Google en privacy...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Ravin ///M

Google en privacy...

Bericht door Ravin ///M » 21 jun 2010, 23:58

'Google verzamelde wachtwoorden van e-mailaccounts'
Uitgegeven: 21 juni 2010 18:20
Laatst gewijzigd: 21 juni 2010 20:29

AMSTERDAM – Google heeft naast data van wifi-netwerken tijdens de opnames voor Street View ook wachtwoorden van e-mailaccounts verzameld.

Dat blijkt uit onderzoek van de Franse autoriteiten waarover Tweakers.net bericht.

In mei werd bekend dat Google bij de opnames voor Street View de zogenoemde SSID's en MAC-adressen had geregistreerd van draadloze netwerken. Met behulp van die informatie kan het bedrijf zijn locatiediensten verbeteren.

Ook bleek Google gegevens te hebben vastgelegd die werden verzonden via onbeveiligde netwerken op het moment dat Googles auto passeerde. Volgens het bedrijf gebeurde dit alles per ongeluk en is de informatie nooit gebruikt.

In verschillende Europese landen, waaronder Nederland, Duitsland en dus ook Frankrijk, werden onderzoeken gestart. Uit de allereerste onderzoekresultaten vanuit het laatstgenoemde land blijkt nu dus dat Google wachtwoorden van e-mailaccounts en teksten uit verzonden berichten heeft opgeslagen.
De Franse commissie voor informatie en veiligheid, CNIL, laat in een rapport (pdf) weten: “Het is nog te vroeg om te zeggen wat er als gevolg van dit onderzoek zal gebeuren. We kunnen echter nu al stellen dat Google inderdaad wachtwoorden van e-mailadressen en uittreksels van e-mailberichten heeft opgevangen."

Amerikaanse advocaten suggereerden eerder tegenover Gizmodo dat de privacyschending geen toeval is. Google vroeg in 2008 namelijk al patent aan op software die het gemakkelijker maakt gegevens te onderscheppen en analyseren. Volgens Google staat de patentaanvraag los van de commotie rondom Street View.
Maandag werd bekendgemaakt dat ook in Amerika een onderzoek naar Google Street View wordt gestart. De procureur-generaal uit de staat Connecticut maakte bekend dat hij een onderzoek zal starten. Hij hoopt dat meer Amerikaanse staten zich bij dit onderzoek zullen aansluiten.
Hoe kun je per ongeluk al die data verzamelen? En nu dus ook wachtwoorden?

Hebben jullie op een Nokia YouTube geïnstalleerd? Heb je dan gekeken naar de
Google-agreement die je hebt geaccordeerd? Lees punt drie eens:

Afbeelding

Afbeelding

"U stemt ermee in dat uw gegevens, waaronder spraak- en locatiegegevens worden verzameld, gebruikt, gedeeld en doorgestuurd." :stom:

Ik zou het helemaal niet erg vinden als Google een paar klappen kreeg van een of
andere waakhond. Wij zitten in het 'vrije' westen en accepteren dit, maar als je
vanuit een ander perspectief hiernaar zou kijken en dit mee zou krijgen, zou je
makkelijk een vergelijking met de Stasi kunnen maken.

Tom

Re: Google en privacy...

Bericht door Tom » 22 jun 2010, 00:20

Hoewel ik ook veel Google diensten gebruik (en men dus ook over mij een aardige database heeft) is het inderdaad vrij 'eng' hoeveel macht ze hebben. Denk dat veel mensen er ook niet bij stil staan.

Metchu

Bericht door Metchu » 22 jun 2010, 00:47

ik had deze video's al eerder gepost in een topic en mijn ongenoegen geuit over google en dit soort fratsen... hoe fijn en makkelijk google soms ook is, we worden als melkkoeien gebruikt door ze...

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 22 jun 2010, 07:41

OMG dat tweede filmpje is precies wat op een bepaald moment beschreven wordt in
de docu Loose Change.

Dutch

Bericht door Dutch » 22 jun 2010, 09:40

Google doet natuurlijk veel meer dingen, maar voor zoeken zou je in ieder geval op een andere zoekmachine kunnen overstappen. Deze bijvoorbeeld:

http://www.ixquick.com/

Michel P

Bericht door Michel P » 22 jun 2010, 10:22

Dutch schreef:Google doet natuurlijk veel meer dingen, maar voor zoeken zou je in ieder geval op een andere zoekmachine kunnen overstappen. Deze bijvoorbeeld:

http://www.ixquick.com/
Top, gelijk maar standaard zoekmachine gemaakt.

Michel

HansD

Bericht door HansD » 22 jun 2010, 10:27

Die heb ik al een tijdje als zoekmachine geinstalleerd Dutch alleen ik vind de zoekresultaten erg tegenvallen.

Verder eens dat Google een heel eng bedrijf is.

Roman S.

Bericht door Roman S. » 22 jun 2010, 10:30

Wat willen jullie bereiken met het veranderen van zoekmachine?

HansD

Bericht door HansD » 22 jun 2010, 10:34

Dat niet al je zoekopdrachten standaard opgeslagen en bewaard worden. Ik zoek geen hele vreemde en/of enge dingen op maar heb uit principe moeite dat een bedrijf van Google alles -wil- opslaan dat ik op internet doe.

Google claimt zelf dat als niet bekend mag worden wat je opzoekt via zoekmachine je het wellicht helemaal niet op had moeten zoeken en dat is een mentaliteit die mij tegen de borst stuit.

Roman S.

Bericht door Roman S. » 22 jun 2010, 10:38

Op dit moment word er niks gedaan met de zoekopdrachten die je in Google invoert. Maar dat je moeite hebt met Google als bedrijf - en de bijbehorende gedachtengang - kan ik begrijpen. Je moet je alleen afvragen wie je daarmee 'te pakken' hebt, gezien je zelf ook al aangeeft dat je de zoekresultaten van bijv. ixquick.com vind tegenvallen.

Snipe

Bericht door Snipe » 22 jun 2010, 10:41

HansD schreef:Dat niet al je zoekopdrachten standaard opgeslagen en bewaard worden.
Ik verdiep me niet zo enorm in het onderwerp, maar was dat niet verplicht of zo?

HansD

Bericht door HansD » 22 jun 2010, 10:58

Roman S. schreef:Op dit moment word er niks gedaan met de zoekopdrachten die je in Google invoert. Maar dat je moeite hebt met Google als bedrijf - en de bijbehorende gedachtengang - kan ik begrijpen. Je moet je alleen afvragen wie je daarmee 'te pakken' hebt, gezien je zelf ook al aangeeft dat je de zoekresultaten van bijv. ixquick.com vind tegenvallen.
Dat is ook zo. Vaak gebruik ik alsnog Google als ik via ixquick niet de resultaten krijg die ik zoek. Zoals ik al zei is het allemaal geen groot geheim wat ik opzoek maar is het een principekwestie.
Facebook wordt gefileerd tot alle journaals aan toe terwijl mensen daar zelf die informatie plaatsen maar Google hoor je weinig over terwijl die veel meer weten en ook als missie hebben om alle informatie te verzamelen.
Ik realiseer me dat het een achtergrondgevecht is en zeer waarschijnlijk weinig zin heeft maar schaar met maar onder een stukje burgelijke ongehoorzaamheid om me in ieder geval het idee te geven dat ik mijn best doe :wink:
Ik verdiep me niet zo enorm in het onderwerp, maar was dat niet verplicht of zo?
Nee dat is niet verplicht.

http://www.google.com/intl/nl/privacy_faq.html

Roman S.

Bericht door Roman S. » 22 jun 2010, 11:03

Ik begrijp dat het een principe kwestie is, maar het verzamelen van de informatie heeft als doel om in het voordeel van de gebruiker te werken.

wjn

Bericht door wjn » 22 jun 2010, 11:08

Jongen, hoe werken zoekmachines nou.

Dat werkt toch alleen door onvoorstelbare hoeveelheden data te verzamelen (lees: op te slaan) en er een algoritme (algoritmes) over los te laten.

En hoe beter een zoekmachine is, hoe meer data er gebruikt moet worden om dat voor elkaar te krijgen. En zolang niemand klaagt, zullen er best komplete accountgegevens opgeslagen worden.

Ook ik krijg met google de beste zoekresultaten, daarom laat ik de meeste andere links liggen.
Je kunt wel bepaalde ip-adressen/ranges blokken** in je pc, zodat er bepaalde gegevens niet opgeslagen kunnen worden.

** door je computer "te laten denken" dat die ip-adressen lokaal staan, krijg je wel soms foutmeldingen dwz. geen advertenties op google door, maar of dat zo erg is.

Roman S.

Bericht door Roman S. » 22 jun 2010, 11:12

Google is wel iets meer dan een algoritme om de meeste relevante zoekresultaten op basis van een een zoekterm te tonen. En dat gaat een stuk verder dan alleen je ip adres. Wat in ieder geval wel centraal staat bij Google - en het daarom ook een van de beste zoekmachines maakt - is het zo goed mogelijk dienen van de gebruiker.

Tom

Bericht door Tom » 22 jun 2010, 11:13

Google zorgt met de verzamelde data voor betere resultaten. Het werkt dus twee kanten op; dat ze data verzamelen zorgt voor beter resultaat maar ze houden ook je zoekgedrag bij (doen ze nu waarschijnlijk weinig tot niks mee, maar kan in de toekomst gebruikt worden).
Overigens gaat het veel verder dan de zoekmachine. Denk aan Google Ads (die tekstadvertenties), die op heel veel websites gebruikt worden. Ook daar bouwen ze statistiek op, dus ook als je de zoekmachine niet gebruikt, weten ze zo op welke sites je komt. Of Analytics, een populair statistiekprogramma wat veel websites (incl. DF) gebruiken. Uiteindelijk krijgen ze via al die diensten, op basis van cookies en/of ip, al een aardig beeld van iedereen. Al helemaal als je ook Gmail e.d. gaat gebruiken.

Maarja, de diensten van ze zijn gewoon ontzettend goed, dus zolang er geen echt misbruik van die gegevens naar voren komt blijf ik ze bijna allemaal gebruiken.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 22 jun 2010, 11:13

Roman S. schreef:Ik begrijp dat het een principe kwestie is, maar het verzamelen van de informatie heeft als doel om in het voordeel van de gebruiker te werken.
Welk voordeel heb ik bij het door Google in bezit hebben van mijn wachtwoorden?

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 22 jun 2010, 11:14

En gmail, het scannen van alle text, daar hebben jullie ook geen probleem mee?

Roman S.

Bericht door Roman S. » 22 jun 2010, 11:18

@ Tom; dat is inderdaad waar ik ook op doelde :thumbup:

@Ravin; ik gebruik zelf geen gmail, wat overigens niets te maken heeft met Google. Daarnaast hecht ik zelf niet zoveel waarde aan dat soort berichten.

dvh

Bericht door dvh » 22 jun 2010, 11:25

Beetje opgeblazen verhaal. Elke providor kan zowiezo alle data terugvinden die verstuurd, gedownload , feupload, ect. Word.
Dus is het niet google, dan is het wel iemand anders met de autoriteit om privegegevens in te zien wanneer hier aanleiding tot is.

Als je hierop tegen bent kun je nog altijd gebruik maken van de materialen uit het pen en papier tijdperk.

Edit: let niet op spelfouten aub, ben niet dronken , het is mijn iphone die het editen van berichten en het opmaken ervan niet altijd even makkelijk maakt :d

Plaats reactie