Lotus Exige én Elise
- Tim R
Re: Lotus Exige én Elise
Bedankt alvast voor de reactie, deze had ik al gezien. Deze prijs is fair?
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Geen idee, ben er niet genoeg in thuis.
Weet wel dat de S1 stukken goedkoper is dan de S2 conversie. (ligt geloof ik grotendeels aan de lampen)
Weet wel dat de S1 stukken goedkoper is dan de S2 conversie. (ligt geloof ik grotendeels aan de lampen)
- Tim R
Niemand die voor mij de volgende vraag kan beantwoorden?:
Waar kan ik een goede - objectieve - verhandeling vinden m.b.t. de keuze tussen een "gewone" S2 Elise, een Elise S2 111S en een Elise S2 111R? Wil van de winter zo'n apparaat gaan aanschaffen maar weet eigenlijk heel erg weinig van de verschillen tussen de motoren (behalve natuurlijk het vermogen) en bijvoorbeeld zaken zoals extra's.
Waar kan ik een goede - objectieve - verhandeling vinden m.b.t. de keuze tussen een "gewone" S2 Elise, een Elise S2 111S en een Elise S2 111R? Wil van de winter zo'n apparaat gaan aanschaffen maar weet eigenlijk heel erg weinig van de verschillen tussen de motoren (behalve natuurlijk het vermogen) en bijvoorbeeld zaken zoals extra's.
- GTRene
S2 111R is misschien niet de puurste maar fijn wagentje en meer betrouwbaarheid (toyota)
als ik mocht kiezen dan zeker de 111R
zeer goede basis en rijd goed
ook meest "modern"
als ik mocht kiezen dan zeker de 111R
zeer goede basis en rijd goed

ook meest "modern"
-
Je bent bekend met deze websites?
http://www.seloc.org
http://wiki.seloc.org/a/SELOC_TechWiki
http://www.lotustalk.com/
http://lotusforum.be/index.php
Verder zou ik gaan rijden om de verschillen te voelen. Karakter van de Rover motor is echt een groot pluspunt. Betrouwbaarheid? Tja, de statistieken spreken je tegen, daarentegen zijn er ook genoeg mensen zonder problemen. Standaard 192 pk toyota vond ik niet interessant, heeft supercharger nodig
http://www.seloc.org
http://wiki.seloc.org/a/SELOC_TechWiki
http://www.lotustalk.com/
http://lotusforum.be/index.php
Verder zou ik gaan rijden om de verschillen te voelen. Karakter van de Rover motor is echt een groot pluspunt. Betrouwbaarheid? Tja, de statistieken spreken je tegen, daarentegen zijn er ook genoeg mensen zonder problemen. Standaard 192 pk toyota vond ik niet interessant, heeft supercharger nodig

- Tim R
A kijk, twee van de mannen waarvan ik op een antwoord zat te wachten!
Wat is "het verschil" dan in karakter kwa motor? Gaat me niet zo zeer om het verschil in performance tussen de 111r en de k-series - wel reliability. Vandaar dat ik met een scheef oog het meest kijk naar een 111r.
Eerlijk kende ik nog maar een van de websites Ruben, ik ga vanavond eens kijken!

Wat is "het verschil" dan in karakter kwa motor? Gaat me niet zo zeer om het verschil in performance tussen de 111r en de k-series - wel reliability. Vandaar dat ik met een scheef oog het meest kijk naar een 111r.
Eerlijk kende ik nog maar een van de websites Ruben, ik ga vanavond eens kijken!
- N!co
- Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650
Dat is de prijs voor onderdelen voor een S1 ombouw bij v. Sten.smiley schreef:2260Tim R schreef:Ook zou ik graag willen weten wat een ombouwkit (RHD --> LHD) moet kosten.
http://www.vansten.nl/Werkplaats/index_Lotus_werkpl.htm
Bij elise-shop.com kost deze set ca. 1800.
Voor een S2 ben je zeker 1000-2000 euro meer kwijt aan onderdelen. Maar het schijnt ook zo te zijn dat van de eerste S2's een belangerijk dashboard deel niet meer te koop is. Je moet hem dan ombouwen naar nieuw model S2 dashboard.
- Tim R
S1 is ook zeker een optie, weet dan allee niet welke types in aanmerking zouden moeten komen van welke motoren ik absoluut mijn handen af moet houden?
Iemand tips welk type/jaar s1 ik naar zou moeten kijken?
Ook hebben veel s1's de "verzonken" koplampen:

Soms zie je daar een "glazen" kapje over heen zodat de koplamp wat meer de s2 look heeft. Is dit een optie?:

Iemand tips welk type/jaar s1 ik naar zou moeten kijken?
Ook hebben veel s1's de "verzonken" koplampen:
Soms zie je daar een "glazen" kapje over heen zodat de koplamp wat meer de s2 look heeft. Is dit een optie?:
- GTRene
van wat ik zo weet is dat die kapjes geloof ik begonnen toen de 111S uit kwam met 145<>160pk dus de sportieve uitvoering, maar kapjes kun je ook later opzetten geloof ik
meeste "problemen" van de oudjes ala S1 zullen al wel eens aangepakt zijn, maar denk dat je er toch wat op moet letten bij aanschaf anders loopt het zo in de papieren
wellicht dat een Lotus rijder daar wat meer info over kan geven...

meeste "problemen" van de oudjes ala S1 zullen al wel eens aangepakt zijn, maar denk dat je er toch wat op moet letten bij aanschaf anders loopt het zo in de papieren

wellicht dat een Lotus rijder daar wat meer info over kan geven...
-
Hier nog een interessante reactie op het Belgische forum:
Michel heeft een andere uitlaat op zijjn 192 pk toyota, kan me voorstellen dat dat best wat uitmaakt, vraag hem anders eens. Qua vermogen is het ook wat je gewend bent. Mijn eerste rit in een s2 met 122 pk was toch zeer amusant. De Rover motor heeft trekkracht onderin, loopt lekker door in de toeren ondanks beperkt aantal toeren tov toyota blok en klinkt ook erg lekker, niet onbelangrijk. Voor mij was het te weinig vermogen gevoelsmatig. Later heb ik ook nog een s2 111s gereden en qua karakter verschilde dat voor mijn gevoel niet zo. Qua vermogen ook niet echt, maar misschien net dat kleine beetje extra om je tevreden te houden. Overigens vond ik het remgevoel van de rover versie ook veel lekkerder dan de toyota versies. Dat is deels wel opgelost met de "facelift" versie vanaf 2006 zoals ik heb met andere pedalen en nog wat upgrades. Vanaf 2006 is er ook een elektronisch gestuurd gaspedaal gekomen itt de 2004/2005 toyota versies. Weet niet of dit qua gevoel uitmaakt, aangezien ik ook meteen de supercharger erop heb.De vraag is of je een compressor wilt..
Ik heb ervaring met exige, exige S, 911 4s, evo IX en X (en enkele motos met een nog veel hogere gewicht/pk verhouding) en ik meen wat ik zeg als ik blijf herhalen dat de 1.6 voldoende geeft in atmosferische vorm (ik denk trouwens dat er nog geen kit bestaat, maar ik weet het niet zeker) voor gebruik op de openbare weg. Het is niet de meest rauwe ervaring van de wereld maar het is zeker geen doetje: you can scare yourself shitless at any given time. De kunst zit hem er in momentum te behouden, en dat is imho een bijzonder plezier op zich: de hele manier waarop de elise geconfigureerd is versterkt alleen maar de focus op deze 'pilotage' gerichte rij-ervaring. Meer vermogen maakt alleen de rechte stukken korter en de belasting op materiaal en verbruik onnodig hoog: de fun ligt tenslotte in de bochten en daar zou ik durven beweren dat de twee gelijk zijn (tenzij je van heel goede huize komt en power-overstuur met een lichte middenmotor sportwagen op kleine binnenbanen je ding is.. maar zelfs met dat argument denk ik dat de elise liever neutraal en met precisie gereden wordt.. )
Voor de rest kan ik nog melden dat de stage 1 helpt om het karakter van de motor wat 'uitgesprokener' te maken, en samen met de luchtfilter van de 2-11 krijg je iets meer punch, een wat vollere vermogensafgifte: toch wel een aanrader.
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Test van de nieuwe 1,6ltr Elise by EVO
http://www.evo.co.uk/videos/planetevovi ... eview.html
En een heuvelklim met een Tesla, dat geluid, of het gebrek ervan..
Gaat wel snel!
http://www.evo.co.uk/videos/planetevovi ... alace.html
http://www.evo.co.uk/videos/planetevovi ... eview.html
En een heuvelklim met een Tesla, dat geluid, of het gebrek ervan..

Gaat wel snel!
http://www.evo.co.uk/videos/planetevovi ... alace.html
- Michel P
Denk dat de 1.6 elise meer dan genoeg is als je die zou rijden. 0 tot 100 in 6 sec is prima, want hoe vaak doe je dit? Ik nooit. Het gaat om de pret in de bochten, en idd en pace vast houden door perfect te sturen.
Michel
Michel
- Hans R
- GTRene

trouwens zo'n tesla achtige, ik denk dat je daar wel beter in kan concentreren op alles om je heen en met de auto omdat je weinig hoort...(althans mijn ervaring in die electrische Lotus van van der kooi was ook super, wel als bijreider maar wel genietend van de push en omgeving zo)
zou je met zo'n elektrish ding ook niet goed kunnen driften? immers je hoeft niet te schakelen (meestal) en een powerband van hier tot tokio...

- Tim R
Bedankt voor de informatie heren! Zo kom ik er wel. Vriendin is ook overtuigd, dus binnen niet al te lange tijd moet er ee dergelijke auto komen. Ik hou dit topic in de gaten. 

-
O, en een sportonderstel is een pre. Uiteindelijk kom je er toch op uit 

- Hans R
Altijd achteraf doen (bij nieuw dan)
- Hans R
Hans R schreef:Maak dat Rene maar wijs![]()
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kTKaAOKwRjM&feature=fvsr[/youtube]
Gister maar eens naar Lochem gereden om de nieuwe Elise te zien en mee te rijden, toch ff 170km vanuit Den Haag met een temperatuur van 30 graden.. pfff maar gelukkig hebben we airco want ik was met de Golf net even te ver en te saai stuk voor de 340R.
Maar wat is het leuk rijden daar! 8) Kleine maar goede wegen langs grote en kleine boerderijen mooie bochten, zeker de moeite waard om weer eens die kant op te gaan en met Michel de boel onveilig maken!
Maar goed, eenmaal aangekomen bij van der Kooi werd ik ontvangen door Mart, aardige vent je merk dat het een klein bedrijf is en niet zo heel erg professioneel maar dat maakt niet uit het bakkie pleur smaakte toch prima na zo lange trip.. en daar stond ze de Elise MKIII met het strakke frontje, de facelift is werkelijk geweldig!
Dat gaat den koste van de huidige marktwaarde van de Elise's MKII deze is zoveel mooier en strakker 8)
Als je een gebruikte zoekt wacht gewoon even een jaartje, trouwens over 2 a 3 jaar komt er een compleet nieuw model Elise..
De Elise wordt naar buiten gereden is een R in een saaie grijze kleur met een Touring pack.
Heeft leer, geisoleerd dak, ipod aansluiting en nog wat van die onzin.. niet nemen dus, doe mij maar een sport pack.
De rit:
Nou lekker door de mooie omgeving daar maar het lijk wel of ik met mijn Golf op stap was.. wat een volwassen auto! Opzich niks mis mee maar ik had wel wat meer emotie verwacht, de R is geen aanrader, onderin gebeurt er gewoon helemaal niks en bovenin is die powerband zo kort dat je er weinig aan heb..
Beetje een tegenvaller eigenlijk of ben ik teveel verwend met de 340R daarvan merk je gewoon duidelijk dat die 200 kilo lichter is maar die hangt ook vele malen beter aan het gas.
Het stuurgevoel is hetzelfde (gelukkig maar) snaarstrak en heerlijk te zetten en voelt super degelijk, remmen gaat ook prima met de radio had ik alleen maar ruzie dus die ging snel uit wie wil er uberhaupt een radio in een Lotus.. (weegt toch weer 5 kilo

Een leuke rit gehad daar maar de Elise is mij toch ff te volwassen de motor is ook geen feest (je moet voor de 1,6 of SC gaan) Emotie is dus meer dan alleen stuurgevoel misschien kwam het ook omdat ik geen olie rook, doof werd van het carboninlaat systeem het lichtvoetige karakter van een MKI of 340R
Nee de ultieme Lotus is een Elise MKI, Exige MKI, 340R lekker met het roverblok bordenvol karakter dat is wat ik zoek! Ik denk dat ik maar een goed regenpak ga aanschaffen ipv een Elise met een dak!

- Michel P
Mooi verslag Hans!
De wegen zijn daar nog wel een feest, heerlijke slingerweggetjes, en lekker rustig.
Wat weegt de MLIII dan volgens jou?
Toch nog maar een keer een lightwheight tourtje plannen in het oosten van het land dan?
Michel
De wegen zijn daar nog wel een feest, heerlijke slingerweggetjes, en lekker rustig.
Wat weegt de MLIII dan volgens jou?
Toch nog maar een keer een lightwheight tourtje plannen in het oosten van het land dan?
Michel
- Hans R
De R weegt 870 kilo - 340R weegt 658 kilo met evenveel vermogen
Ja een toerritje lijkt me leuk! Zeg maar wanneer! Op een zondag graag

Ja een toerritje lijkt me leuk! Zeg maar wanneer! Op een zondag graag
- SteV6
Ik heb nog een route liggen (Michel, drempelstukjes klussen we er zo uit!) en ik ken nog voldoende weggetjes voor zeker een 3e en eventueel 4e route.
Trouwens, 29 augustus staat er nog wat op de rol Hans. Als je meer info wil kan je mij of Michel even een berichtje sturen.
Wilde je R nog het water oversteken richting JD of heb je de verleiding weerstaan daar in Lochem?
Stephan
Trouwens, 29 augustus staat er nog wat op de rol Hans. Als je meer info wil kan je mij of Michel even een berichtje sturen.
Wilde je R nog het water oversteken richting JD of heb je de verleiding weerstaan daar in Lochem?
Stephan
- Hans R
De Golf heeft al een kuurtje gehad bij Beek
29-8 kan ik waarschijnlijk niet BBQ met de familie..
Ik denk dat ik eigenlijk de rijkwaliteiten wil van een MKI maar dan met de betrouwbaarheid en looks van een MKIII tja dat gaat natuurlijk niet, auto's zoals vroeger maken ze niet meer helaas ook Lotus niet meer..

29-8 kan ik waarschijnlijk niet BBQ met de familie..
Ik denk dat ik eigenlijk de rijkwaliteiten wil van een MKI maar dan met de betrouwbaarheid en looks van een MKIII tja dat gaat natuurlijk niet, auto's zoals vroeger maken ze niet meer helaas ook Lotus niet meer..
-
C...Hans R schreef:auto's zoals vroeger maken ze niet meer helaas ook Lotus niet meer..
- Hans R
Ik laat het hele 1,6 Elise verhaal lekker varen, ik vind een S2 of S3 toch te weinig emotie hebben dus ik ben opzoek naar een mooie Elise S1 160 8) naast de 340R of ik nu bij moet betalen voor een S3 of gewoon een Elise S1 erbij neem.. daarnaast zal een S1 veel minder afschrijven en de 340R al helemaal niet.
- GTRene
S1 160 of 111S is inderdaad ook leuk/mooi, eventueel een honda all in...de S1 met Honda is meestal redelijk qua prijs en vaak een lekker bommetje.
ik heb trouwens many moons ago ook nog eens een S1 met SC gereden (ja maar 30min ofzo) had 215pk, was ook een fijn ding
ik heb trouwens many moons ago ook nog eens een S1 met SC gereden (ja maar 30min ofzo) had 215pk, was ook een fijn ding