Beginnend bestuurder
- Riceaux
Beginnend bestuurder
De eerste 5 jaren na het behalen van het fel begeerde roze pasje sta je in de boeken als beginnend bestuurder. In mijn beleving is dit niet eerlijk. Even een voorbeeld, mijn zus is sinds kort geen beginnend bestuurder meer, maar heeft in die 5 jaren nog geen 15.000km gereden. Ik daarentegen heb nu 1.5 jaar mijn rijbewijs, maar ondertussen al wel meer dan 100.000km afgelegd als bestuurder. Natuurlijk is het makkelijker aan te tonen hoeveel jaren iemand zijn of haar rijbewijs heeft, dan het aantal km's die diegene heeft afgelegd, maar wat is volgens jullie een beginnend bestuurder?
-
Re: Beginnend bestuurder
tjah, statistisch gezien maken bestuurders die net hun rijbewijs hebben meer ongelukken... maar mijn buurvrouw die 50 is en net haar rijbewijs heeft zal het na 15 jaar nog niet kunnen hoor... dus wat dat betreft is het nooit eerlijk natuurlijk. Maar je moet er maar mee leren leven en in die eerste 5 jaar extra uitkijken en iets meer betalen
En terecht, gezien de statistieken! Na die 5 jaar moet je overigens niet denken dat je nu opeens de man bent... altijd extra uitkijken natuurlijk
Ik heb em nu bijna 6 jaar en al 8 auto's gehad

- Riceaux
Ik kijk ook zeker wel goed uit voor flitsers en politie.
Heb ook nog geen dikke bekeuring gehad, terwijl ik toch altijd vrij stevig door rijdt.
8 auto's in 6 jaar valt best mee, de Colt is nu mijn 4de in 1.5 jaar

- Dennis Cavallino
Zelfs na meer dan een miljoen km, 13 jaar rijbewijs etc leer ik nog iedere dag. Verkeer is dynamisch en iedere dag, iedere situatie is anders. Leren autorijden heeft tijd nodig, reflecteren is daarbij een belangrijk onderdeel. Leeftijd is in mijn optiek wel een factor die meespeelt, maar km's maken vind ik ook belangrijk. Ik denk dat het huidige systeem gewoon onvoldoende kundige bestuurders met een te beperkt verkeersinzicht aflevert. Ten minste, als ik om mij heen kijk zie ik veel onkunde, soms met nare situaties tot gevolg. Daarnaast is men te weinig met autorijden en verkeersveiligheid bezig achter het stuur. Leeftijd en ervaring lijkt daar soms weinig positieve invloed op te hebben. Dus de term 'beginnend bestuurder' geeft niet per se aan dat je slechter rijdt, hooguit dat je meer moeite zal hebben in het huidige verkeer en nog lang niet voldoende volleerd bent.
-
Dennis Cavallino schreef:Zelfs na meer dan een miljoen km, 13 jaar rijbewijs etc leer ik nog iedere dag. Verkeer is dynamisch en iedere dag, iedere situatie is anders. Leren autorijden heeft tijd nodig, reflecteren is daarbij een belangrijk onderdeel. Leeftijd is in mijn optiek wel een factor die meespeelt, maar km's maken vind ik ook belangrijk. Ik denk dat het huidige systeem gewoon onvoldoende kundige bestuurders met een te beperkt verkeersinzicht aflevert. Ten minste, als ik om mij heen kijk zie ik veel onkunde, soms met nare situaties tot gevolg. Daarnaast is men te weinig met autorijden en verkeersveiligheid bezig achter het stuur. Leeftijd en ervaring lijkt daar soms weinig positieve invloed op te hebben. Dus de term 'beginnend bestuurder' geeft niet per se aan dat je slechter rijdt, hooguit dat je meer moeite zal hebben in het huidige verkeer en nog lang niet voldoende volleerd bent.
Niets aan toe te voegen!
-
OnlineKasteel
Beginnend bestuurder volgens het boekje is gewoon de eerste 5 jaar, 1 miljoen of 100 meter, maakt niet uit. Toch is het wel zo dat de eerste jaren je een hoop blijft leren, het is niet zo dat bijv 5 jaar 20dkm, dus 1 jaar 100dkm opeens 'gevorderd' bestuurder wordt ofzo. Feit blijft ook dat je over 5 jaar terugkijkt op je situatie en het ws heel anders ziet, dingen veranderen enorm in die tijd, dat besef je echter later pas.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Sebastian Vettel is dus ook nog 'beginnend bestuurder' 

- RJay
En terecht! Levens gevaarlijk! Hij rijdt véél te hard!Robin schreef:Sebastian Vettel is dus ook nog 'beginnend bestuurder'
-
^^ Het zou verrrrrboden moeten worrrden.
- dvh
Ik kwam er v/d week achter dat mijn rijbewijs vanaf april dit jaar verlopen is ............
Dat maakt mij een verlopen bestuurder...
Morgen snel naar het gemeentenhuis.

Dat maakt mij een verlopen bestuurder...
Morgen snel naar het gemeentenhuis.
- Maus335i
Agree. Wat mij betreft mogen ze de rijopleiding en examens ook aanzienlijk zwaarder maken. Tijdens het examen heb ik 0km op de snelweg afgelegd en tijdens de rijopleiding misschien hooguit een paar kilometer. Volgens mij leer je juist op de snelweg met hogere snelheden te anticiperen, niet van fietsers die ineens uit een hoekje in de stad voor je auto springen.Dennis Cavallino schreef:Zelfs na meer dan een miljoen km, 13 jaar rijbewijs etc leer ik nog iedere dag. Verkeer is dynamisch en iedere dag, iedere situatie is anders. Leren autorijden heeft tijd nodig, reflecteren is daarbij een belangrijk onderdeel. Leeftijd is in mijn optiek wel een factor die meespeelt, maar km's maken vind ik ook belangrijk. Ik denk dat het huidige systeem gewoon onvoldoende kundige bestuurders met een te beperkt verkeersinzicht aflevert. Ten minste, als ik om mij heen kijk zie ik veel onkunde, soms met nare situaties tot gevolg. Daarnaast is men te weinig met autorijden en verkeersveiligheid bezig achter het stuur. Leeftijd en ervaring lijkt daar soms weinig positieve invloed op te hebben. Dus de term 'beginnend bestuurder' geeft niet per se aan dat je slechter rijdt, hooguit dat je meer moeite zal hebben in het huidige verkeer en nog lang niet voldoende volleerd bent.
Daarnaast zou ik een "opfriscursus" om de 5 jaar ook geen slecht idee vinden. Met als voorwaarde dat het geen melkkoe wordt, maar met die voorwaarde doe je elk plan vanuit het CBR direct de das om.
-
wil jij nog meer leswagens op de linkerbaan danMaus335i schreef:Agree. Wat mij betreft mogen ze de rijopleiding en examens ook aanzienlijk zwaarder maken. Tijdens het examen heb ik 0km op de snelweg afgelegd en tijdens de rijopleiding misschien hooguit een paar kilometer. Volgens mij leer je juist op de snelweg met hogere snelheden te anticiperen, niet van fietsers die ineens uit een hoekje in de stad voor je auto springen.Dennis Cavallino schreef:Zelfs na meer dan een miljoen km, 13 jaar rijbewijs etc leer ik nog iedere dag. Verkeer is dynamisch en iedere dag, iedere situatie is anders. Leren autorijden heeft tijd nodig, reflecteren is daarbij een belangrijk onderdeel. Leeftijd is in mijn optiek wel een factor die meespeelt, maar km's maken vind ik ook belangrijk. Ik denk dat het huidige systeem gewoon onvoldoende kundige bestuurders met een te beperkt verkeersinzicht aflevert. Ten minste, als ik om mij heen kijk zie ik veel onkunde, soms met nare situaties tot gevolg. Daarnaast is men te weinig met autorijden en verkeersveiligheid bezig achter het stuur. Leeftijd en ervaring lijkt daar soms weinig positieve invloed op te hebben. Dus de term 'beginnend bestuurder' geeft niet per se aan dat je slechter rijdt, hooguit dat je meer moeite zal hebben in het huidige verkeer en nog lang niet voldoende volleerd bent.
Daarnaast zou ik een "opfriscursus" om de 5 jaar ook geen slecht idee vinden. Met als voorwaarde dat het geen melkkoe wordt, maar met die voorwaarde doe je elk plan vanuit het CBR direct de das om.

Ervaring doe je toch pas op als je zelf frequent gaat rijden, niet door 1,5 uur per week met een slakkegang door het verkeer te bewegen.
- Dennis Cavallino
Remmen en uitwijken zou inderdaad verplicht moeten worden en jaarlijks herhalen.
-
+1Dennis Cavallino schreef:Zelfs na meer dan een miljoen km, 13 jaar rijbewijs etc leer ik nog iedere dag. Verkeer is dynamisch en iedere dag, iedere situatie is anders. Leren autorijden heeft tijd nodig, reflecteren is daarbij een belangrijk onderdeel. Leeftijd is in mijn optiek wel een factor die meespeelt, maar km's maken vind ik ook belangrijk. Ik denk dat het huidige systeem gewoon onvoldoende kundige bestuurders met een te beperkt verkeersinzicht aflevert. Ten minste, als ik om mij heen kijk zie ik veel onkunde, soms met nare situaties tot gevolg. Daarnaast is men te weinig met autorijden en verkeersveiligheid bezig achter het stuur. Leeftijd en ervaring lijkt daar soms weinig positieve invloed op te hebben. Dus de term 'beginnend bestuurder' geeft niet per se aan dat je slechter rijdt, hooguit dat je meer moeite zal hebben in het huidige verkeer en nog lang niet voldoende volleerd bent.
- Maus335i
Nu vergelijk je appels met peren. Ik heb al flink wat kilometers in Amerika liggen en het verkeersbeeld daar is niet te vergelijken met Nederland. De auto's zijn anders, de wegen zijn anders, de snelheden zijn anders en de verkeerswet is anders. Daarnaast is het bijvoorbeeld een verademing om in Duitsland rond te kunnen rijden en de meest gevaarlijke weggebruikers daar zijn auto's met gele kentekenplatenjarno trulli schreef:wil jij nog meer leswagens op de linkerbaan danvind het een beetje onzin om de rijopleidingen nog zwaarder te maken, als je kijkt dat je in bepaalde amerikaanse staten alleen theorie hoeft te doen. Ben nu bezig met me motorrijbewijs en vind het eigenlijk heel erg onzin dat je 3 examens moet afleggen voor je klaar bent terwijl je bijvoorbeeld al 3 jaar en 100.000 km verder bent met de auto. En die 8jes draaien enzo vind ik ronduit onzin. Noodstop en uitwijkproef niet die zouden ze voor automobilisten ook mogen invoeren. Je wordt echt met je neus op de feiten gedrukt hoelang je nodig hebt om stil te staan en wat voor invloed geen afstand houden heeft.
Ervaring doe je toch pas op als je zelf frequent gaat rijden, niet door 1,5 uur per week met een slakkegang door het verkeer te bewegen.

Ja, ze mogen van mij de rijopleidingen hier FLINK aanscherpen.
-
Maus het probleem is niet de rijopleiding.
Het probleem is de mentaliteit van de Nederlandse automobilist.
In NL denken wij gewoon op een heel andere manier dan Duitsers. In D word er flink doorgekacheld, m/v maakt niet uit. Iedereen accepteert dat.
Hier heeft de Spee brigade iedereen in zijn kop getimmerd dat iedere km te hard levensgevaarlijk is. Vertel mij in hemelsnaam alleen al waarom in D, 99% van de automobilisten die op de linkerbaan staan te plakken NEDERLANDERS zijn? Omdat de mentaliteit zo werkt: "ik haal in, dus ik mag anderen hinderen, laat hun maar afremmen... zij rijden te hard, dus ik mag links plakken
In D rijden sommigen zich gewoon klem achter een bus zodat jij maar niet gehinderd word!!!!! Hoe vaak ik dat niet heb meegemaakt, zodat ik maar lekker door kan rijden.
Je betaald je scheel om een rijbewijs te halen, je betaald je scheel om auto te rijden, je betaald je zelfs scheel om een auto te bezitten. Wen hier maar aan. Alles wat met auto's te maken heeft word gewoon in Nederland "afgewaardeerd". Kijk maar eens naar woonwijken, 0,7 parkeerplek PER WONING.
En zo kan ik 1000en voorbeelden opnoemen waarom dit land gewoon KUT is qua (auto)mobiliteit.
Uiteraard is het ook een economische verhaal: Duitsland heeft een lange geschiedenis met auto's en de auto is voor hun geen melkkoe maar een heilige koe. Iedereen heeft recht op mobiliteit daar. Iedereen heeft recht om daar volgas op de Autobahn te planken. In Nederland is de auto een luxe die op iedere mogelijke manier bestraft word met belastingen. Als Duitsland in WO2 Nederland had ingelijfd hadden we nu Autobahns. Nu zijn het gewoon tolwegen geworden met geld harkend materieel in de bermen.
Edit: the story goes on.
In de Westelijke Tuinsteden (Nieuw-West dus) in Amsterdam zie ik met lede ogen dat veel meer parkeerplaatsen gewoon worden weggehaald. De enige reden dat ze dat doen is zodat ze kunnen rechtvaardigen dat ook in Nieuw-West betaald parkeren word ingevoerd... Kijk alleen naar die mentaliteit: we verminderen parkeerplekken, dus het betaald parkeren is gerechtvaardigd. (immers: de parkeerdruk word hoger). In Oud-West, een van de delen van Amsterdam met de hoogste parkeerdruk, halen ze gewoon doodgewoon parkeerplekken weg, waarom? "omdat er te weinig fietsrekken zijn". GTFOH
Het parkeerprobleem in Amsterdam word steeds meer "gemaakt" zodat er makkelijk geld binnengeharkt kan worden. En dat is dus een mentaliteitsverschil met Duitsland. In NL is de auto OVERAL een melkkoe. In D is het heilig.
Het probleem is de mentaliteit van de Nederlandse automobilist.
In NL denken wij gewoon op een heel andere manier dan Duitsers. In D word er flink doorgekacheld, m/v maakt niet uit. Iedereen accepteert dat.
Hier heeft de Spee brigade iedereen in zijn kop getimmerd dat iedere km te hard levensgevaarlijk is. Vertel mij in hemelsnaam alleen al waarom in D, 99% van de automobilisten die op de linkerbaan staan te plakken NEDERLANDERS zijn? Omdat de mentaliteit zo werkt: "ik haal in, dus ik mag anderen hinderen, laat hun maar afremmen... zij rijden te hard, dus ik mag links plakken
In D rijden sommigen zich gewoon klem achter een bus zodat jij maar niet gehinderd word!!!!! Hoe vaak ik dat niet heb meegemaakt, zodat ik maar lekker door kan rijden.
Je betaald je scheel om een rijbewijs te halen, je betaald je scheel om auto te rijden, je betaald je zelfs scheel om een auto te bezitten. Wen hier maar aan. Alles wat met auto's te maken heeft word gewoon in Nederland "afgewaardeerd". Kijk maar eens naar woonwijken, 0,7 parkeerplek PER WONING.
En zo kan ik 1000en voorbeelden opnoemen waarom dit land gewoon KUT is qua (auto)mobiliteit.
Uiteraard is het ook een economische verhaal: Duitsland heeft een lange geschiedenis met auto's en de auto is voor hun geen melkkoe maar een heilige koe. Iedereen heeft recht op mobiliteit daar. Iedereen heeft recht om daar volgas op de Autobahn te planken. In Nederland is de auto een luxe die op iedere mogelijke manier bestraft word met belastingen. Als Duitsland in WO2 Nederland had ingelijfd hadden we nu Autobahns. Nu zijn het gewoon tolwegen geworden met geld harkend materieel in de bermen.
Edit: the story goes on.
In de Westelijke Tuinsteden (Nieuw-West dus) in Amsterdam zie ik met lede ogen dat veel meer parkeerplaatsen gewoon worden weggehaald. De enige reden dat ze dat doen is zodat ze kunnen rechtvaardigen dat ook in Nieuw-West betaald parkeren word ingevoerd... Kijk alleen naar die mentaliteit: we verminderen parkeerplekken, dus het betaald parkeren is gerechtvaardigd. (immers: de parkeerdruk word hoger). In Oud-West, een van de delen van Amsterdam met de hoogste parkeerdruk, halen ze gewoon doodgewoon parkeerplekken weg, waarom? "omdat er te weinig fietsrekken zijn". GTFOH

Het parkeerprobleem in Amsterdam word steeds meer "gemaakt" zodat er makkelijk geld binnengeharkt kan worden. En dat is dus een mentaliteitsverschil met Duitsland. In NL is de auto OVERAL een melkkoe. In D is het heilig.
Klaagdag vandaag ofzo
:
Als je in Amsterdam gaat wonen weet je dat er weinig tot geen plekken zijn, en ja fietsenrekken neerzetten voor die 100.000 fietsers slaat natuurlijk nergens op.
Wel een beetje de realiteit blijven zien he.
Dit klinkt een beetje als, ik ga bij een vliegveld wonen en dan klagen over overvliegende vliegtuigen
Overigens is 0,7 al een tijdje de norm niet meer hoor bij nieuwbouwwijken.

Als je in Amsterdam gaat wonen weet je dat er weinig tot geen plekken zijn, en ja fietsenrekken neerzetten voor die 100.000 fietsers slaat natuurlijk nergens op.
Dit klinkt een beetje als, ik ga bij een vliegveld wonen en dan klagen over overvliegende vliegtuigen

- Sjoerd MP BMW
Tja, ergens moet er een streep getrokken worden...
-
Buiten de Ring A10 is er BAKKEN vol met ruimte. Alleen moet die ruimte wel goed benut worden. Nu is het jaren zo dat er een "ontmoedigings" beleid is voor automobilisten... Begrijp je?Luco schreef:Klaagdag vandaag ofzo:
Dit klinkt een beetje als, ik ga bij een vliegveld wonen en dan klagen over overvliegende vliegtuigen![]()
Centrum, Baarsjes, Bos en Lommer, Oud-West, Oud-Zuid: ok weinig ruimte. Maar dat is ook echt oud-Amsterdam. Daarbuiten heb je meer dan zat ruimte. Kijk dat je in die wijken moeilijk kan parkeren, dat begrijp ik: in die tijd hebben ze geen rekening gehouden met auto's en is er dus weinig plaats: so be it.
Het gaat er mij alleen om dat bij plekken waar al zeer hoge parkeerdruk is, er plaatsen worden weggehaald.
Je kan wel schreeuwen dat er Bakken vol met ruimte is, volgens wie?
Volgens jouw ja, ken je de situatie, weet je van wie de grond is, weet je wat er wellicht onder de grond loopt, enz enz enz.
Misschien is de druk van fietsers wel veel hoger dan van de automobilist.
Je hoeft namelijk niet perse naar Amsterdam
Volgens jouw ja, ken je de situatie, weet je van wie de grond is, weet je wat er wellicht onder de grond loopt, enz enz enz.
Misschien is de druk van fietsers wel veel hoger dan van de automobilist.
Je hoeft namelijk niet perse naar Amsterdam