Na actief rijden ook poetsen?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Xave30

Re: Na actief rijden ook poetsen?

Bericht door Xave30 » 15 jun 2010, 03:01

Vandaag was de Avensis (lees: Ah-vehn-sís :lol: ) van Duifjes om half elf aan de beurt.

Befores:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eerst interieur preppen. (stozuigen, plastic delen & panelen schoonmaken/stof afnemen)
Afbeelding
Afbeelding

Inspecteren voor het wassen & kleien
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Duifjes blij met een taak!
Afbeelding

Sponningen, wielkasten etc ontvet
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Avensis werd vervolgens gewassen met Meg's Gold Class shampoo en met de Miracle Towel van SmartWax afgedroogd.

Kleinen (tijdens:)
Afbeelding

-Kleine lunchpauze op aanraden van Duifjes-
@Chez Duifjes.
Afbeelding

Weer aan de slag
Contaminatie viel op de meeste plekken best mee!
Afbeelding

-2e keer gewassen om kleiresten te verwijderen-

Eerst ben ik met Smart-All-In-One (Smartwax) begonnen maar dat schoot niet op. Poorboy's SS2.5 met een orange pad en, waar nodig, SSR3 met een yellow pad, leverden samen mooiere resultaten op.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als glaze heb ik wederom de Poorboy's Black Hole gekozen (geen foto's) gevolgd door Poorboy's EXP sealant die ik zo'n 15-20 minuten liet intrekken.

Interieur verder met Smart Dressing by SmartWax en Meguiar's Professional #40 aangepakt tijdens het wachten op de sealant laag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

EXP uitgepoetst
Afbeelding

Trims en banden zijn met SmartGel(SmartWax) behandeld.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als topper, heb ik Poorboy's Natty's(WHITE) Wax gekozen. De velgen zijn ook in de RimWax( SmartWax) was gezet.

After shots:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zo hebben wij de dag om 21.00 uur afgesloten.
Afbeelding
Afbeelding

DFCulinaire dag @ Casa di Duifjes? :D

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Bericht door Jules » 15 jun 2010, 11:52

ziet er strak uit lijkt het!, alleen de helft van de foto's doen het niet :(
Edit: nu wel :P

john

Bericht door john » 17 jun 2010, 21:56

Zeer netjes gedaan mannen :thumbup:

Ziet er weer als nieuw uit

Jules

Bericht door Jules » 18 jun 2010, 19:57

Gisteren en vandaag een Z3 2.8 onder handen genomen.. hij heeft aardig wat te lijden gehad door de jaartjes heen, aardig wat wasstraten gezien heb ik het idee. Veel diepe swirls dus ik had een aardige klus te klaren met m’n DAP500. Gelukkig is het resultaat heel aardig geworden.

Foto’s voor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tijdens:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikte producten:
Meg’s nxt shampoo
Meg’s Detailing klei + quick detailer
Bijna overal 2 passes Poorboys SSR 3 + oranje lc pad @ DAP500
Poorboys SSR1 + witte lc pad (2 passes)
Poorboys black hole
Meg’s NXT tech wax
En ongeveer 16/17 uurtjes van m’n tijd :D

Xave30

Bericht door Xave30 » 18 jun 2010, 20:00

Compliments Jules.

En nog bedankt, John uiteraard ook.

Jules

Bericht door Jules » 18 jun 2010, 20:23

Tnx Xav :)

Nog een vraagje voor de ervaren mensen hier:

Ik ben wel een keer toe aan een rotary heb ik het idee.. klopt het als ik denk dat ik daarmee sneller kan werken en meer resultaat kan boeken?

Nu bijvoorbeeld deed ik 2 passes met SSR3 en een oranje LC pad op m'n DAP500... als ik dan een cutting pad zou nemen op een rotary dan is dat misschien wel net zo effectief als die twee passes op de DAP?

Zou ik het dan kunnen afwerken met SSR1 op wit of moet ik nog SSR3 op oranje(of 2.5 op oranje/wit evt)?

Naja zou niet heel veel uitmaken uiteindelijk voor mij... betere resultaten is het belangrijkst.

Ik zou trouwens ook nog een wat hardere pad kunnen nemen voor m'n excenter, maar ik wil eigenlijk ook graag een keer met wetsanding gaan beginnen en die sanding marks krijg ik waarschijnlijk sowieso niet weg met m'n DAP of wel?

Jules

Bericht door Jules » 18 jun 2010, 20:26

Oh en voordat ik met een rotary aan de slag zou gaan, tips?

Is de werkwijze heel anders dan met m'n DAP (dual action)? Ik weet dat ik beter op moet letten met evt inbranden enzo.. maar als je een vast tempo aan houdt (niet op 1 plaats gaan boenen) dan moet het wel mee vallen toch?

Heb een enkele keer heel even met een rotary gewerkt en dat voelde opzich wel apart aan.... veel meer het idee dat dat ding alle kanten op wil gaan ofzo

Xave30

Bericht door Xave30 » 18 jun 2010, 20:37

Jules schreef:Tnx Xav :)

Nog een vraagje voor de ervaren mensen hier:

Ik ben wel een keer toe aan een rotary heb ik het idee.. klopt het als ik denk dat ik daarmee sneller kan werken en meer resultaat kan boeken?

Nu bijvoorbeeld deed ik 2 passes met SSR3 en een oranje LC pad op m'n DAP500... als ik dan een cutting pad zou nemen op een rotary dan is dat misschien wel net zo effectief als die twee passes op de DAP?

Zou ik het dan kunnen afwerken met SSR1 op wit of moet ik nog SSR3 op oranje(of 2.5 op oranje/wit evt)?

Naja zou niet heel veel uitmaken uiteindelijk voor mij... betere resultaten is het belangrijkst.

Ik zou trouwens ook nog een wat hardere pad kunnen nemen voor m'n excenter, maar ik wil eigenlijk ook graag een keer met wetsanding gaan beginnen en die sanding marks krijg ik waarschijnlijk sowieso niet weg met m'n DAP of wel?
-Met een rotary zal je idd meer bereiken wat krassen (en swirls) betreft. Vaak heb je naast een rotary toch een excenter nodig voor het corrigeer werk. Marring etc. Afhankelijk van de auto kun je bijv. gewoon je excenter blijven gebruiken en waar nodig een rotary d'r bij halen voor de echt cutting werk.

-Poorboy's SSR1 met een wit pad op een rotary lijkt mij niet echt veel beter dan een excenter met SSR2.5/3.

Een gele cutting pad met SSR3 (spot repair) , gevolgd door SSR2.5 met orange light-cutting pad en als laatst SSR1 met wit had zeer waarschijnlijk voor een diepe glans en vrijwel swirl-free finish kunnen zorgen op de Z3.
Daarnaast komt het typisch harde BMW lak ook bij kijken. Dat verklaard mogelijk waarom je SSR3 nodig had bij deze detail. Maar totdat je een rotary haalt, probeer 's SSR3 met een gele pad.

Xave30

Bericht door Xave30 » 18 jun 2010, 20:41

Jules schreef:Oh en voordat ik met een rotary aan de slag zou gaan, tips?

Is de werkwijze heel anders dan met m'n DAP (dual action)? Ik weet dat ik beter op moet letten met evt inbranden enzo.. maar als je een vast tempo aan houdt (niet op 1 plaats gaan boenen) dan moet het wel mee vallen toch?

Heb een enkele keer heel even met een rotary gewerkt en dat voelde opzich wel apart aan.... veel meer het idee dat dat ding alle kanten op wil gaan ofzo
Klopt. Gewoon eerst wat oefenen om je draai te vinden met een roterende, anders moet je toch de hele auto opnieuw doen met een excentrisch poetsmachine.

Jules

Bericht door Jules » 18 jun 2010, 20:44

Afwerken zou ik sowieso met de DAP doen lijkt me... rotary alleen voor het zwaardere (herstel)werk (waar nodig)... Die swirls gingen er echt moeilijk af... en van die lichte krasjes die op veel plaatsen zitten (korte maar toch wat moeilijkere krasjes, weet niet waar het vandaan komt maar ze zitten best vaak op auto's) eigenlijk niet eens volledig.. dus vandaar dat ik eventueel iets anders zoek.

Gele pad zat ik ook al aan te denken inderdaad. Zou dat zo enorm veel verschil maken denk je?

Xave30

Bericht door Xave30 » 18 jun 2010, 20:52

Jules schreef: Gele pad zat ik ook al aan te denken inderdaad. Zou dat zo enorm veel verschil maken denk je?
Yep. Of je doet extra passes met een oranje pad.

Jules

Bericht door Jules » 18 jun 2010, 20:58

Xave30 schreef:
Jules schreef: Gele pad zat ik ook al aan te denken inderdaad. Zou dat zo enorm veel verschil maken denk je?
Yep. Of je doet extra passes met een oranje pad.
Maar daar krijg je alsnog geen sanding marks mee weg of wel? (korrel 2500 ofzo?)

Ik zag ergens dat ze speciaal schuurpapier hebben voor op een excenter (in dat topic ook met een dap).

Dan kun je helemaal mooie dingen doen *kwijl* (maar misschien moet ik eerst maar eens wegwijs worden met een rotary haha)

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 18 jun 2010, 20:59

Jules schreef:Gisteren en vandaag een Z3 2.8 onder handen genomen.. hij heeft aardig wat te lijden gehad door de jaartjes heen, aardig wat wasstraten gezien heb ik het idee. Veel diepe swirls dus ik had een aardige klus te klaren met m’n DAP500. Gelukkig is het resultaat heel aardig geworden.

**boel foto's**

Gebruikte producten:
Meg’s nxt shampoo
Poorboys black hole
Meg’s NXT tech wax
Zojuist Pa & Ma FaF even aan de lijn gehad. Die zijn ERG tevreden met de Z3, Jules :thumbup: Ik heb ook gezegd dat het vanaf nu emmertje & sponsje is en geen wasstraten meer :angel: dat komt goed. Laatste veer voor in je kont: je poetst niet alleen netjes, maar je bent ook een nette vent in de omgang. Pa & ma vertrouwden je met alle plezier hun pride & joy toe!

Jules

Bericht door Jules » 18 jun 2010, 21:15

FreudeamFahren schreef:
Jules schreef:Gisteren en vandaag een Z3 2.8 onder handen genomen.. hij heeft aardig wat te lijden gehad door de jaartjes heen, aardig wat wasstraten gezien heb ik het idee. Veel diepe swirls dus ik had een aardige klus te klaren met m’n DAP500. Gelukkig is het resultaat heel aardig geworden.

**boel foto's**

Gebruikte producten:
Meg’s nxt shampoo
Poorboys black hole
Meg’s NXT tech wax
Zojuist Pa & Ma FaF even aan de lijn gehad. Die zijn ERG tevreden met de Z3, Jules :thumbup: Ik heb ook gezegd dat het vanaf nu emmertje & sponsje is en geen wasstraten meer :angel: dat komt goed. Laatste veer voor in je kont: je poetst niet alleen netjes, maar je bent ook een nette vent in de omgang. Pa & ma vertrouwden je met alle plezier hun pride & joy toe!

Haha mooi om te horen :mrgreen: Ik heb er ook met plezier aan gewerkt! Mooie complete wagen die het ook wel verdiende om een keer zo'n behandeling te krijgen!

nu je begint over emmertje sponsje bedenk ik dat ik helemaal vergeten ben uitleg over onderhoud te geven :oops:

Wasstraten zijn inderdaad uit den boze, maar emmertje en sponsje is eigenlijk ook nog maar het halve verhaal.

emmertje moeten er namelijk twee zijn eigenlijk, eentje voor schoon sop en eentje voor vies (uitspoelen van je washandschoen).
2e is dat een spons ook echt voor krassen zorgt, dus beter een microvezel washandschoen, deze neemt vuil / zand op in plaats van dat het aan de oppervlakte blijft krassen :p

Maargoed daar zal ik nog wel even over bellen! Ik heb trouwens ook goed loopbaanadvies gekregen van je vader welk ik misschien/waarschijnlijk nog wel op ga volgen ook 8)

Xave30

Bericht door Xave30 » 18 jun 2010, 21:16

FreudeamFahren schreef: Zojuist Pa & Ma FaF even aan de lijn gehad. Die zijn ERG tevreden met de Z3, Jules :thumbup: Ik heb ook gezegd dat het vanaf nu emmertje & sponsje is en geen wasstraten meer !
8) :)

Michel P

Bericht door Michel P » 18 jun 2010, 21:19

He Xavier, topwerk zoals altijd :thumbup:

Nu de 740iL nog.........

Michel

Xave30

Bericht door Xave30 » 18 jun 2010, 21:30

Thnx Michel.

Slewey

Bericht door Slewey » 28 jun 2010, 21:33

Van 't weekend ook weer aan het werk geweest, aan deze donkerblauwe Golf 4.
Was bekend dat ie flink wat swirls en krassen had, maar eenmaal begonnen kwam ik steeds meer tegen.
Daarbij nog een keiharde lak heeft gezorgd dat ik hier een dikke 12 uur mee bezig ben geweest.

Zo kwam ie aan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Begonnen uiteraard met wassen, banden, velgen, etc.

Afbeelding

Toen maar eens kijken naar welke krassen gevuld moest worden. Ontvet met alcohol en een rondje gemaakt met een lakstiftje

Afbeelding

Afbeelding

Daarna alles weer wetsanden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen verder met het polijstwerk, na wat testspots gemaakt te hebben bleek er toch echt wel wat kracht nodig was om enigszins resultaat te boeken.

Afbeelding

Afbeelding

En nog een paar na-foto's, na het afwerken met wax, ramen, velgen in de wax, banden, etc, maar 't werd al te donker om redelijke foto's te maken, na 21:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

VW-Peter

Poetsen werkt aanstekelijk

Bericht door VW-Peter » 29 jun 2010, 11:26

Beste forummers

Naar aanleiding van het draadje van John623 alleen al met simpele middelen en de juiste werkwijze onderstaande resultaat behaald.

Dit heb ik bereikt op de 14 jaar oude SEAT van mijn vrouw zoals gezegd met eenvoudige middelen.
Ik heb gezien dat de lak heel vuil is en eigenlijk gecleanered zou moeten worden. Ook zijn alle steenslag en roestplekjes opeeens schrikbarend zichtbaar, maar goed voor een eerste begin!

Werkwijze :
- Afgespoten met de hogedruk
- Ingevlokt met de hogedruk
- Daarna gewassen met handschoen volgens twee emmer methode(dit werkt dus ECHT :thumbup: ) met Glym shampoo.
- Afgespoeld met een zacht straaltje water
- Gedroogd
- Krasjes weggepoets met Glym polish.
- Gewaxed met vloeibare Glym wax.
- Velgen gereinigd. Zijn helaas erg ingevreten.
- Banden gezwart

Dit is het resultaat:

Afbeelding

Alle witte puntjes die je in de zijkant ziet zijn reflecties van de straat in de zijkant van de auto

Afbeelding

De witte streep helmaal links is geen kras, maar het licht wat tussen een klimplant en een schutting doorvalt. Ik schrok me wezeloos toen ik de foto zag. :shocking:

Afbeelding

Met dank aan de extra aanwijzingen van John 623 :clap:

Tim N

Bericht door Tim N » 29 jun 2010, 11:26

Ik zie dat je tussen achterbumper en bumperstrip toch nog wat poets hebt zitten (dat witte ranje ertussen is neem ik aan poets?) Hoe haal jij dat weg wattenstaaf of?

Xave30

Bericht door Xave30 » 29 jun 2010, 11:32

Nice Slewey! :)

Tim N

Re: Poetsen werkt aanstekelijk

Bericht door Tim N » 29 jun 2010, 11:44

Mag rustig in het andere poetzzz draadje hoor ;-)

Maar net resultaat, kan me voorstellen dat je in eerste instantie even schrikt.

Tristan

Bericht door Tristan » 29 jun 2010, 15:11

Heb net voor meer dan 200 euro aan spullen besteld om de M3 te vertroetelen. Ben nog een leek op het gebied van poetsen, dus begin met simpel wassen, detailen van wielen, interieur, motorruimte, rubbers en bijwerken van de waxlaag. Vorige eigenaar was een poetsfanaat dus auto staat nog steeds goed in de lak en wax dus ga daar weinig aan doen.

Marc R

Bericht door Marc R » 29 jun 2010, 15:18

Jij hebt nog wel een paar mooie exemplaren staan om je lusten op te botvieren..... :mrgreen:

Tristan

Bericht door Tristan » 29 jun 2010, 15:24

Marc RS4 schreef:Jij hebt nog wel een paar mooie exemplaren staan om je lusten op te botvieren..... :mrgreen:
Ja, als ik met pensioen ben ofzo...weet je hoeveel werk! :shock: :mrgreen:

Plaats reactie