Kun je dit eens motiveren?spykerboy schreef: haal ik EU dan ga ik supersport rijden haal ik club dan hou ik het maar gewoon bij sport....
race auto opbouwen tips/help?
- Tom V
Re: race auto opbouwen tips/help?
- Bert ///M3
4000 euro en een auto voor supersport bouwen kan je wel vergeten.
40.000 euro komt misschien beter in de buurt.
4000 euro koop je net een E36 325i van met een paar basisupdates en dan kan je tour rijden.
Je kan beter naar een auto zoeken die al opgebouwd is, dat is goedkoper als er zelf 1 bouwen.
Over lassen aan een schroefkooi, dat kan wel maar dan moet je even kijken wat voor kooi het is, als het een CrMo kooi is dan moet je officieel een certificaat hebben, en dan mag je er niet aan lassen anders vervalt je certificaat.
Verder hoeft een laskooi niet veel te kosten, ik denk dat je bij bijvoorbeeld Biesheuvel wel een DNRT laskooi kan krijgen die niet veel duurder is als de meest uitgebreide Wiechers kooi bijvoorbeeld.
40.000 euro komt misschien beter in de buurt.
4000 euro koop je net een E36 325i van met een paar basisupdates en dan kan je tour rijden.
Je kan beter naar een auto zoeken die al opgebouwd is, dat is goedkoper als er zelf 1 bouwen.
Over lassen aan een schroefkooi, dat kan wel maar dan moet je even kijken wat voor kooi het is, als het een CrMo kooi is dan moet je officieel een certificaat hebben, en dan mag je er niet aan lassen anders vervalt je certificaat.
Verder hoeft een laskooi niet veel te kosten, ik denk dat je bij bijvoorbeeld Biesheuvel wel een DNRT laskooi kan krijgen die niet veel duurder is als de meest uitgebreide Wiechers kooi bijvoorbeeld.
- Bert ///M3
Die auto ken ik wel, is op zich niet gek. (Eric zit hier ook op het forum)
Voor 9200 kan je die zelf niet bouwen.
Je kan ook eerst gewoon een jaar trackdays doen en dan je licentie halen, naar mijn mening heb je toch niet zo heel veel aan dat papiertje alleen als je racen wilt.
Voor 9200 kan je die zelf niet bouwen.
Je kan ook eerst gewoon een jaar trackdays doen en dan je licentie halen, naar mijn mening heb je toch niet zo heel veel aan dat papiertje alleen als je racen wilt.
- Downforce Hans
Wees maar niet bang, al je spaargeld gaat er toch wel aan. 

- Bert ///M3
Dat denk je (net zoals iedereen die het zelf gaat doen), maar de realiteit is dat het dan qua kosten finaal uit de klauwen loopt 

Als je 17 bent en zelf een raceauto wil gaan bouwen vind ik wel lef hebben, verwacht alleen niet dat je het goedkoper kan dan een kant en klare auto kopen.
De meeste mensen trappen een raceauto echt niet af hoor, die wordt vaak beter onderhouden dan een straatauto.
Ook als je je eu licentie haalt zou ik niet gelijk in de supersport starten, dat heb je trouwens bij de DNRT niet voor het zeggen, het gaat om je rondetijden en op basis daarvan wordt je ingedeeld in een bepaalde klasse. Dat je eu haalt wil nog niet zeggen dat je snel bent, cursus gaat alleen om lijnen rijden.
Trouwens moet je voor de supersport toch een auto hebben die op cpz ruim onder de 2.00 kan rijden, meestal heb je die auto's niet onder de 40k hoor.
De meeste mensen trappen een raceauto echt niet af hoor, die wordt vaak beter onderhouden dan een straatauto.
Ook als je je eu licentie haalt zou ik niet gelijk in de supersport starten, dat heb je trouwens bij de DNRT niet voor het zeggen, het gaat om je rondetijden en op basis daarvan wordt je ingedeeld in een bepaalde klasse. Dat je eu haalt wil nog niet zeggen dat je snel bent, cursus gaat alleen om lijnen rijden.
Trouwens moet je voor de supersport toch een auto hebben die op cpz ruim onder de 2.00 kan rijden, meestal heb je die auto's niet onder de 40k hoor.

- Bert ///M3
Vergeet ook de running cost van zo'n apparaat niet. Bijvoorbeeld een dagje racen met een M3 die supersport kan rijden dan heb je het al over rond de 1000 euro voor een dag rijden, denk aan benzine, banden remmen inschrijfgeld etc etc. En dan heb je nog niks stuk gehad. Even een koppeling slopen aan een M3, racekoppeling er in etc etc en je bent zo nog eens 2000 euro verder.
Daarbij heb je in het begin ook kleding nodig enzovoort, kost ook zo 1000-2000 euro.
Als je een goed jaar hebt met wat races en wat trackdays dan ben je al iets van 10.000 euro verder aan alleen running cost schat ik, zonder schades, problemen en de extra kosten die je het eerste jaar hebt. Auto's geven altijd problemen als je ze net gebouwd hebt en dat moet je dan uitzoeken, of uit laten zoeken door een tuner maar dan ga je meestal helemaal failliet.
Er liep in het racing deel eens een draadje over de werkelijke kosten van racen, zoek daar maar eens naar.
Daarbij heb je in het begin ook kleding nodig enzovoort, kost ook zo 1000-2000 euro.
Als je een goed jaar hebt met wat races en wat trackdays dan ben je al iets van 10.000 euro verder aan alleen running cost schat ik, zonder schades, problemen en de extra kosten die je het eerste jaar hebt. Auto's geven altijd problemen als je ze net gebouwd hebt en dat moet je dan uitzoeken, of uit laten zoeken door een tuner maar dan ga je meestal helemaal failliet.
Er liep in het racing deel eens een draadje over de werkelijke kosten van racen, zoek daar maar eens naar.
DNRT seizoen kost in de sport ongeveer 10k als je alles zelf doet en veel korting krijgt op onderdelen.
Normaal dus tussen de 10 en 15k in de sport en dan rij je zon beetje top 5 a top 10.
Normaal dus tussen de 10 en 15k in de sport en dan rij je zon beetje top 5 a top 10.
-
Is het misschien niet een goed idee om als eerste auto iets goedkoper te nemen ?
Bijvoorbeeld van een golf 2 gti of een 205 gti zal je voor 2000 € of zelfs nog wat minder wel een strak exemplaar vinden .
De totaalkost wordt zo al een stuk minder als wanneer je met een wagen van 3000 of 4000 € begint .
Bijvoorbeeld van een golf 2 gti of een 205 gti zal je voor 2000 € of zelfs nog wat minder wel een strak exemplaar vinden .

De totaalkost wordt zo al een stuk minder als wanneer je met een wagen van 3000 of 4000 € begint .
- RutgerK
Het klinkt nog een beetje als een jongensdroom waar de realiteitszin nog wat ontbreekt.
Het zal door het gebrek aan achtergrondinformatie komen, maar waarom zo'n 'grote uitdaging' als je überhaupt nog een racelicentie moet gaan halen?
Je vraag over een 'goed budget' en en de opmerking dat je ook dagelijks met de auto wil rijden klinken nog niet in lijn met een 'harde' racewagen.
Het zal door het gebrek aan achtergrondinformatie komen, maar waarom zo'n 'grote uitdaging' als je überhaupt nog een racelicentie moet gaan halen?
Je vraag over een 'goed budget' en en de opmerking dat je ook dagelijks met de auto wil rijden klinken nog niet in lijn met een 'harde' racewagen.
-
Onlinejos_br
[quote="
klopt maar ik ben anti voorwielaandrijving, slechte ervaringen mee gehad, dus daar ga ik echt niet naar kijken, moet RWD zijn voor mij, vandaar dus bmw ofzo
[/quote]
Je zult inderdaad wel jaren ervaring hiermee hebben........
Jos.
klopt maar ik ben anti voorwielaandrijving, slechte ervaringen mee gehad, dus daar ga ik echt niet naar kijken, moet RWD zijn voor mij, vandaar dus bmw ofzo

Je zult inderdaad wel jaren ervaring hiermee hebben........

Jos.
- JP
Welke dealer is dat? Dan breng ik daar mijn auto niet heen.... 

- Tom van H.
Ik denk dat onderstuur bij het aanremmen ook wel heel veel te maken heeft met voorwielaandrijving jaspykerboy schreef:jos_br schreef:Je zult inderdaad wel jaren ervaring hiermee hebben........![]()
Jos.
ik werk bij een dealer en rij vaak genoeg, heb ook wel is zo nu en dan op straat gereden en heb ook al is op circuit gereden met een voor wiel aandrijven en als je maar een beetje hard aanremt is het meteen onderstuur, en dan heb ik het over nieuwe autos hea geen ouwe zooi...

Raceplannen is natuurlijk prachtig en kunnen alleen maar toegejuicht worden. Alleen zonder realiteitszin kom je er echt niet. Supersport in een straat-325i? Maak daar maar toerklasse van. Beginnen over rolkooi vastlassen aan stijlen terwijl er nog niet eens een auto is? Dat is een detail waar je pas over hoeft na te denken na een heleboel andere modificaties en die je nog geen 0,1 seconde per ronde gaat brengen.
Zelf een auto bouwen is leuk om te doen, maar houd er rekening mee dat dit je uiteindelijk 2x zoveel gaat kosten als een kant-en-klare. Jij bent bang dat een kant-en-klare raceauto is afgetrapt. Bedenk je dan goed dat een 15 jaar oude 325i van marktplaats ook afgetrapt is en daar kun je eerst alle 15 jaar oude onderdelen van gaan vervangen, wat bij een racer al door de vorige eigenaar is gedaan

- Petrolhead Tom
Spijkerboy, echt geweldig wat je wilt baan doen! Maar als ik je posts zo lees kom ik direct uit bij een vrouwen woord: Ah wat schattig! Je hebt volgens mij al redelijk goed in beeld wat je wilt, hoe je je geld uit wilt geven en welk resultaat dat eventueel moet brengen. Het enige waar je je volgens mij echt zwaar in vergist zijn de kosten. Er zitten hier mensen die al jaren racen of zelf al de nodige racers hebben gebouwd en nog nooit heb ik ergens gelezen dat de kosten wel mee vielen. Het valt altijd tegen. Ik zou dus zeker naar een kant en klare auto kijken of eerst eens een paar jaar trackdays rijden zodat je ervaring opdoet en eventueel wat meer tijd hebt om sponsoren te zoeken.
En is de Max5 cup anders niet iets voor je?
En is de Max5 cup anders niet iets voor je?
- daNpy
Bij een dealer zijn de auto's net zo afgetrapt als particulier.
Een dealer gaat echt niet alle ophangings- en motorsteunrubbers en delen vervangen van een oude auto, dat ding moet zo snel mogelijk weg want elke dag dat ie staat kost ie geld. Dus je zal hoe dan ook veel moeten vervangen.
Een opgebouwde auto scheelt enorm veel tov zelf een bouwen in kosten, ookal kun je alles maken zoals je wil je betaald toch minstens 2x zoveel en bent meer aan het sleutelen.
Maar leg mij eens uit hoe jij met een budget van 3 tot 4 duizend euro, als 17 jarige zijnde, toch gaat racen voor bijna een modaal jaarsalaris, want daar ben ik wel héél benieuwd naar.
Een dealer gaat echt niet alle ophangings- en motorsteunrubbers en delen vervangen van een oude auto, dat ding moet zo snel mogelijk weg want elke dag dat ie staat kost ie geld. Dus je zal hoe dan ook veel moeten vervangen.
Een opgebouwde auto scheelt enorm veel tov zelf een bouwen in kosten, ookal kun je alles maken zoals je wil je betaald toch minstens 2x zoveel en bent meer aan het sleutelen.
Maar leg mij eens uit hoe jij met een budget van 3 tot 4 duizend euro, als 17 jarige zijnde, toch gaat racen voor bijna een modaal jaarsalaris, want daar ben ik wel héél benieuwd naar.
- Bert ///M3
Ben je wel eens bij een DNRT wedstrijd wezen kijken? Zo nee dan zou ik dat eens een dagje doen en kijk gewoon een beetje wat er in welke klasse rond rijd. Praat wat met de eigenaren en dan krijg je vanzelf een idee over de opbouw van auto's en kosten.
Over rijden en FWD etc. Ik zou eerst eens leren rijden, dan een oordeel geven. Leren rijden doe je niet in een paar blokjes om bij een dealer en racen al helemaal niet. Onderstuur met FWD heeft bijvoorbeeld niet zo veel met remmen te maken tenzij je remmend instuurt, om maar even een voorbeeld te geven.
15 jaar oude auto's verkopen ze verder niet bij een dealer lijkt mij dus je raakt er waarschijnlijk wel parteculier aan. Daarbij, ga je racen dan gaan er vanzelf dingen als koppelingen etc kapot, afgetrapte auto of niet.
Wat anderen al zeggen, de plannen zijn leuk maar het aspect realiteit onbreekt nogal
Over rijden en FWD etc. Ik zou eerst eens leren rijden, dan een oordeel geven. Leren rijden doe je niet in een paar blokjes om bij een dealer en racen al helemaal niet. Onderstuur met FWD heeft bijvoorbeeld niet zo veel met remmen te maken tenzij je remmend instuurt, om maar even een voorbeeld te geven.
15 jaar oude auto's verkopen ze verder niet bij een dealer lijkt mij dus je raakt er waarschijnlijk wel parteculier aan. Daarbij, ga je racen dan gaan er vanzelf dingen als koppelingen etc kapot, afgetrapte auto of niet.
Wat anderen al zeggen, de plannen zijn leuk maar het aspect realiteit onbreekt nogal

- Bert ///M3
Zelf weten, je bent gewaarschuwd.
Wat ik zelf zou doen in zo'n geval, is bijvoorbeeld een E36 325i kopen voor 3000 euro oid. Dan kan je bij de ADS de aprico cup race kit krijgen, daar zitten een kooi in, set AST race schokbrekers, stuur, set 16 inch wielen en R888 banden. Die kost 5200 euro. Komen nog wat dingen bij zoals een sperretje en een stoel plus gordels, nog wat randzaken, schotje in het carter, onderhoud raceremblokken enz dan heb je voor ongeveer 12.000 euro een auto staan die mee kan rijden in de tour klasse. Moet je wel al het werk zelf doen. Eventueel als de R888 af zijn een set 17 inch wielen er bij en op gebruikte slicks rijden, dan ben je nog iets sneller. Op zich moet zoiets in top 10 tour kunnen rijden.
Voor sport en supersport raak je al minimaal aan een E36 M3 als je competatief wilt zijn, dan word je basisauto al veel duurder, rond de 8000 euro. Je kan het ook anders doen als je tour ontgroeit een M3 motor in je 325i hijsen, kost rond de 4000-6000 euro schat ik, die motoren hebben ook wat updates nodig als je er mee gaat racen plus wat dingen als koppelingen en slangen vernieuwen etc zijn dan ook meteen wel handig, hoeft het zaakje er niet na 3 keer rijden weer uit.
Wat ik zelf zou doen in zo'n geval, is bijvoorbeeld een E36 325i kopen voor 3000 euro oid. Dan kan je bij de ADS de aprico cup race kit krijgen, daar zitten een kooi in, set AST race schokbrekers, stuur, set 16 inch wielen en R888 banden. Die kost 5200 euro. Komen nog wat dingen bij zoals een sperretje en een stoel plus gordels, nog wat randzaken, schotje in het carter, onderhoud raceremblokken enz dan heb je voor ongeveer 12.000 euro een auto staan die mee kan rijden in de tour klasse. Moet je wel al het werk zelf doen. Eventueel als de R888 af zijn een set 17 inch wielen er bij en op gebruikte slicks rijden, dan ben je nog iets sneller. Op zich moet zoiets in top 10 tour kunnen rijden.
Voor sport en supersport raak je al minimaal aan een E36 M3 als je competatief wilt zijn, dan word je basisauto al veel duurder, rond de 8000 euro. Je kan het ook anders doen als je tour ontgroeit een M3 motor in je 325i hijsen, kost rond de 4000-6000 euro schat ik, die motoren hebben ook wat updates nodig als je er mee gaat racen plus wat dingen als koppelingen en slangen vernieuwen etc zijn dan ook meteen wel handig, hoeft het zaakje er niet na 3 keer rijden weer uit.
- Tom V
Ik zou als ik jou was Steven Nauta's topic over zijn 325i eens doorlezen. Die heeft van een standaard straat 325i inmiddels een leuke trackday wagen gemaakt. Het enige wat voor hem nog rest om mee te doen aan DNRT is een kooi en wat klein spul. Omdat hij vrij standaard begonnen is zie je hoe hij de auto en ook zichzelf ontwikkeld heeft en wat ervaring heeft op gedaan, op een relatief krap budget is dat imho de manier om het aan te pakken. Zoals eerder gezegd kost het uiteindelijk altijd een hoop meer. Bereken een reëel budget, vermenigvuldig het met pi en je weet ongeveer waar je op uit zou komen.
- VLA
Niet meedoen aan trackdays ? Ik heb wel eens jongens (en meiden) op trackdays gezien die nog geen 18 zijn. Voor het circuit heb je toch geen rijbewijs of licentie nodig ?spykerboy schreef:
dat is juist grote probleem als je 17 bent mag je niet meedoen aan trackdaysje moet minimaal een rijbewijs of licentie hebben... dusja vandaar dat ik voor licentie ga...
- Tristan
Beste Spykerboy,
wij hebben nog een E30 325i te koop staan. Helemaal gereed voor de DNRT E30 cup of toerklasse.
Instappen en rijden.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... it=e30+cup
Per direct beschikbaar. Prijs kunnen we nog over praten.
wij hebben nog een E30 325i te koop staan. Helemaal gereed voor de DNRT E30 cup of toerklasse.
Instappen en rijden.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... it=e30+cup
Per direct beschikbaar. Prijs kunnen we nog over praten.
- alt
Als ik spykerboy was wist ik het wel.
Ik zou eens Bas of Harm praten en gaan rijden in de vrije klasse met de goedkoopste racer die je zelf kan opbouwen en leuke standaard auto of bike engine in zetten en gaan rijden met een gewicht tussen de 400 en 600 kg.
Wat denk je als een snelle motor in zo'n sigaar op wielen doe 210 pk en 570 kg, rondentijden van een lage 1.50.
Tussen de BMW's is dat slalomrijden.
Je lacht alle koekblikken uit, man wat zijn die zwaar en je portemonee is de enige die wel zwaar blijft.
Kijk eens en praat eens Bas en Harm, hier zijn hun websites:
http://www.kitcarcollection.com/
http://www.furysportscars.nl/
Deze mannen rijden zelf in de cup, kunnen je veel info geven.
Een gezellige club van ccrc , je rijdt in een open auto, dus je beleefd de snelheid en hebt een ruimer zicht en je lol voor weinig geld.
Een eenvoudige auto met techniek uit de jaren 60, dus kan je bijna altijd zelf aan sleutelen.
Ik zou eens Bas of Harm praten en gaan rijden in de vrije klasse met de goedkoopste racer die je zelf kan opbouwen en leuke standaard auto of bike engine in zetten en gaan rijden met een gewicht tussen de 400 en 600 kg.
Wat denk je als een snelle motor in zo'n sigaar op wielen doe 210 pk en 570 kg, rondentijden van een lage 1.50.
Tussen de BMW's is dat slalomrijden.
Je lacht alle koekblikken uit, man wat zijn die zwaar en je portemonee is de enige die wel zwaar blijft.
Kijk eens en praat eens Bas en Harm, hier zijn hun websites:
http://www.kitcarcollection.com/
http://www.furysportscars.nl/
Deze mannen rijden zelf in de cup, kunnen je veel info geven.
Een gezellige club van ccrc , je rijdt in een open auto, dus je beleefd de snelheid en hebt een ruimer zicht en je lol voor weinig geld.
Een eenvoudige auto met techniek uit de jaren 60, dus kan je bijna altijd zelf aan sleutelen.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Informeer maar eens bij de mensen die in de ccrc rijden wat hun running costs zijn. Denk dat je dat totaal wel aanspreekt om een of andere redenspykerboy schreef:dat zijn van die lotus 7 achtige dingen..... ziet er wel leuk uit maar spreekt mij totaal niet aan om een of andere reden... wel leuke tip trouwens

- Mathieu
Nederlands weer? We wonen niet in Schotland waar het op z'n Nederlands regent.
- Tom V
Je kunt daarmee ook gewoon in de regen rijden...
Wat een gelul, ik rij een fwd en heb alleen maar overstuur, kwestie van afstellen.spykerboy schreef:Je zult inderdaad wel jaren ervaring hiermee hebben........![]()
Jos.
ik werk bij een dealer en rij vaak genoeg, heb ook wel is zo nu en dan op straat gereden en heb ook al is op circuit gereden met een voor wiel aandrijven en als je maar een beetje hard aanremt is het meteen onderstuur, en dan heb ik het over nieuwe autos hea geen ouwe zooi...
Laatst gewijzigd door Luco op 20 jul 2010, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.