Alpha-N

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Joy

Alpha-N

Bericht door Joy » 12 jan 2007, 12:39

Ik zit mogelijkheden te bekijken om van die restrictieve AFM af te komen. Daarmee gaat er een wereld open kwa tuning.
Nu is een DTA management altijd goed, helaas prijzig. Ik vroeg mij af of een Alpha-N als afdoende kan worden beschouwd.
In principe sla je de gegevens van de rollenbank op in maps op de chip. Alleen vraag ik me dan af of die presettings het gebruik in allerlei soorten weer-omstandigheden voldoende dekken... anyone ?

Adwo

Bericht door Adwo » 12 jan 2007, 17:15

Alpha-N is geen aftermarket ECU o.i.d. Alleen een manier waarbij de hoeveelheid ingespoten benzine afhankelijk is van de stand van het gaspedaal en het aantal toeren.

Wat wil je bereiken en op welke wijze?

Groet,

Adwo

Joy

Bericht door Joy » 13 jan 2007, 19:57

Alpha-N komt naast de normale ECU te werken. Tenminste dat begrijp ik eruit. Nu zou ik nokken, gasklep(pen) en chip willen aan laten passen.
Dit zou zonder Alpha-N 170 pk geven. Kan de simpele OBD1 computer dit alles aan ? Alpha-N geeft nog eens 10 pk extra.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 13 jan 2007, 21:25

Met Alpha-N dan heb je geen Lucht massa meter meer.
Je draait apart motormanagement die ook op een bepaalde temp. afgesteld kan worden (neem 17 graden).
Dit draait dus niet naast de standaard motormanagement!!

Kameraad van me heeft nog van deze software met computer van een E36 M3 liggen. Bijbehorende airbox is naar Mike M3 gegaan hier van het forum (origineel van Hamann).

Joy

Bericht door Joy » 13 jan 2007, 21:58

Bij Dbilas pakken ze een chip + Alpha-N. Die chip lijkt me dan toch gewoon een op maat gemaakte DME ? Daarnaast komt de Alpha-N chip.

Now if you have an Alpha-N system, and add a hotter set of cams that allow more air into the engine, but you do not reprogram the Alpha-N computer, then the computer has no knowledge of the extra air now entering the engine and it just gives the fuel and spark that it was told was appropriate for the milder set of cams. One can see how this could be a problem. Your mixture especially, but also your ignition timing will be way off. If your mixture goes lean you can potentially damage the engine. That is why folks say that an Alpha-N system needs to be retuned everytime you make a change to the engine. The computer is "flying blind" to some extent, although it does at least have an air temp sensor and a barro sensor to try to compensate for density changes in the air due to temperature and elevation.

Dat flying blind klinkt wat eng.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 13 jan 2007, 22:41

Kijk normaal gesproken regeld de LMM de inspuiting en voelt de temp.

Bij Alpha-N heb je dat niet meer.
Het wordt zo geprogrammeerd dat de computer voor de gek gehouden wordt en altijd volgens de ideale omstandigheden is en blijft.
Met dit systeem is het verbruik van je auto btw wel absurd

Daarom kan je zo'n systeem maar op 1 temperatuur instellen (Alpha-N)
DTA daarentegen kan je meerdere instelling geven (geloof bijna oneindig)

Joy

Bericht door Joy » 13 jan 2007, 23:05

Inderdaad. Stof tot nadenken.

allen

Bericht door allen » 13 jan 2007, 23:19

En voor een volledige geprogde dta + inbouw zit je 2,5k verder? Kun je dan wel weer aardig wat brandstof voor verstoken :D

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 14 jan 2007, 00:48

Tijd voor wat opheldering, hoognodig blijkbaar.

Alpha-N (of TPS regeling zoals het op de rest van de niet BMW-planeet heet). Is geen echte meting van luchthoeveelheid. Een LMM meet dmv afkoeling van een verhitte draad exact hoeveel lucht er voorbijblaast. Het signaal is DIRECT te relateren aan de hoeveelheid lucht die er passeert en dus aan de hoeveelheid brandstof die moet worden ingespoten.
Een MAP of barometrische regeling meet het vacuum in de luchtinlaat. Dit vacuum is wederom DIRECT te relateren aan de hoeveelheid lucht die de motor aanzuigt.

Alpha-N werkt met een gasklepstand meting. Ook deze kun je relateren aan de hoeveelheid lucht die de motor ingaat, maar er is 1 probleem. De motor moet wel precies dezelfde hoeveelheid lucht blijven aanzuigen. Verander je ook maar iets aan het "zuigvermogen" van de motor, dan wordt er bij dezelfde gasklepstand meer of minder lucht aangezogen zonder dat de ECU "dit ziet".

Elke verandering aan de VE (Volumetrische Efficientie = zuigvermogen) betekent dat er een aangepaste mapping nodig is van de Alpha-N ECU. Even uitgaande van de pruts-systemen die achteraf door "tuners" op auto's worden geschroefd..de fabrikanten zijn al iets verder.
VE wordt aangepast door nokken/uitlaten/inlaten etc eigenlijk alles. Monteren en vervolgens afblijven en goed onderhouden, want ook verstopte cats en luchtfilters kunnen de mapping verkeerd gooien.

Voordeel van Aplha-N is dat het een a-priori meting is van de airflow. gasklep gaat open, ecu anticipeert, mengsel wordt pisrijk voor vlotte acceleratie.. hangt dus lekker aan het gas. Dat gaat slechter met de a-posteriori MAP en LMM regelingen

Het lijkt me trouwens stug dat ze een regeling aan de praat krijgen zonder temp-sensor..
Laatst gewijzigd door Damir Vukovic op 14 jan 2007, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 14 jan 2007, 11:08

Idd, maar toch... ze doen het wel ;)

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 14 jan 2007, 12:01

En hoeveel tellen julie neer voor een ecu van maximaal 50Euro en een carbon airboxje dat ongeveer hetzelfde aan productiekosten doet?

[Ziet ineens een grote markt van willige mensen met grote buidels]

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 jan 2007, 16:19

Als jij een Carbon Airbox voor 50 euro maakt kom ik heb wel ophalen :wink:

Die dingen kosten nieuw over de 2000 Euro voor een originele met Hamann er op tot 500 euro voor een oost europees immitatie ding.

Je hebt ze ook goedkoper van kevlar, dat maakt voor je prestaties niet uit, alleen heb je minder pimpfactor onder je motorkap.

Alpha N heeft volgens mij wel een regeling voor temperatuur. Maar er zijn een hoop programmeurs die je zo'n systeem leveren kunnen, de 1 is beter als de andere. Ze kunnen er dus gewoon voor kiezen om het wel of niet te doen. Maar het is niet erg moeilijk om er gewoon een correctietabel aan te hangen omdat de temperatuursmeter bij een M3 toch al aan de ECU aangesloten zit.

De reden dat een hoop Alpha N auto's voor geen meter lopen is dat ze een tweedehands chippie ergens vandaan scoren, in plaats van een mapper te belaten om een chip voor hun auto specifiek te schrijven. Heeft de auto waar de chip in zat een andere nokkenas gehad bijvoorbeeld dan zit je al met een afwijking.

Verhalen dat ze bij 17 of 18 graden afgesteld worden heeft volgens mij te maken met de DIN norm voor vermogen, daar word namelijk alles terug gerekend naar zeeniveau, een bepaalde atmosferische druk en een temperatuur van 18 graden.

Adwo

Bericht door Adwo » 14 jan 2007, 22:44

Alpha-N *zelf* heeft geen temperatuurcorrectie o.i.d. Nogmaals het is alleen een methode om de hoeveelheid in te spuiten benzine te bepalen aan de hand van de stand van de gasklep en het toerental..

Vervolgens kun je allerlei correcties toepassen als luchtdruk en luchttemperatuur, koelwatervloeistof temperatuur, et cetera..

Als je een piggy back systeem gebruikt wordt hiermee het signaal van de orginele luchthoeveelheidsmeter nagebootst en kun je alle originele sensoren blijven gebruiken voor de correcties. Je computer denkt dan dat de originele AFM er nog is..

Voor een 318is is het veel beter qua pk winst om een andere motor in te bouwen. Voor EUR 2000 koop je een 325i blok met 192 pk wat je met Alpha-N op je originele blokkie heel veul centjes zal kosten..

Bij een aftermarket ECU kun je gestuurd Alpha-N gebruiken: met behulp van het signaal van een wideband lambda sensor kun je dan de computer steeds naar een vooraf ingestelde A/F hoeveelheid laten afregelen.. Daarom stap ik ook over naar Kronenburg op mijn nieuwe motor...

Adwo

E30 M3 met Alpha-N en carbon airbox met Maxx piggyback controller

Plaats reactie