Welke laptop voor HD videobewerking?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom van H.

Welke laptop voor HD videobewerking?

Bericht door Tom van H. » 09 jul 2010, 13:26

Net m'n oudeheer aan de lijn gehad, hij moet weer eens wat nieuws hebben. 5 jaar geleden mooie camera gekocht en pc gebouwd om filmpjes te bewerken en eigenlijk alleen maar gezeik mee gehad (vastlopers, pinnacle studio met bugs, etc).
Inmiddels is het spul ook al wat ouder dus mag eigenlijk wel vervangen worden. Hij wil graag een nieuwe pc/laptop waar hij in de toekomst ook HD video mee kan bewerken (ik denk dat die hd-cam dan ook binnen een paar maanden zal komen). Zijn voorkeur gaat uit naar een laptop, zodat hij de hele pc uit de huiskamer kan donderen. Het eerste wat in mij opkomt is macbook pro, echter hij is zelf nogal huiverig voor de overstap "ik kan net een beetje met een pc omgaan, moet ik weer wat nieuws leren, ik ben al bijna 60!". Probleem is dat ik zelf ook nooit met apple gewerkt heb, dus kan hem er ook niet bij helpen (denk niet dat hij zo aardig is om mij ook een macbook cadeau te doen :lol: ). Ook heeft hij er maar 20 jaar over gedaan om een beetje met een pc overweg te kunnen :mrgreen:

Wat raden de heren ervaringsdeskundigen aan?

- Goede windowslaptop kopen (welke?)
- Toch beter een vaste pc voor het zware werk
- Niet zeiken, apple osx heb je zo onder de knie

Ander vraagje: wat is tegenwoordig een beetje goede/makkelijke software voor videobewerking (misschien dat ik hem van dat k*%pinnaclestudio af kan krijgen).

Knot

Re: Welke laptop voor HD videobewerking?

Bericht door Knot » 09 jul 2010, 13:28

Pfff... mijn vaste PC met Core2Duo met E8400 trekt het maar netaan... zou niet zo snel een laptop nemen als dit je/zijn doel is.

Oof
Auto: M2 Competition H6

Bericht door Oof » 09 jul 2010, 13:41

Vorige week voor het eerst uitgebreid achter een imac gezeten. De eerste 5 minuten even wennen maar daarna voelt het allemaal heel vertrouwd aan. Ook instellingen wijzigen, internet en email is allemaal heel intuïtief te doen. Windows 7 was voor mij een grotere omschakeling en dit zit helaas op bijna elke nieuwe laptop.
Heb dan het voordeel dat ik wat jonger maar denk als je een dag gaat zitten samen met je pa dat hij de meeste dingen wel onder de knie heeft.
Mac is helaas wel wat duurder dan een vergelijkbare Windows laptop.

- Goede windowslaptop kopen (welke?) Asus,Dell of een ander A merk
- Toch beter een vaste pc voor het zware werk. Vaste Pc is altijd goedkoper.
- Niet zeiken, apple osx heb je zo onder de knie Niet zeiken

Luco

Bericht door Luco » 09 jul 2010, 13:54

Net m'n oudeheer aan de lijn gehad, hij moet weer eens wat nieuws hebben. 5 jaar geleden mooie camera gekocht en pc gebouwd om filmpjes te bewerken en eigenlijk alleen maar gezeik mee gehad (vastlopers, pinnacle studio met bugs, etc).
Inmiddels is het spul ook al wat ouder dus mag eigenlijk wel vervangen worden. Hij wil graag een nieuwe pc/laptop waar hij in de toekomst ook HD video mee kan bewerken (ik denk dat die hd-cam dan ook binnen een paar maanden zal komen). Zijn voorkeur gaat uit naar een laptop, zodat hij de hele pc uit de huiskamer kan donderen. Het eerste wat in mij opkomt is macbook pro, echter hij is zelf nogal huiverig voor de overstap "ik kan net een beetje met een pc omgaan, moet ik weer wat nieuws leren, ik ben al bijna 60!". Probleem is dat ik zelf ook nooit met apple gewerkt heb, dus kan hem er ook niet bij helpen (denk niet dat hij zo aardig is om mij ook een macbook cadeau te doen :lol: ). Ook heeft hij er maar 20 jaar over gedaan om een beetje met een pc overweg te kunnen :mrgreen:

Wat raden de heren ervaringsdeskundigen aan?

- Goede windowslaptop kopen (welke?) toshiba, maar iig een laptop met i7 processor http://tweakers.mobi/nieuws/68097-
Toch beter een vaste pc voor het zware werk ja vaste pc is een zwaardere goedkooper dan een laptop
- Niet zeiken, apple osx heb je zo onder de knie geen ervaring mee

Ander vraagje: wat is tegenwoordig een beetje goede/makkelijke software voor videobewerking (misschien dat ik hem van dat k*%pinnaclestudio af kan krijgen) sony vegas pro

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 09 jul 2010, 14:21

Ik heb ook de overstap gemaakt naar Apple en ben echt dik tevreden! Kan het iedereen aanraden.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 09 jul 2010, 14:43

Ik zou de 15" macbook pro doen, met i7 processor.. Ben zelf erg tevreden met mijn mac, heb je zo onder de knie. Het mooie van mac is dat het gewoon werkt.. je haalt het ding uit de doos en je kan meteen aan de slag, met windows moet je eerst honderd antivirus programma's en weet ik wat nog meer erop donderen zodat van de snelheid die het ding zou moeten hebben niet veel meer overblijft... :roll:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 09 jul 2010, 15:00

Ik heb een hekel aan Apple (en verder geen ervaring), dus dat ga ik je niet aanraden ;)

Maar kijk eens op www.xxodd.nl of www.dell.nl (en dan met name de Alienware en XPS serie laptops). Bij beide merken kan je zelf de configuratie van de laptop samenstellen. Ik zou toch wel minimaal voor een i7 processor gaan, een videokaart die HD ondersteunt (kan hardwarematig decoden) en een snelle harde schijf (7200rpm of hoger).

S-J

Bericht door S-J » 09 jul 2010, 15:24

Apple fan hiero..

sinds overstap naar een macbook ga ik nooit meer terug naar windows. Trage rotzooi. :bag:

Macbook pro zoals hierboven is aangeraden, ga ik in mee. Superapparaten, en zal over 4 jaar net zo lekker werken als na 2 weken. :wink:

Ze zijn niet voor niets koning met grafische programma's.

Tom

Bericht door Tom » 09 jul 2010, 15:37

Ook ik ben helemaal klaar met Windows meuk.

Maargoed videobewerking kan natuurlijk op beide, blijft een persoonlijke voorkeur. Een high-end laptop is krachtig genoeg. Nadeel is de prijs, een vaste PC is de goedkoopste optie (ben je een paar honderd euro klaar), een dikke Windows laptop is alweer duurder en Apple zit daar weer boven.

Overigens is iMovie in OS X wel geniaal qua gemak. Toen ik eens een videotje moest bewerken had ik een vrij ingewikkeld programma erop gezet. De standaard meuk in Windows is tenslotte klote (windows movie maker) dus de standaard moviemeuk in OS X niet eens naar gekeken. Hele avond mee lopen kutten om het een beetje onder de knie te krijgen, wilde niet lukken. Uiteindelijk toch eens iMovie geprobeerd en dat werkt geweldig.
In de Apple shops kun je vaak gewoon je gang gaan en dingen uitgebreid proberen. Zou d'r gewoon es heengaan met je pa op een doordeweekse dag wanneer het niet te druk is.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 09 jul 2010, 16:07

Bedankt voor jullie adviezen! Lagere prijs van een vaste pc weegt wat hem betreft niet op tegen het gemak van een laptop, het gaat er meer om of een laptop het echt goed aankan.

ADV

Bericht door ADV » 09 jul 2010, 16:44

Macbook al the way! We waren laatst bezig met bordjes maken voor de parkeerplaats op het werk, we hebben een nogal zwaar vector logo bestand (wereldbol met heel veel lijntjes). Deze stuurde ik naar de drukker, maar die werkten nog op Windows en kon hem niet fatsoenlijk in illustrator bewerken. Ik deed het op mijn schoot, van de lader gewoon zonder problemen op mijn macbook pro (i5).

Ik weet overigens niet hoe het zit met videobewerking, maar adobe programma's zijn volgens mij nog steeds geoptimaliseerd voor mac/osx. En de overstap is zo moeilijk niet denk ik.

Ga gewoon eens naar een store en probeer het uit, laatst zat een mevrouw in de saturn (in het apple gedeelte) ook gewoon lekker eens 4 uur te testen, kopje koffie erbij en kijken of het bevalt. Heb je vragen kan je het direct aan een medewerker stellen, dan weet je dat vast voor de toekomst :)

maarten22
Auto: Porsche 911 964 C2

Bericht door maarten22 » 09 jul 2010, 20:28

Heb een macbook pro 17" core i5 te koop. Met een 1tb 2.5" harde schijf erin. In nieuwstaat en doos, bon etc zit erbij. Kan er alle software voor je opzetten die je erbij wilt. Bij interesse graag een pm.

Roy

Bericht door Roy » 09 jul 2010, 22:13

Ik heb een MacBook Pro, geweldig voor videobewerking. Ook op Windows gedaan, maar vond ik lang niet zo prettig qua programma's en loopt eerder vast.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 09 jul 2010, 22:30

Ik heb mijn eerste YouTube filmpje op iMovie gemaakt....................beetje klooien het was klaar...............het lukte me zelfs om er een muziekje onder te zetten.................en dat voor een digibeet like me.............tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :banaan: :bignews:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 09 jul 2010, 22:49

Roy schreef:Ik heb een MacBook Pro, geweldig voor videobewerking. Ook op Windows gedaan, maar vond ik lang niet zo prettig qua programma's en loopt eerder vast.
Windows loopt (vrijwel) niet zomaar spontaan vast, wel als je allerlei troep er op installeert en daar zijn de meeste gebruikers wel een kei in :mrgreen: Het is hetzelfde geneuzel als dat Linux stabieler zou zijn dan Windows, nonsens.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 09 jul 2010, 23:11

Maus335i schreef:
Roy schreef:Ik heb een MacBook Pro, geweldig voor videobewerking. Ook op Windows gedaan, maar vond ik lang niet zo prettig qua programma's en loopt eerder vast.
Windows loopt (vrijwel) niet zomaar spontaan vast, wel als je allerlei troep er op installeert en daar zijn de meeste gebruikers wel een kei in :mrgreen: Het is hetzelfde geneuzel als dat Linux stabieler zou zijn dan Windows, nonsens.
Met Windows heb je gewoon veel meer gedoe, en het gaat hier om (no offence) een wat oudere man..
Mac werkt gewoon altijd en hoef je verder niet veel aandacht aan te besteden, en bovendien zijn de voorgeinstalleerde programma's al toereikend voor de meeste dingen.

Roy

Bericht door Roy » 09 jul 2010, 23:49

Maus335i schreef:
Ik heb geen zin in een Windows/Mac war hier, die zijn er al zat op internet maar dat is echt onzin. Ik heb (ook) ZAT ervaring met computers en Windows is gewoon minder stabiel, word snel langzaam etc. Met Mac heb ik gewoonweg nog nooit gezeik gehad, dat kan ik helaas met Mac niet zeggen. Voor een paar dingetjes heb ik echter Windows ook op mijn MacBook Pro draaien via VMWare.... ik mis niks en kan alles op die manier. Heerlijk :mrgreen:

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 09 jul 2010, 23:59

Voor een windows laptop kun je ook eens kijken naar een Alienware, die kun je zelf samenstellen met 2 videokaarten in SLI, 2 processoren, 2 harde schijven in diverse raid-configuraties.
Er staat wel dat ze voor gaming zijn maar je kunt ze uitrusten met een videobewerkingskaart!!

http://www.alienware.nl

Ik heb er zelf nu ook al ongeveer 3 jaar een en dat bevalt echt helemaal super! maarja wat wil je ook met zo'n top uitgerust bakbeest.

Voor de prijs kun je echter ook een Macbook Pro kopen!!

Roy

Bericht door Roy » 10 jul 2010, 00:38

Ik weet alleen niet hoe het nu is met Alienware, maar 2/3 jaar terug had ik er een gekocht en het moest toen uit Ierland komen. Die had echter problemen met de videokaart en de service was toentertijd echt uiterst belabberd!

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 jul 2010, 09:15

Roy schreef:
Maus335i schreef:
Ik heb geen zin in een Windows/Mac war hier, die zijn er al zat op internet maar dat is echt onzin. Ik heb (ook) ZAT ervaring met computers en Windows is gewoon minder stabiel, word snel langzaam etc. Met Mac heb ik gewoonweg nog nooit gezeik gehad, dat kan ik helaas met Mac niet zeggen. Voor een paar dingetjes heb ik echter Windows ook op mijn MacBook Pro draaien via VMWare.... ik mis niks en kan alles op die manier. Heerlijk :mrgreen:
Wij hebben ruim 60 machines in eigen beheer op Windows draaien, nonstop 24/7, geen problemen hoor. Het zijn alleen geen clientpc's, daar zit het hem in ;) Maar met alle respect, ik denk dat juist Windows the way to go is voor iemand die niet zoveel kaas van computers heeft gegeten. Overal om je heen kom je computers tegen waar Windows op is geinstalleerd. Bijna 97% van de pc's in de wereld welteverstaan. En ik durf te verwedden dat ik een Macbook ook kan laten crashen.

Maar inderdaad, de Mac/Windows/Linux wars zijn hetzelfde als die van Audi/BMW en Nikon/Canon ;) Er uit komen doe je toch nooit.

Ben trouwens zelf even aan het kijken naar die alienware m11x, leuk dingetje met een fatsoenlijke batterijtijd. Hou er namelijk wel rekening mee dat die ultravolle en snelle laptops stroom opvreten alsof het hun lief is. Een uurtje op de accu red je misschien net...

Bevalt die Alienware verder goed? Even afgezien van de werkelijk kansloze service van Dell, heb ik vaker wat over gelezen en zelf meegemaakt... (ik wil het topic overigens niet kapen :oops: )

maarten22

Bericht door maarten22 » 10 jul 2010, 09:32

Mac :banaan: :banaan:
Vind maar is een 17" windhoos pc die het langer uithoud dan 5 uur met een configuratie die videobewerking goed aankan en niet meer weegt dan 3.0 kilo. Word lastig denk ik. Groot nadeel van Mac is eigenlijk alleen de prijs. Echter zijn macs veel waardevaster dan windhoos pc's. Heb mijn vorige unibody 17" na een jaar verkocht voor 1500 euro. Had hem nieuw gekocht met studentenkorting voor 1700 euro.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 jul 2010, 09:46

En hoe zit het met de compatibiliteit van software? Games en andere programmatuur? Juist omdat Windows zo'n retegroot aandeel heeft is alles sowieso geschreven voor Windows OS. Of het vervolgens ook op je Mac gaat werken is maar de vraag lijkt me.

maarten22

Bericht door maarten22 » 10 jul 2010, 09:51

Mijn pa gebruikt veel oude software en kon inderdaad niet alles vinden voor Mac. Heeft nu bootcamp draaien met Windows 7. Simpele oplossing. Daarnaast werkt de rooster site van zijn werk alleen onder internet explorer. Ik zelf gebruik alleen nog maar mac. Heb zelf geen programma's gevonden die niet voor Mac geschreven zijn. Game eigenlijk nooit maar sinds kort Steam erop gezet en dat draait bovenverwachting goed. Programma's voor fotobewerking en videobewerking zijn er genoeg te vinden en office 2008 draait ook prima onder mac. Hopelijk komt er wel ooit nog een echte outlook voor Mac want entourage stelt niks voor. En daarnaast zijn de backup mogelijkheden van Mac gewoon super. Bij een crash word alles 1:1 teruggezet vanaf de backup inclusief programma's en instellingen. Je krijgt je mac precies terug zoals die was. En wanneer ik mijn harde schijf in een andere macbook stop start hij gewoon op. Probeer dat maar is met windows.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 jul 2010, 09:57

Dat zal inderdaad niet lukken, maar een avg. user heeft ook niet zo snel 2 macbooks thuis liggen. Als je wilt kunnen switchen neem je een externe HD, die werkt overal. Backupmogelijkheden snap ik niet helemaal wat je bedoelt.. Is dat een evenknie van Windows System Restore of bedoel je dat als alles echt compleet weggevaagd is, je je Mac met orginele programmatuur weer helemaal terug kan zetten tot wanneer je dat ding voor het eerst aanzette? De meeste laptops (o.a. Toshiba) hebben namelijk een deel op de harde schijf gereserveerd en geblokkeerd wat je niet kan formatteren. Hierin staat een clean install van Windows en alle onderdelen die er bij eerste gebruikname er al op zat. Hier kan je zo naar terug als alles in het honderd loopt.

Ik wil in ieder geval ook lekker kunnen gamen op mn Mac, dus kan toch beter naar iets van Alienware kijken dan denk ik. Volgens mij ben je met OSX toch enigzins beperkt in je flexibiliteit kwa softwarekeuze, terwijl je op Windows gewoon alles kan draaien zoals het hoort. Ja, dmv speciale software en ports kan je een heel eind komen, maar is dat wel geschikt voor een niet-gevorderde gebruiker?

maarten22

Bericht door maarten22 » 10 jul 2010, 10:09

Via bootcamp kan je gewoon Windows op je Mac zetten. Op deze manier draait windows op dezelfde manier als op een normale windows pc. Mac draait niet op de achtergrond dus de CPU, geheugen etc gaan volledig naar windows. Je kan bij opstarten kiezen of je naar Mac of naar Windows wilt gaan. Als je een mac gaat backuppen word alles weggeschreven. Er word een clone van je harde schijf gemaakt. Mocht je mac crashen kan je deze backup terugzetten en krijg je de laptop in dezelfde staat terug van voor de crash. Je hoeft dus geen programma's opnieuw te gaan installeren of instellingen terug te gaan zetten. Zo een soort programma ben ik bij windows nog niet tegengekomen.

Plaats reactie