Welke laptop voor HD videobewerking?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Welke laptop voor HD videobewerking?

Bericht door romo » 10 jul 2010, 10:15

Ik heb een Mac Pro, en het is idd even wennen, als ook dat niet alles draait op de Mac, soms moet je dan apparte software downloaden, maar ik heb het idee dat het aanbod met de dag verbeterd.

De mail heeft idd een heel simpele opzet, maar das prima, ik vind outlook veel te wollig, te veel smik/smak............hou het strak, hou het simpel.........klaar

Op de zaak werken we met Windows en als ik opstart en uitschakel dan kan ik er nog wel even bij gaan zitten (let wel, het is een nieuwe configuratie van nog geen jaar oud), mijn Mac is nu bijna 1,5 jaar oud, en als ik afsluit kan ik het met de ogen niet afnipperen...................

Ja veel draait op Windows, maar de Mac is met een opmars bezig, mn onder jongeren studenten, een echte groeimarkt dus

Windows altijd gekloot met virussen, moet je dus weer software voor kopen, die weer niet goed werkt.....Mac; noppes nada, ik heb er niet eens een ant virus programma opstaan.................

Hele goede online ondersteuning om te leren werken met de software, die standaard al heel behoorlijk is......

Gamen is lastig idd, ik ben nogal een flight sim gek, dat gaat dus niet :'( Bootcamp kan een uitkomst bieden, maar dan moet je ook weer met virussen rekning houden ( ik draai dus geen bootcamp)

Kortom; Mac, een tikkeltje anders, maar wel lekker................................

Roy

Bericht door Roy » 10 jul 2010, 10:31

Helemaal met je eens Romo.

Over je FlightSim probleem... gewoon Bootcamp installeren maar je LAN verbinding in Windows uitschakelen.. heb je ook geen internetconnectie :)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 jul 2010, 10:48

Nouja.. anders zo maar even naar de mediamarkt en zelf ondervinden :P Maar dat virusverhaal is niet zozeer Mac eigen. Ik heb al een jaar of 10 een pc en werkelijk nog NOOIT een virusscanner of wat dan ook er op gehad. Slechts 1 keer heb ik een virus opgelopen maar dat was volledig mn eigen schuld. Als je een film download en er zit een .exe bij om het zogenaamd uit te pakken (terwijl het altijd .rar bestanden zijn) moet je daar ook niet op klikken :mrgreen:

Ik blijf eigenlijk wel van mening dat het besturingssysteem niet zozeer het probleem is, maar de gebruiker die er achter zit.

Welke Mac zouden jullie adviseren voor videobewerking dan? In de Macbook Pro's kom je niet verder dan een GT330M grafische kaart. Hij kan wel hardwarematig HD decoden, maar ik heb niet de indruk dat die kaart het beste voor video-editing is.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 jul 2010, 11:00

Voor een i7 en SSD ben je bij Apple trouwens 2200 euro kwijt. Hoe "geweldig" dat apparaat ook is, het gaat veel geld kosten. Bij www.xxodd.nl ben je voor een vrijwel soortgelijke config 1400 euro kwijt. Scheelt wel iets :P

Roy

Bericht door Roy » 10 jul 2010, 11:34

Bij mij blijft een Mac echter langer levend ;)

Ach.. de ene wilt een Windows, de andere een Mac. Ieder zijn eigen ding.

Bij Windows vond ik die virussen altijd zo irritant. Gebeurde altijd als ik net een mailtje opende met een leuk onderwerp. "Naked Anna Kournikova pics" ofzo. Heel vervelend :wink: :mrgreen:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 jul 2010, 11:38

Roy schreef:Bij mij blijft een Mac echter langer levend ;)

Ach.. de ene wilt een Windows, de andere een Mac. Ieder zijn eigen ding.

Bij Windows vond ik die virussen altijd zo irritant. Gebeurde altijd als ik net een mailtje opende met een leuk onderwerp. "Naked Anna Kournikova pics" ofzo. Heel vervelend :wink: :mrgreen:
Van die "hot nude women, please click here!" mailtjes bedoel je :mrgreen:

Roy

Bericht door Roy » 10 jul 2010, 11:52

Inderdaad ja. Toch jammer dat een virus elke keer de daadwerkelijke foto's blokkeerd :'( :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 10 jul 2010, 14:50

Windows vs Mac... ook Windows is erg stabiel (servers bij ons op de zaak hebben ook uptimes van maanden), probleem is vooral de opzet en met name het register en die DLL's die ingeladen worden. Wanneer je goede hardware hebt (met fatsoenlijke drivers), de programma's erop zet die je gebruikt en daarna niks meer installeert/upgrade dan kan het prima langere tijd draaien. Probleem is als je dingen gaat upgraden, andere hardware eraan hangt enzovoort. Na verloop van tijd krijg je steeds meer vervuiling en dat zorgt ervoor dat de boel traag gaat worden.
Windows heeft ook veel historie wat het meesleept, eigenlijk zouden ze bepaalde delen vanaf 0 moeten opbouwen, alleen dat durven ze niet ofzo. Bij Apple zijn ze daar wat 'harder' in, stoppen sneller met ondersteuning en dwingen ontwikkelaars sneller naar nieuwe technieken te gaan. Zie ook de overstap van 32 naar 64 bit welke bij Apple vlotter verloopt. Maar ook in andere dingen; zoals de diskdrive dumpen.

Mijn OS X installatie is al een jaar of 3 oud. Die stond geïnstalleerd op mijn vorige MBP. Daarna een nieuwe MBP gekocht en de installatie overgezet (middels Time Machine). Later is er een upgrade gedaan naar Snow Leopard. Een tijdje terug is m'n harddisk gestorven en toen is de installatie weer teruggezet op een nieuwe schijf. Ondanks dat alles is de boel nog steeds snel en stabiel. Dat moet je bij Windows niet proberen, wanneer er teveel hardware is vervangen of het OS ga je upgraden ipv verse installatie, dan heb je zeker een onstabiel systeem.

Verder heeft Windows veel kleine irritaties. Windows loopt relatief veel op de achtergrond te doen. Dan is je virusscanner weer bezig of aan het upgraden, windows search die aan het indexeren is, windows update die om het kwartier aan het zeiken is enzovoort. Of dan zit je bij een klant met je Windows laptop, wil je het ding afsluiten, gaat ie nog even vrolijk updates installeren voordat ie daadwerkelijk uit gaat. Duw je hardware in een andere usb poort als eerst dan gaat ie dat weer opnieuw installeren.

Aanbod van programma's kan wel een probleem vormen. Voor thuisgebruik zijn er genoeg goede alternatieven, voor het bedrijfsleven is het lastiger (al is er wel prima Exchange ondersteuning, kun je ook op een Windows netwerk komen enz.). Ik werk als webdesigner dus voor mij is het geen probleem.
Ben je gamer dan moet je ook niet voor Apple gaan, met Bootcamp kom je best een eind maar ideaal is het niet. Ik heb er een PS3 naast om te gamen, alleen heb je dan geen simulatiespellen (die zijn er niet echt voor consoles).

Keuzes heb je bij Apple ook wat minder. Ze dwingen je wat meer om iets op een bepaalde manier te gebruiken. Vinden veel PC gebruikers 'eng' want die willen complete controle en alles kunnen instellen. Moest ik in het begin ook erg aan wennen maar feit is wel dat het gewoon goed werkt. In het begin moet je het een beetje over je heen laten komen voor je ziet dat het goed is.

Dan de prijs. Die is inderdaad hoog, maar bij Apple hoeven/willen ze niet concurreren met goedkopere pc boeren. De restwaarde is veel beter dan bij de pc. Overigens is de hardware zelf niet speciaal of beter (kan evengoed kapot gaan), is grotendeels gewoon pc spul muv moederbord e.d.. De afwerking/materiaalkeuze is wel van erg hoge kwaliteit. Accessoires bij Apple kunnen wel vrij asociaal duur zijn (usb-ipod kabeltje 15 euro bijv.). Als je echt op prijs moet letten kun je beter voor een pc shoppen.
Geheugen en harddisk kun/mag je vaak zelf upgraden. Via Apple is dat erg duur.

S-J

Bericht door S-J » 15 jul 2010, 15:15

lekkere discussie

BMW vs Audi, iedereen wilt uiteindelijk toch een BMW
Nikon/Canon, uiteindelijk wilt iedereen toch een Nikon
Windoos/Mac, uiteindelijk wilt iedereen toch een Mac.

:bag:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 15 jul 2010, 15:56

Sony levert volgens mij ook laptops met Quad core en full HD. Kost een lieve cent maar HD bewerking op een laptop is inmiddels wel mogelijk.

Plaats reactie