Remmen en soorten remsetjes

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door Opa » 04 jul 2010, 03:42

Zoals al eerder gezegd rij ik met PFC01, geen last van piepen en ook als ze koud zijn remmen ze goed.......na deze komen er gewoon weer PFC01's onder. :D

Het enige nadeel is de remstof, jammer dan. :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jul 2010, 04:40

Opa schreef:Zoals al eerder gezegd rij ik met PFC01, geen last van piepen en ook als ze koud zijn remmen ze goed.......na deze komen er gewoon weer PFC01's onder. :D

Het enige nadeel is de remstof, jammer dan. :wink:
das al fijn om te horen Ron :thumbup:
nu ben ik ook nog benieuwd wat die carbotech's doen, de meer race blokken, schijnt dat die geen invretende remstof hebben?
anyway de PFC01 blijven ook nog op de lijst staan als mogelijke vervolg kandidaat, eerst maar eens testen hoe DS3000 voor en achter gaat :mrgreen: maar eerst rem ik de oude blokjes nog wat verder op...zit nog zo'n 4 a 5 mm op zag ik aan de buitenzijden (binnenzijden volgende week eens een wiel er af draaien als het minder warm is) voor (achter zijn nog bijna nieuw maar gaan der dan wel gelijkertijd uit)

Andre

Bericht door Andre » 04 jul 2010, 10:40

Misschien is het nieuwe compound PFC 06 een optie.

Das een endurance compound op basis van de PFC 01 gaat dus langer mee en is iets minder agressief.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jul 2010, 11:49

Andre schreef:Misschien is het nieuwe compound PFC 06 een optie.

Das een endurance compound op basis van de PFC 01 gaat dus langer mee en is iets minder agressief.
PFC's Endurance Sportscar compound.
PFC 06 compound pads are very similar to PFC 01 for both bite and torque. Excellent release and control with very low wear. Very low abraded disc wear with a "powdery type" transfer layer. 06 pads are an excellent alternative to other brands of endurance compounds but much higher performance. This will be a leading choice for endurance racing and a trackday pad.
klinkt inderdaad ook goed.

al lees ik zojuist dit, dat ze zonder clips komen (anti rattle)
it seems all the 01 and 06 dedicated track pads come without it.
maar schijnen wel fijn te zijn zoals ook deze rijder zegt
As VR said the DTC 60/70 is a better pad than the HT10/14. I have ran all of these combos in some form of a racecar or another. If you have to go Hawk the DTC series is the only ones to choose from. They are similar to the Pagid Blacks but I did like the Hawks better than the Pagids.

And as I have said over on the GT3 forums many times I still prefer the PFC pads over any of the combos above. I have switched from PFCs to Hawks/Pagids and I always go back to the PFCs. They always seem to last the best down to the backing plates. The performance never changes on them through out their life cycle. They brakes just as well as when you put them on as when you take them off. They are not sensitive to bedding in. PFC just released their newest compound to the public, the PFC 06. We ran these at the 13 Hour of VIR. With new pads starting with qualifying, we ran the same set the whole race on the E36 BMW. When we were finished there was still about half a pad left. The stopping of the PFC 06 on the car was very similar to the performance of the 01s we run on the World Challenge cars and my GT3. They are easier on the rotors than the 01s and they last a long time. I would personally look into them as I think you will like them
zou de hawk DTC-70 bv wel de klemmetjes hebben?

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 05 jul 2010, 21:39

In de UK zijn ze laaiend enthousiast over de Carbotech remblokken en dan met name de XP8 voor straatgebruik en de XP10 en XP12 voor circuitgebruik. Icm. de PFC 2 delige remschijven schijnt het DE combi te zijn voor straat en trackday werk. Ik rij (tijdelijk dus ff niet vanwege een kapotte motor :? ) dagelijks met de PFC 01, die ook vanaf koud het ook al redelijk goed doet. Als er na een keer of 5 remmen al wat temperatuur inzit gaat het ook alleen maar harder vertragen, wel een vrij progressieve opbouw maar dat is een kwestie van wennen. Nooit bijgeluiden bij koud als warm :)

Wel ga ik de 06 eens proberen kijken of dat wat is.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jul 2010, 21:57

Andry schreef:In de UK zijn ze laaiend enthousiast over de Carbotech remblokken en dan met name de XP8 voor straatgebruik en de XP10 en XP12 voor circuitgebruik. Icm. de PFC 2 delige remschijven schijnt het DE combi te zijn voor straat en trackday werk. Ik rij (tijdelijk dus ff niet vanwege een kapotte motor :? ) dagelijks met de PFC 01, die ook vanaf koud het ook al redelijk goed doet. Als er na een keer of 5 remmen al wat temperatuur inzit gaat het ook alleen maar harder vertragen, wel een vrij progressieve opbouw maar dat is een kwestie van wennen. Nooit bijgeluiden bij koud als warm :)

Wel ga ik de 06 eens proberen kijken of dat wat is.
ooo das mooi klote een kapotte motor :? echt grote schade?

fijn te horen dat ze bijna niet te horen zijn die PFC01, de PFC06 lijkt mij ook wel wat...
is de PFC01 beter/anders dan bv de DTC70 ? wat is het verschil...
schijven vreten of blokjes snel weg of piepen/rammels? hoe zijn ze bv op dezelfde auto...ik hou wel van een schijf vriendelijke (zo ver dat kan) en niet te veel geluid...en goed passend (dus geen gerammel) en owja goed remmen :mrgreen:

Laurens Nijssen

Bericht door Laurens Nijssen » 12 jul 2010, 16:34

De Carbotech XP10 is goedgekeurd na dit Ring-weekend :df:
Pedaal bleef hard, fading heb ik niet kunnen ontdekken, en vertraging bleef constant.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jul 2010, 17:19

Laurens Nijssen schreef:De Carbotech XP10 is goedgekeurd na dit Ring-weekend :df:
Pedaal bleef hard, fading heb ik niet kunnen ontdekken, en vertraging bleef constant.
Op de Ring bleven men standaard remmen nog "goed" ik rijd dan wel behouden, echter op bv CPZ was het na een zeg half rondje al hard trappen maar minder remmen...(met standaard blokjes)
Dus of ze ook "goed" met jou set-up op een circuit uitkomen is dan nog ff de vraag denk ik. :hmmm:

Laurens Nijssen

Bericht door Laurens Nijssen » 13 jul 2010, 10:14

Mijn Hawk HP+ hielden er anders sneller mee op dan mn Carbotech nu iig.

GTRene

Bericht door GTRene » 13 jul 2010, 10:31

Laurens Nijssen schreef:Mijn Hawk HP+ hielden er anders sneller mee op dan mn Carbotech nu iig.
en hoe was het met stof en of piepen, viel het mee?
op wat voor auto zit het en wat voor gewicht...
zo te lezen lijkt me de XP-10 niet voor de zwaardere auto's.

Laurens Nijssen

Bericht door Laurens Nijssen » 13 jul 2010, 14:23

HP+ stoft erg en maakt veel herrie bij koud
XP10 stoft minder erg en is erg simpel te verwijderen, nauwelijks geluid

En voor lichtere auto's, dit is mij aangeraden voor mijn auto door Carbotech zelf en ik vertel je toch net mijn ervaring?? Als je daar aan twijfelt moet je het zelf weten :wink:

'98 Nissan Primera, 1180kg, 187 pk

GTRene

Bericht door GTRene » 13 jul 2010, 14:34

klinkt goed, en nee twijfel niet aan jou ervaringen :thumbup:
wilde alleen meer weten wat voor gewicht en verschil e.d. dus dat heb je mooi uitgelegd.
thx :forum:

Laurens Nijssen

Bericht door Laurens Nijssen » 13 jul 2010, 14:38

En evt voor jouw zwaardere en snellere wagen is er nog de XP12 :)

GTRene

Bericht door GTRene » 13 jul 2010, 17:47

Laurens Nijssen schreef:En evt voor jouw zwaardere en snellere wagen is er nog de XP12 :)
yep, XP-12 of de opvolger XP-16 die passen schijnbaar bij het gewicht :bag:

belangrijk/prettig vind ik ook als ze goed in de klauwen passen (pasvorm) van de standaard klauwen en dus niet klapperen :mrgreen:

Laurens Nijssen

Bericht door Laurens Nijssen » 13 jul 2010, 17:53

Pasvorm bij mij was prima.
Mail anders met Ian via sales@carbotech-europe.com

Met beetje lobbyen krijg je nog 15% introducee-korting.

wjn

Bericht door wjn » 22 aug 2010, 15:33

Dit topic doorgelezen en volgens mij gaat het meer over blokken voor circuitgebruik.

Voor "normaal" straatgebruik, iemand die weet of/hoe de standaard 996 Turbo remblokken verschillen van de Ferodo DS2500 remblokken?
Of andere adviezen hebben?

Alvast bedankt.

Corsa_GSi

Bericht door Corsa_GSi » 29 aug 2010, 17:55

Lijkt mij inderdaad alleen over trackday gebruik te gaan, wel jammer.
Iets algemener zou mogen, de meeste mensen rijden er ook gewoon dagelijks mee.

Ik rij met de Corsa B Turbo met een Kadett GSi remsysteem (klauwen voorzijde, hrc en bekrachtiger en schijven achter) met National Sports 16 groeven schijven en EBC rood voor en EBC green achter. Dat was een super combi ook op de track, voorzijde had wel iets warmte nodig voor het betere stop werk.
Helaas heeft de garage nu TRW Sport aan de voorzijde erin gedaan, maar daar ben ik niet zo te vreden over. Voor normaal straat gebruik wel, maar op de track niet.
Bij de volgende veranging weer EBC rood of Ferodo 2500.
Daarnaast komt er nog meer vermogen in de auto, dus moet ik aan de voorzijde opzoek naar groter. Dat zal wel Vectra B V6 worden met 288mm schijven of aftermarket.

Op de A Corsa heb ik de voorzijde voorzien van de rem klauwen van mij Corsa B GSi klauwen (had ik over na de ombouw naar Kadett remmen op die auto). Deze zijn voorzien van een goedkoop geboorde setje schijven en blokken van TRW Sport, moet zeggen dat ze prima bevallen zowel op straat als op de RIng.

De Vectra V6 heeft nog alles standaard rondom, maar heb al gemerkt dat daar ook wel iets geupgrade mag worden. Dus ben opzoek naar 308mm OPC klauwen en schijven. Blok- en schijftype keuze ben ik nog niet uit, ik denk gewoon standaard Opel.

Iets heel anders... is er ook geen winst te behalen met andere remvloeistof?
Dot5 of 5.1 tov Dot 4?

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 30 aug 2010, 16:27

Dot5 sowieso niet doen, kan je remleiding aantasten.

GTRene

Bericht door GTRene » 30 aug 2010, 21:30

een goede Dot 4 nemen :thumbup:

wat tegen heel hoge temps kan.

bv
MOTUL RBF 660 Factory Line Brake Fluid is 100% Synthetic Racing Fluid – DOT 4 for extreme temperature & racing applications. All types of hydraulic brake and clutch actuators requiring non-silicone synthetic fluid. Widely exceeds the DOT 3, DOT4 and DOT 5.1 standards (except for DOT 5.1 viscosity at – 40°C).

EXTREME THERMAL RESISTANCE AND STABILITY:
Very high boiling point (325°C / 617°F), superior to conventional DOT 5.1 non silicone base, DOT 5 silicone base fluids, and DOT4. MOTUL RBF 660 enables effective braking even under extreme conditions.

EFFICIENT WHEN RAINY: Very high wet boiling point (204°C / 400°F) far exceeds the requirements of DOT 3 & 4 & DOT 5.1 enabling brake efficiency while rainy. Reduces the risk of the “vapor lock” phenomena. Amber in color.

Do not mix with silicone (DOT 5 silicone base) or mineral base fluids (LHM)

GTRene

Bericht door GTRene » 09 mar 2011, 17:28

ik zat laatst eens te denken, stel dat ik over een tijdje weer nwe remschijven nodig heb, zou ik die kunnen updaten met bv die van een 630i? type tussen 2006<>2010?

standaard heb ik de 5x120 op naaf 72.6 en de 630i heeft dat sowieso hetzelfde las ik uit wat gegevens ergens.

mijn schijven voor zijn 315 x 28mm voor en 312 x 20mm achter....
die van de 360i zijn 348 x 30mm voor en 345 x 24mm achter. :D

in theorie zou je dat er tegenaan kunnen schroeven, doch dan moet je ook de remzadels doen neem ik aan, vraag is zou zoiets passen :hmmm:

hier een overzicht van de remmen der 630i

http://bmwfans.info/parts/catalog/E63N/ ... se/brakes/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Harrie D

Bericht door Harrie D » 09 mar 2011, 20:04

Ook al gekeken of de hoogte (offset) een beetje overeen komt ?

GTRene

Bericht door GTRene » 09 mar 2011, 20:33

Harrie Spoor schreef:Ook al gekeken of de hoogte (offset) een beetje overeen komt ?
nope, en vaak weten ze ook niet zo als je het vraagt bij de dealer omdat ze daar normaal niet mee werken op die manier.

dit is de foto van de Z3M volgens het nr
Afbeelding
en onder de 630i
Afbeelding

de klauw is ook een ander nr als van de Z3/M en M3, maar dat hoeft niet veel uit te maken, het zou dan gaan om de afstand waar de klauw op wordt gemonteerd en het hart...
in theorie denk ik dat de klauw bout afstand ook wel ongeveer hetzelfde is (standaard maat schat ik in?)

alleen dan moet de ofset en de bevestiging van de Z3M wel waar de klauw komt wel op de juiste afstand zitten, en dat weet ik niet.

zou iemand die klauw van de 630i bij die van de M3/Z3M moeten leggen, en die ofset...hm

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 mar 2011, 20:47

Misschien kan je aan de voorkant Z4M fusee stukken gebruiken. Die hebben namelijk een soortgelijke constructie als de E36/Z3. Een Z4M heeft CSL remmen dus dan heb je 345mm. Maar ik weet niet zeker of het past. Ook kans dat het je uitlijnstanden veranderd natuurlijk als je daar aan begint.

GTRene

Bericht door GTRene » 09 mar 2011, 20:57

oh..is dus denk te hoog (diep)

de 630i is
Vented - Mountings 5, Disc diameter 348.0mm, Disc thickness 30.0mm, Overall height 80.9mm, Centre diameter 79.0mm, Minimum thickness 28.4mm,
de Z3M is
Vented - Mountings 5, Disc diameter 315.0mm, Disc thickness 28.0mm, Overall height 52.5mm, Centre diameter 79.0mm, Minimum thickness 26.4mm,
de schijf komt dan verder naar binnen? en denk dan ook het zadel e.d. dus zal wel niet passen vrees ik :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 09 mar 2011, 21:27

Bert ///M3 schreef:Misschien kan je aan de voorkant Z4M fusee stukken gebruiken. Die hebben namelijk een soortgelijke constructie als de E36/Z3. Een Z4M heeft CSL remmen dus dan heb je 345mm. Maar ik weet niet zeker of het past. Ook kans dat het je uitlijnstanden veranderd natuurlijk als je daar aan begint.
ow? die heb ik nog niet ingekeken..zal ik ook eens doen...
thnx for pointing that out.
en anders gaat er gewoon weer de 315mm op :mrgreen: opzich niet verkeerd, maar kan/mag wat met iets meer gemak gaan.

Plaats reactie