E 92 M3 voor circuit
- Arjan S.
- Auto: G31 540i xDrive
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Wat een brute bak, top gedaan David.
Ik vind het trouwens nog verdomd snel gegaan, als je rekent vanaf het punt dat je van je Porsche afstapte tot het punt dat je het circuit op ging.

- David R.
Ik heb de data uit de AIM en daaruit blijkt dat een 2.32 de snelste was. Volgend de geleerden moet 2.12 mogelijk zijn dus ik heb nog wat te doen. Eerst maar eens veel rijden en aan de auto wennen. De 29e op zandvoort maar eens kijken wat mogelijk is.
- Aad
2.12 , dat is nogal wat kwam niet verder dan een 2.27 
-
Ik reed volgens mij destijds een 2.08 met een E46 V8 race auto.
- David R.
Ja maak jij het nog even gekker. Een seconde of 10 tot 15 zie ik nog wel gebeuren (ooit) maar 24 seconden ga ik niet halen. Daarom krijg jij waarschijnlijk betaald om te rijden en ik niet.Andre schreef:Ik reed volgens mij destijds een 2.08 met een E46 V8 race auto.
- Aad
Tegen jou praten wij niet meer :fy:Andre schreef:Ik reed volgens mij destijds een 2.08 met een E46 V8 race auto.
-
Erg gaaf apparaat! 

- DennisMustang
Oh my f*cking God! Dat is zo'n gave bak! Zeker zonde om kaal te maken maar voor het circuit is hij dat zeker waard! Veel succes ermee!
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Ongelofelijk, wát een machine....! 

- Topfuel
Ben benieuwd wat je haald op Zandvoort met de wagenkennis die je nu hebt...
-
lol nou ben ik nog grijs ook. Geef es gas man:)
Als je maar plezier hebt jongens daar draait het om.
Als je maar plezier hebt jongens daar draait het om.
- David R.
Na vorige week toch wel intesief te hebben gereden zijn een paar dingen aan het licht gekomen.
Stuurbekrachtingsolie werd te heet.
Diffolie werd 117 graden wat toch wel heet is.
De bak werd vrij heet ca 115 graden.
Tevens is het rijden met airco soms wel lekker maar je wordt er ook redelijk verkouden van en hij stond soms ook nog warme lucht te blazen.
We hebben dus besloten om de airco en kacheltroep eraf te halen en ook om elektrische stuurbekrachtiging erop te zetten. Volgens de geleerden zat de airco en stuurbekrachtiging op dezelfde poelie dus dat was vrij simpel (tevens wat minder weerstand en ca 30 kg winst). We zetten zo'n ding op het dak om hier wat frisse lucht door binnen te krijgen.
Het diff krijgt een extra koeler waarbij we hopen dat deze nu onder de 110 graden blijft.
Blijft over de bak. Hier zou een grotere koeler op kunnen maar kan hier niets over vinden.
Iemand hier ervaring hiermee (Andre ?).
Stuurbekrachtingsolie werd te heet.
Diffolie werd 117 graden wat toch wel heet is.
De bak werd vrij heet ca 115 graden.
Tevens is het rijden met airco soms wel lekker maar je wordt er ook redelijk verkouden van en hij stond soms ook nog warme lucht te blazen.
We hebben dus besloten om de airco en kacheltroep eraf te halen en ook om elektrische stuurbekrachtiging erop te zetten. Volgens de geleerden zat de airco en stuurbekrachtiging op dezelfde poelie dus dat was vrij simpel (tevens wat minder weerstand en ca 30 kg winst). We zetten zo'n ding op het dak om hier wat frisse lucht door binnen te krijgen.
Het diff krijgt een extra koeler waarbij we hopen dat deze nu onder de 110 graden blijft.
Blijft over de bak. Hier zou een grotere koeler op kunnen maar kan hier niets over vinden.
Iemand hier ervaring hiermee (Andre ?).
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
GOEDE olie bereikt meestal pas een kritisch punt bij zo'n 150 graden. Dan is het een beetje afgelopen, als je daar zo'n eind onder zit hoef je je echt geen zorgen maken.
Kijk trouwens ook eens naar de GT4 auto's, daar gebruiken ze wel een diff koeler, maar geen extra bakkoeler volgensmij.
Kijk trouwens ook eens naar de GT4 auto's, daar gebruiken ze wel een diff koeler, maar geen extra bakkoeler volgensmij.
- Elmar
Uit Andre's "Mjin130 i racer"
Wat mij opvalt is dat je iets te soft rijdt.
Ik zie je rijden bij de ramshoek en vooral door laat remmen zit ik bij de lange rechter doordraaier al achter je.
Bij 1:12 rem je wel netjes de golf uit, maar bij 1:50 zit ie nog steeds achter me, pas dan rijden we hem los. Die golf staat hoogstwaarschijnlijk ook nog op R888.
David R. schreef:Ik weet niet hoe vaak Elmar tegenwoordig op Assen te vinden is maar er is geen houden meer aan. Ik heb getracht hem voor te blijven maar helaas lukte dat niet. Misschien dat Andre wel een keer spijt gaat krijgen van alle tips die hij Elmar heeft gegeven.
Wat mij opvalt is dat je iets te soft rijdt.
Ik zie je rijden bij de ramshoek en vooral door laat remmen zit ik bij de lange rechter doordraaier al achter je.
Bij 1:12 rem je wel netjes de golf uit, maar bij 1:50 zit ie nog steeds achter me, pas dan rijden we hem los. Die golf staat hoogstwaarschijnlijk ook nog op R888.
- Fasteddie2
die elektrische stuurbekrachtigings pomp...zit die er al op ?...en hoe bevalt dat ?....welke is het trouwens ?
-
Even als reactie op het filmpje van Elmar:
David om je rondetijden te verbeteren zou ik een paar dingen veranderen waarmee je heel snel zo maar 5/10 sec. kan winnen.
Ten eerste zou ik later gaan remmen waardoor je nog wat extra meters op snelheid er bij pakt, ten 2e zou ik harder remmen maar ook korter, nu valt het me op dat je de rem te lang vasthoud waardoor je niet voor de bocht klaar bent om weer gas te gaan geven. Ten 3e kan je veel korter langs de curbs waardoor je meters gaat winnen.
Probeer maar eens, de auto zal waarschijnlijk nog zoveel reserves hebben dat je echt niet zomaar van de baan af gaat.
edit
Lees net dat anderen er ook zo over dachten alleen staat het in een ander draadje.
David om je rondetijden te verbeteren zou ik een paar dingen veranderen waarmee je heel snel zo maar 5/10 sec. kan winnen.
Ten eerste zou ik later gaan remmen waardoor je nog wat extra meters op snelheid er bij pakt, ten 2e zou ik harder remmen maar ook korter, nu valt het me op dat je de rem te lang vasthoud waardoor je niet voor de bocht klaar bent om weer gas te gaan geven. Ten 3e kan je veel korter langs de curbs waardoor je meters gaat winnen.
Probeer maar eens, de auto zal waarschijnlijk nog zoveel reserves hebben dat je echt niet zomaar van de baan af gaat.
edit
Lees net dat anderen er ook zo over dachten alleen staat het in een ander draadje.
- David R.
Daarom zou ik wel eens eens een paar uurtjes les willen krijgen op Assen. Ik had er 2 jaar niet meer gereden en het helpt gewoon als een keer iemand naast je zit die de baan goed kent.
Voor wat betreft het remmen heb je gelijk. Ik sleep teveel. Nu moet ik wel zeggen dat ik er een keer hard afgegaan ben bij Ramshoek waardoor je toch weer met iets meer reserves gaat rijden.
Andere vraag is hoe het mogelijk is dat de rechterachterband tot op het canvas versleten was terwijl de andere nog wel gingen. Je zou toch zeggen dat de linkerkant het hardste slijt.
Nu had ik wel iets van benzinelekkage (ontluchtingsslang is doorgesleten en hoe onwaarschijnlijk het ook is we denken toch dat het daar eruitkomt) dus het kan zijn dat er wat benzine op dat rechter achterwiel heeft gelekt. Maar of dat met de slijtage daar te maken heeft weet ik niet.
Verder wel veel gereden dus weer een geslaagde dag gehad. Diff blijft nu op de juiste temperatuur (extra koeler) en ook de stuurbekrachtiging werkt goed. Tevens is zo'n luchthapper op het dak wel erg lekker (veel frisse lucht)
Voor wat betreft het remmen heb je gelijk. Ik sleep teveel. Nu moet ik wel zeggen dat ik er een keer hard afgegaan ben bij Ramshoek waardoor je toch weer met iets meer reserves gaat rijden.
Andere vraag is hoe het mogelijk is dat de rechterachterband tot op het canvas versleten was terwijl de andere nog wel gingen. Je zou toch zeggen dat de linkerkant het hardste slijt.
Nu had ik wel iets van benzinelekkage (ontluchtingsslang is doorgesleten en hoe onwaarschijnlijk het ook is we denken toch dat het daar eruitkomt) dus het kan zijn dat er wat benzine op dat rechter achterwiel heeft gelekt. Maar of dat met de slijtage daar te maken heeft weet ik niet.
Verder wel veel gereden dus weer een geslaagde dag gehad. Diff blijft nu op de juiste temperatuur (extra koeler) en ook de stuurbekrachtiging werkt goed. Tevens is zo'n luchthapper op het dak wel erg lekker (veel frisse lucht)
- GTRene
als ie benzine op die kant heeft gelekt zou je het moeten merken in een wat meer slipperig/glijdend gevoel aan die kant denk ik, tenminste ik had zelf destijds dat er af en toe wat druppels olie op een band achter kwam, en dan heeft ie veel minder grip
misschien dat bij jou dat wiel meer doordraait? maar neem toch aan dat je een goede sper hebt

misschien dat bij jou dat wiel meer doordraait? maar neem toch aan dat je een goede sper hebt

- L@urens
olie != benzine, ik zou de uitlijning ff na laten kijken. Misschien heb je wel extreme sporing staan.
-
Beste David en Elmar (en overigen),
het was een leuke middag op Assen.
Ik heb ook erg lekker gereden.
Wat een feit is, Elmar, Andre en Hans Visser zijn een klasse apart met rijden.
Wat mij opvalt is dat David harder ging als op de Nurburgring.
De auto is nog nieuw en ik snap best dat je dan niet te gek doet.
Ik herken dat bij mijzelf ook.
Volgens mij reed David goed, maar zoals ik al zei Elmar, Andre en Hans zijn voor mij wel topcoureurs.
Zelf ben ik ook iemand die niet aan de tijden van Elmar e.d. kan tippen.
Mijn auto is wel gelijkwaardig aan die van Elmar.
Dus hij gaat gewoon wat harder.
Ik heb wat ge-experimenteerd met het een en ander afgelopen maandag.
In beste setting met banden e.d. en met regenbanden ging het top en kwam ik niet zo veel te kort.
Ik hoop een plaats bij de eerste 6 tijdens de race volgende maand op Assen van de ZAC in de Sport klasse.
Vorig jaar ben ik er 5e gworden.
Als Elmar mee zou doen in de Sportklasse, zou hij winnen.
Volgens mij reden er geen kneuzen tussen maandag.
Groeten,
Jan-Jaap van Dalen
het was een leuke middag op Assen.
Ik heb ook erg lekker gereden.
Wat een feit is, Elmar, Andre en Hans Visser zijn een klasse apart met rijden.
Wat mij opvalt is dat David harder ging als op de Nurburgring.
De auto is nog nieuw en ik snap best dat je dan niet te gek doet.
Ik herken dat bij mijzelf ook.
Volgens mij reed David goed, maar zoals ik al zei Elmar, Andre en Hans zijn voor mij wel topcoureurs.
Zelf ben ik ook iemand die niet aan de tijden van Elmar e.d. kan tippen.
Mijn auto is wel gelijkwaardig aan die van Elmar.
Dus hij gaat gewoon wat harder.
Ik heb wat ge-experimenteerd met het een en ander afgelopen maandag.
In beste setting met banden e.d. en met regenbanden ging het top en kwam ik niet zo veel te kort.
Ik hoop een plaats bij de eerste 6 tijdens de race volgende maand op Assen van de ZAC in de Sport klasse.
Vorig jaar ben ik er 5e gworden.
Als Elmar mee zou doen in de Sportklasse, zou hij winnen.
Volgens mij reden er geen kneuzen tussen maandag.
Groeten,
Jan-Jaap van Dalen
- Elmar
Hey Jan Jaap.
Ook jij moet meer met het mes tussen de tanden rijden...
Hoop trouwens zelf ook op plaats 6 in de supersport te rijden op 6 juli.
Zie je dan weer.
Ook jij moet meer met het mes tussen de tanden rijden...

Hoop trouwens zelf ook op plaats 6 in de supersport te rijden op 6 juli.
Zie je dan weer.
-
Hey Jan-Jaap
Jij ook hier?? Stel je eens voor met je mooie, superstrakke race M3.
In juli ben ik er niet bij maar in augustus hoop ik weer te rijden. Hoop je dan weer te zien in de box met de Tiemannen!!??
Gr. Leonard B
Ps. Groet aan je pa

Jij ook hier?? Stel je eens voor met je mooie, superstrakke race M3.
In juli ben ik er niet bij maar in augustus hoop ik weer te rijden. Hoop je dan weer te zien in de box met de Tiemannen!!??
Gr. Leonard B
Ps. Groet aan je pa

-
Super gave auto zeg!
Hopelijk kun je veel probleemloze circuitkilometers maken
Zie je vast weleens rijden wanneer ik weer (als bezoeker) op Assen ben
Hopelijk kun je veel probleemloze circuitkilometers maken

Zie je vast weleens rijden wanneer ik weer (als bezoeker) op Assen ben

- David R.
Afgelopen vrijdag een dagje op Zandvoort gereden en weer de rechterachterband aan puin gereden. Verder probleemloos gereden en de benzinelekkage is nu dus ook verholpen (was toch de ontluchtingslang). De eerste 2 dagen dat ik gereden heb (Nurburgring en Zandvoort) totaal geen problemen gehad met deze slijtage maar nu rij ik die band gewoon in 1 dag helemaal kapot. Het is zeg maar een cm of 6 van de binnenkant die eraan gaat. Het kan teveel camber zijn maar dan is het vreemd dat ik daar eerder geen probleem mee had. Misschien is er toch iets verschoven oid wat dit veroorzaakt. We zullen hem eens even opnieuw laten uitlijnen en misschien rechts iets minder camber geven.