BMW E39 M5 [Goede herinneringen...]
- Knot
Re: BMW E39 M5 sedan
Met 2 personen maar dat maakt niet zoveel uit hoor. Ging even in de begrenzer omdat de toerenteller het niet bij kan houden in 1, die fopt je soms, kan ook sneller van de streep weg maar hij ging ineens snel op groen terwijl ik eigenlijk met 2500 wilde lanceren. Dan haal ik die 5,3 sec nog wel denkik.
-
Ik vind het eerlijk gezegt best tegenvallen...aan de andere kant zijn dat wel de waardes gewoon.
Met fisse sensoren zal je de 100-200 sprint tegen de 12 seconden doen denk ik.
Ik haal vandaag mijn e30 S50 op bij Bas Roos..de vanos word gereviseerd...en dan zal ik ook wat filmpjes maken.
Ik deed de 100-200 sprint met kapotte vanos en plug&play software in 10 seconden.
Dan blijkt toch weer dat de beste tuning..gewichts besparing is.
Gooi een M5 blok in een e30 (Remmo Niezen) en je hebt echt een monsterachtige acceleratie....400 meter in en seconde of 11 dacht ik.
Met fisse sensoren zal je de 100-200 sprint tegen de 12 seconden doen denk ik.
Ik haal vandaag mijn e30 S50 op bij Bas Roos..de vanos word gereviseerd...en dan zal ik ook wat filmpjes maken.
Ik deed de 100-200 sprint met kapotte vanos en plug&play software in 10 seconden.
Dan blijkt toch weer dat de beste tuning..gewichts besparing is.
Gooi een M5 blok in een e30 (Remmo Niezen) en je hebt echt een monsterachtige acceleratie....400 meter in en seconde of 11 dacht ik.
- Knot
Zaterdag weten we het... meten = weten toch?
De E30 van Remmo heeft volgens mij ook geeneens vanos meer, kans op stuklopen is daardoor ook een stuk kleiner, maar idd, gewicht is alles.
Bandjes zat ik net nog ff te kijken, 275/35/18, die Falken zijn ineens 213 euro bij autobandenmarkt, pilot sport 3 wil ik nog ff mee wachten tot voor versleten is, 318 euro.
Maar de Hankook Ventus V12 Evo hadden volgens de tests meer grip op droog en nat (niet dat ik op nat veel grip wil maar met 500nm breek je er toch wel doorheen) en gaan voor 182 over de toonbank. Dan ben je voor 400 euro klaar met montage zo'n beetje, misschien dat die band m wel wordt om mee te klooien.
De E30 van Remmo heeft volgens mij ook geeneens vanos meer, kans op stuklopen is daardoor ook een stuk kleiner, maar idd, gewicht is alles.
Bandjes zat ik net nog ff te kijken, 275/35/18, die Falken zijn ineens 213 euro bij autobandenmarkt, pilot sport 3 wil ik nog ff mee wachten tot voor versleten is, 318 euro.
Maar de Hankook Ventus V12 Evo hadden volgens de tests meer grip op droog en nat (niet dat ik op nat veel grip wil maar met 500nm breek je er toch wel doorheen) en gaan voor 182 over de toonbank. Dan ben je voor 400 euro klaar met montage zo'n beetje, misschien dat die band m wel wordt om mee te klooien.
- Erik K.
Tijden liggen dicht bij elkaar.
Had eigenlijk verwacht dat de M5 een stuk sneller zou zijn van 80-160 in 4.
Hij weegt volgens deze heren dan ook 400kg meer dan een e36 M3, dat is natuurlijk wel veel.
0-200 in 18,9s voor de E36 M3 3.2 is trouwens erg snel, in de meeste testen doet hij er zo'n 20s over.
Had eigenlijk verwacht dat de M5 een stuk sneller zou zijn van 80-160 in 4.
Hij weegt volgens deze heren dan ook 400kg meer dan een e36 M3, dat is natuurlijk wel veel.
0-200 in 18,9s voor de E36 M3 3.2 is trouwens erg snel, in de meeste testen doet hij er zo'n 20s over.
- Erik K.
Knot,
Even inhaken op de Michelin banden, ik zag enkele pagina's geleden de Pilot Sports er tussen staan met een "MO" codering erachter. MO staat niet voor Motorsport, maar voor Mercedes Only, die moet je dus niet hebben
Wat het verschil is, vraag het me niet. Je kunt gewoon PS2's of PS's bestellen.
Even inhaken op de Michelin banden, ik zag enkele pagina's geleden de Pilot Sports er tussen staan met een "MO" codering erachter. MO staat niet voor Motorsport, maar voor Mercedes Only, die moet je dus niet hebben

-
MO = Mercedes Original, niet Only.Erik K. schreef: MO staat niet voor Motorsport, maar voor Mercedes Only, die moet je dus niet hebben![]()
- Erik K.
OK duidelijk, maar die in ieder geval niet.
-
Michelin zelf raad overigens wel de MO aan bij de M5 (in het geval van de achterbanden).... ik heb ze dan ook wel onder de M5, misschien iets andere specs/samenstelling waardoor beter geschikt... geen idee.
MO = Homologatie Mercedes
MO = Homologatie Mercedes
- Erik K.
Net even de Michelin vertegenwoordiger gebeld.
Hij raad het af om de MO banden te gebruiken voor BMW, het kan echter wel.
Maar hij raad aan de Michelin banden met Ster-markering te gebruiken, deze zijn specfiek voor BMW.
Maar hij raad aan de Michelin banden met Ster-markering te gebruiken, deze zijn specfiek voor BMW.
- Knot
Oke, zal erop letten als ik een setje Pilot Sport 3 haal rondom. Denk eerst nog een keer speelkwartiertje met de Hankook Ventus V12 EVO die ik gepost had op de achteras.
Zal ook de luchtfilters eens loshalen en uitkloppen als die vies zijn, wellicht dat dat ook verschil maakt?
Zal ook de luchtfilters eens loshalen en uitkloppen als die vies zijn, wellicht dat dat ook verschil maakt?
-
Klopt, maar volgens mij is/was de 275/35-18 niet met *-markering leverbaar.... de 245/40-18 wel.Erik K. schreef:Net even de Michelin vertegenwoordiger gebeld.
-
////Maikel schreef:Klopt, maar volgens mij is/was de (PS2) 275/35-18 niet met *-markering leverbaar.... de 245/40-18 wel.Erik K. schreef:Net even de Michelin vertegenwoordiger gebeld.
- Erik K.
Dat zou kunnen 

- Erik K.
Knot,
PS2's zijn bijna niet meer leverbaar, deze gaan eruit.
PS3's zijn (nog) niet met " * " codering
PS2's zijn bijna niet meer leverbaar, deze gaan eruit.
PS3's zijn (nog) niet met " * " codering
-
Was je gisteren in Putten toevallig?!
Exact zo'n wagen gespot..... Reed ook wel Knotstyle zeg maar...
Exact zo'n wagen gespot..... Reed ook wel Knotstyle zeg maar...

- Knot
Hij is niet gestart... maar hoe erg was het, piepende bandjes of laaghangende bewolking?
Gister alleen maar 49cc gereden.
Gister alleen maar 49cc gereden.
- Knot
Gisteren nog met tig bier achter de kiezen na voetbal mandje in, vanochtend vroeg de wekker om naar de Ringsleutel te rijden, Hoogkarspel. Uurtje knorren daarheen en op de bank. Aardige vent moet ik zeggen, lekker rustig. Nog even zitten ouwehoeren met Aiko die ook wat kwam doen daar.
Auto vastgesjord, rollen, kwam er 391pk uit. Hij deed nog iets met een verdere correctie maar dat moet ik m nog vragen, daar kwam ongeveer 375 uit als je die som uitvoerde.
Nieuwe MAFs erin geklikt en weer rollen..... klonk beter, auto liep voor mn gevoel rijker, plof zwart eruit in de begrenzer.. maar slechts 8pk winst. Kan zijn dat de auto inmiddels warmer was, maar wat belangrijker is, een dipje in de grafiek, waar volgens mij de auto zichzelf nog in moet leren door de nieuwe MAFs. Afgesproken om zo lekker te rijden en m de volgende keer weer op de bank te zetten en kijken of die dip er dan uit is. Dan ook het vervolg van de vmax begrenzer verwijderen, daar moest hij even voor gaan zitten om mn software uit te zoeken (alleen uitgelezen nu).

Op de weg voelt het overigens wel beter aan als je uit gaat van 8pk lijken het er meer, auto voelt rapper aan bij tussenacceleraties. Vraag is alleen, is dat dik 400 euro waard?
Auto vastgesjord, rollen, kwam er 391pk uit. Hij deed nog iets met een verdere correctie maar dat moet ik m nog vragen, daar kwam ongeveer 375 uit als je die som uitvoerde.
Nieuwe MAFs erin geklikt en weer rollen..... klonk beter, auto liep voor mn gevoel rijker, plof zwart eruit in de begrenzer.. maar slechts 8pk winst. Kan zijn dat de auto inmiddels warmer was, maar wat belangrijker is, een dipje in de grafiek, waar volgens mij de auto zichzelf nog in moet leren door de nieuwe MAFs. Afgesproken om zo lekker te rijden en m de volgende keer weer op de bank te zetten en kijken of die dip er dan uit is. Dan ook het vervolg van de vmax begrenzer verwijderen, daar moest hij even voor gaan zitten om mn software uit te zoeken (alleen uitgelezen nu).
Op de weg voelt het overigens wel beter aan als je uit gaat van 8pk lijken het er meer, auto voelt rapper aan bij tussenacceleraties. Vraag is alleen, is dat dik 400 euro waard?
- GTRene
Re: BMW E39 M5 sedan [Dyno / MAFS vervangen]

Hij doet het dus goed, maar het gewicht blijft

toen ik destijds een nwe MAF plaatste maakte het ook niks uit, ja je voelde een heel klein tikkie meer/beter...net dat nwe denk ik.
- Knot
Zal morgenochtend vroeg nog wel eens die liters/uur test doen, kijken of ie nu meer inspuit.
- FreudeamFahren
Daar ben ik ook erg benieuwd naar Rody. Mooi dat je dit zo allemaal vastlegt. Erg interessant 

- Knot
Alleen die dip vind ik erg vaag, hadden m eigenlijk nog een keer moeten rollen maar dan was ie zeker warm(er) geweest dus minder resultaat.
Laat de MAFs denk toch maar zitten, winst is winst ook al is het (op papier) maar 8pk. Wellicht ontwikkelen ze zicht nog na wat kilometers. Fri(t)s spul is altijd beter.
Volgens mij klonk ie op de terugweg in de Coentunnel ook als 10pk meer ongeveer 8)
Laat de MAFs denk toch maar zitten, winst is winst ook al is het (op papier) maar 8pk. Wellicht ontwikkelen ze zicht nog na wat kilometers. Fri(t)s spul is altijd beter.
Volgens mij klonk ie op de terugweg in de Coentunnel ook als 10pk meer ongeveer 8)
- Knot
Als je de N500S aan de andere kant dan weer hoort.. kan altijd gekker!
Kijk uit, geluid is wat hard..
Kijk uit, geluid is wat hard..
- wjn
Moet je bij BMW de computer niet "resetten", zodat die weer "fris" begint?Knot schreef:Nieuwe MAFs erin geklikt en weer rollen..... klonk beter, auto liep voor mn gevoel rijker, plof zwart eruit in de begrenzer.. maar slechts 8pk winst. Kan zijn dat de auto inmiddels warmer was, maar wat belangrijker is, een dipje in de grafiek, waar volgens mij de auto zichzelf nog in moet leren door de nieuwe MAFs. Afgesproken om zo lekker te rijden en m de volgende keer weer op de bank te zetten en kijken of die dip er dan uit is. Dan ook het vervolg van de vmax begrenzer verwijderen, daar moest hij even voor gaan zitten om mn software uit te zoeken (alleen uitgelezen nu).
(Meestal loopt een ECU snel naar veilige waarden toe, en tergend langzaam weer naar optimale waarden. Een reset zorgt ervoor dat dat sneller gaat.)
- Knot
Dan had Frits dat er wel bijgezegd neem ik aan.. maar kan de accu nog wel eens losgooien hoor.
- Erik K.
Leuk om te weten dat de M5 ook z'n vermogen levert. Eerlijk gezegd was ik er niet zo bang voor dat hij er ver onder zou zitten gezien het gemak waarmee hij naar de 250 stormde.
Doen we wel meer op t werk
Dan zou ik de accu wel meerdere uren los laten zodat de auto a.h.w. kan 'inslapen'Knot schreef:Dan had Frits dat er wel bijgezegd neem ik aan.. maar kan de accu nog wel eens losgooien hoor.
Doen we wel meer op t werk