Shoppy stelt zich voor

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
shoppy
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jun 2010, 11:04

Shoppy stelt zich voor

Bericht door shoppy » 27 jun 2010, 11:26

Hoi allemaal.
Mijn naam is John en heb een Alfa Romeo 156 JTDm 16v uir 2003 (nieuwe neus).

Ik rij nu alweer 6 jaar Alfa Romeo met veel plezier (en ook de nodige onkosten.

De auto is voorzien van een Squadra Massimo chip en Water/Methanol Injectie.
Omdat dit type motor geen wastegate heeft hebben we, als laatste project, de inlaat en de uitlaat van de turbo aangepast (lees: vergroot).
Ze gaat nu niet meer in de noodloop en heeft er weer een paar pk bijgekregen.

Een poosje geleden stond ik met deze auto in de Autoweek (week 21) onder "Asfalttijger".

John

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Shoppy stelt zich voor

Bericht door Xave30 » 27 jun 2010, 11:29

Welkom hier John.

Gebruikersavatar
Jinx
Berichten: 1175
Lid geworden op: 21 aug 2008, 16:20
Locatie: Den Haag

Re: Shoppy stelt zich voor

Bericht door Jinx » 28 jun 2010, 12:18

Welkom hier John, we zijn altijd dol op foto's. :wink:

Gebruikersavatar
shoppy
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jun 2010, 11:04

Re: Shoppy stelt zich voor

Bericht door shoppy » 28 jun 2010, 13:10

Foto's?

Ok, alsjeblieft ....

Afbeelding

Een filmpje van haar top (toen in 2008)

klikkerdeklik

En een foto van de injectors van de Water/Methanol Injectie:

Afbeelding

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Shoppy stelt zich voor

Bericht door duifjes.com » 30 jun 2010, 00:10

Welkom!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Shoppy stelt zich voor

Bericht door Niels » 30 jun 2010, 08:42

Welkom John :df: Gave modificatie zo'n water-methanol injectie! Wat is de toename in vermogen en koppel bij zo'n systeem?

Gebruikersavatar
shoppy
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jun 2010, 11:04

Re: Shoppy stelt zich voor

Bericht door shoppy » 30 jun 2010, 08:55

Niels schreef:Welkom John :df: Gave modificatie zo'n water-methanol injectie! Wat is de toename in vermogen en koppel bij zo'n systeem?
Stukje geschiedenis:
Origineel is ze 140PK met 320Nm
De massimo tuning van Squadra zorgde voor 174PK met 360Nm
De W/M Injectie zorgde voor 189PK en 390Nm
En nu de turbo zelf is aangpast zit ze naar schatting op 200PK met (waarschijnlijk) rond de 430Nm

Dit laatste is niet aangetoont want voordat ik weer de dyno ga doen wil ik eerst de homokineten vervangen hebben. Want door de verlaging en het vele testrijden zijn die aardig aan vervanging toe.

Vooral nu de buitentemperatuur stijgt is het verschil met/zonder w/m injectie zeer goed te merken.

Normaal zal de w/m injectie op mijn auto vóór tuning zo'n 20% toename hebben gegeven.
Heb uitgebreid getest met Squadra (tuner) maar er hoefde verder niets te worden aangepast.
Nu moet ik wel weer terug want er is een oplossing gevonden voor het afdichten van de EGR (mechanisch+software) en dan kijken we ook even naar het effect van de turbo-aanpassing.
Maar eerst moet sjonnie even sparen!

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Shoppy stelt zich voor

Bericht door Downforce Hans » 30 jun 2010, 14:46

Misschien een rare vraag maar hoe lang doe je met het water en waar laat je het?
Heb je achterin een apart tankje en loopt de auto altijd op dit mengsel of kan je het inschakelen?
Wat gebeurt er als je water op is onder het rijden en kan dat dan voor schade in je motor zorgen?

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
shoppy
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jun 2010, 11:04

Re: Shoppy stelt zich voor

Bericht door shoppy » 30 jun 2010, 17:39

Downforce Hans schreef:Misschien een rare vraag maar hoe lang doe je met het water en waar laat je het?
Heb je achterin een apart tankje en loopt de auto altijd op dit mengsel of kan je het inschakelen?
Wat gebeurt er als je water op is onder het rijden en kan dat dan voor schade in je motor zorgen?

Grtz,Hanz06 :wink:
Ik gebruik gewoon het ruitensproeiertankje (3X woordwaarde) voor de 'mix'.
En gebruik op een tankbeurt (ong. 700 km) een liter of 3 mix.
Dat kost me € 1,- per liter dus dat kan wel uut!

Schade? nee.
Als het water op is (en ik zou het niet weten) dan draait de pomp gewoon droog en dat kan geen kwaad.
Ook de motor ondervindt geen schade.

Ik praat hier wel over mijn eigen situatie he. Bij andere getunede auto's weet ik het niet.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Shoppy stelt zich voor

Bericht door frank de jonge » 03 jul 2010, 23:39

Albert had ook water/methanol injectie op zn CSL compressor destijds.

Maar die was meer voor het koelen dan extra vermogen leveren :)
Al was 550PK ook niet verkeerd.

Mooie 156! en mooie specs :thumbup:

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1603
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Shoppy stelt zich voor

Bericht door Jurjen » 03 jul 2010, 23:42

Lekkere auto zo'n 156. Waarom niet begonnen met een 2.4 JTD 20V?

Aangezien je onder asfalttijger stond, wat is je kilometerstand?

Gebruikersavatar
shoppy
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jun 2010, 11:04

Re: Shoppy stelt zich voor

Bericht door shoppy » 03 jul 2010, 23:57

Jurjen schreef:Lekkere auto zo'n 156. Waarom niet begonnen met een 2.4 JTD 20V?

Aangezien je onder asfalttijger stond, wat is je kilometerstand?
Ghehe, we hebben ook een '98 2.4JTD. Maar die is nog helemaal origineel (nog wel).

Kilometerstand van de 1.9JTD is momenteel 236.000 km. (265.000 op de 2.4JTD)

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1603
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Shoppy stelt zich voor

Bericht door Jurjen » 04 jul 2010, 00:00

Wij hebben 235K op de 2.4 20V, en onze vorige 1.9 JTD met 333K weggedaan. Je kunt nog even door dus :wink:

Ben wel beniewd wat dat soort tuning zou opleveren op de 2.4 20v. Erg intressant.

Gebruikersavatar
shoppy
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jun 2010, 11:04

Re: Shoppy stelt zich voor

Bericht door shoppy » 04 jul 2010, 08:53

Jurjen schreef:Wij hebben 235K op de 2.4 20V, en onze vorige 1.9 JTD met 333K weggedaan. Je kunt nog even door dus :wink:

Ben wel beniewd wat dat soort tuning zou opleveren op de 2.4 20v. Erg intressant.
Wanneer jouw Bella al over de 2 ton heeft gelopen zou ik me eerder zorgen maken over de interne vervuiling. Zeker wanneer je EGR nog niet is afgesloten.
Je hele inlaattraject inclusief Turbo komt onder prut te zitten wat er een keer voor gaat zorgen dat je turbo er mee op houdt.

Daarnaast zal je er een 10 - 20% méér vermogen door krijgen denk ik.

Gebruikersavatar
shoppy
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jun 2010, 11:04

Re: Shoppy stelt zich voor

Bericht door shoppy » 04 jul 2010, 18:58

Vanmorgen eindelijk de remklauwen eens rood geschilderd.
Was ik al een eeuwigheid van plan maar kwam er steeds niet van.

Ook heb ik de tweede nozzle van 90cc/m vervangen voor een 180cc/m.
Ik rij toch alleen met water op dit moment en heb ook het injectiemoment teruggezet van 1.5bar naar 1.0bar turbodruk.
Zie klein filmpje van de turbodrukmeter. Deze veranderd van kleur bij injectie!
(Excuses voor het geluid. Is opgenomen met een zogenaamde PenCam)



Heb natuurlijk ook even gereden en daar ook maar een filmpje van gemaakt.
Ben van Zwolle naar Wezep gereden en daar de A28 weer opgegaan.
Die oprit loopt omhoog en ik kon niet echt vol doortrekken vanwege het verkeer.


Gebruikersavatar
shoppy
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jun 2010, 11:04

Re: Shoppy stelt zich voor

Bericht door shoppy » 07 jul 2010, 07:36

Heb gisteren een mooi setje beige Momo leer op de kop getikt.
Het 'oude' bankstel is inmiddels verkocht en volgende week ga ik het ombouwen.

Hieronder wat foto's. Het is allemaal een beetje vuil maar verder niet stuk.
Komt wel uit een ouder type en dus moet ik de deurpanelen ombouwen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast