Welke compacte foto camera?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
JeroenT

Welke compacte foto camera?

Bericht door JeroenT » 31 mar 2010, 12:08

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe foto camera om m'n ouwe trouwe Canon Digital Ixus 40 te vervangen.

Ik dacht eerst te moeten gaan voor de Canon Digital Ixus 210 is. Maar deze heeft een volledig touchscreen. Leuk die nieuwe technologie, maar ik heb liever de ouderwetse knoppen, zodat bijvoorbeeld je snel even de flits aan/uit kunt zetten.

Nu heb ik de volgende 3 op het lijstje.
Nikon Coolpix S8000
Panasonic Lumix DMC-TZ8
Sony Cyber Shot DSC-HX5V (enige met GPS, maar dat hoeft niet zo nodig)

Wensen zijn vooral de groothoek lenzen en zoom mogelijkheid in een klein formaat camera.
Wie heeft er ervaring met de bovenstaande modellen?
Of zou wat anders aanraden?

Erik K.

Re: Welke compacte foto camera?

Bericht door Erik K. » 31 mar 2010, 16:23

Ik gebruik zelf de Canon Powershot G7 10Mp, ben er erg tevreden over.
Maakt ook nog eens knappe video's. Meen dan nu de G11 of 12 de nieuwste is.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 31 mar 2010, 16:26

G11 dacht ik, dat is echt een krachtpatser!

JeroenT

Bericht door JeroenT » 31 mar 2010, 18:56

Die G11 ziet er fraai uit, maar is wel wat boven m´n budget.
Hij lijkt me ook wat groot.
Max budget is zo´n 300 euro.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 mar 2010, 19:09

Ik ben echt helemaal overtuigd van de Panasonic Lumix camera´s. De TZ8 ken ik nog niet, maar de TZ6 en 7 maakten schitterende foto´s. Zelf heb ik de TZ8 in ieder geval op mijn verlanglijst staan. Het lijkt mij de ideale camera voor als ik mijn SLR niet mee ga zeulen.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 31 mar 2010, 19:18

Ik zoek ook nog steeds een camera maar ben er wel achter dat ik een zoeker wil en niet alleen een schermpje aan de achterkant.
Laats stond er een beetje zon en zag ik amper wat in het scherm.
Of zijn er lcd schermpjes die wel in de zon goed zichtbaar zijn?

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 01 apr 2010, 09:05

Dennis Cavallino schreef:Ik ben echt helemaal overtuigd van de Panasonic Lumix camera´s. De TZ8 ken ik nog niet, maar de TZ6 en 7 maakten schitterende foto´s. Zelf heb ik de TZ8 in ieder geval op mijn verlanglijst staan. Het lijkt mij de ideale camera voor als ik mijn SLR niet mee ga zeulen.
+1 voor de Lumix, prima cameraatjes! Als je een stapje hoger wilt: Canon S90, kan o.a. ook in RAW schieten

Wat betreft SLR-niet-mee-camera, ik wil zelf graag een Panasonic GF-1 met 20/1.7, al hoop ik dat er een GF-2 komt met dezelfde filmfuncties als de GH-1 (o.a. full manual control). :)

Knot

Bericht door Knot » 01 apr 2010, 10:12

Dennis Cavallino schreef:Ik ben echt helemaal overtuigd van de Panasonic Lumix camera´s. De TZ8 ken ik nog niet, maar de TZ6 en 7 maakten schitterende foto´s. Zelf heb ik de TZ8 in ieder geval op mijn verlanglijst staan. Het lijkt mij de ideale camera voor als ik mijn SLR niet mee ga zeulen.
Ik heb de TZ6, de 7 was er al maar de 6 kon ik goedkoop krijgen, 200 euro ofzo, perfecte camera!

Stéphane

Bericht door Stéphane » 01 apr 2010, 19:47

T28 is goed. Vriendin van me heeft er eentje, vriend van me ook en die zijn er heel tevreden over.

frankv

Bericht door frankv » 01 apr 2010, 22:02

Voor een hele serieuze niet al te grote camera kun je de Panasonic GF1 met extra zoeker overwegen. Ik heb daar in een ander topic al een en ander over gezegd. Het is een camera van het hoogste niveau.

Het enige probleem is de prijs, ongeveer 1.000 euro voor een body met lens en zoeker...

Maar hij bevalt mij meer dan prima. In tegenstelling tot een DSLR steek je de GF1 zo in je jaszak, dus je hebt hem vaker bij je, en dus maak je meer en leukere foto's. Maar het is geen broekzakcamera zoals de kleinere series.

frankv

Bericht door frankv » 01 apr 2010, 22:04

Martijn Koevoets schreef:
+1 voor de Lumix, prima cameraatjes! Als je een stapje hoger wilt: Canon S90, kan o.a. ook in RAW schieten

Wat betreft SLR-niet-mee-camera, ik wil zelf graag een Panasonic GF-1 met 20/1.7, al hoop ik dat er een GF-2 komt met dezelfde filmfuncties als de GH-1 (o.a. full manual control). :)
mocht je meer over het gebruik van de GF1 met 20/1.7 willen weten, dan moet je mij maar even PB-en, ik ben een zeer tevreden eigenaar...

JeroenT

Bericht door JeroenT » 02 apr 2010, 18:45

Vandaag even rondgekeken.
De Nikon Coolpix S8000 viel gelijk af. Zag dat de flitser achter een klepje verborgen zat. Was me nog niet opgevallen.
De Sony HX5V kon ik niet bekijken.

De Panasonic DMC-TZ10, TZ8 en TZ7 in m´n handen gehad.
Uiteindelijk de TZ8 uitgekozen en gehaald bij www.fotohart.nl

Prima apparaat!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 02 apr 2010, 19:09

frankv schreef:mocht je meer over het gebruik van de GF1 met 20/1.7 willen weten, dan moet je mij maar even PB-en, ik ben een zeer tevreden eigenaar...
Zoals gezegd wacht ik nog op een update, dan is het ook een leuke B-roll-camera bij video... 8)

2000USA

Bericht door 2000USA » 16 jul 2010, 15:25

Mag ik hier ook even spammen met spiegelreflex?

Na een safari gedaan te hebben met een geleende Sony A330, besloten dat ik toch een betere camera nodig heb dan de huidige Sony Cybershot compact, die toch vaak tekort schiet, en veel bewogen beeld geeft. Helemaal nu ik per december vader wordt. Het zullen vooralsnog gewoon hobbybob foto's blijven, maar wil niet gelijk achter de feiten aanlopen qua techniek/uitbreidingsmogelijkheden.

Nu heb ik wat rondgekeken voor Sony (heb al de cybershot en een handycam, dus wil niet switchen van merk, ivm accus, software, geheugenkaarten), en wil gaan voor de nieuwe A500, die net weer even beter is dan de A330, maar ben er niet uit met wat voor een lens: de standaard 18-55, en dan uitbreiden met een 55-200 (oid) lens, of alleen de body kopen met een superzoom lens 18-200 (oid).

De nieuwe Nex-serie staat me om de een of andere reden niet echt aan.

Wellicht dat de heren fotografen hun licht hierover kunnen laten schijnen? Mijn dank is groot!

steve smith

Bericht door steve smith » 16 jul 2010, 15:58

Heb een paar maanden geleden een Nikon P90 gekocht voor hobbybob doeleinden. Is een redelijk extreme camera voor een niet-SLR, en ik moet zeggen dat voor alles behalve autosport en nachtwerk dat ding verbazend goed voldoet. Ben het zeker eens met het door Cav aangehaalde punt van SLR-niet-meezeulen camera, en daar heb juist ik de P90 voor. Point & shoot maar toch een gigantisch (26-624mm) zoombereik, 12,6 Mpx en gevoeligheid tot 6400 ISO. Witbalans is zoals de tests ook zeggen niet super, maar dat is meer een vergelijking met SLR's dan met compacts. Oh en Hans, er zit een zoeker en kantelbaar scherm op :)

http://www.letsgodigital.org/nl/21291/n ... olpix-p90/

Voor autosport pics heb je gewoon een SLR nodig. Voor het serieuze werk is er sinds een paar dagen een D90 ter vervanging van m'n oude trouwe F65, Maar daar kunnen de profi's hier vast een stuk mee over vertellen dan ik! Qua fotowerk absoluut super, maar icm met dikke flitser en een beetje lens erop wel loodzwaar!

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 16 jul 2010, 16:03

@2000USA. Toevallig zat ik paar weken terug voor dezelfde keuze. Alleen niet voor mij. Mijn zus is een paar weken geleden moeder geworden. En zij twijfelde of ze een DSLR of een compact camera wilde kopen. Juist voor de baby momentjes.

Samen met haar heb ik toen de Panasonic Lumix FZ28 uitgekozen. Om reden dat de FZ28 lekker licht en wenbaar is. Wat voor de baby momenten lekkerder werkt dan met een DSLR.
DSLR maakt natuurlijk mooiere foto's. Maar om echt noemenswaardig beter de fotograferen moet je de tijd hebben om hem goed in te kunnen stellen. En tijd heb je niet met een baby....

non-DSLR optie van Steve is ook dikke prima trouwens. ;)

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 16 jul 2010, 16:40

Had voor mijn vakantie in NY de Canon SX210IS

Geweldige camera, zeer scherpe en mooie foto's. 14x optische zoom en leuke instellingen zoals het opnemen van 1 kleur in je beeld.

Daarnaast kan de camera full HD opnemen, wat ik erg belangrijk vond.

Plaats reactie