`77 Chevrolet El Camino

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Wouter O.

`77 Chevrolet El Camino

Bericht door Wouter O. » 16 jun 2010, 13:30

Goedemiddag allen!

Zoals beloofd bij het voorstellen zal ik hier wat meer vertellen over mijn auto.
Het betreft een El Camino uit 1977 welke ik nu 3 jaar in mijn bezit heb.

Het is tot voor kort altijd de bedoeling geweest hem onder het motto "met een auto moet je rijden" als daily te gebruiken. Hier is sinds kort echter verandering in gekomen.

Toen ik hem kocht was hij voorzien van een laffe 5.0 smog motor met lage compressie. Zo`n ding levert na al die jaren met een beetje geluk 100pk. Met een gewicht van zo`n 2 ton natuurlijk niets om in je handjes te klappen., maar trots, dát was ik wel...

Na veel probleemloze kilometers begon het in de winter verdacht lang te duren tot ik aandrijving had, waarna vervolgens mijn ergste vermoeden werkelijkheid werd. De automaat was zodanig mals dat hij een revisie zou moeten ondergaan. Zodoende kwam ik bij Speetjens Transmissie Service terecht.
Omdat ik een "arme" student was (en ben :D ) kreeg ik het voor mekaar hem er daar zelf in en uit te bouwen daar ik daar thuis geen plek voor had. Dit scheelde mij wat knaken en heeft mij door het goed geleverde werk bovendien een baantje opgeleverd.

Nu de bak goed was, was het rijgedrag ook verbeterd, maar ik wilde méér... Helaas was er geen geld voor een nieuwe motor, want die 5.0 oplappen zou het niet waard zijn. Heb er nog een tijdje over gedacht zelf een motor te bouwen, omdat ik dan tóch het idee zou hebben progressie te maken. Maar na wat financiele optelsommetjes en het gebrek aan plek heb ik dat plan ook weer snel in de diepvries gegooid.
Na een bepaalde periode kreeg ik echter de kans om via een kennis van mijn baas voor een mooi bedrag een net gereviseerde 5,7 te kopen. Deze motor had hij gereviseerd voor in zijn eigen speedboot, maar die was tijdens een storm losgeslagen en was daardoor voorzien van een fraai gat in de romp. Vanwege tijdgebrek werd de boot maar niet gerepareerd en de gereviseerde motor stond hierdoor al een hele tijd in de kelder.

Toen ik het aanbod kreeg heb ik het met drie handen aangegrepen, waardoor ik opeens trotse eigenaar was van een gemodificeerde 5,7 welke was opgeboord naar de grootste overmaat met flattop aluminium zuigertjes en een agressieve nokkenstok. PERFECT voor een boot, maar niet voor 2 ton oud ijzer wat je graag zou willen katapulteren (kwam ik akelig snel achter).

Met name door de (voor mijn setup té) agressieve nokkenas pakte het ding voor geen meter op, en na het tandjes-tellen op het kroon en pinion kwam ik er achter dat mijn eindoverbrenging nummeriek veel te laag zat (2.5). Nog erger was dat ik er zodoende achter kwam dat het ontluchtingsnippeltje van mijn achteras zoek was, zodat door het ontstane gat zand en ander gespuis zijn weg naar binnen had gevonden.

Voor het slecht oppakken heb ik vervolgens een custom high stall (2800rpm) torque converter van Pro-Torque gekocht, samengesteld op de gewenste overbrengingsverhoudingen en de nokkenas, geen probleem...
Maar de achteras was ik ziek van. De as van de planeetwieletjes was ingevreten door het zand, de lagers van de steekassen waren op de assen ingelopen (amerikaanse strontlagers), de yoke op de neus van de klok was ingelopen, waardoor deze ook nieuw moest. Kroon en pinion moest ik zoiezo nieuw vanwege de andere gewenste eindoverbrenging, en als alles dan toch uit elkaar moest, dan kun je het echt niet over je hart verkrijgen om er niet ook nieuwe lagers en afdichtingen in te zetten, net zoals de tegenzin om alles in elkaar te zetten met een open diff :mrgreen: dus heb ik er gelijk een sper bijbesteld.

Al met al kostte het wat centjes, maar het resultaat mag er wezen aangezien er met enige regelmaat 2 295mm brede strepen onder vandaan getoverd worden. Iets waar ik in begin alleen maar van kon dromen.

MAAR... Uit de eeuwig voortdurende strijd met mezelf is naar voren gekomen dat het niet genoeg was...
Omdat het een "daily driver" was, liep en loopt hij nu nog steeds op LPG :oops: daar dit uit financieel oogpunt toch iets voordeliger was met een gemiddeld verbruik van 1: 2,4.
Ook zitten er nog steeds orginele gietijzeren corvette koppen op uit 1984, die absoluut geen performance potentieel hebben. Desondanks is het op dit moment mogelijk om 0-100 in ongeveer 9 seconden neer te zetten. Op zicht een respectabele tijd voor een 2 ton wegend stuk oud ijzer met een vooroorlogs oversized bootanker in het vooronder.

Niets, maar dan ook niets is erger dan je bewust zijn van het feit dat het allemaal sneller kan. Dat is dan ook de reden om me vanaf nu dagelijks voort te bewegen in de Alto. Het plan is namelijk om er binnen aanzienlijke termijn een dikke carb op te schroeven die er gewoon weer peut doorheen blaast in combinatie met een setje dikke koppen van Brodix. Daarmee moet er toch minstens een dikke seconde af, anders schroef ik er een supercharger op.

Zo, dat was een beetje het verhaal. Tot slot nog wat fotootjes om het compleet te maken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Wouter 8)

Petrolhead Tom

Re: `77 Chevrolet El Camino

Bericht door Petrolhead Tom » 16 jun 2010, 13:33

Welkom! Echt een heerlijke foute bak! :mrgreen:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 16 jun 2010, 13:34

Gaaf ding :mrgreen: ! Ik heb een enorm zwak voor ongeveer alles uit de USA van voor '80 :oops: :) !

Xave30

Bericht door Xave30 » 16 jun 2010, 13:34

Old Detroit goodness. 8)

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 16 jun 2010, 13:38

Mooi verhaal kerel! :wink:

S-J

Bericht door S-J » 16 jun 2010, 13:39

Gaaf apparaat! Leuk om te lezen ook, dat is een fanatieke student die doet wat ie leuk vindt. :wink:

Mooie kleurencombi ook.

gemiddeld verbruik van 1: 2,4

:shock:

En ik maar zeuren met 1:4,5 gemiddeld..

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 16 jun 2010, 13:42

Mooi verhaal en heerlijke auto.

Ik blijf het nog maar eens zeggen. Vrijwel niets heeft een beter geluid dan zo'n dikke V8 8)

DF-user-4179

Bericht door DF-user-4179 » 16 jun 2010, 15:09

stoer !

Ik wil nog altijd een keer zon ding hebben...erg gaaf... erg mooie kleur stelling trouwens ! Zie ze helaas steeds minder.. af en toe een ranchero maar das het toch net niet

HansD

Bericht door HansD » 16 jun 2010, 15:17

Goed verhaal en gave bak. Ik hou wel van die 'foute' en eigenlijk verschrikkelijk slechte amerikaanse bakken.

Wouter O.

Bericht door Wouter O. » 19 jun 2010, 18:18

:thnx: voor de reacties!

Over het uitlaatgeluid zijn de meningen verdeeld... De meeste omwonenden vinden het wel mooi, maar niet om 6.30u op zaterdagmorgen als ik naar m`n werk ga :mrgreen:
Daarom ben ik ook redelijk blij met m`n tijdelijke daily, hoef nou immers niet meer met de billen bij mekaar weg te rijden @ 3000rpm :lol:

En wat betreft de term "slechte amerikaanse bakken" een volmondig ja :D
Het is (op ouwe engelse troep na) in mijn beleving de grootste ondoordachte en lompe meuk ter wereld, maar tóch is het fraai als je ermee rondblaast...

Peric

Bericht door Peric » 19 jun 2010, 19:52

Stoere bak!
Moest toch even kijken bij de laatste foto.. 'Huh? Hoe ken da nou??' Toen zag ik de takels.. :)
Toch maar even een geluidsfragmentje.. Zeker als er een dikke nokkenstok inzit.. Vind ik zo gaaf, een idling V8 met dikke nokken erin..

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 19 jun 2010, 22:37

Geweldig gaaf ding!

Wouter O.

Bericht door Wouter O. » 20 jun 2010, 11:02

Zal binnenkort eens een filmpje maken, lijkt me wel eens leuk... Al heeft hij niet zo`n extreem "lopey cam" geluid zoals je wel eens vaker hoort. Ik denk dat dit met het LPG systeem te maken heeft, die dat effect er naar mijn mening flink uitvlakt doordat die flow echt naadje is en niet heel snel reageerd op een wisselend vacuumsignaal (verdamper systeem) zoals een carb toch wel iets meer doet. We zullen het zien als er een dikke carb op zit...

Die takels zijn van op m`n vorige werk, daar hadden ze namelijk geen brug.
Als ik dus iets onder de auto moest doen, dan bond ik wat stroppen om de bumpers en dan trok ik hem daaraan omhoog :oops:
Vervolgens onder elk wiel 6 pallets en dan daar op laten rusten voor een beetje veiligheid (voor wat het waard was) en tevens om de deuren open te krijgen, want stijfheid komt niet in het amerikaanse vocabulaire voor... Echt redneck-style maargoed, je moet roeien met de riemen die je op dat moment hebt :wink:

Snipe

Bericht door Snipe » 20 jun 2010, 14:43

0-100 in 9 seconden, maar wat is ongeveer de topsnelheid van zo'n ding?

Wouter O.

Bericht door Wouter O. » 20 jun 2010, 20:57

De topsnelheid word gelimiteerd door het toerental...
Er hangt nu een TH350 onder (3 bak) en daarmee zit ik binnen no-time (relatief gezien dan, als je al dat materiaal hier op het forum bekijkt :D) op 170... Maar daar zit dan ook mijn redline van 6200rpm... Er kan naar mijn mening best een 4speed onder met voor mijn part nog een Gear Vendors als overdrive aangezien hij absoluut niet het idee geeft aan het eind van het vermogen te zitten, maargoed...
Dat komt misschien nog `n keer... Kost allemaal een hoop geld en omdat ik bijna nooit op de snelweg rijd vind ik dat niet zo belangrijk...
Ter indicactie zou ik voor een naar mijn maatstaven gereviseerde 4bak met de goeie koppelomvormer ongeveer €2500,- kwijt zijn...
Een Gear Vendors (een externe overdrive) kost nog eens $1500,- waardoor je daarmee ook nog eens op €2500,- extra komt...
Voor die centen koop ik dan (vooral nu als student zijnde) liever iets leuks dat ook nog wat potentie in de bochten heeft, want dat begint namelijk steeds meer m`n interesse te grijpen :mrgreen:

Het zijn leuke auto`s voor de liefhebber enz... Maar daar blijft het bij... You can`t polish a turd... 8)

frankv

Bericht door frankv » 20 jun 2010, 22:33

jumpt de auto op de laatste foto?

ik vind het wel stoer dat je zo'n ding rijdt, maar tegelijkertijd vind ik het helemaal niks, wat een drama als ik zo lees hoe zo'n ding in elkaar zit

maar liefde maakt blind, dat geld ook voor mij en mijn eigen auto's, dus veel succes er mee!

Zjeraaar

Bericht door Zjeraaar » 23 jun 2010, 15:29

Gewoon wreed :thumbup:

Ik heb ook een zwak voor grote amerikaanse bakken, en dan nog het liefst chevy`s dus bij mij zit je goed ;) Ik zie de mods wel langskomen, ben benieuwd!

2000USA

Bericht door 2000USA » 28 jun 2010, 13:14

Gespot laatst volgens mij, afgelopen vrijdagmiddag op de A1 bij Amersfoort?

Wouter O.

Bericht door Wouter O. » 30 jun 2010, 17:19

Nope, vrijwel onmogelijk...
Heb er wel eens eentje gezien met precies dezelfde kleurstelling, misschien is het die geweest...

Overigens staat hij te koop, heb de knoop doorgehakt met de botste bijl die ik vinden kon :'( , maar na een weekend nürburg ben ik er toch redelijk zeker van dat hij word ingeruild voor een "grappig" ander autootje...

to be continued...

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 30 jun 2010, 22:20

Way to go Woutertje! Als alles positief uitpakt krijg je er echt wat moois voor terug! :thumbup:

Plaats reactie