Flitsen in het donker...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
EJGT3CS

Flitsen in het donker...

Bericht door EJGT3CS » 17 jan 2007, 10:11

Gisteren reden we met onze Opel Zafira 1.9 tegen de 160 aan achter een BMW 320 E46 Touring ten hoogte van Hooghalen. Opeens flits! BMW voor ons vol in de ankers! We zaten er bijna bovenop! Scheelde echt niet veel.. Ik vind dat flitsen in het donker vaak gevaarlijke situaties opleverd omdat mensen schrikken.
Wat vinden jullie?

Erik K.

Bericht door Erik K. » 17 jan 2007, 10:14

Mee eens, en niet alleen in het donker, overdag is het ook gevaarlijk.

Michel P

Bericht door Michel P » 17 jan 2007, 10:20

Nee, niet gevaarlijk, je moet gewoon niet te hard rijden, want harder dan toegestaan is gevaarlijk, dat geef je nu zelf toe ;-)

De overheid is 24/7 aan het werk voor onze veiligheid :-)

Ik zou wel eens willen weten hoeveel ongelukken dit soort situaties opleveren, zou het daardoor niet eens onveiliger kunnen zijn op de autobaan? Zo goed als iedereen remt uit een soort van reflex in dit soort situaties, zelf mensen dien niet eens te hard rijden, heb dat zelf 2x mogen ervaren.

Michel

Stéphane

Bericht door Stéphane » 17 jan 2007, 10:27

BMW had beter kunnen remmen voor de flits. Naderhand heeft dat niet zo veel zin :P

Erik K.

Bericht door Erik K. » 17 jan 2007, 10:32

Nee, niet gevaarlijk, je moet gewoon niet te hard rijden, want harder dan toegestaan is gevaarlijk, dat geef je nu zelf toe ;)
Je kunt jezelf wel aan de snelheid houden, maar als andere voor je net iets te hard rijden wordt er alsnog geflitst en dus hard geremt. Denk dat EJ dat zo'n beetje bedoeld. Als ik te hard rij en geflitst wordt schrik ik niet zodanig dat ik bovenop mijn rem ga staan. Heeft toch geen zin meer, maar zo reageerd niet iedereen blijkbaar. Meestal gaan de mensen die achter degene rijden die geflitst is keihard remmen.

Hans

Bericht door Hans » 17 jan 2007, 10:43

Binnenkort hebben ze allemaal infra rood flitsers, dan zie je helemaal niets meer als je geflitst wordt.

Hubert D

Bericht door Hubert D » 17 jan 2007, 10:43

Als ik een flitser zie staan dan is de eerste (schrik)reactie ook om de voet van het gas naar de rem te brengen. Of je nu te hard rijd of niet. Pas dan ga ik kijken of ik wel te hard rij.

Andre

Bericht door Andre » 17 jan 2007, 10:45

Niet alleen door flitsen remt men. Ook als je op het laatste moment een berm graaier ziet staan ga je vol in de remmen. Het zijn uiterst gevaarlijke situaties. En grote ernstige ongelukken kunnen hierdoor wel degelijk ontstaan.

Femme

Bericht door Femme » 17 jan 2007, 11:04

Als ik geflitst wordt ga ik niet alsnog remmen, als ik plotseling iets verdachts zie opduiken wel. Gisteren ook weer gepakt door een diender die zich (in het donker) in een bos had verschanst. Ik zag vaag een glimmend object in het struikgewas en remde al wel maar deed de kassa alsnog voor een klein bedrag rinkelen.

Op zich kan me dan niet zoveel interesseren (ingecalculeerd risico, de kosten van een kleine snelheidsovertreding zijn bovendien verwaarloosbaar ten opzichte van de totale kosten van autorijden of andere belastingen) maar het irriteert me wel enigzins dat de wetshandhaving vanuit een hinderlaag moet plaatsvinden.

RVV

Bericht door RVV » 17 jan 2007, 11:07

1 ding scheelt als je een forse klapper maakt dan heb je wel gelijk de zaak op de foto, altijd handig in rechtzaken.

Maar ik ben het er volledig mee eens, het is gewoon levensgevaarlijk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 jan 2007, 11:12

Ik rem ook altijd en kijk pas daarna hoe hard ik rijd. Liever traject controles, echt waar.

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 17 jan 2007, 11:23

Michel Pol schreef:Nee, niet gevaarlijk, je moet gewoon niet te hard rijden, want harder dan toegestaan is gevaarlijk, dat geef je nu zelf toe ;-)

De overheid is 24/7 aan het werk voor onze veiligheid :-)

Ik zou wel eens willen weten hoeveel ongelukken dit soort situaties opleveren, zou het daardoor niet eens onveiliger kunnen zijn op de autobaan? Zo goed als iedereen remt uit een soort van reflex in dit soort situaties, zelf mensen dien niet eens te hard rijden, heb dat zelf 2x mogen ervaren.

Michel
Als we nou 120 of 160 reden die BMW zou bij 120 ook vast wel in de remmen gaan :P

wimwerf

Bericht door wimwerf » 17 jan 2007, 12:02

typische reacties op een autoforum...

men rijd te hard...men wordt geflitst..men schrikt hiervan...gevaarlijke situatie...dan is het de overheid hun schuld dat men geflitst wordt en dat men in de ankers gaat..

tja..typisch weer... :roll:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 17 jan 2007, 12:07

wimwerf schreef:typische reacties op een autoforum...

men rijd te hard...men wordt geflitst..men schrikt hiervan...gevaarlijke situatie...dan is het de overheid hun schuld dat men geflitst wordt en dat men in de ankers gaat..

Daar is Koos ook weer. Al rij ik niet eens te hard, automatisch rem je. Ik kijk niet om de 3 secondes op m'n teller meneer de agent dus onopgemerkt zou ik best eens 90 kunnen rijden waar 80 mag. Zodra ik een flitser zie heb ik geen tijd om eerst op m'n teller te kijken, voor de zekerheid remmen dus. Dat het gevaarlijke situaties oplevert is de verantwoordelijkheid van die held in de berm.

Ik heb al minstens 3x een aanrijding gezien bij een flitslocatie, omdat de voorganger ineens ging remmen. De wrakken worden dan trouwens verdacht snel afgevoerd, of de flitsheld gaat er snel vandoor.

Durf jij nog met droge ogen te beweren dat dat geflits op zulke plekken GOED is voor de verkeersveiligheid? :roll:

RVV

Bericht door RVV » 17 jan 2007, 12:24

wimwerf schreef:typische reacties op een autoforum...

Wim het klimaat in NL is helaas zo dat gewoon iedereen schrikt die een flitser of lasergun ziet. OOK en laat ik het zeggen vooral de mensen die helemaal niet te hard rijden, maar gewoon met 65 sukkelen waar je 70 mag en dan ineens vol o pde rem lopen te trappen omdat ze zien dat er geflits word. Heb zelf al regelmatig gezien dat keurig rijdende mensen schrokken en op de rem trapte omdat ze aan de andere kant vande weg een flitswagen zagen, terwijl er een vangrail tussen zit (ring Groningen wekelijks zo'n beetje)

Er heerst een diepe angst onder de weggebruikers dat ze in een struikrovers val lopen en gewoon altijd schrikken.

Laatst werd ik in het donker gelaserd, ik zag natuurlijk de man veel te laat, maar ik reed keurig 70 waar ik 70 mocht, tot zover niks aan de hand, maar ik schrok me wel dood toen ik ineens op 3 meter van de weg in de berm iemand gericht met een iets stond te zwaaien (bleek dus ene lasergun te zijn)

Ze kunt zeggen wat je wilt Wim maar dit is gewoon niet goed. Als het middel gevaarlijk word als het doel dan kan er nooit sprake zijn van het verbeteren van verkeersveilige situaties.

paar weken terug weer op de regionale televisie, een auto die van de weg afvliegt omdat er iemand van schrik vol op zijn rem trapt. Beide waren geen wegpiraten, voorligger oudere man in suf autootje, achterligger bejaarde vrouw die onmogelijk kon ontwijken, verbaast ook niet natuurlijk, reactiesnelheid is toch even anders als van ons. Maar wel via traumahelicopter naar het UMCG.

Politie speelde de vermoorde onschuld.

wimwerf

Bericht door wimwerf » 17 jan 2007, 13:00

@Rico...allemaal heel mooi...

Gaan we opvallend staan schrikken de mensen...
Gaan we gecamoufleerd liggen zeggen de mensen "sneaky"..

Zeg genoeg over de mensen...dus ja..typisch..

Het is gewoon overduidelijk...mensen willen gewoon te hard rijden...je mag ook 75 gaan rijden waar je 80 mag...hoef je je nergens druk om te maken...maarja...men rijd liever 85 á 90 op de teller...want ja, 75 is zo langzaam..veel tijdwinst met 10km meer

Ik heb er gewoon geen last van...en wat ik zie op de weg..een heleboel mensen ook niet...

Maar het valt mij altijd op dat de mensen op autoforums zeggen dat altijd iedereen schrikt...dat de snelheden altijd te laag zijn....dat we altijd alleen maar bonnen schrijven...dat wij de schuldigen zijn voor wat de betrokkene zelf veroorzaakt...etc etc..

Zelfde dat iedereen roept dat we harder moeten optreden...als het maar voor een ander is...en als we degene harder aanpakken, hij een klacht indient...als wij niet hard genoeg aanpakken de mensen zeggen "de politie is te soft"....

Hetzelfde is dat iedereen goed op de hoogte is van het verkeersbeleid in NL....maar toch zeiken als ze een bon krijgen...komen ze met de termen "verkapte belasting"....dan zeg ik...je bent zelf een droef die er nog aan meewerkt ook...

Het valt me ook altijd op dat dit soort reacties van mensen komen die in snelle auto's rijden..of auto's met redelijk potentie...ook zo typisch...ik heb zoiets van...als je dan toch zo nodig een potente auto wilt rijden...en dat je toch zo nodig wat sneller wilt zijn dna het overige verkeer...mag je rekening houden met fanmail uit Leeuwarden...simpel zat...

Snap je wat ik bedoel....mensen kunnen alleen maar zeiken...je doet het nooit goed...

En als ik reageer wat niet in aard valt op een autoforum omdat ik toevallig dit soort werk doe...en gewoon realistisch tegen dingen aankijk...ik rij tenslotte ook in een bovengemiddeld snelle auto....dan wordt ik Koos genoemd...of DE agent..etc etc...

Maar niemand is zo flink om hun ervaring/gevoelens te delen op een forum waar toevallig politieagenten komen...ook weer typisch...maar wel een flinke muil opzetten tegen die ene die zich kwetsbaar op durf te stellen tussen al die flinke snelle autorijders die van alles te zeiken hebben over regels/beleid in dit land....

Ach jongens...we kunnen wel eindeloos blijven door janken over de regels die gesteld zijn in dit land en waar denk ik 95% van de eigenaren van snelle auto's niet mee eens zijn....omdat ze niet ongestoord hun pride and joy kunnen uitlaten...

Pfff...dat ik nog de moeite neemt....het komt toch maar van een kant...moet alles maar aannemen maar visa versa.... :roll:

Typisch typisch typisch

Tom

Bericht door Tom » 17 jan 2007, 13:05

Waarom zouden we zeiken op een forum waar agenten komen, die voeren alleen het werk uit (op wat eikels na die ervan genieten).

De focus zou veel minder op snelheid moeten liggen.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 17 jan 2007, 13:28

Omdat je dan misschien nieuwe dingen te weten komt die je inzicht en begrip zouden verruimen..bijvoorbeeld. Omdat je dan de "focus" van de regelgeving kan doorbespreken met de mensen die hem dagelijks "gedwongen" (denk aan die chef van regio Haaglanden een tijd terug!) moeten uitvoeren.

Maargoed, is natuurlijk makkelijker om lekker te kankeren met zijn allen hoe oneerlijk het allemaal wel niet is..is ook een stukje ontspanning.

markk

Bericht door markk » 17 jan 2007, 13:29

> Het is gewoon overduidelijk...mensen willen gewoon te hard rijden...

Juist. En ik me dus maar afvragen in een echt democratisch land waarom er dan snelheidslimieten zijn.

Als de meerderheid idd te hard willen rijden en als de democratie echt werkt, waarom zijn er dan snelheidslimieten of staan ze niet hoger ?

Zelf denk ik dat inderdaad de meerderheid meer dan genoeg heeft van de huidige snelheidslimieten en het controle beleid hierop. Afschaffing van limieten lijkt me niet gewenst maar het op bepaalde plekken verhogen van de limieten danwel vrijgeven en het versoepelen van het controle beleid zijn denk ik heel veel NL'ers voor.

(maar misschien ben ik wereldvreemd en leef ik in mn eigen (virtuele) wereld op de verschillende autofora ;-)

Mark.

RVV

Bericht door RVV » 17 jan 2007, 13:36

Wim ik ben een vent en accepteer ook een boete/bekeuring als te hard rij. Betaal hem netjes op tijd en weet dat ik zelf verantwoordelijk ben voor die snelheidsovertreding.

Word ik staande gehouden dan reageer ik normaal en respectvol naar de agent, de ene keer krijg je een waarschuwing de andere keer een bekeuring tot zover geen probleem.

Ik heb ook niks persoonlijks tegen agenten.

Het gaat om het overheidsbeleid wat moet worden uitgevoerd. En dan vooral op de manier hoe.

Op het moment dat agenten zelf deel gaan uitmaken van het creeëren van gevaarlijke situaties klopt er gewoon iets niet. Neem nou de vele voorbeelden uit wegmisbruikers, blik op de weg etc. Mensen kunnen gewoon 10 keer eerder worden aangehouden maar voor de score word er gewoon gepushed voor zoveel resultaat. Tot zover alles voor verantwoording van diegene die te hard rijd, maar agenten gaan zelf deel uitmaken van gevaarlijke situaties.

Wim jij weet netzo goed als ik dat agenten helemaal niet nodig zijn voor een efficiënt snelheid beleid. Alles kan via GPS automatisch bekeurd worden. Maar dan rijd echt niemand meet te hard en komt er helemaal geen geld meer binnen.

Michel P

Bericht door Michel P » 17 jan 2007, 13:36

@Wim,

Ik denk dat jij door je werk juist niet helemaal realistisch tegen zaken aan kijkt. Is niet persoonlijk bedoel.

De gemiddelde nederlandse belastingbetaler constateerd dat binnen het totale politie aperaat er op vele fronten (deels gevoelsmatig) ver onder de maat word gepresteerd (kijk naar de oplossingspercentages en vergelijk die een met Duitsland) het is dan behoorlijk frapant dat op de afdeling verkeer met meer dan bovengemiddelde ijver en succes cashed onder het mom van verkeersveiligheid en milieu!

Dat je dit op een forum van autoliefhebbers veel vaker tegen komt dan op een theekransjesforum is natuurlijk ook niet vreemd.

Dat je dan alles maar moet accepteren omdat je weet dat het niet mag, en je derhalve niet moet zeuren om fanmail is bullshit.

Ik geloof gelijk dat je heel veel plezier hebt op je werk, wat heel belangrijk is, maar de geloofwaardigheid van de politie is klein omdat de verschillen qua presteren op de diverse gebieden sterk afwijken. Nog frapanter is natuurlijk dat de afdeling die bigbucks scoort als de beste. Dit terwijl er amper een inbraak, mishandeling of iets dergelijks lijkt te worden opgelost. Die negatieve centimenten jegens ome agent zijn dus niet zo verwonderlijk.

Michel

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 17 jan 2007, 13:43

Ik heb verder geen problemen met de snelheidslimieten in Nederland, maar ik hoorde gisteren op radio hoeveel flitsers er stonden in Nederland... Nou dat is werkelijk bij de knoreindenaf! Flitsen heeft verder ook niet zo veel zin. Je remt even af en knort vervolgs weer vrolijk verder met 180..

RVV

Bericht door RVV » 17 jan 2007, 14:20

Wim waarom zou ik op een politieforum moeten posten ? Wat leer ik daar van ? (niet sarcasctisch bedoeld)

wimwerf

Bericht door wimwerf » 17 jan 2007, 14:51

Rico v Velzen schreef:Wim waarom zou ik op een politieforum moeten posten ? Wat leer ik daar van ? (niet sarcasctisch bedoeld)
@Rico...met alle respect...maar wat wordt je (jullie) hier wijzer van door alleen maar over deze onderwerpen over de politie e.d. met allerlei kont opmerkingen te komen en allerlei smoezen/zogenaamde verhalen om het gedrag maar goed te praten op je (jullie) eigen forums ipv op de forums te gaan zitten waar die koos speetjes zitten...

Maar nee....wel lekker met zn allen lekker flink gaan zitten doen tegen die ene die hier wel komt...

goed voorbeeld van zo'n dooddoener..
De gemiddelde nederlandse belastingbetaler constateerd dat binnen het totale politie aperaat er op vele fronten (deels gevoelsmatig) ver onder de maat word gepresteerd (kijk naar de oplossingspercentages en vergelijk die een met Duitsland) het is dan behoorlijk frapant dat op de afdeling verkeer met meer dan bovengemiddelde ijver en succes cashed onder het mom van verkeersveiligheid en milieu!
De politie heeft een afdeling, namelijk verkeershandhavingsteams..en ook het KLPD...die zich alleen maar met verkeer bezig houden (al heeft het KLPD ook andere taken)...de rest heeft echt een andere taak...al kan je van die mensen natuurlijk ook een bon krijgen...

Maar nee...NL op zn best gelooft dat de politie alleen maar bonnen schrijft...

Je moet eens weten wat het NL kost al die ongevallen...ongeacht of t nou dodelijk is of niet...de verzekeringen dekken de schades voor de individuen...maar wat dacht je van de rest...wegdek, file etc...

Verkeer is nog steeds een serieuze zaak/taak...vallen nog steeds de meeste doden...hoe harder men rijd des te grote de ravage/ de kans op dodelijk afloop...en NL is nou eenmaal een van de drukst bevolkte landen vd wereld...zelfs op zondagen staat er file...

Ach ja..het politievak is maar zo makkelijk hé...weet je wat ook zo vaak helpt...de rechterlijke dwalingen en de belachelijke straffen voor bepaalde feiten...helpt ook zeker mee aan onze geloofwaardigheid...

Maar misschien helpt t wat om wat over het politievak te weten te komen als men niet alleen maar op autoforums erover zitten te janken...maar naar de des betreffende forums te gaan of er meer over te lezen op 't net..

Maarja...zal mij benieuwen of er überhaupt een autoliefhebber is die op autoforums flink zit te doen over/tegen de politie e.d. ivm ontwikkelingen/gebeurtenissen en daarover een serieuze vraag stelt op het daarvoor bestemde forum....oh want dan stelt hij zich kwetsbaar op....en dat is niet goed voor de ego...

Maar wel ondertussen met een reactie komen "ik heb niets te zoeken op zo'n forum" etc etc..

Geef iemand mij nou eens een reden waarom je daar niet een vraag zou kunnen stellen...serieus..

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 jan 2007, 14:57

Nou ja over wegmisbruikers weet ik ook nog wel een goeie.

Ze hadden eens een aflevering waarin een auto en later een motorfiets achtervolgd werden, reden 120-130 over een weg waar je 80 mocht. Punt alleen was dat de achtervolger eerst nog uit stilstand moest wegrijden van zijn parkeerplaats en dus 180-200 moest rijden om uberhaubt snel bij te komen.

Voor de gein eens gemailed naar ze wat ze daar nou zelf van vonden, als het gevaarlijk is dat een burgerauto 130 rijd waar hij 80 mag, of 180-200 door een politieauto dan wel acceptabel is, omdat die qua veiligheid in weze niet aangepast zijn tov de burgerauto. Dit vonden ze zelf ook wel een boeiende vraag en hebben ze dus doorgestuurd aan Koos Spee. helaas nooit een antwoord op gezien.

Plaats reactie