Onterechte constatering dekking autoverzekering

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Remko

Onterechte constatering dekking autoverzekering

Bericht door Remko » 15 jun 2010, 19:16

In maart heb ik een aanrijding veroorzaakt met mijn auto (BMW 540i). Ik was netjes verzekerd en had mijn groene kaart bij de hand. Ik heb schuld bekend. Het was overduidelijk dat ik te laat remde en daardoor tegen mijn voorganger knalde. Helaas pindakaas. Mijn WA verzekering zou dit moeten dekken.

Vandaag heb ik een brief ontvangen van een bedrijf dat waarschijnlijk is ingeschakeld door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij.

Kern van de brief:
"U treft in de bijlage een kopie uitdraai van het RDW aan. Hieruit blijkt dat uw voertuig ten tijde van de aanrijding niet was verzekerd"

En verderop in de brief:
"Erkent u aansprakelijkheid?"

Mijn vraag is de volgende:
- Hoe ontstaat een dergelijke briefwisseling. Probeert mijn verzekeraar zich te drukken?
- Is dit een standaardactie en hopen ze dat je er in trapt?
- wat is slim om te doen?
- wat moet ik wel schrijven en wat moet ik niet schrijven?

Ik vind het redelijk absurd dat dit bedrijf zich alleen baseert op RDW gegevens en geen verdere navraag doet bij mijn verzekeraar.

Alvast hartelijk dank voor jullie input.

Luco

Re: onterechte constatering dekking autoverzekering

Bericht door Luco » 15 jun 2010, 19:28

Je verzekeringsagent bellen en die het op laten lossen.

Ik heb ook zon geintje gehad.
Een of andere oude tang gaf me geen voorrang, ik roste er vol op, haar nieuwe alto totallos en mijn thunderbird 23k schade.

Politie erbij, netjes groene kaart en papieren bij me, was volgens politie niet verzekerd
Ik WTF, auto in beslag, ik mee naar bureau.
Bleek de verzekering 1 cijfertje verkeerd ingetypt te hebben bij registratie rdw.

frankv

Re: Onterechte constatering dekking autoverzekering

Bericht door frankv » 15 jun 2010, 19:53

Remko schreef:In maart heb ik een aanrijding veroorzaakt met mijn auto (BMW 540i). Ik was netjes verzekerd en had mijn groene kaart bij de hand. Ik heb schuld bekend. Het was overduidelijk dat ik te laat remde en daardoor tegen mijn voorganger knalde. Helaas pindakaas. Mijn WA verzekering zou dit moeten dekken.

Vandaag heb ik een brief ontvangen van een bedrijf dat waarschijnlijk is ingeschakeld door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij.

Kern van de brief:
"U treft in de bijlage een kopie uitdraai van het RDW aan. Hieruit blijkt dat uw voertuig ten tijde van de aanrijding niet was verzekerd"

En verderop in de brief:
"Erkent u aansprakelijkheid?"

Mijn vraag is de volgende:
- Hoe ontstaat een dergelijke briefwisseling. Probeert mijn verzekeraar zich te drukken?
- Is dit een standaardactie en hopen ze dat je er in trapt?
- wat is slim om te doen?
- wat moet ik wel schrijven en wat moet ik niet schrijven?

Ik vind het redelijk absurd dat dit bedrijf zich alleen baseert op RDW gegevens en geen verdere navraag doet bij mijn verzekeraar.

Alvast hartelijk dank voor jullie input.
Als het goed is heb je van je verzekeraar een schadenummer gekregen. Ik zou de brief doorsturen naar je verzekeraar ovv het schadenummer en hen het af laten handelen.

ik was ooit heel blij met een rechtsbijstandsverzekering toen een buschauffeur meende dat het zijn schuld niet was!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 jun 2010, 21:25

Een brief toesturen met daarin de contact gegevens van je verzekering. Niet meer, niet minder. Succes :wink:

Knot

Bericht door Knot » 16 jun 2010, 08:04

Zou idd de verzekeraar het uit laten zoeken, en als het niet nodig is natuurlijk nooit wat bekennen of tekenen, tenzij je er rijk(er) van wordt.

Remko

Bericht door Remko » 16 jun 2010, 10:21

Ik heb mijn tussenpersoon ingelicht. Deze gaat mijn verzekeringsmaatschappij bellen.

De tussenpersoon wist mij wel te vertellen dat de verzekeringsmaatschappij de schade in behandeling heeft genomen. Dat zouden ze niet gedaan hebben als ik niet verzekerd was geweest.

Ik kom er nog op terug.

Luco

Bericht door Luco » 16 jun 2010, 10:40

Verstandig, nooit zelf reageren op dit soort "onzin".

Remko

Bericht door Remko » 16 jun 2010, 11:07

Ok, storm in een glas water. De maatschappij heeft aangegeven een fout te hebben gemaakt bij het aanmelden van het kenteken bij de RDW. Het bedrijf dat mij heeft aangeschreven is ook benaderd en de zaak is uitgelegd. De schade is in behandeling en ik hoef verder niets te ondernemen.

Gelukkig blijft het een kort topic... 8)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 17 jun 2010, 03:13

Och, ff flink off-topic en het kan best hoor :mrgreen:

Martijn_bmw

Re: onterechte constatering dekking autoverzekering

Bericht door Martijn_bmw » 17 jun 2010, 09:48

Luco schreef:Je verzekeringsagent bellen en die het op laten lossen.

Ik heb ook zon geintje gehad.
Een of andere oude tang gaf me geen voorrang, ik roste er vol op, haar nieuwe alto totallos en mijn thunderbird 23k schade.

Politie erbij, netjes groene kaart en papieren bij me, was volgens politie niet verzekerd
Ik WTF, auto in beslag, ik mee naar bureau.
Bleek de verzekering 1 cijfertje verkeerd ingetypt te hebben bij registratie rdw.
zoiets heb ik inderdaad ook eens gehad....

en nu alweer 2 mensen in dit topic, blijkbaar gaat dat nog wel eens fout :roll: :roll:

Remko

Bericht door Remko » 17 jun 2010, 10:02

Het is sowieso aan te raden om de polisvoorwaarden goed door te lezen. Niet betalen binnen 30 dagen na een factuurdatum betekent dat je verzekering eenzijdig mag worden stopgezet. Ze informeren je daar wel over maar als je een rommelkont bent, je laat facturen slingeren en opent je post niet dagelijks, dan is het niet denkbeeldig dat je onverzekerd rondrijdt.

Ik ben natuurlijk niet zo'n sloddervos..... :angel: maar het gebeurt.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 17 jun 2010, 10:46

Ook ik ben wel eens verblijd met een brief van de RDW dan ik een auto in bezit had en dus verzekeringsplicht bestond, maar er volgens hun administratie geen verzekering op de betreffende auto van toepassing was.. bij navraag aldaar bleek er al ruim een half jaar geen verzekering geregistreerd te staan :shock:
Bij navraag bij de verzekering bleek dat er blijkbaar met rdw register aanmelding iets mis was gegaan en werd alsnog gecorrigeerd.

Ik denk dat wanneer je bij zo'n grote verkeerscontrole daarmee geconfronteerd wordt, je een hoop ellende en overlast hebt, omdat dan altijd van de registers wordt uitgegaan en je dan dus je auto moet laten staan (cq wordt mogelijk door de politie in beslaggenomen/afgevoerd) en je krijgt dan de nodige bekeuringen ed.
Ik vraag me af wie dan alle kosten en tijd/overlast om alles weer recht te trekken gaat vergoeden :evil:

Luco

Bericht door Luco » 17 jun 2010, 10:58

NSXRS schreef:Ook ik ben wel eens verblijd met een brief van de RDW dan ik een auto in bezit had en dus verzekeringsplicht bestond, maar er volgens hun administratie geen verzekering op de betreffende auto van toepassing was.. bij navraag aldaar bleek er al ruim een half jaar geen verzekering geregistreerd te staan :shock:
Bij navraag bij de verzekering bleek dat er blijkbaar met rdw register aanmelding iets mis was gegaan en werd alsnog gecorrigeerd.

Ik denk dat wanneer je bij zo'n grote verkeerscontrole daarmee geconfronteerd wordt, je een hoop ellende en overlast hebt, omdat dan altijd van de registers wordt uitgegaan en je dan dus je auto moet laten staan (cq wordt mogelijk door de politie in beslaggenomen/afgevoerd) en je krijgt dan de nodige bekeuringen ed.
Ik vraag me af wie dan alle kosten en tijd/overlast om alles weer recht te trekken gaat vergoeden :evil:
Bij mij werd dus de auto in beslag genomen en achter slot en grendel gezet bij de berger.
Gelukkig had ik het privenummer van mijn verzekeringsagent (was zaterdag en ook nog oudejaarsdag)
Die gelijk gebeld voor ik mee moest naar het bureau.
Die heeft het gelukkig kunnen corrigeren richting politie en berger en kreeg ik dus een andere auto mee (all risk)
Gebeurd zoiets op zondag dan ben je gewoon de lul en met een beetje pech zit je dan vast tot maandag, bekeuringen zullen niet gegeven of betaald hoeven te worden omdat je wel verzekerd blijkt te zijn.
Maar inderdaad hoop gezeik, ik stond daar echt WTF gearresteerd :shock: :shock: :shock:
Kan je nagaan als er bv lichamelijk letsel bij komt kijken.
Ik had de mazzel dat ik de agent ook kende en het ongeluk dus ook niet mijn fout was (voorrangsweg) maar als het ergens is waar je niet bekend bent en de schuldvraag is twijfelachtig heb je echt een probleem.
Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk dat je verzekeraar de juiste gegevens doorgeeft.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 17 jun 2010, 11:38

Niet verzekerd zijn kan nare gevolgen hebben. Sterker nog, als het (ik meen) drie keer voorkomt raak je zelfs je rijbewijs kwijt als straf.

Macboy

Bericht door Macboy » 17 jun 2010, 14:40

Als je niet verzekerd rondrijdt kan zelfs je auto in beslag genomen worden na de 2e keer.

frankv

Bericht door frankv » 17 jun 2010, 20:23

Macboy schreef:Als je niet verzekerd rondrijdt kan zelfs je auto in beslag genomen worden na de 2e keer.
En terecht.

Remko

Bericht door Remko » 17 jun 2010, 21:15

Uit mijn voorsteldraadje.......over onverantwoord rijden gesproken. Gelukkig heb ik het tegenwoordig beter voor elkaar.
Remko schreef:
frankv schreef:
Rempie schreef:Het kenteken van de E21 is GL-43-YX. Destijds heb ik de auto gekocht van een jongen uit Vroomshoop voor een appel en een ei. Er zat zo'n BBS voorspoiler op en dubbele vierkante koplampunits. Ik was toen erg jong en heb er een tijd in rondgereden zonder wegenbelasting, verzekering en apk. Achteraf dom, maar als je jong bent mag je domme dingen doen.
:? zo hoor je nog eens wat...

frank
Ik had toen geen rooie cent maar ik wilde wel rijden en het liefst een beetje vlot. Na de enorme investering van € 275,- voor aankoop van de E21 320/6 was het geld op. Bij de pomp waar ik werkte was er toevallig een klant die z'n Golf diesel had volgegooid met euro 95. Dat gebeurde wel vaker. De ANWB heeft die tank toen leeggehaald en vervolgens heb ik de benzine in mijn 320 gekieperd. Zo kon ik weer 400km rijden zonder kosten. Dat euro 95 niet het ideale goedje was voor '82-er 320/6 met dubbele carburateur dat interesseerde mij niet; goedkoop rijden daar ging het om. Wegenbelasting, verzekering, apk en onderhoud viel buiten het budget. Ik heb later nog wel een bolt-on K&N luchtfilter gekocht die je direct op de dubbele carburateur kon schroeven. Met zo'n verchroomd deksel. Een rib uit mijn lijf maar wat een geluid!

Luco

Bericht door Luco » 17 jun 2010, 21:17

frankv schreef:
Macboy schreef:Als je niet verzekerd rondrijdt kan zelfs je auto in beslag genomen worden na de 2e keer.
En terecht.
Als het bewust is wel, als het door de fout van de verzekeraar of rdw komt niet.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 17 jun 2010, 21:27

Ik heb ooit ook een schrijven gehad, geen ongeluk gelukkig maar gewoon van de RDW (of was het de OvJ) dat mijn auto niet verzekerd was volgens de RDW. Verzekering de gevraagde breif laten versturen en het was weer in orde.

Plaats reactie