Ron98, uitstervend benzinesoort?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
wie gaat er eigenlijk over dat brandstof verhaal in NL...
hebben ze er wel verstand van? of laten ze zich leiden ohnee lijden door de groenen ofzo met verkeerde cijfers...?
is daar niet wat aan te doen? info sturen? bv misschien dat grote ANWB apparaat eens gebruiken voor iets positiefs?
kunnen ze eens wat terug doen voor dat geklooi met die KMH geef ons Ron98 of beter gelijkwaardig met DLD onze buren Ron 100+ :banaan:
het moet meer in het nieuws...eerst bv Hyves apgina wij willen Ron98 of hoger enz...en dan naar RTL sturen en zo een balletje laten rollen...
hebben ze er wel verstand van? of laten ze zich leiden ohnee lijden door de groenen ofzo met verkeerde cijfers...?
is daar niet wat aan te doen? info sturen? bv misschien dat grote ANWB apparaat eens gebruiken voor iets positiefs?
kunnen ze eens wat terug doen voor dat geklooi met die KMH geef ons Ron98 of beter gelijkwaardig met DLD onze buren Ron 100+ :banaan:
het moet meer in het nieuws...eerst bv Hyves apgina wij willen Ron98 of hoger enz...en dan naar RTL sturen en zo een balletje laten rollen...
- JP
- Berichten: 34390
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
GTRene, ik heb een tankauto van 65000liter...dus zeg maar hoeveel je wil inslaan 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
JP schreef:GTRene, ik heb een tankauto van 65000liter...dus zeg maar hoeveel je wil inslaan

ff denke...gemiddeld 1 op 5.3 bij sportief gebruik...dat is 344.500km zou ik daar mee verder kunnen met men Z3

rijd echter niet zoveel meer, zeg max 10.000km (laatste jaren wat minder) dus kan ik 34.45 jaar mee verder ongeveer, euhm ben nu 47...dus zeg tot in men 81ste jaar ....das genoeg

helaas blijft de benzine niet zolang goed toch? of moet je gewoon af en toe die tanker shaken

ik ben om, do me an offer


- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Als je bang bent dat hij te weinig uitgelaten word wil ik hem ook wel een tijdje voor je rijden hoor Rene
Heb vorige week zijn standaard broertje met Hartge velgen nog bij de kapper in het dorp gespot.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

blijft apart zo'n Z3 coupe, althans vind ik...
maar voor een Wiesmann GT in de juiste kleur/combo, laat ih hem staan



-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Sorry, had 'm ff gemist. 95 kan er gewoon in.duifjes.com schreef:Idd ja Non-Vanos......maar gewoon 95 is dus blijkbaar prima? Ik gooi er nu 95 in het is geen high-performance auto dus lijkt me prima? Iemand anders nog een antwoord? Steve Smith jij weet er wel altijd ea vanaf?
Gooi zelf alleen Ultimate in de 540i omdat ze dan vlotter aanvoelt maar dat kan ook tussen m'n oren zitten. Is goed voor de Freebees i.i.g. Op 95 is ze wat lomer mar dat merk je met die slushpuppy toch niet!
En Knot, ook daar zou ik lekker 98 in gooien, anders moet je echt meesteppen vanaf 6000.
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Ik heb nog geen problemen om RON 98 te vinden moet ik zeggen. Gisteren nog wel RON102 in Duitsland getankt.
-
- Berichten: 6766
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
frank de jonge schreef:Hier hebben we alle soorten nog

- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Tango heeft hier gewoon 98, Esso heeft de ultimate, Gulf Emmen rondweg heeft de Challenger 100 en de Gulf hier heeft nog gewone 98 

- Weiqun W.
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 18 dec 2008, 20:22
- Auto: 200sx S14a, E87 118d
- Locatie: Arnhem
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Avia hier heeft ook 98, alleen of die kwalitatief ook goed is??
Maargoed ik tank toch altijd bij de BP voor Ultimate 98.
Maargoed ik tank toch altijd bij de BP voor Ultimate 98.
-
- Berichten: 6766
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Ik kan je wel vertellen dat de Ultimate van de Esso geen 98. Dat is 95+ benzine, hebben ze in Emmen naast de Mac ook namelijk.frank de jonge schreef:Tango heeft hier gewoon 98, Esso heeft de ultimate, Gulf Emmen rondweg heeft de Challenger 100 en de Gulf hier heeft nog gewone 98
Ga ik toch eens op zoek naar die Gulf pomp, Tango heb ik het niet zo op.
Laat ze nou maar gewoon een BP pomp openen hier, weet ik zeker dat het goed is

- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Gulf zit aan de rondweg Richardt.
Als je richting Emmerhout scheurt
(wel oppassen voro de flitsers
)
Als je richting Emmerhout scheurt


-
- Berichten: 6766
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Die bij de Gamma is nog steeds een Esso toch?
Dan bedoel je waarschijnlijk die vlakbij het verzorginstehuis, wat eerst een Shell was?
Ik kom daar echt nooit, maar wel even de moeite om heen te rijden. Op de terugweg is de auto dan lekker warm en kun je lekker sprinten bij al die stoplichten op de Rondweg
Dan bedoel je waarschijnlijk die vlakbij het verzorginstehuis, wat eerst een Shell was?
Ik kom daar echt nooit, maar wel even de moeite om heen te rijden. Op de terugweg is de auto dan lekker warm en kun je lekker sprinten bij al die stoplichten op de Rondweg

- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Idd haha, zo had ik laatst daar een mooi stukje.
Had de motor ff volgegooid, rij weg en moest stoppen bij Angelso. KOmt er zo'n gast met een porker Boxter naast me staan. Beetje spelen met het gas, zn vrouwtje lachen
. Dus bij groenlicht maar ff de gashendel losgetrokken van de Soes 
Bye bye zwaai zwaai
Maar octaan 100 vindt ie wel erg lekker
:banaan:
Had de motor ff volgegooid, rij weg en moest stoppen bij Angelso. KOmt er zo'n gast met een porker Boxter naast me staan. Beetje spelen met het gas, zn vrouwtje lachen


Bye bye zwaai zwaai

Maar octaan 100 vindt ie wel erg lekker

- Wouter O.
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 10:53
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Het is misschien een beetje Off-topic
, maar omdat ik graag een bijdrage doe aan een informatief forum als dit heb ik besloten maar eens een verhaaltje te typen over 95 en 98… Voor velen misschien gesneden koek, maar voor sommigen zonder autotechnische achtergrond vaak lastig om te begrijpen.
Ik hoop hiermee voor deze mensen wat meer licht over dit onderwerp te schijnen door te vertellen wat de meest voorkomende ontstekingsstrategie is, en hoe 95 of 98 hierop effect kan hebben.
Er moet allereerst rekening mee gehouden worden dat je twee situaties moet onderscheiden, namelijk deellast en vollast.
Ten tweede moet je je ervan bewust zijn dat detonatie (ofwel pingelen) betekend dat het brandstofmengsel uit zichzelf ontbrand en dat dit op alle momenten tijdens de compressie en arbeidslag kan gebeuren, óók tijdens de gewilde ontbranding op een andere plek in de verbrandingskamer!
Dit kan verschillende oorzaken hebben.
1) Het kan komen door roetafzetting in de verbrandingskamer of op de zuiger die smeult en waardoor het mengsel ontbrand (dit moet eigenlijk pre-ignition genoemd worden ipv detonatie).
2) Het kan ook komen doordat de druk en temperatuur in de cilinder zo hoog is, dat het mengsel uit zichzelf ontbrand (diesel principe). Meestal is het zelfs zo dat de bougie op het gewenste moment vonkt, het mengsel ontbrand en de temperatuur en de druk in de verbrandingskamer hierdoor dusdanig stijgen, dat het mengsel ergens anders óók ontbrand. Hierdoor knallen de vlamfronten tegen elkaar aan wat het typische geklapper bij detonatie veroozaakt…
3) Het ontstekingstijdstip is véél te vroeg, waardoor het flamfront op de zuiger klapt als deze nog omhoog komt. Ook hierdoor krijg je het kenmerkende geklapper.
Vervolgens moet helder zijn hoe een ontsteking bij een normale auto globaal werkt.
Deellast:
Bij deellast (meestal in combinatie met een relatief laag toerental) is het de bedoeling dat het verbruik terug wordt gedrongen aangezien er in deze situatie het meest wordt gereden. Om dit te kunnen bereiken wordt de ontsteking automatisch vroeger gezet tot een bepaalde waarde waarop de motor het zuinigst omspringt met de brandstof. De hoeveelheid waarmee vervroegd wordt is onder andere afhankelijk van de motorconfiguratie.
De reden waarom er zuiniger met brandstof word omgegaan wanneer er wordt vervroegd, is dat het thermische rendement hoger is omdat er genoeg tijd word “aangeboden” om het volledige mengsel te laten ontbranden, én expanderen…
In de meeste gevallen lopen motoren in deze deellastsituatie hetzelfde op 95 als 98 of hoger. Dit komt, omdat bij deellast nog niet op de grens van de klopvastheid van beide brandstoffen word gereden omdat de temperaturen en drukken in de cilinders nog relatief laag zijn. De brandstoffen hebben bij deellast dus nog niet de neiging uit zichzelf te ontbranden. Het maakt dus niet zoveel uit of je er nu 95 of 98 in hebt zitten.
Vollast:
Bij vollast is het verhaal anders. Bij vollast word er ter indicatie gebruik gemaakt van het zogenaamde MFB50 punt. Dit punt beschrijft de krukhoek waarop 50% van de massa van de brandstof (MFB = Mass Fraction Burnt) is verbrand. In het veel van de gevallen ligt dit punt op ongeveer 8* NA bdp en zal hierbij zorgdragen dat de hoogst mogelijk cilinderdruk (en dus koppel) zal worden bereikt. Omdat de snelheid van het ontbranden van de brandstof een nagenoeg vast gegeven is, en de toerentallen oplopen, is er steeds minder tijd om dit proces te voltooien. Om dit tóch allemaal geregeld te krijgen en een maximale cilinderdruk te bereiken zal er dus vervroegd moeten worden naarmate het toerental stijgt. Met hogere toerentallen neemt ook de temperatuur en druk toe in de cilinder, waardoor er opeens wél over die zelfontbrandingsgrens heengegaan kan worden. Nu wordt het dus belangrijk om de keuze tussen 95 of 98 te maken. (Overigens worden deze waarden proefondervindelijk vastgesteld met behulp van een zogenaamde indiceerbougie. Deze bougie is in staat om heel snel drukveranderingen in de verbrandingskamer te meten. Door dit te combineren met het signaal van de krukhoek kunnen dergelijke conclusies als het 50% op 8* na bdp worden getrokken.)
Indien de motor niet is uitgerust met een actieve klopregeling, dan zal het bereiken van die klopgrens zich uiten door te detoneren. Tijdens dit detoneren kan er ernstige motorschade ontstaan en is het beschikbare motorvermogen te verwaarlozen.
Indien de motor wél is uitgerust met een actieve klopregeling, dan zal deze regeling het detoneren detecteren, en zal de ontsteking hierbij verlaat worden.
Na 95 getankt te hebben, zal de regeling bij vollast dus eerder het tijdstip gaan verlaten waardoor het mengsel niet meer op het meest optimale tijdstip tot ontbranding kan worden gebracht. Hierdoor is er vooral bij motoren met veel vermogen (en dan met name bij turbomotoren) een meetbaar verschil in vermogen.
Na het tanken van 98, zal het tijdstip verder vervroegd kunnen worden, zodat er onder zwaardere omstandigheden een optimaler ontstekingstijdstip realiseerbaar is. Hierdoor is er vooral bij motoren met veel vermogen (en dan met name bij turbomotoren) een meetbaar verschil in vermogen.
Verder wordt er vaak gezegt dat er met 98 verder gereden kan worden dan met 95 omdat het rendement hoger zou zijn. Dit klopt grotendeels niet, omdat het verbruik in de meeste gevallen gemiddeld wordt genomen over een bepaalde gebruiksafstand. Tijdens het afleggen van deze afstanden word er in het overgroote deel in deellast gereden waarbij het ontstekingstijdstip 95 als op 98 hetzelfde is en er geen sprake is van detonatie. Tevens is de calorische waarde van beide brandstoffen nagenoeg gelijk waardoor het verbruik ook gelijk zal zijn.
Alleen bij die stukjes vollast, zal het rendement als gevolg van de optimalere ontsteking iets hoger zijn met 98 dan bij 95 bij motoren met een actieve klopregeling.
Dit is simpel gezegt de algemene achtergrond van het octaangetal en de daarmee gemoeide vermogenswinst. Ik hoop dat er mensen zijn die er iets aan hebben. Als er aanvullingen zijn, of als er zaken zijn die ik heb verzonnen
hoor ik dat natuurlijk graag!
Gr. Wouter 8)

Ik hoop hiermee voor deze mensen wat meer licht over dit onderwerp te schijnen door te vertellen wat de meest voorkomende ontstekingsstrategie is, en hoe 95 of 98 hierop effect kan hebben.
Er moet allereerst rekening mee gehouden worden dat je twee situaties moet onderscheiden, namelijk deellast en vollast.
Ten tweede moet je je ervan bewust zijn dat detonatie (ofwel pingelen) betekend dat het brandstofmengsel uit zichzelf ontbrand en dat dit op alle momenten tijdens de compressie en arbeidslag kan gebeuren, óók tijdens de gewilde ontbranding op een andere plek in de verbrandingskamer!
Dit kan verschillende oorzaken hebben.
1) Het kan komen door roetafzetting in de verbrandingskamer of op de zuiger die smeult en waardoor het mengsel ontbrand (dit moet eigenlijk pre-ignition genoemd worden ipv detonatie).
2) Het kan ook komen doordat de druk en temperatuur in de cilinder zo hoog is, dat het mengsel uit zichzelf ontbrand (diesel principe). Meestal is het zelfs zo dat de bougie op het gewenste moment vonkt, het mengsel ontbrand en de temperatuur en de druk in de verbrandingskamer hierdoor dusdanig stijgen, dat het mengsel ergens anders óók ontbrand. Hierdoor knallen de vlamfronten tegen elkaar aan wat het typische geklapper bij detonatie veroozaakt…
3) Het ontstekingstijdstip is véél te vroeg, waardoor het flamfront op de zuiger klapt als deze nog omhoog komt. Ook hierdoor krijg je het kenmerkende geklapper.
Vervolgens moet helder zijn hoe een ontsteking bij een normale auto globaal werkt.
Deellast:
Bij deellast (meestal in combinatie met een relatief laag toerental) is het de bedoeling dat het verbruik terug wordt gedrongen aangezien er in deze situatie het meest wordt gereden. Om dit te kunnen bereiken wordt de ontsteking automatisch vroeger gezet tot een bepaalde waarde waarop de motor het zuinigst omspringt met de brandstof. De hoeveelheid waarmee vervroegd wordt is onder andere afhankelijk van de motorconfiguratie.
De reden waarom er zuiniger met brandstof word omgegaan wanneer er wordt vervroegd, is dat het thermische rendement hoger is omdat er genoeg tijd word “aangeboden” om het volledige mengsel te laten ontbranden, én expanderen…
In de meeste gevallen lopen motoren in deze deellastsituatie hetzelfde op 95 als 98 of hoger. Dit komt, omdat bij deellast nog niet op de grens van de klopvastheid van beide brandstoffen word gereden omdat de temperaturen en drukken in de cilinders nog relatief laag zijn. De brandstoffen hebben bij deellast dus nog niet de neiging uit zichzelf te ontbranden. Het maakt dus niet zoveel uit of je er nu 95 of 98 in hebt zitten.
Vollast:
Bij vollast is het verhaal anders. Bij vollast word er ter indicatie gebruik gemaakt van het zogenaamde MFB50 punt. Dit punt beschrijft de krukhoek waarop 50% van de massa van de brandstof (MFB = Mass Fraction Burnt) is verbrand. In het veel van de gevallen ligt dit punt op ongeveer 8* NA bdp en zal hierbij zorgdragen dat de hoogst mogelijk cilinderdruk (en dus koppel) zal worden bereikt. Omdat de snelheid van het ontbranden van de brandstof een nagenoeg vast gegeven is, en de toerentallen oplopen, is er steeds minder tijd om dit proces te voltooien. Om dit tóch allemaal geregeld te krijgen en een maximale cilinderdruk te bereiken zal er dus vervroegd moeten worden naarmate het toerental stijgt. Met hogere toerentallen neemt ook de temperatuur en druk toe in de cilinder, waardoor er opeens wél over die zelfontbrandingsgrens heengegaan kan worden. Nu wordt het dus belangrijk om de keuze tussen 95 of 98 te maken. (Overigens worden deze waarden proefondervindelijk vastgesteld met behulp van een zogenaamde indiceerbougie. Deze bougie is in staat om heel snel drukveranderingen in de verbrandingskamer te meten. Door dit te combineren met het signaal van de krukhoek kunnen dergelijke conclusies als het 50% op 8* na bdp worden getrokken.)
Indien de motor niet is uitgerust met een actieve klopregeling, dan zal het bereiken van die klopgrens zich uiten door te detoneren. Tijdens dit detoneren kan er ernstige motorschade ontstaan en is het beschikbare motorvermogen te verwaarlozen.
Indien de motor wél is uitgerust met een actieve klopregeling, dan zal deze regeling het detoneren detecteren, en zal de ontsteking hierbij verlaat worden.
Na 95 getankt te hebben, zal de regeling bij vollast dus eerder het tijdstip gaan verlaten waardoor het mengsel niet meer op het meest optimale tijdstip tot ontbranding kan worden gebracht. Hierdoor is er vooral bij motoren met veel vermogen (en dan met name bij turbomotoren) een meetbaar verschil in vermogen.
Na het tanken van 98, zal het tijdstip verder vervroegd kunnen worden, zodat er onder zwaardere omstandigheden een optimaler ontstekingstijdstip realiseerbaar is. Hierdoor is er vooral bij motoren met veel vermogen (en dan met name bij turbomotoren) een meetbaar verschil in vermogen.
Verder wordt er vaak gezegt dat er met 98 verder gereden kan worden dan met 95 omdat het rendement hoger zou zijn. Dit klopt grotendeels niet, omdat het verbruik in de meeste gevallen gemiddeld wordt genomen over een bepaalde gebruiksafstand. Tijdens het afleggen van deze afstanden word er in het overgroote deel in deellast gereden waarbij het ontstekingstijdstip 95 als op 98 hetzelfde is en er geen sprake is van detonatie. Tevens is de calorische waarde van beide brandstoffen nagenoeg gelijk waardoor het verbruik ook gelijk zal zijn.
Alleen bij die stukjes vollast, zal het rendement als gevolg van de optimalere ontsteking iets hoger zijn met 98 dan bij 95 bij motoren met een actieve klopregeling.
Dit is simpel gezegt de algemene achtergrond van het octaangetal en de daarmee gemoeide vermogenswinst. Ik hoop dat er mensen zijn die er iets aan hebben. Als er aanvullingen zijn, of als er zaken zijn die ik heb verzonnen

Gr. Wouter 8)
- Knot
- Berichten: 40254
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Dus als je met je ///M op vakantie gaat op de cruisecontrol kan er prima 95 in!
Mooie uitleg overigens.
Mooie uitleg overigens.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Amen Wouter! 


Tenzij je hem graag af en toe plankt onderweg.Knot schreef:Dus als je met je ///M op vakantie gaat op de cruisecontrol kan er prima 95 in!
Mooie uitleg overigens.

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Wouter Orbons schreef: Alleen bij die stukjes vollast, zal het rendement als gevolg van de optimalere ontsteking iets hoger zijn met 98 dan bij 95 bij motoren met een actieve klopregeling.
Gr. Wouter 8)
Vandaar dat wij op DF dus meer KM rijden met 98RON ipv 95RON constant vollast

- Rich
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:27
- Locatie: Hillegom
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Hi Wouter, mooie uitleg, maar ik wil toch twee opmerkingen maken;
Bij punt 1: ik heb wat kanttekeningen bij je definitie van pre-ignition
- pre-ignition is spontane ontbranding voor het geplande ontstekingstijdstip (pre-ignition, het woord zegt het al); schade aan het blok treedt vrijwel meteen op en meestal desastreus, gaten in zuigers, naar buiten stekende drijfstangen enzo. Gloeiende roetafzetting is slechts 1 van de oorzaken van pre-ignition.
- detonatie is spontane ontbranding na het geplande ontstekingstijdstip; het zgn pingelen, de meeste blokken zijn een redelijk tijdje bestand tegen pingelen, de een meer dan de ander. Motorschade treedt meestal pas op na langere tijd, te herkennen aan putjes in zuigers en cilinderkop.
En verder is naar mijn mening het deellastverhaal niet correct.
Motoren met klopsensors en daaraan gekoppelde ontstekingscorrectie hebben weldegelijk baat bij 98 brandstof onder deellast. Het meest rendabele motorvermogen, ook al is dat maar weinig tijdens deellast, wordt behaald door de ontsteking te vervroegen. Bij 98 kan er meer vervroegd worden, juist omdat er genoeg tijd is in het verbrandingsproces, wat resulteert in minder brandstof om hetzelfde vermogen te genereren. Dus tijdens deellast zit je nog steeds in het gebied waar ontstekingsvervroeging rendement oplevert. De meeste moderne motoren rijden nagenoeg continu tegen de klopgrens aan tijdens deellast en deze ligt verder weg bij 98.
Verder regelen de moderne motoren zich naar een arm mengsel tijdens deellast (boven 14,7 denk aan richting 15,5 tot 16), wat nog meer brandstof bespaart. Met 98 kan een armer mengsel behaald worden dan met 95 vanwege de hogere klopvastheid.
Testen onder gecontrolleerde omstandigheden (rollenbank enzo) hebben aangetoond dat het verbruik met 98 lager ligt onder deellast dan bij 95.
In de praktijk komt dit vaak weinig tot uiting omdat men gewend is op een bepaalde manier te rijden, gasgeven etc, men merkt dat de auto lekkerder oppakt en daardoor is men geneigd pittiger te rijden waardoor het netto verbruik op een tank nagenoeg hetzelfde is. Ga je echter op de cruisecontrol naar Spanje ofzo, dan zal je zien dat je veel verder komt op een tank 98 dan een tank 95.
Bij punt 1: ik heb wat kanttekeningen bij je definitie van pre-ignition
- pre-ignition is spontane ontbranding voor het geplande ontstekingstijdstip (pre-ignition, het woord zegt het al); schade aan het blok treedt vrijwel meteen op en meestal desastreus, gaten in zuigers, naar buiten stekende drijfstangen enzo. Gloeiende roetafzetting is slechts 1 van de oorzaken van pre-ignition.
- detonatie is spontane ontbranding na het geplande ontstekingstijdstip; het zgn pingelen, de meeste blokken zijn een redelijk tijdje bestand tegen pingelen, de een meer dan de ander. Motorschade treedt meestal pas op na langere tijd, te herkennen aan putjes in zuigers en cilinderkop.
En verder is naar mijn mening het deellastverhaal niet correct.
Motoren met klopsensors en daaraan gekoppelde ontstekingscorrectie hebben weldegelijk baat bij 98 brandstof onder deellast. Het meest rendabele motorvermogen, ook al is dat maar weinig tijdens deellast, wordt behaald door de ontsteking te vervroegen. Bij 98 kan er meer vervroegd worden, juist omdat er genoeg tijd is in het verbrandingsproces, wat resulteert in minder brandstof om hetzelfde vermogen te genereren. Dus tijdens deellast zit je nog steeds in het gebied waar ontstekingsvervroeging rendement oplevert. De meeste moderne motoren rijden nagenoeg continu tegen de klopgrens aan tijdens deellast en deze ligt verder weg bij 98.
Verder regelen de moderne motoren zich naar een arm mengsel tijdens deellast (boven 14,7 denk aan richting 15,5 tot 16), wat nog meer brandstof bespaart. Met 98 kan een armer mengsel behaald worden dan met 95 vanwege de hogere klopvastheid.
Testen onder gecontrolleerde omstandigheden (rollenbank enzo) hebben aangetoond dat het verbruik met 98 lager ligt onder deellast dan bij 95.
In de praktijk komt dit vaak weinig tot uiting omdat men gewend is op een bepaalde manier te rijden, gasgeven etc, men merkt dat de auto lekkerder oppakt en daardoor is men geneigd pittiger te rijden waardoor het netto verbruik op een tank nagenoeg hetzelfde is. Ga je echter op de cruisecontrol naar Spanje ofzo, dan zal je zien dat je veel verder komt op een tank 98 dan een tank 95.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Ik zat met stijgende verbazing de Golf VI folder te lezen. In alle benzine motoren gaat, volgens die folder, RON95. Dus ook de GTI en de R 
Dus wat VW Golf betreft is 98RON helemaal niet nodig.

Dus wat VW Golf betreft is 98RON helemaal niet nodig.

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Maar spreekt het instructieboekje van b.v. de R dat niet tegen?
Hans kom er maar in. :!:
Hans kom er maar in. :!:
- Wouter O.
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 10:53
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Rich,
Bedankt voor je opmerkingen, mooie aanvulling, bedankt
Ik had inderdaad meerdere oorzaken van pre-ignition moeten bespreken...
Echter heb ik toch een discussiepuntje
Ik was namelijk in de veronderstelling dat je in deellast op een gegeven moment niet méér kunt vervroegen, omdat je bij zulke lage toerentallen en belastingen op een gegeven moment moet stoppen met vervroegen om constructietechnische doeleinden, en niet omdat de brandstof tekort schiet in klopvastheid. Het is namelijk voor te stellen dat je op een gegeven moment zó vroeg gaat ontsteken, dat je de grens hebt bereikt waarbij het merendeel van de energie van je (ook nog arme) verbrande mengsel al ver en snel is opgestookt, nog voordat het daadwerkelijk arbeid kan leveren doordat de zuiger in bdp is geweest.
Zo zal in mijn optiek bij een arm mengsel motor in deellast juist minder vroeg ontstoken hoeven te worden, omdat het minder lang duurt om het (arme) mengsel volledig op te stoken.
Dat dit terugregelen naar een arm mengsel mogelijk is, is bij zo`n motor vaak het resultaat van een inhomogeen mengsel, dat lambda 1 is bij de bougie, en arm in de rest van de verbrandingsruimte. Ik denk dat dat verder niet te maken heeft met de klopvastheid vanwege eerder genoemde redenatie...
Ik ben overigens niet bekend met de rollenbanktesten die jij aangeeft waaruit blijkt dat er met 98 minder brandstof wordt verbruikt dan bij 95, zou je hier misschien iets meer over kunnen vertellen?
Bedankt voor je opmerkingen, mooie aanvulling, bedankt

Ik had inderdaad meerdere oorzaken van pre-ignition moeten bespreken...
Echter heb ik toch een discussiepuntje

Ik was namelijk in de veronderstelling dat je in deellast op een gegeven moment niet méér kunt vervroegen, omdat je bij zulke lage toerentallen en belastingen op een gegeven moment moet stoppen met vervroegen om constructietechnische doeleinden, en niet omdat de brandstof tekort schiet in klopvastheid. Het is namelijk voor te stellen dat je op een gegeven moment zó vroeg gaat ontsteken, dat je de grens hebt bereikt waarbij het merendeel van de energie van je (ook nog arme) verbrande mengsel al ver en snel is opgestookt, nog voordat het daadwerkelijk arbeid kan leveren doordat de zuiger in bdp is geweest.
Zo zal in mijn optiek bij een arm mengsel motor in deellast juist minder vroeg ontstoken hoeven te worden, omdat het minder lang duurt om het (arme) mengsel volledig op te stoken.
Dat dit terugregelen naar een arm mengsel mogelijk is, is bij zo`n motor vaak het resultaat van een inhomogeen mengsel, dat lambda 1 is bij de bougie, en arm in de rest van de verbrandingsruimte. Ik denk dat dat verder niet te maken heeft met de klopvastheid vanwege eerder genoemde redenatie...
Ik ben overigens niet bekend met de rollenbanktesten die jij aangeeft waaruit blijkt dat er met 98 minder brandstof wordt verbruikt dan bij 95, zou je hier misschien iets meer over kunnen vertellen?
- romo
- Berichten: 27066
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
F.ck.....................heb ik die eikels bij de Avia eigenlijk voor nop de mantel uit geveegd................
Anyway, mooi verhaal....................


Anyway, mooi verhaal....................
-
- Berichten: 6766
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Indirect beantwoord je mijn vraag van een poosje terug.romo schreef:F.ck.....................heb ik die eikels bij de Avia eigenlijk voor nop de mantel uit geveegd................![]()
![]()
Anyway, mooi verhaal....................
Vroeg me namelijk af of Avia wel echt 98 levert. Maar nu herinner ik me jouw akkefietje met Avia weer

- Jeroen Bosman
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Tango kan je gewoon doen, is gewoon 98 uit België vandaan. Zou ik zeker eerder in mijn auto gooien dan Gulf, wat in het beste geval ook uit België komt. Overigens komt alle 98 die niet van de BP station afkomt van hetzelfde depot uit België.Richardt. schreef:Ik kan je wel vertellen dat de Ultimate van de Esso geen 98. Dat is 95+ benzine, hebben ze in Emmen naast de Mac ook namelijk.frank de jonge schreef:Tango heeft hier gewoon 98, Esso heeft de ultimate, Gulf Emmen rondweg heeft de Challenger 100 en de Gulf hier heeft nog gewone 98
Ga ik toch eens op zoek naar die Gulf pomp, Tango heb ik het niet zo op.
Laat ze nou maar gewoon een BP pomp openen hier, weet ik zeker dat het goed is
JP schreef:GTRene, ik heb een tankauto van 65000liter...dus zeg maar hoeveel je wil inslaan
Wel apart, nooit gezien een oplegger met een inhoud van 65.000 liter, waar is deze dan voor gebouwd? Is geen originele brandstofoplegger dan, is namelijk zinloos aangezien je maximaal 43.000 liter brandstof kan meenemen.