dagelijks gebruik M635csi
-
dagelijks gebruik M635csi
Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een M635csi. Eerder had ik een gewone 635csi. Deze is toch wel een tikkie pittiger.Ik heb begrepen dat je de motor altijd hoger in de toeren moet houden dan de gewone 3.5 liter motor. Tijdens het warm rijden kan dat natuurlijk niet. Op dit moment houd ik de volgende regels aan:
-tot 2 km onder 2500 toeren houden
-tot 20 km onder 3500 toeren houden
-boven 20 km boven 3500 toeren houden
Dat laatste klinkt niet echt ideaal binnen de bebouwde kom, maar ik zit toch hoofdzakelijk op de snelweg.
Kloppen de regels die ik aanhoud een beetje?
Hier een linkje met wat fotos's voor wie geinteresseerd is:
http://www.bmwclub.ru/vb/showthread.php?t=288572
http://www.bmwclub.ru/vb/attachment.php ... 1252270346
-tot 2 km onder 2500 toeren houden
-tot 20 km onder 3500 toeren houden
-boven 20 km boven 3500 toeren houden
Dat laatste klinkt niet echt ideaal binnen de bebouwde kom, maar ik zit toch hoofdzakelijk op de snelweg.
Kloppen de regels die ik aanhoud een beetje?
Hier een linkje met wat fotos's voor wie geinteresseerd is:
http://www.bmwclub.ru/vb/showthread.php?t=288572
http://www.bmwclub.ru/vb/attachment.php ... 1252270346
Laatst gewijzigd door M635csi op 24 jun 2010, 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Re: dagelijks gebruik M635csi
Welkom hier.
-
Op je (russische?) foto's ligt er niet de juiste motor in, maar een latere S38. De motor geeft zelf luid en duidelijk aan welke toerentallen ze fijn vindt.
Zou zelf niet heel rigide aan maximum toerentallen vasthouden maar vooral zorgen voor hele lichte belastingen (dus heel weinig gas) tijdens de warmloop fase. Daarbij vind ik dat belasting op hele lage (<1500) toerentallen slechter is dan wat meer draaien met koude motor. Door laten lopen tot 2500 a 3500 koud is in mijn ogen minder schadelijk dan nauwelijks rollend ff in z'n twee weer oppakken vanaf 1000 toeren, wat ik veel mensen zie doen. Dan gewoon een volle stop maken en in 1 weer beginnen, of een hakje tussengas en rollend naar 1. Als je een oliedrukmeter gebruikt zie je wel waarom.
Remmen op de motor zal ik ook in koude toestand niet doen, trap 'm liever vrij, zeker als het zoals in jouw geval rijk lopende motoren zijn die dan volop benzine naar binnen staan te pissen (verrijking koud via DME of ouderwetse choke die op hetzelfde neer komt) terwijl je de gaskleppen dicht hebt.
Boven 2500 lijkt me onnodig, ligt een beetje aan of je veel koppel vraagt. Op de foto lijkt het een S38B36 uit een M5 3,6 dus die heeft al niet heel veel koppel, maar is wel een stuk degelijker dan een 3.8.
Zou zelf niet heel rigide aan maximum toerentallen vasthouden maar vooral zorgen voor hele lichte belastingen (dus heel weinig gas) tijdens de warmloop fase. Daarbij vind ik dat belasting op hele lage (<1500) toerentallen slechter is dan wat meer draaien met koude motor. Door laten lopen tot 2500 a 3500 koud is in mijn ogen minder schadelijk dan nauwelijks rollend ff in z'n twee weer oppakken vanaf 1000 toeren, wat ik veel mensen zie doen. Dan gewoon een volle stop maken en in 1 weer beginnen, of een hakje tussengas en rollend naar 1. Als je een oliedrukmeter gebruikt zie je wel waarom.
Remmen op de motor zal ik ook in koude toestand niet doen, trap 'm liever vrij, zeker als het zoals in jouw geval rijk lopende motoren zijn die dan volop benzine naar binnen staan te pissen (verrijking koud via DME of ouderwetse choke die op hetzelfde neer komt) terwijl je de gaskleppen dicht hebt.
Boven 2500 lijkt me onnodig, ligt een beetje aan of je veel koppel vraagt. Op de foto lijkt het een S38B36 uit een M5 3,6 dus die heeft al niet heel veel koppel, maar is wel een stuk degelijker dan een 3.8.
- Jules
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
ik zou er gewoon een olietemperatuurmeter in zetten (en evt. drukmeter)
Als die op temperatuur is (90 graden) kun je knallen wat je wil
.
Een minimum aantal toeren is onzin, heb je denk ik een beetje verkeerd opgevat
En als je nog geen temp. meter hebt: eerste 20/30 minuten gewoon rustig rijden...op temperatuur laten komen. Ook letten op de belasting zoals steve zegt...geen 50 in de 4 ofzo dan voel je dat hij zwaar belast wordt... google anders eens op het begrip 'grenssmering' dan snap je waarom!
Als die op temperatuur is (90 graden) kun je knallen wat je wil

Een minimum aantal toeren is onzin, heb je denk ik een beetje verkeerd opgevat

En als je nog geen temp. meter hebt: eerste 20/30 minuten gewoon rustig rijden...op temperatuur laten komen. Ook letten op de belasting zoals steve zegt...geen 50 in de 4 ofzo dan voel je dat hij zwaar belast wordt... google anders eens op het begrip 'grenssmering' dan snap je waarom!
- Jules
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
Ohja vergeten: heel veel plezier met zo'n prachtige wagen, geniet ervan 8) 

-
De auto heb ik gekocht van een Let die in London woonde en is inderdaad verre van origineel (wel van origine een M trouwens). Alles is echter wel keurig aangepast. Zowel bij de rdw keuring als bij de apk waren ze onder de indruk van de staat. Iedereen was inderdaad in eerste instantie een beetje huiverig toen ze de kentekenplaten uit Letland zagen...
Ik zat er inderdaad al over te denken om een olietempmeter in te bouwen. Een drukmeter is ook wel interessant.
Ik zat er inderdaad al over te denken om een olietempmeter in te bouwen. Een drukmeter is ook wel interessant.
de 3.6 heeft zat koppel, toch?Op de foto lijkt het een S38B36 uit een M5 3,6 dus die heeft al niet heel veel koppel, maar is wel een stuk degelijker dan een 3.8.
-
nog twee plaatjes van de motor:

- Niels
- Auto: Prius+
Dat moet je idd relatief zienM635csi schreef:de 3.6 heeft zat koppel, toch?Op de foto lijkt het een S38B36 uit een M5 3,6 dus die heeft al niet heel veel koppel, maar is wel een stuk degelijker dan een 3.8.

- frankv
WTF is dit? er is weinig over van de looks van een M635csi. Ik dacht gelijk aan de test ooit van dit ding in Autovisie, rood met TRX wielen meen ik. Dan is deze Letse Black Bomber wel wat aangepast. Maar als het een echte is, loont het misschien wel om er weer wat standaards van te maken?
-
Smaken verschillenfrankv schreef:WTF is dit? er is weinig over van de looks van een M635csi. Ik dacht gelijk aan de test ooit van dit ding in Autovisie, rood met TRX wielen meen ik. Dan is deze Letse Black Bomber wel wat aangepast. Maar als het een echte is, loont het misschien wel om er weer wat standaards van te maken?

- frankv
Ik kan me herinneren dat ze in het artikel noemden dat Nelson Piquet er ook eentje had. Ik was toen ongeveer 16 of 17 denk ik, dat betekende toen wat hoor. Nelson Piquet had een M635csi... Jeugdsentiment. Daarom heb ik ook een E30 M3 uit 1989, toen was ik 18M635csi schreef:Smaken verschillenfrankv schreef:WTF is dit? er is weinig over van de looks van een M635csi. Ik dacht gelijk aan de test ooit van dit ding in Autovisie, rood met TRX wielen meen ik. Dan is deze Letse Black Bomber wel wat aangepast. Maar als het een echte is, loont het misschien wel om er weer wat standaards van te maken?Als ik een originele had gewild, had ik wel een originele gekocht.

-
- De Schaduw
Ha, precies dezelfde gedachten hier!Ik kan me herinneren dat ze in het artikel noemden dat Nelson Piquet er ook eentje had. Ik was toen ongeveer 16 of 17 denk ik, dat betekende toen wat hoor. Nelson Piquet had een M635csi... Jeugdsentiment
In de basis zo'n heerlijke auto. Hopelijk komt 'ie nog een keer in handen van iemand die hem weer mooi maakt. Sorry.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Mooi filmpje, had 'm als eens eerder gezien lang geleden. Een nog jonge Gordon Murray bij 'n ook nog jonge Nelson, en in de M635CSI begint ie over hoe ie van z'n boot houdt....
...maar ook van de BMW...LOL, hij veegt er heerlijk relaxed door. Prachtig...

- frankv
HA! vanaf 10m30...
ok, we are on the straight again, I was a little bit quiet because I have to concentrate sometimes...
ok, we are on the straight again, I was a little bit quiet because I have to concentrate sometimes...
- Bert ///M3
Met warm rijden zeg ik meestal gewoon niet te moeilijk doen, ik rijd meestal gewoon zoals ik in het dorp rijd, gewoon iets van 2500-3000 RPM. Kan ook best wel vlot op de buitenwegen, met een beetje gas en tot 3000 RPM ben je al aardig vlot onderweg met een M3, met een S38 ook vast wel.
Je moet gewoon niet gelijk willen doorhalen naar 7000+ RPM. Sommigen blijven ellenlang aanklooien rond de 1500 toeren maar op die manier krijg je nooit geen temperatuur in je olie.
Je moet gewoon niet gelijk willen doorhalen naar 7000+ RPM. Sommigen blijven ellenlang aanklooien rond de 1500 toeren maar op die manier krijg je nooit geen temperatuur in je olie.
- Remko
je kunt dit filmpje eens bekijken, van een bekende poster hier. Leuk en leerzaam
"The M88/3 has so far run only 1650km's after its recent rebuild so while abiding a 4500rpm limit it's swift and easy progress"
http://www.vimeo.com/11824870
"The M88/3 has so far run only 1650km's after its recent rebuild so while abiding a 4500rpm limit it's swift and easy progress"
http://www.vimeo.com/11824870
-
de motor lijkt toch een s38b38. kijk maar eens hier: http://translate.google.nl/translate?hl ... nenter.asp
opvallend is trouwens de luchtinlaat. deze komt wel van de m88 en de vacuumslang (?) die loopt naar het kleppendeksel is ook typisch m88. ik kan geen enkele e34 m5 vinden waarbij deze slang is aangesloten. Zoals Steve Smith al meldde: s38 blok met spruitstukken en electronica van originele m88.
Binnenkort toch maar eens naar de vermogensbank. Ik ben erg benieuwd of er daadwerkelijk 340 paarden in zitten.
opvallend is trouwens de luchtinlaat. deze komt wel van de m88 en de vacuumslang (?) die loopt naar het kleppendeksel is ook typisch m88. ik kan geen enkele e34 m5 vinden waarbij deze slang is aangesloten. Zoals Steve Smith al meldde: s38 blok met spruitstukken en electronica van originele m88.
Binnenkort toch maar eens naar de vermogensbank. Ik ben erg benieuwd of er daadwerkelijk 340 paarden in zitten.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Welkom. En gelukkig maar dat smaken verschillen 

- Peric
Dan vind ik deze toch mooier...

-
Welk gedeelte van S38B36 begrijp je niet? En 3,8 heeft losse bobines, en geen slangenkuil aan bougiekabels + stroomverdeler zoals jij voorop de kop hebt zitten. Dus 3.6. Met een M88 in + uitlaatspruitstuk, S38 koelwaterbuis, en een door Stevie Wonder omgelaste carterontuchting.M635csi schreef:de motor lijkt toch een s38b38.
Een goede 3.6 heeft 315pk, een slechte 250, en een 3,6 op M88 inlaatgedeelte zal de 300 niet halen. Z'n originele koppel al helemaal niet gezien de daarvoor benodigde resonantiekamer + vlinderklep niet aanwezig zijn.
-
Je hebt inderdaad gelijk. De plek van de oliedop bracht me in verwarring.steve smith schreef:Welk gedeelte van S38B36 begrijp je niet? En 3,8 heeft losse bobines, en geen slangenkuil aan bougiekabels + stroomverdeler zoals jij voorop de kop hebt zitten. Dus 3.6. Met een M88 in + uitlaatspruitstuk, S38 koelwaterbuis, en een door Stevie Wonder omgelaste carterontuchting.M635csi schreef:de motor lijkt toch een s38b38.
Een goede 3.6 heeft 315pk, een slechte 250, en een 3,6 op M88 inlaatgedeelte zal de 300 niet halen. Z'n originele koppel al helemaal niet gezien de daarvoor benodigde resonantiekamer + vlinderklep niet aanwezig zijn.
Afgelopen weekend wilde ik trouwens bij rica langs in wateringen, maar ze waren helaas gesloten. Er zat wel een airco zaak om de hoek. Gevraagd om r12, maar die hadden ze helaas niet. Aangezien het airco systeem een beetje lek bleek te zijn heb ik hem maar laten inspuiten met r413a en contrastvloeistof (zonde om r12 in een lek systeem te spuiten). De airco blaast nu koud, maar voor hoe lang is de vraag. Ik ben benieuwd of we het lek kunnen vinden en wat er allemaal vervangen moet worden.
Ik wil er trouwens ook nog nieuwe dempers en veren rondom op zetten. Achter is hij te veel verlaagd en voor een stukje minder. Ik weet nog niet precies wat ik eronder moet hebben. Origineel

- Chris van S.
Ik weet niet of het past onder jouw auto. Maar wij hebben nog een dinan setje over die wij hebben gebruikt onder onze M88. Bilstein dempers + veren en passend aan je eisen kwa hoogte en comfort.
Setje is, geschat, hooguit rond de 5000km gebruikt dus eigenlijk Z.G.A.N. Nu hebben we een Alpina onderstel onder de auto.
Bij intresse, stuur me een PM
Setje is, geschat, hooguit rond de 5000km gebruikt dus eigenlijk Z.G.A.N. Nu hebben we een Alpina onderstel onder de auto.
Bij intresse, stuur me een PM