Van Autoblog:
Alle straat-Porsches 911 hebben zo onderhand een update gehad, dus nu zijn de meest extreme aan de beurt. Deze GT3 Cup, de bestverkochte circuitauto aller tijden, is nu niet langer gebaseerd op de 911 GT3, maar op de GT3 RS. Dat betekent een bredere carrosserie aan de achterzijde, en daarmee bredere lappen rubber om al dat vermogen kwijt te kunnen.
Want vermogen is er genoeg: de motor groeide met 0,2 liter tot 3,8 liter inhoud en levert een fijne 30 pk meer, waarmee het totaal op 450 pk komt. De 911 GT3 Cup weegt slechts 1.200 kg, waardoor elke pk slechts 2,67 kg hoeft mee te zeulen. Het traditionele zescilinder boxerblok is gekoppeld aan een sequentiële zesbak. Een speciale raceuitlaat voorzien van een katalysator zorgt er niet alleen voor dat dit circuitmonster lekker klinkt, maar ook dat hij toch nog een beetje groen is.
Ten opzichte van een straatlegale GT3 RS ligt de voorspoiler van de GT3 Cup zo’n 15 mm lager voor meer downforce aan de voorzijde. Aan de achterkant wordt daarvoor gezorgd middels de achterspoiler van de GT3 Cup S, die breder en hoger is. Het onderstel is veelvuldig instelbaar; zo kun je de anti-rollbars op zeven manieren instellen. Standaard is de auto uitgerust met keramische remmen, die bij elkaar 20 kg lichter zijn dan de conventionele exemplaren. De 18″ velgen worden getooid met Michelins en zijn aan de voorkant 9,5″ breed (voorheen 9″), aan de achterkant maar liefst 12″ (voorheen 11″).
Porsche toont de 911 GT3 Cup in Frankfurt voor het eerst aan het publiek. Je kunt de auto alleen in het wit bestellen voor een prijs van €149.850 exclusief BTW. Vanaf eind oktober worden de eerste exemplaren bij klanten afgeleverd. Het komend raceseizoen zullen we ze onder andere in actie zien in de Porsche Mobil1 Supercup, de Porsche Carrera Cups en de GT3 Cup Challenges.