BMW E39 M5 [Goede herinneringen...]
- Knot
Re: BMW E39 M5 sedan [Dyno / MAFS vervangen]
En anders moet je zeker met de computer eraan resetten?
Misschien heeft Henk dat wel gedaan toen ie op t laatst de ECU uitgelezen heeft om de vmax uit te gaan zoeken.
Misschien heeft Henk dat wel gedaan toen ie op t laatst de ECU uitgelezen heeft om de vmax uit te gaan zoeken.
- Erik K.
Ik denk niet dat Henk dat gedaan heeft.
Volgens mij wordt de computer ook niet gereset bij de dealer bij het vervangen van de sensoren, maar dat wil ik navragen.
Accu enkele uren losgooien om het proces mogelijk te versnellen kan geen kwaad lijkt me.
Volgens mij wordt de computer ook niet gereset bij de dealer bij het vervangen van de sensoren, maar dat wil ik navragen.
Accu enkele uren losgooien om het proces mogelijk te versnellen kan geen kwaad lijkt me.
- GTRene
klopt, trouwens ik las ook ergens dat je ook de plus pool van de accu los kan maken, daarna die pool ff op de min/aarde/chassis? houden (kan niks gebeuren immers de plus is eraf van de stroomvoorziening)
schijnt dat dan de reststroom weg is? en dan is ie snel ge-reset
lijkt eng maar der zit wat in dacht ik...
experts hiero die dat kunnen bevestigen?
schijnt dat dan de reststroom weg is? en dan is ie snel ge-reset

lijkt eng maar der zit wat in dacht ik...
experts hiero die dat kunnen bevestigen?
- Erik K.
Ik zou dat op die manier nooit doen, je weet nooit. Straks blaas je ff een brein op van €700,-
Geduld is een schone zaak
Geduld is een schone zaak

- Knot
Heb dat gezeik al gehad met die kapotte accu/dynamo.. en dan zijn ook alle instellingen telefoon, navi, dsp etc pleite.. ik wacht wel ff en straks over een week of wat weer op de bank, ook leuk om te zien of de auto inderdaad bij mij op cursus is geweest en of ik een goede leraar ben 

- wjn
Van BMW weet ik het niet, bij VAG met drive-by-wire (klinkt leuk) kun je dat met de computer doen ja.Knot schreef:En anders moet je zeker met de computer eraan resetten?
(Of ca. 5 min. de accu los idd.)
-
Dus als ik het goed begrijp kan ik de auto een nachtje loskoppelen, volgende ochtend weer aansluiten en vervolgens heb ik dan een totale reset van het brein?Erik K. schreef:Leuk om te weten dat de M5 ook z'n vermogen levert. Eerlijk gezegd was ik er niet zo bang voor dat hij er ver onder zou zitten gezien het gemak waarmee hij naar de 250 stormde.
Dan zou ik de accu wel meerdere uren los laten zodat de auto a.h.w. kan 'inslapen'Knot schreef:Dan had Frits dat er wel bijgezegd neem ik aan.. maar kan de accu nog wel eens losgooien hoor.
Doen we wel meer op t werk
-
Bij een Toyota is het een kwestie van een EFI zekering eruit halen, doorstarten en daarna de zekering weer erin steken. Dan is het geheugen leeg maar behoudt je al je radiozenders qua voorkeur en al die ongein. Heeft BMW niet zo'n trucje?
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Ben ik ook wel benieuwd naar bij mijn auto dan.M@rcel schreef:Dus als ik het goed begrijp kan ik de auto een nachtje loskoppelen, volgende ochtend weer aansluiten en vervolgens heb ik dan een totale reset van het brein?Erik K. schreef:Leuk om te weten dat de M5 ook z'n vermogen levert. Eerlijk gezegd was ik er niet zo bang voor dat hij er ver onder zou zitten gezien het gemak waarmee hij naar de 250 stormde.
Dan zou ik de accu wel meerdere uren los laten zodat de auto a.h.w. kan 'inslapen'Knot schreef:Dan had Frits dat er wel bijgezegd neem ik aan.. maar kan de accu nog wel eens losgooien hoor.
Doen we wel meer op t werk
Heb laatst m'n stoelen eruit gehad en nu last van een airbag storingslampje. Als ik de accu dus een poos losgooi moet die storing weer verdwijnen?
- Knot
Dat lijkt meer op de sensormat voor de airbag, of er iemand zit of niet (kind verhaal dat de airbag dan niet mag gaan).
-
Er is niets kapot, dat is een ding wat zeker is.
Heb het een keer eerder gehad en toen heeft de dealer het gereset. Maar daar moet ik dan apart weer heen, ik kan nu naar buiten lopen en een middag de accu los gooien.
Maar wil wel even weten of het werkt, anders moet ik al m'n radio zenders weer opzoeken
Heb het een keer eerder gehad en toen heeft de dealer het gereset. Maar daar moet ik dan apart weer heen, ik kan nu naar buiten lopen en een middag de accu los gooien.
Maar wil wel even weten of het werkt, anders moet ik al m'n radio zenders weer opzoeken

- Rallye
Ik denk dat het een kwestie van een slechte stekkerverbinding (onder de stoel) is. Door slecht contact is de weerstand groter dan normaal of is er helemaal geen verbinding en krijg je dus de airbagstoring. Ik heb dit 2x mogen ervaren bij mijn Peugeotjes.Richardt. schreef:Ben ik ook wel benieuwd naar bij mijn auto dan.
Heb laatst m'n stoelen eruit gehad en nu last van een airbag storingslampje. Als ik de accu dus een poos losgooi moet die storing weer verdwijnen?
Contactspray werkt niet of maar tijdelijk. Beter is om de stekkers er tussenuit te knippen en een soldeerverbinding te maken: problem solved!
- Erik K.
Klopt, zou ook goed de stekkerverbinding kunnen zijn. Door solderen is vaak een goede oplossing.
Of het enkele uren stroomloos leggen voor iedere auto werkt durf ik niet te zeggen, maar voor de auto's v.a. de BMW e6x en e9x (om maar eens wat auto's met veel computers/breinen te noemen) wordt dit nogal eens toegepast. Dit afhankelijk van de klacht/storing natuurlijk.
Of dit dus bij de e39 werkt weet ik zo niet, zal het morgen eens vragen of dat überhaupt zin heeft na het vervangen van de LMM's.
Of het enkele uren stroomloos leggen voor iedere auto werkt durf ik niet te zeggen, maar voor de auto's v.a. de BMW e6x en e9x (om maar eens wat auto's met veel computers/breinen te noemen) wordt dit nogal eens toegepast. Dit afhankelijk van de klacht/storing natuurlijk.
Of dit dus bij de e39 werkt weet ik zo niet, zal het morgen eens vragen of dat überhaupt zin heeft na het vervangen van de LMM's.
- Knot
Zou fijn zijn... Weet ik of ie maximaal gaat of nog een tikkie nodig heeft.
-
Bedankt voor het meedenken, maar dat is het echt nietRallye schreef:Ik denk dat het een kwestie van een slechte stekkerverbinding (onder de stoel) is. Door slecht contact is de weerstand groter dan normaal of is er helemaal geen verbinding en krijg je dus de airbagstoring. Ik heb dit 2x mogen ervaren bij mijn Peugeotjes.Richardt. schreef:Ben ik ook wel benieuwd naar bij mijn auto dan.
Contactspray werkt niet of maar tijdelijk. Beter is om de stekkers er tussenuit te knippen en een soldeerverbinding te maken: problem solved!

Een bekend probleem van het eerste type Leon is lekkage bij de deuren. Om dat goed te laten drogen heb ik de stoelen eruit gehaald en de bekleding los gehaald. En alles opnieuw af gekit.
Op zich geen probleem, maar als je de auto dan op het contact zet zit er dus gelijk een airbag storing in.
Maargoed, ben morgen vrij en rijd even bij de dealer langs dan is het ook gefixt

Kunnen we het nu weer over de MAFS van Knot's M5 hebben

- Knot
De MAFS gaan eind deze week pas weer op cursus hoor, eerst morgen ff de 328i uitlaten.
- GTRene
ik zal mijn auto ook eens opnieuw inleren...heb nu al heel wat draadjes erover gelezen, deze is ook erg enthousiast wat anderen ook al zeiden...Knot schreef:De MAFS gaan eind deze week pas weer op cursus hoor, eerst morgen ff de 328i uitlaten.
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=145233
dat inleren moet nu maar eens goed gebeurenFollowing a poster's recommendation, I did an ECU reset (overnite battery disconnect) after my muffler delete. Man!! What difference!
After I put the cable back on I drove it hard and the change in performance was astounding. Where it used to bog a little during launch and after gear changes, it engages with gobs of torque immedietely. Truthfully I think it needed this even before I did the muffler delete. It never felt like 255hp before this. Now I feel like it's running at it's full potential!
I recommend it highly to my fellow "Deletists"

sommigen zeiden dat je hem daarna ongeveer de eerste 20<>30min inleert...drive it like you stole it
over de tijd van de accu los koppelen ook vele verhalen, van 1 min die was erg overtuigend tot 5 uur of een nacht zeg maar, dat waren de meesten, so to be sure thats best.
ook las ik over een kleine reset? iets met 30sec op contact (zonder starten) dan 30sec uit, dan weer 30sec op contact dan uit 30 sec en dan starten? zoiets geloof ik

mijn knorretje kan ook wel een nwe lering gebruiken, eigenlijk moet je zo las ik, na elke verandering/vernieuwing van een sensor of zelfs open luchtfilter je ecu resetten zodat oude minder goede codes eruit gaan en weer leert van de nwe....zit wat in.
- wjn
Je ECU past zich ook vanzelf aan die nieuwe waarden aan, maar de positieve kant op altijd langzamer (uit veiligheidsoverwegingen).
-
Ik heb gisteren m'n 206 nog een uurtje van de accu losgehad ivm radio storing;
Gelijk alles weer over! (Alleen verdorie nu mijn radiocode kwijt.. Maar die vind ik wel weer want ik heb hem van de week nog in mijn handen gehad;) )
Gelijk alles weer over! (Alleen verdorie nu mijn radiocode kwijt.. Maar die vind ik wel weer want ik heb hem van de week nog in mijn handen gehad;) )
- GTRene
ah oke, dan heeft het voor mij ook weinig nut, het zal wel zoiets zijn als bv de auto van je moeder lenen...wjn schreef:Je ECU past zich ook vanzelf aan die nieuwe waarden aan, maar de positieve kant op altijd langzamer (uit veiligheidsoverwegingen).
destijds long time ago kwam dat wel eens voor...
ding liep dan goed maar was zo traag als de nacht

als ik die kar dan een dagje mee had en dus flink zat te trappen om der toch wat uit te halen, liep ie aan het eind van de dag veel beter en sneller op het gas e.d.
dus opzich paste zo'n ecu zich best rap aan, tenminste das net zoiets toch?
- Erik K.
Knot,
Net ff nagevraagd aan John. Na het vervangen van de MAF's/LMM's moet je de adaptiewaardes van het DME brein laten wissen en vervolgens de auto gewoon weer gaan gebruiken. Dus niet meteen na het wissen de bank op gaan maar eerst even enkele dagen meters maken
Accu los halen heeft in dit geval geen zin!
Net ff nagevraagd aan John. Na het vervangen van de MAF's/LMM's moet je de adaptiewaardes van het DME brein laten wissen en vervolgens de auto gewoon weer gaan gebruiken. Dus niet meteen na het wissen de bank op gaan maar eerst even enkele dagen meters maken

Accu los halen heeft in dit geval geen zin!
-
En hoe wordt het DME brein gewist Erik?
- Erik K.
Het brein opzich wordt niet gewist, alleen de adaptie waarden.
Gaat via de computer, OBD stekker aansluiten en in het menu van de diagnosecomputer aangeven de boel te wissen.
Gaat via de computer, OBD stekker aansluiten en in het menu van de diagnosecomputer aangeven de boel te wissen.
- GTRene
Ik had van de week toen van't weekend men kar inhield onder vollast (deed ie op de terugweg zo goed als niks als ik vol weg plompte bij bv 160 behalve als ik langzaam opbouwde)
dus toen de motor stationair draaide maar eens kijken of de MAF nog goed werkte
ik stekker eraf en hup...meteen de auto uit. (bij men oude MAF bleef ie gewoon lopen maar wel slecht stationair e.d.)
hm, stekker er weer op en starten....euhm, hij gaat aan en valt meteen weer uit...oke nog 7x ofzo hetzelfde doen...zelfde resultaat...dus de computer regeert er snel op.
dacht owja heb nog zo'n OBD tool wellicht ff resetten...dus alles maar gereset wat ik kon resetten
daarna starten en alles weer oke :banaan: toch handig zo'n ding in eigen garage
dus toen de motor stationair draaide maar eens kijken of de MAF nog goed werkte

hm, stekker er weer op en starten....euhm, hij gaat aan en valt meteen weer uit...oke nog 7x ofzo hetzelfde doen...zelfde resultaat...dus de computer regeert er snel op.
dacht owja heb nog zo'n OBD tool wellicht ff resetten...dus alles maar gereset wat ik kon resetten

- Arthur
- Auto: Nr.51
Ja, vooral wanneer je precies weet wat je aan het doen bentGTRene schreef:dacht owja heb nog zo'n OBD tool wellicht ff resetten...dus alles maar gereset wat ik kon resetten![]()