race auto opbouwen tips/help?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
daNpy

Re: race auto opbouwen tips/help?

Bericht door daNpy » 20 jul 2010, 08:45

SKRD afgesteld uiteraard :bag: :mrgreen:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 20 jul 2010, 11:55

Luco, powerslide all the way met FWD dankzij SRKD.
:nah:

RJay

Bericht door RJay » 21 jul 2010, 00:04

Supersport..... Kijk inderdaad eens naar de bmw's die daar rijden, de coureurs die daarin rijden(Andre, Elmar, A. Janssen meen ik), en hoeveel budget die hebben(moet ik meerdere jaren voor werken..... maar hun hebben die auto's ook niet in 1 nacht zo opgebouwd).

Een EU licentie kan je wel in 1 keer halen, maar een aantal jongens met wie ik tegelijk mijn (club) licentie heb gehaald die toen een EU haalden, reed ik een jaar later compleet zoek......... (eu halen is ook niet zo moeilijk in een porsche turbo of bmw z4M). Zegt echt niets, want je hebt gewoon geen ervaring.
(Enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk ;) )

Wij hopen volgend jaar voorin te rijden in de sport met een E30(okay, eerste prijsje in die klasse is al binnen, maar dat smaakt natuurlijk naar meer ;) ), dan kijk je naar een auto die tot nu toe +-20-24.000 gekost heeft en nog steeds Work In Progress is. Nou ben ik ook niet direct michael schumacher, maar ik heb er dan aan rijtijd nu misschien 2 seizoenen op zitten?
Doel van die auto is wel supersport voor <30.000 euro trouwens..... Als ik er nog een weekje baantijd tegenaan pomp (40 uur dus) moet dat denk ik lukken...........

Niet om je moraal te slopen maar om even aan te geven "what it takes" als je met een "klein" budget in een bmw de supersport klasse in wilt. De toerklasse zal het eerste jaar een goede leercurve voor je vormen. Daarna wordt voorin komen in de sport een mooie uitdaging dunkt me.

Trouwens, die E30 die Tris aanbied is wel een goeie ;)
pps. Luco rijdt supercar challenge in een supercopa(echt waar), geloof hem maar. Hij kent Sebas Keymel. (echt waar..... via dit forum)

Tevens, je kan voor die 3 - 4000 euro wel een supersport waardige auto -huren-...... voor 1 dagje

Luco

Bericht door Luco » 21 jul 2010, 07:14

Blijft gewoon een feit dat je het beste een kant en klare raceauto kunt kopen, is veel goedkoper dan zelf bouwen.

Ook al heb je bij een kant en klare auto redelijk wat kosten als je hem echt netjes wilt houden.
Ik heb nu twee keer een kant en klare gekocht, 1 keer een zelf opgebouwde en nu een fabrieksauto.
Een fabrieksauto is uiteindelijk het goedkoopste, als je van RJ al hoort dat die 30.000 kwijt zal zijn en dan over kan naar de supersport.

De supercopa was iets duurder dan dat bedrag maar met zon soort auto kan je wel redelijk voorin rijden in de supersport, en met een goede coureur rij je gewoon vooraan.

Daarnaast is het zo dat welke auto je ook koopt of bouwt, je bent nooit klaar, want je wil steeds sneller, en dat kost echt pas serieus geld.
Laatst gewijzigd door Luco op 21 jul 2010, 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 jul 2010, 07:20

Daarbij zien de meesten hun eigen tijd als gratis.

Maar een beetje auto bouwen voor supersport kan zo 500-1000 uur in zitten als je het zelf doet.

Plus je hebt meestal niet de afwerking als welke je in een fabrieksracer terug ziet.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 21 jul 2010, 07:43

'quote"
Een EU licentie kan je wel in 1 keer halen, maar een aantal jongens met wie ik tegelijk mijn (club) licentie heb gehaald die toen een EU haalden, reed ik een jaar later compleet zoek......... (eu halen is ook niet zo moeilijk in een porsche turbo of bmw z4M). Zegt echt niets, want je hebt gewoon geen ervaring.
(Enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk ;) )

Ik begrijp helemaal niks van dit stukje.
Wat wil je er nou eigenlijk mee zeggen, hoe goed je kan rijden of dat die andere geen talent hadden :?:

Luco

Bericht door Luco » 21 jul 2010, 08:32

Ik zou eerst maar eens zien dat je je licentie haalt en wat trackervaring opdoet voor je aan zulke evenementen mee gaat doen.

Je kan dan je targets wel hoog leggen zoals je zelf zegt, maar des te erger is de teleurstelling als het niet lukt.
Maar blijkbaar weet je het met je 17e al beter aangezien ik niet de indruk heb dat je je ook maar iets van de tips en adviezen ter harte neemt.

Mark N

Bericht door Mark N » 21 jul 2010, 08:36

Luco schreef:.
Maar blijkbaar weet je het met je 17e al beter aangezien ik niet de indruk heb dat je je ook maar iets van de tips en adviezen ter harte neemt.

Dat viel mij dus ook op... Zit Spykerboy hier om tips te krijgen of om zijn eigen plannen te verdedigen....

RutgerK

Bericht door RutgerK » 21 jul 2010, 10:42

Het is een bijzonder verhaal in ieder geval. Ik vrees gewoon dat op deze manier twee teleurstellingen worden. Een raceauto waarmee je je wil gaan opwerken in de klasses die je ook op straat kan rijden lijkt mij gewoon geen goede combinatie.
Je gaat er vanuit dat alles goed gaat en dat je, als bij Gran Turismo, na een reset de volgende race gewoon weer gratis schadevrij aan de start staat. Dit idee krijg ik om je aangeeft dat er geen garage of oprit thuis is. Een ambulance zal er ook wel (nog) niet zijn en de vraag is of de Zafira voorzien is van een trekhaak. Je doet overkomen alsof je met de BMW van thuis naar het circuit rijdt, daar traint en de wedstrijd rijdt en vervolgens na afloop van de dag weer met die auto naar huis tuft.

Dezelfde auto op straat gebruiken zal ook een grote teleurstelling zijn vrees ik. Er is een heel groot verschil tussen 'deinen' en een afstelling voor op het circuit. Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat de opgebouwde raceauto niet voorzien zijn van een -30mm KW, Bilstein setje voor op straatauto's.

Misschien zou je iets meer informatie kunnen geven over je ervaring vanaf je 13e en bijvoorbeeld ook waarom je niet direct connecties lijkt te hebben met mensen die autosport beoefenen. Ik heb met autosport altijd het gevoel dat je of met volle koffers met geld aan moet komen of er in rolt waarbij je veel ervaringen opgedaan hebt door langs de zijlijn mee te kijken bij bekenden.

Luco

Bericht door Luco » 21 jul 2010, 11:14

spykerboy schreef:
Luco schreef:Blijft gewoon een feit dat je het beste een kant en klare raceauto kunt kopen, is veel goedkoper dan zelf bouwen.

Ook al heb je bij een kant en klare auto redelijk wat kosten als je hem echt netjes wilt houden.
Ik heb nu twee keer een kant en klare gekocht, 1 keer een zelf opgebouwde en nu een fabrieksauto.
Een fabrieksauto is uiteindelijk het goedkoopste, als je van RJ al hoort dat die 30.000 kwijt zal zijn en dan over kan naar de supersport.

De supercopa was iets duurder dan dat bedrag maar met zon soort auto kan je wel redelijk voorin rijden in de supersport, en met een goede coureur rij je gewoon vooraan.

Daarnaast is het zo dat welke auto je ook koopt of bouwt, je bent nooit klaar, want je wil steeds sneller, en dat kost echt pas serieus geld.
Ik heb een kant en klare renault 5 als eerste raceauto gekocht, met alles maar dan ook alles aangepast, inclusief sequentiele bak, andere remmen, andere motor, ander onderstel.
Echt kant en klaar en nooit geen spijt van gehad, ik heb daarmee drie jaar dnrt gereden.
En de tweede auto was de supercopa.
tja ik beschik niet over het geld om een fabrieks auto te kopen, maar ben nu wel meer bezig met kant en klare autos kijken... wat voor autos had jij dan tevens kant en klaar gekocht? en had je daar goeie of slechte ervaringen mee?

Luco

Bericht door Luco » 21 jul 2010, 11:33

Nee hoor de meesten willen hier rwd en dat blijft een eindeloze discussie.
En dat vijfje was zeer competatief tegen snel geprepareerde e30 m3's en dergelijke, met veel minder vermogen maar ook veel minder gewicht.

Een rwd is moeilijker rijden vinden de meesten.
Ik ben het daar niet mee eens, ik denk dat een fwd op de grens moeilijker rijden is dan een rwd.

Verder vergen beide concepten een andere manier van rijden, en ja ik heb ook een aantal keren in een rwd geraced. Alleen heb ik helemaal niks met bmw en dan kom je al gauw op fwd merken uit.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 jul 2010, 11:43

Ik denkdat het vooral van voorkeur afhangt. Als je kijkt in het WTCC dan word RWD wel als beter beschouwd, krijgen een 30 KG penalty. Maar dan heb je al auto's met 300 PK plus de verschillen zijn heel klein, met topcoureurs achter het stuur.

Met de hobby racerij zoals in de DNRT is dat kleine beetje verschil niet zo heel erg relevant. Iemand die FWD neemt en zijn auto slimmer opbouwt komt verder als iemand met RWD en een gammele auto.

Luco

Bericht door Luco » 21 jul 2010, 11:45

Ik zou eerst eens in beiden rijden op het circuit en dan een keuze maken.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 21 jul 2010, 12:15

Volgens mij is de belangrijste tip wel gegeven voor jouw situatie en dat is om niet zelf een auto te gaan opbouwen maar een kant en klare te kopen. Of dat nu fwd of rwd is is een non-discussie op dit moment.

Heb jezelf het idee dat je rwd veel leuker vind dan moet je dat lekker doen. Gezien je ervaring zal je resultaat aan de finish niet afhangen voor het aandrijvingsconcept of een dat je 10 pk's meer of minder hebt.
Ik weet niet of er groot prijsverschil is maar misschien is een 320i goedkoper in aanschaf en geeft dat meer financiële armslag om de auto beter op te bouwen. Ik denk persoonlijk dat het qua rondetijden in de eerste twee seizoenen met weinig ervaring niet veel van elkaar zal verschillen. Je lijkt mij nu nog niet iemand die het uiterste uit een auto gaat halen. :wink:

Luco

Bericht door Luco » 21 jul 2010, 12:49

Dat je niet weet hoeveel pk je mag hebben bewijst voor mij dat je je nog niet in de dnrt hebt verdiept.
DNRT gaat namelijk om rondetijden, daarop wordt je ingedeeld in een bepaalde klasse, al heb je 700pk en rij je daarmee 2.00 rond, dan nog kom je bv in de sport.

Dat je uberhaupt over awd nadenkt, er is allang bewezen dat awd eigenlijk alleen maar nadelen heeft en je daarmee echt niet mee kan komen en dus ook nog eens een stuk duurder is.

RJay

Bericht door RJay » 21 jul 2010, 13:01

Eventjes 1 dingetje, je zit hier op driving-FUN he, je kan net zo veel FUN hebben in een oude blikkerige fiat panda als in een gloednieuwe mosler. :wink: Daarom dus dat we hier FWD niet compleet afbranden.

En ja, waarom huur je niet een dagje een seat en een sierra? weet je wat wat is.

ps. als je je kenteken-auto in de muur zet kan je niet meer naar huis he? En dat hoeft echt niet aan jezelf te liggen......... mijn eerste schade was op de freaking sponsordag waar iemand gewoon veel te hard audi-s in kwam zetten..........

supersport binnen 5 jaar moet lukken, maar dan moet je niet voor die tijd je bankrekening om zeep helpen he ;)

Robertdj

Bericht door Robertdj » 21 jul 2010, 13:04

RJay schreef:Daarom dus dat we hier FWD niet compleet afbranden.
:roflol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 jul 2010, 13:30

Raamnet kan maar polsbandje mag ook.

Die dingen zijn niet zo heel erg duur voor een paar tientjes heb je al een raamnet.

Luco

Bericht door Luco » 21 jul 2010, 13:36

Bij de dnrt mag beiden inderdaad.

Ik zou ook eerst eens een koopman auto huren of een seatje, en daar je licentie mee halen.
Dan je er eens goed in verdiepen en ga eerst ook eens kijken bij bv Biesheuvel en maak een lijstje van wat je nodig hebt, dan doe je dat bedrag maal twee en dat heb je dan ongeveer nodig om een auto op te bouwen exclusief aankoop :mrgreen:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 21 jul 2010, 13:41

spykerboy schreef:
RutgerK schreef:Volgens mij is de belangrijste tip wel gegeven voor jouw situatie en dat is om niet zelf een auto te gaan opbouwen maar een kant en klare te kopen. Of dat nu fwd of rwd is is een non-discussie op dit moment.

Heb jezelf het idee dat je rwd veel leuker vind dan moet je dat lekker doen. Gezien je ervaring zal je resultaat aan de finish niet afhangen voor het aandrijvingsconcept of een dat je 10 pk's meer of minder hebt.
Ik weet niet of er groot prijsverschil is maar misschien is een 320i goedkoper in aanschaf en geeft dat meer financiële armslag om de auto beter op te bouwen. Ik denk persoonlijk dat het qua rondetijden in de eerste twee seizoenen met weinig ervaring niet veel van elkaar zal verschillen. Je lijkt mij nu nog niet iemand die het uiterste uit een auto gaat halen. :wink:
ja die tip ben ik ook mee bezig, ben nu nog aleen bezig/kijken naar exemplaren die al af zijn.. en dat zijn eigelijk allemaal 325i's

haha we zullen zien of ik het doe;) denk niet de allereerste dag, maar wel snel mezelf kennende ;)
Met het uiterste uit de auto halen bedoel ik uiteraard zodanig goed rijden dat het materiaal de beperking is voor de rondetijden. Niet zodanig rijden dat je de auto 'sloopt'.
Jezelf kennende zal die het tweede bedoelen, want als het over het eerste gaat klinkt het wel erg arrogant.

Luco

Bericht door Luco » 21 jul 2010, 14:31

spykerboy schreef:en welk voordeel heeft en raamnet en welk voordeel heeft een polsbandje??
Bij een raamnet heb je vaak beperkt zicht in je spiegels, maar als ik jouw hoor rij je toch vooraan en heb je die niet nodig :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Polsbandje geeft wat minder bewegingsvrijheid van je arm.

richardk

Bericht door richardk » 21 jul 2010, 15:07

als ik dit zo allemaal lees, moeten we blij zijn dat zijn ouders niet world of warcraft gekocht hebben voor zijn spelcomputer ipv gran turismo.. anders was hij nu opzoek naar een vliegende bezem.

Enige advies in je enthousiasme, luister eens naar de circuit rijders hier.. leer eerst eens knap een jaartje op de publieke baan te rijden. Ga dan eens op zoek naar een reeds geprepareerd oud beesje ( e30, 205 je etc) en bouw het eens rustig op.

RJay

Bericht door RJay » 21 jul 2010, 17:22

Luco schreef:
spykerboy schreef:en welk voordeel heeft en raamnet en welk voordeel heeft een polsbandje??
Bij een raamnet heb je vaak beperkt zicht in je spiegels, maar als ik jouw hoor rij je toch vooraan en heb je die niet nodig :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Polsbandje geeft wat minder bewegingsvrijheid van je arm.
Niet dat je die nodig hebt want de arm waar 't bandje om zit moet toch alleen maar sturen :mrgreen:

Erik dB

Bericht door Erik dB » 21 jul 2010, 17:37

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=49553

Het is wel FWD, maar misschien moet je dat maar even wegdenken :df:

HansD

Bericht door HansD » 21 jul 2010, 17:54

Nee Erik, dat is FWD en dat is niets.

Hilarisch draadje dit verder. Ga je ook een hospitality tent inrichten bij je races want winnaars hebben altijd veel vrienden.

Plaats reactie