5 dagskenteken ivm auto invoeren uit Duitsland

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Hielke

Re: 5 dagskenteken ivm auto invoeren uit Duitsland

Bericht door Hielke » 14 jul 2010, 14:22

Over het kopen van een auto bij een particulier.

Dat afmelden, is dat hetzelfde als bevestigen dat de verkopende partij niet langer eigenaar van de auto is? Want dat wil je als kopende partij natuurlijk wel graag zeker weten. Hoe regel je dat goed? Door er bij het afmelden bij te zijn of door bijvoorbeeld een copietje van de afmelding te ontvangen?

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 14 jul 2010, 14:27

:police: Groene platen riskeren (de auto is géén handelsvoorraad) voor een ritje RDW waar je ook gratis een één daags kenteken voor kunt krijgen. Goed plan ;-)

steve smith

Bericht door steve smith » 14 jul 2010, 16:04

FreudeamFahren schreef::police: Groene platen riskeren (de auto is géén handelsvoorraad) voor een ritje RDW waar je ook gratis een één daags kenteken voor kunt krijgen. Goed plan ;-)
Rijbewijs B oprijwagen met een netto laadvermogen van <1000kg heb je 99 van de 100 keer ook geen reet aan!

GeertB

Bericht door GeertB » 14 jul 2010, 18:25

Goedendag

Bedankt weer voor de nette uitleg.
Nu heb ik nog 1 vraag!

Ik ga natuurlijk eerst zaterdagmorgen kijken of de auto wat is,deze staat bij een handelaar.
Deze is dan vrijgewaard als het wat is dan betaal ik de eigenaar en heb ik de papieren van de auto in bezit.

Hoe weet ik waar ik het dichtsbijzijnde kantoor kan vinden om platen voor een 5 of 14 dagskenteken te laten maken?De auto staat namelijk in Duisburg.

Mvg Geert

steve smith

Bericht door steve smith » 14 jul 2010, 18:43

http://www.google.be/search?q=strassenv ... ent=safari

Blijft moeilijk...... Tickets voor Ringwerk waren het toch?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 14 jul 2010, 21:20

Vlakbij strassenverkehrsamt filialen kun je idd wel een winkeltje vinden die ze verkoopt :wink:

JeroenB3

Bericht door JeroenB3 » 14 jul 2010, 21:27

Niels schreef:...
Overigens moet een auto nog wel Tuv hebben voor een 5 daags kenteken.
Volgens mij is dit niet waar en hoeft een auto alleen maar TUV/APK waardig te zijn.
TUV is in ieder geval niet verplicht, je kan de platen immers ook op een Belgische auto hangen.

Wat zijn de kosten van die 14-daagse kentekens, want volgens mij zijn die veel duurder.
Voor de keuring kun je ook een 1-dags kenteken vragen in NL

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 14 jul 2010, 22:13

Niels schreef:De auto is dan idd al gevrijwaard en je hoeft dus niet langs het strassenverkehrsamt. Gewoon een winkel zoeken die platen verkoopt en naar huis rijden met die handel (en ff de site van de douane invullen).
Klopt! Je hebt gelijk, winkel verkoopt platen met verzekering.
Sorry, haalde ff eigen situatie door elkaar. Heb de Classic namelijk vanuit NL geïmporteerd.

Heb zelf ook eens auto met aanhanger vanuit Dld naar Nederland gehaald, beviel mij beter dan tijdelijke platen. TÜV-keuring is inderdaad niet nodig als deze nog geldig is.

GeertB

Bericht door GeertB » 14 jul 2010, 23:07

Goedendag

Weer heel wat wijzer geworden.
Kan het kloppen dat verschillende lokalen bedrijven dicht zijn op zaterdag waar ik de kenteken platen kan kopen?
Er zal er hopelijk toch wel 1 in de buurt open zijn tot 12.00 of 13.00 uur?

Mvg Geert

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 14 jul 2010, 23:25

Je kunt een 5 daags kenteken ook van te voren kopen, bijvoorbeeld hier:
http://www.vdcnederland.nl/index.php
Nadelen: duurder, volgens moet je vantevoren het chassisnummer bij hen opgeven en als de auto bij bezichtiging tegenvalt heb je de platen voor niks gekocht...

ali

Bericht door ali » 15 jul 2010, 20:24

Hoi,

ik heb weleens een boete gehad voor het rijden met een 5 daagskenteken in nederland (450 eurotjes) :whistle: , auto had geen tuv ( het was een oldtimer dus geen bpm gedoe)
boete kreeg ik dus omdat ikreed met een 5daags kenteken in nl.
Als een wel auto tuv heeft dan kan je inderdaad met een kenteken van 5 dagen of langer in nederland rijden, als de auto echter geen tuv heeft mag je met de 5 daagse kenteken (kurzzeitkenzeichen) niet als nederlander in nederland met die auto rijden.

groetjes
Laatst gewijzigd door ali op 16 jul 2010, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 16 jul 2010, 13:55

FreudeamFahren schreef::police: Groene platen riskeren (de auto is géén handelsvoorraad) voor een ritje RDW waar je ook gratis een één daags kenteken voor kunt krijgen. Goed plan ;-)
Waarom weer een extra handeling als het zo ook kan :angel:
En als je gewoon normaal doet, dan is er niks aan de hand hoor. Je moet niet gaan lopen planken idd want dan val je op en ben je idd de sjaak.

Wat betreft een oprijwagen, je mag max 3500kg met B rijden dus je kan goed wegkomen, al ga je idd al snel er overheen.

daNpy

Bericht door daNpy » 16 jul 2010, 18:20

Met groene platen mag je toch gewoon een proefrit maken?

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 16 jul 2010, 18:25

* het handelaarskenteken mag alleen door de houder of door een door hem of haar aangewezen persoon worden gebruikt;
* van het bij het handelaarskentekenbewijs behorende kenteken mag het bedrijf over vijf handelaarskentekenplaten beschikken (twee normale groene platen, 2 platen model 18.2 en een plaat bestemd voor een motorfiets);
* het gebruik van de groene platen is beperkt tot de voertuigen die tot de bedrijfsvoorraad behoren, voor voertuigen die voor reparatie of bewerking zijn gebracht of voor voertuigen waarvoor nog geen kenteken is afgegeven (en dus fysiek tot de bedrijfsvoorraad behoren);
* het gebruik van het handelskenteken moet direct verband houden met de bedrijfsactiviteiten. Dat houdt in dat het kenteken bijvoorbeeld niet mag worden gebruikt voor uitleendoeleinden;
* als met de groene platen wordt gereden, moet de bestuurder altijd het originele handelaarskentekenbewijs bij zich hebben.

daNpy

Bericht door daNpy » 16 jul 2010, 18:38

of voor voertuigen waarvoor nog geen kenteken is afgegeven (en dus fysiek tot de bedrijfsvoorraad behoren);
Dus een import auto heeft nog geen kenteken -> OK
Rijden naar RDW is een bedrijfsactiviteit-> OK

Opgelost :)

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 16 jul 2010, 19:07

Tuurlijk werkt dat zo :jenna:

Black Horse

Bericht door Black Horse » 22 jul 2013, 12:07

Ik ben van plan om een auto uit duitsland te gaan halen. bij een particulier.
maar het is me nog niet helemaal complete duideljk

Ik ga er dus heen om te kijken of het wat is. als alles is goed is wordt de koop gesloten.

daarna moet de pariculier dus de auto afmelden. moet ik hier een bewijs of kopie van hebben?
welke papieren moet ik allemaal hebben om in nl te bewijzen dat ik hem gekocht heb?

Welke papieren moet je hebben om te laten zien hoe oud de auto is wanneer hij het eerst op naam is gesteld in duitsland enzo en welk papier is je overschrijvingsbewijs? ( kenteken deel 1 & 2 en overschrijvings bewijs in nl zodat je hem in nl op je naam kan zetten want hun hebben natuurlijk andere papieren)

zodat je hem in nl op je naam kan laten zetten en bij de rdw kan laten keuren. en bpm betalen en uiteindelijk je keteken kan laten maken. ( tuv & au ) papieren moet je er ook bij krijgen?

wat voor mij dus onduidelijk is welke papieren je dus als bewijs moet hebben en welke dat zijn. om alles tot een goed einde te laten komen.

Daarna moet je dus een export kenteken regelen in duitsland. waar ik ook rare dingen over lees of ik begrijp het verkeerd. daar mag je dan in duitsland mee rijden maar niet in Nederland.
of mag je daar gewoon wel mee naar huis rijden? en om hem daarna aan te melden voor keuring bij de rdw.

maar je kan dus ook vooraf een export keteken aanvragen. en naar je toe laten sturen wat heb je daar allemaal voor nodig? VIN / kopie van je rijbewijs & id ?
(mij lijkt dit makkelijker om van te voren te doen dan daar te regelen want mijn duits is niet echt goed of is dit allemaal echt heel makkelijk te regelen? en is er altijd een platenmaker in de buurt)

Joop

Bericht door Joop » 22 jul 2013, 12:55

Hier vind je (denk ik) alle info die ze zoekt: www.bpmberekenen.com

Tim N

Bericht door Tim N » 12 jun 2014, 21:39

Handige link 15 dagen rijden, en bij douane aanmelden. Kun je Misschien net de tijd dat je op NL kenteken moet wachten doden ;-P
(*even zodat ik dit makkelijk ook weer kan vinden)
FreudeamFahren schreef:*klik* Online bestellen van export verzekering...
Uit het Duitse linkje voor hetzelfde product:
Mit dieser Deckungskarte und Ihrem gültigen Personalausweis oder Reisepass bekommen Sie bei jeder Kfz-Zulassungsstelle in Deutschland ein Ausfuhrkennzeichen. Sie müssen das Fahrzeug eventuell bei der Zulassungsstelle vorführen. Außerdem muss das Fahrzeug gültigen TÜV und ASU haben.
Volgens mij moet je dus wel rekening houden met de openingstijden van de "Kfz-Zulassungsstelle"... Als ik vervolgens *klik* hier zoek op bijvoorbeeld Oberhausen, dan krijg ik deze Öffnungszeiten:
Öffnungszeiten
Mo. 08.00 - 12.00 Uhr
Di. 08.00 - 16.00 Uhr
Mi. 08.00 - 12.00 Uhr
Do. 08.00 - 18.00 Uhr
Fr. 08.00 - 12.00 Uhr
Sa. geschlossen
Zaterdag is dus niet altijd handig.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 15 jun 2014, 15:17

Ha, die Tim;

Goeie tip. Ook belangrijk om feestdagen in de gaten te houden: op bepaalde dagen die wij niet vieren zijn in Duitschland instanties als KFZ-Zulassungsstellen ook gesloten. Been there, done that. Denk bijvoorbeeld aan 1 mei, allerheiligen, maria hemelvaart en dergelijken.

Tim N

Bericht door Tim N » 15 jun 2014, 19:05

Top Hans,

Zal eens kijken of de duitsers 28 Juni tijd hebben voor mij ;-P

GTRene

Bericht door GTRene » 15 jun 2014, 20:51

je gaat dus snuffelen in DLD of je hebt al wat leuks op het oog...hm :D

Tim N

Bericht door Tim N » 15 jun 2014, 21:16

Moet nog opgehaald worden ;-P

GTRene

Bericht door GTRene » 15 jun 2014, 21:25

klinkt goed, we wachten af :D

Tim N

Bericht door Tim N » 16 jun 2014, 10:05

Maar wat een geklooi met hierheen rijden zeg, je kunt öfficieel"dus eigenlijk simpelweg niet op zaterdag naar huis rijden met het ding.

Tot nu toe denk ik op de volgende manier het best uit te zijn:

Exportkenteken kopen, door Duitsland richting huis (woon op 30minuten van de grens)
Voor de zekerheid op vin en exportplaten de BPM vrijstelling aanvragen

Direct van de grens naar huis.
Maandags direct naar de afspraak bij de RDW en BPM afgifte doen.
Dan is dat betaald en zou je theoretisch met de Duitse exportplaten (geldigheid 15dagen zit ik aan te denken) kunnen rondrijden, BPM is betaald dus de Douane kan je bij aanhouding niet een boete geven.
En het voertuig is verzekerd op de Duitse exportplaten dus dat is ook afgedekt voor als de politie je staande houdt.
Dan zsm bij ontvangst papieren de kentekenplaten laten maken en hopelijk kun je dan binnen de duurtijd van de exportplaten de Nederlandse platen en papierwinkel geregeld hebben.

Plaats reactie