...
Ik wilde net als BMW deed na die reparaties ook van dat spul in men kar op plekken waar de carros aan grote krachten onderhevig is, zoals de draagbalk diff e.d.

maja waar in NL doen ze dat en voor redelijke prijs...
ben hier bij 2 schade bedrijven geweest, de 1 kent het zo niet maar spuiten na herstel van bv VW er gewoon pur in :shocking: dat trekt echter wat vocht aan dus niet echt oke.

de ander deed heel erg moeilijk en draaien e.d. maar kende het wel echter wordt bijna nooit toegepast en moeilijk doen en ook niet dat werkpistool er voor dus ben ik maar weg gegaan, dacht ik vraag eens op DF of er mensen bekend mee zijn. :mrgreen:

Luco

Re: hardschuim "kooi" versteviging e.d. chassis

Bericht door Luco » 21 jul 2010, 15:24

Het lijkt me als je het niet juist doet een enorme roestversneller, je kan nooit meer ergens bij als het met hardschuim vol zit.
Dorpeltje lassen wordt ook lastig, lijkt me dus niet echt een aanrader zo op het eerste gezicht.

Plaatje van de zogenaamde track auto is bijna gelijk aan de twee meest comfortabele plaatjes, dat kan ik ook niet helemaal rijmen.
Laatst gewijzigd door Luco op 21 jul 2010, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: hardschuim "kooi" versteviging e.d. chassis

Bericht door GTRene » 21 jul 2010, 15:25

hier ook een mooi voorbeeld

Afbeelding
Volschuimen
Naast het gebruik van high strength staalsoorten en aluminium worden in de moderne carrosseriebouw steeds vaker schuimvulling in holle delen, hydroform profielen en sandwichmaterialen toegepast. "Schuimvulling werd in eerste instantie primair als geluidsisolatie gebruikt; er zijn nu echter ook ontwikkelingen bij autofabrikanten gaande waarbij schuim als versterking in de carrosserieconstructie wordt gebruikt", aldus Lamboo.

"Er is een speciaal soort hardschuim op de markt dat botsingsenergie kan absorberen. Op het techniekpaviljoen tijdens Crash toonden we bijvoorbeeld twee identieke profielen - één was hol, de ander volgeschuimd met dit nieuwe materiaal. Vervolgens werd in het midden van beide balkjes een kracht uitgeoefend. Het profiel zonder schuim knikte doormidden, terwijl bij het andere de kracht over vrijwel de gehele lengte werd verdeeld, zodat het slechts licht boog. Dit schuim is door TNO getest in de B-stijl van een Renault 19 - een wat ouder ontwerp waarbij het ontwerp van deze stijl wat minder vérgaand op weerstand tegen zijdelingse aanrijdingen is ontwikkeld. In de side impact tests werden uitstekende resultaten bereikt. Wat trouwens niet wil zeggen dat je dorpels en stijlen van bestaande auto's maar moet volschuimen - uiteindelijk verleg je de optredende krachten naar andere delen van de carrosserie die daar niet op zijn berekend." Eerder zagen we bij Spyker (AK 3-2004: 'Alles draait om de eenvoud') dat de toepassing van een dergelijk schuim in een aluminium dorpelprofiel mede verantwoordelijk was voor het met vlag en wimpel slagen van deze met de hand gebouwde, uit aluminium opgetrokken auto voor de zijdelingse botsproef behorend bij de strenge typegoedkeuring voor de Verenigde Staten. Het feit dat verreweg de meeste vergelijkbare fabrikanten van in (zeer) kleine oplage gebouwde sportauto's gebruikmaken van de mogelijkheid van een 'beperkte' typegoedkeuring voor one-offs en kleinseriemodellen waarbij ze worden uitgezonderd van de noodzaak voor dit soort dure crashtests (en daarmee de lucratieve Amerikaanse markt moeten laten voor wat het is) geeft de prestatie van de Nederlandse fabrikant extra reliëf.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: hardschuim "kooi" versteviging e.d. chassis

Bericht door GTRene » 21 jul 2010, 15:27

Luco schreef:Het lijkt me als je het niet juist doet een enorme roestversneller, je kan nooit meer ergens bij als het met hardschuim vol zit.
Dorpeltje lassen wordt ook lastig, lijkt me dus niet echt een aanrader zo op het eerste gezicht.

Plaatje van de zogenaamde track auto is bijna gelijk aan de twee meest comfortabele plaatjes, dat kan ik ook niet helemaal rijmen.
Die wat die bv die Jap gebruikt is ook vuurbestendig...en die 3M is waterafstotend...dus trekt inprincipe geen vocht aan...als je het goed doet komt er ook geen lucht/roest meer bij denk ik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten