Wat gaat DF stemmen komende Tweede Kamer verkiezingen?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Wat gaat DF stemmen?

CDA
4
2%
PvdA
8
4%
D66
21
11%
PVV
53
27%
Groen Links
2
1%
SP
2
1%
CU
2
1%
VVD
87
44%
SGP
2
1%
PVDD
1
1%
Verdonk
0
Geen stemmen
Blanco
14
7%

Totaal aantal stemmen: 196

Snipe

Re: Wat gaat DF stemmen komende Tweede Kamer verkiezingen?

Bericht door Snipe » 18 jun 2010, 13:51

Ravin ///M schreef:PPlus. :goodnight:

Geweldig hoe de verliezers de coalitie bepalen.
Eh.... Wie zijn dan precies die verliezers van Paars Plus?
VVD, grootste partij van Nederland, plus 9 zetels
GroenLinks, plus 3 zetels
D66, plus 7 zetels
Alleen de PvdA heeft licht verloren, van 33 naar 30 zetels, maar is nog altijd de tweede partij van NL.

Dit is meer een coalitie van winnaars dan zo'n rechts gebeuren. Reken maar even mee:
VVD + PVV + CDA: totale winst 9 + 15 - 20 = 4
VVD + PvdA + D66 + GL: totale winst 9 - 3 + 7 + 3 = 16

Niet dat ik ermee wil zeggen dat PaarsPlus nou direct de beste optie is, maar om het nou een coalitie van verliezers te noemen...
Op zich ben ik overigens wel voor iedere vorm van coalitie waarbij CDA en ChristenUnie niet meedoen.

Michel P

Bericht door Michel P » 18 jun 2010, 13:53

Wouter81 schreef:
Ravin ///M schreef: Geweldig hoe de verliezers de coalitie bepalen.
Inderdaad. Daarom moet dit systeem maar eens op schop, dit slaat helemaal nergens meer op zo.
+1 zelf reflectie bij de verliezers ontbreekt compleet!

Verhagen is een gladde aal, maar dat hoort schijnbaar in Den Haag, vandaar dat volk de politiek niet meer vertrouwt.

Michel

Hans

Bericht door Hans » 18 jun 2010, 13:54

En wat als Rutte zegt, PvdA zoek het maar lekker uit, wij gaan in de oppositie zitten? Met het CDA en PVV wil de PvdA niet, en zonder 1 van hem krijgen ze geen meerderheid. Nieuwe verkiezingen?
Laatst gewijzigd door Hans op 18 jun 2010, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 18 jun 2010, 13:55

Ravin ///M schreef: Geweldig hoe de verliezers de coalitie bepalen.
De verliezende PvdA vertegenwoordigt meer mensen dan de winnende PVV.

Luco

Bericht door Luco » 18 jun 2010, 14:11

Snipe schreef:
Ravin ///M schreef:PPlus. :goodnight:

Geweldig hoe de verliezers de coalitie bepalen.
Eh.... Wie zijn dan precies die verliezers van Paars Plus?
VVD, grootste partij van Nederland, plus 9 zetels
GroenLinks, plus 3 zetels
D66, plus 7 zetels
Alleen de PvdA heeft licht verloren, van 33 naar 30 zetels, maar is nog altijd de tweede partij van NL.

Dit is meer een coalitie van winnaars dan zo'n rechts gebeuren. Reken maar even mee:
VVD + PVV + CDA: totale winst 9 + 15 - 20 = 4
VVD + PvdA + D66 + GL: totale winst 9 - 3 + 7 + 3 = 16

Niet dat ik ermee wil zeggen dat PaarsPlus nou direct de beste optie is, maar om het nou een coalitie van verliezers te noemen...
Op zich ben ik overigens wel voor iedere vorm van coalitie waarbij CDA en ChristenUnie niet meedoen.
Dan heeft die toch gelijk dat de verliezers nu de coalitie gaan bepalen.
PVDA en de CDA
Beide verliezers, dus is er niks mis met die constatering.

Snipe

Bericht door Snipe » 18 jun 2010, 14:16

Het staat de VVD toch vrij om te proberen een coalitie te vormen met alleen maar winnaars? Het initiatief ligt bij de VVD, die dus zelf toenadering tot de verliezers zoekt.

Los daarvan zegt de wetgeving niets over winnen of verliezen. We moeten ook weer niet gaan doen of de PVV nu belangrijker is dan de PvdA, alleen omdat de PvdA een paar zetels verloren heeft en de PVV meer zetels heeft na de verkiezingen. De PvdA is immers nog steeds groter dan de PVV.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 18 jun 2010, 14:22

Klopt, maar wta ik bedoel is dat Verhagen nu stuurt in de coalitievorming,
terwijl zijn partij fors heeft verloren. En Cohen ook, ondanks dat het nog
steeds een grote partij is zijn er veel kiezers bij weg.

Wat ik bedoel te zeggen is dat de winnaar en grootste partij, de VVD, nu
eigenlijk geen kont heeft gewonnen. Want de coalitie die er zal komen is
straks zo, dat het deel VDD helemaal niet zo groot is én de VVD niet regeert
met partijen van keuze.

Zo vrij is de VVD dus niet in haar keuze.

Snipe

Bericht door Snipe » 18 jun 2010, 14:35

Wat ik niet helemaal zie, maar misschien iemand anders hier wel, is dat bij een kabinet met VVD, PVV en CDA steeds wordt benadrukt dat de PVV als grootste winnaar niet genegeerd kan worden. Van zo'n kabinet kun je toch net zo goed zeggen dat het CDA als grootste verliezer wél genegeerd moet worden?

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 18 jun 2010, 15:57

DEN HAAG - VVD-leider Mark Rutte wil nu aansturen op een grote coalitie van VVD, PvdA en CDA. Hij zal dat later vrijdag voorstellen aan informateur Uri Rosenthal, zo melden bronnen rond de formatie-besprekingen.

De VVD ziet niks in Paars-plus, de favoriete coalitie van PvdA-leider Job Cohen. Dat wordt volgens VVD'ers een links kabinet geleid door de VVD. Mocht Rosenthal kiezen voor een onderzoek naar een Paars-pluskabinet, dan zal dat een bijzonder korte ronde worden, aldus de bronnen.

De brede coalitie van VVD, PvdA en CDA kan wat de VVD betreft worden aangevuld met D66 als dat nodig is om de PvdA over de streep te trekken. Cohen zei vrijdag dat hij niet in een kabinet met de VVD en het CDA wil. (ANP)
Mooi, Rutte wil niet Paars Plus maar VVD, CDA, PvdA. Cohen wil dat laatste niet maar juist Paars plus. Één van hen moet dus draaien (zal Cohen wel weer zijn). Anders toch alsnog VVD, PVV, CDA. :)

wjn

Bericht door wjn » 18 jun 2010, 16:22

Kort door de bocht, maar laat ze gewoon de partijen vanaf nr. 1 bij elkaar zetten, totdat er genoeg is voor een meerderheidskabinet. Dat is wat Nederland gestemd heeft.

In dit geval dus VVD, PVDA, PVV.

Opsluiten in een kamer en je mag eruit als je concensus hebt, maar maximaal na 24 uur of zo. En ja, het is moeilijk, maar dat is een land besturen nu eenmaal. Als je dat niet wilt, kun je altijd een ander beroep kiezen.

Zoals het nu gaat hebben de politieke partijen teveel vrijheden om voor de verkiezingen maar te roepen wat ze willen (dwz. stemmen opleverd) en na de verkiezingen het te laten vallen onder mom van "het is niet realistisch wat we vooraf als breekpunt bestempeld hebben".

Gewoon mijn mening.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 18 jun 2010, 16:50

Helemaal mee eens wjn.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 jun 2010, 16:54

ik zou eerst gewoon 100 dagen het land in gaan :mrgreen:

HansD

Bericht door HansD » 18 jun 2010, 16:57

Je hebt een punt wjn maar zo werkt het nu eenmaal niet en is ook niet echt realistisch. Je kunt geen partijen dwingen om samen te werken.

Het is nu ook een uitzonderlijke uitslag met die versnippering maar op deze manier gaat het niet echt opschieten met de vorming van een coalitie.

Ik kom toch weer terug op het instellen van een kiesdrempel. Lost absoluut niet alles op maar helpt wellicht iets tegen die versnippering.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 18 jun 2010, 17:53

HansD schreef:Je hebt een punt wjn maar zo werkt het nu eenmaal niet en is ook niet echt realistisch. Je kunt geen partijen dwingen om samen te werken.
Waarom niet?

Ik vind het eigenlijk niet eens zo'n gek idee van wjn. Als je erbij nadenkt zit er heel wat in. Je doet het meeste recht aan de verkiezingsuitslag (en dus mening/wens van het volk) en die zelfgekozen coalities die in het huidige systeem worden gecreëerd zijn ook niet bijster stabiel en succesvol, zo leert de afgelopen 8 jaar wel weer. Geloof niet eens dat zulke 'verplichte' coalities minder of meer stabiel zijn dan de zelfgekozen.

De 3 grootste daarna idd. samen opsluiten in een kamer en binnen 1 dag (ok vooruit, 3 dagen) moeten ze eruit zijn. Gewoon harde deadline stellen. Ze zijn in dienst van ons, dan mogen we er ook wel wat van verwachten op het gebied van daadkracht. Dat geouwehoer wat nu weer plaatsvind over die coalitievorming, dat slaat ook helemaal nergens op. Dat gekonkel van pietje wil niet met jantje omdat jantje ooit een breekpunt had terwijl klaasje eerder met jantje ruzie had dus nu met pietje wil blablabla. Dat is nou net de reden dat men zo'n hekel aan politiek heeft en partijen als de PVV zo groot worden.

HansD

Bericht door HansD » 18 jun 2010, 18:18

Meen je nu serieus dat je denkt dat er een werkbare coalitie uit zo'n gedwongen iets komt?

De manier waarop het nu gaat is parlementair een hoop op aan te merken maar partijen dwingen om samen te werken lijkt me niet echt de oplossing. Ik heb niet het idee dat NL daar beter door bestuurd gaat worden.

Luco

Bericht door Luco » 18 jun 2010, 20:03

HansD schreef:Meen je nu serieus dat je denkt dat er een werkbare coalitie uit zo'n gedwongen iets komt?

De manier waarop het nu gaat is parlementair een hoop op aan te merken maar partijen dwingen om samen te werken lijkt me niet echt de oplossing. Ik heb niet het idee dat NL daar beter door bestuurd gaat worden.
En waarom niet, in het bedrijfsleven moet je ook wel eens met mensen werken die je niet aanstaan, maar een proffesionele houding zorgt ervoor dat je het werk wel volgens afspraak nakomt.

Dus opsluiten, afspraken op papier en zorgen dat het gebeurd.

Tom

Bericht door Tom » 18 jun 2010, 20:05

Luco schreef: En waarom niet, in het bedrijfsleven moet je ook wel eens met mensen werken die je niet aanstaan, maar een proffesionele houding zorgt ervoor dat je het werk wel volgens afspraak nakomt.
+1 (maar dan professionele)

SteV6

Bericht door SteV6 » 18 jun 2010, 20:07

Luco schreef:En waarom niet, in het bedrijfsleven moet je ook wel eens met mensen werken die je niet aanstaan, maar een proffesionele houding zorgt ervoor dat je het werk wel volgens afspraak nakomt.

En waarom zitten politici in de politiek en hebben de meesten geen goede positie in het bedrijfsleven ... :bag:

HansD

Bericht door HansD » 18 jun 2010, 20:18

Luco schreef:
HansD schreef:Meen je nu serieus dat je denkt dat er een werkbare coalitie uit zo'n gedwongen iets komt?

En waarom niet, in het bedrijfsleven moet je ook wel eens met mensen werken die je niet aanstaan, maar een proffesionele houding zorgt ervoor dat je het werk wel volgens afspraak nakomt.

Heb je al eens in een bedrijf gewerkt waar de directie/raad van bestuur onderling ruzie had? Ik wel en dat is geen garantie voor een goed geleid bedrijf. Integendeel zou ik zeggen.

Er is een verschil tussen wel eens samenwerken met mensen die je niet mag of 4 jaar een land moeten besturen en tegelijk toekomstvisie ontwikkelen en uitvoeren.

Sjoerd MP BMW

Geen Paars plus!

Bericht door Sjoerd MP BMW » 22 jun 2010, 00:58

http://www.geenpaarsplus.nl

Fractieleiders Paars-plus zetten verkenning morgen voort

De gesprekken tussen VVD, PvdA, D66 en GroenLinks worden dinsdagochtend voortgezet. Een aantal financieel-economische experts schoof eerder vandaag aan bij de verkennende gesprekken voor een Paars-pluskabinet. Op internet neemt de weerstand tegen een dergelijke regering toe.

Informateur Uri Rosenthal voert sinds vanochtend gesprekken met de fractievoorzitters van VVD, PvdA, GroenLinks en D66, die samen Paars-plus zouden vormen.

Rustig
Morgen wordt het overleg voortgezet. Mark Rutte wilde na de gesprekken niet inhoudelijk op de formatie ingaan. 'We zijn in gesprek en dat gaan we vanavond rustig voortzetten,' liet hij de pers weten. 'Ik help het proces niet door allerlei tussenmededelingen te doen.' Ook de andere fractievoorzitters weigerden iets te zeggen over de gesprekken met informateur Rosenthal.

Van het Planbureau zijn directeur Coen Teulings en zijn plaatsvervanger Mark Roscam Abbing bij het gesprek aanwezig. Financiën wordt vertegenwoordigd door thesaurier-generaal Ronald Gerritse en directeur-generaal Rijksbegroting Laura van Geest. Namens De Nederlandsche Bank (DNB) is directeur Lex Hoogduin erbij.

Gesprekken
De verwachting van ingewijden is dat de informateur de gesprekken met de fractieleiders Mark Rutte (VVD), Job Cohen (PvdA), Alexander Pechtold (D66) en Femke Halsema (GroenLinks) aan het einde van de middag even stopt. Later maandagavond zouden de besprekingen weer verder gaan.

PvdA, D66 en GroenLinks willen graag zo'n Paars-pluskabinet, maar VVD-leider Mark Rutte ziet er niks in. Rutte heeft altijd benadrukt dat deze coalitie hem zeer onwaarschijnlijk lijkt, door de grote verschillen tussen zijn partij en de PvdA.

35.000
Op de website GeenPaarsplus.nl hebben in twee dagen tijd tienduizenden Nederlanders hun weerzin tegen een dergelijke regering geuit. De teller passeerde maandagmiddag de grens van 35.000 handtekeningen.

Donderdag liep het overleg tussen Rutte en PVV-leider Geert Wilders vast over een kabinetsformatie tussen CDA, VVD en PVV. Het CDA weigerde te deel te nemen aan de besprekingen. Cohen liet daarop weten niet met het CDA te willen regeren, waardoor een nationaal kabinet van PvdA, CDA en VVD voorlopig van de baan is. Dit was de tweede keuze van Rutte.

Bron: Elsevier

Ben benieuwd hoe er hier over gedacht wordt.
Naar mijn mening had men net zo goed niet kunnen stemmen. Van alles een beetje...

dvh

Re: Geen Paars plus!

Bericht door dvh » 22 jun 2010, 07:19

Waardeloos...
Mensen die vvd stemmen willen niks met pvda, en andersom.
Deze kiezers worden gewoon belazerd.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 22 jun 2010, 07:30

GVD Halsema in de regering... vergeet de heilige koe maar, iedereen in een fucking scootmobiel. :stom:

Luco

Bericht door Luco » 22 jun 2010, 07:33

Ik denk dat we over 2 maanden weer mogen stemmen en dan halen vvd en pvv een meerderheid :mrgreen:

Hans

Bericht door Hans » 22 jun 2010, 07:36

Luco schreef:Ik denk dat we over 2 maanden weer mogen stemmen en dan halen vvd en pvv een meerderheid :mrgreen:

Als de VVD over links gaat gaan ze bij de volgende verkiezingen flink verliezen, de meerderheid van de VVD kiezers wil geen paars+.

Luco

Bericht door Luco » 22 jun 2010, 07:38

Rutte ziet het ook gewoon niet zitten, dus hij moet gewoon zeggen dat die het niet doet.

Plaats reactie