BMW E39 M5 [Goede herinneringen...]
- Knot
Re: BMW E39 M5 sedan
Als morgen nou de achterbandjes sneuvelen... voor zit nog zeker 4mm op, kan ik ook even een set goedkopere banden halen en daarna rondom nieuwe.
Nankang zit ik niet op te wachten als je ook nog eens boven de 200 wilt komen maar de Falken FK-452 waren toch niet zo verkeerd? Heb ik er 2 voor de prijs van 1 Michelin band. Kan ik een setje spelen, filmpjes maken etc en daarna Pilot Sport 2 of Pilot Sport 3 rondom leggen (kleine 1000 euro dan 8) )
Falken FK-452 275/35 ZR18 95Y Velgbescherming BSW € 175,00
Vredestein ULTRAC SESSANTA 275/35 ZR18 99Y XL Velgbescherming BSW € 222,80
Bridgestone Potenza RE 050 A 275/35 R18 95Y A, 1Z BSW asymmetric € 229,00
Dunlop SP SPORT MAXX 275/35 R18 ZR Velgbescherming € 234,80
Pirelli P ZERO ROSSO Asimmetrico 275/35 R18 95Y M0, BSW € 243,50
Continental SportContact 3 275/35 R18 95Y velgenbescherming, M0 BSW € 243,50
Michelin Pilot SPORT PS2 275/35 ZR18 95Y Velgbescherming, M0 € 312,90
Michelin Pilot Sport 3 275/35 ZR18 99Y Velgbescherming, GRNX € 318,50
Nankang zit ik niet op te wachten als je ook nog eens boven de 200 wilt komen maar de Falken FK-452 waren toch niet zo verkeerd? Heb ik er 2 voor de prijs van 1 Michelin band. Kan ik een setje spelen, filmpjes maken etc en daarna Pilot Sport 2 of Pilot Sport 3 rondom leggen (kleine 1000 euro dan 8) )
Falken FK-452 275/35 ZR18 95Y Velgbescherming BSW € 175,00
Vredestein ULTRAC SESSANTA 275/35 ZR18 99Y XL Velgbescherming BSW € 222,80
Bridgestone Potenza RE 050 A 275/35 R18 95Y A, 1Z BSW asymmetric € 229,00
Dunlop SP SPORT MAXX 275/35 R18 ZR Velgbescherming € 234,80
Pirelli P ZERO ROSSO Asimmetrico 275/35 R18 95Y M0, BSW € 243,50
Continental SportContact 3 275/35 R18 95Y velgenbescherming, M0 BSW € 243,50
Michelin Pilot SPORT PS2 275/35 ZR18 95Y Velgbescherming, M0 € 312,90
Michelin Pilot Sport 3 275/35 ZR18 99Y Velgbescherming, GRNX € 318,50
- Oof
- Auto: Op zoek naar de volgende
Rene heeft Falken banden onder de one and only. Weet niet of het dit type is dacht het wel.
-
OnlineFabian
Ik heb de Falken's ook. Bevallen me goed.
Maarrrrrr, ben er nog niet echt maximaal mee aan het spelen geweest. Weet niet hoe ze het dan gaan doen.
Maarrrrrr, ben er nog niet echt maximaal mee aan het spelen geweest. Weet niet hoe ze het dan gaan doen.
- Knot
Heb t er met Rene wel eens over gehad op CPZ inderdaad, hij vond het niet zoals de PS2 categorie maar was toch wel te spreken over de stijfheid en redelijke grip meen ik me te herinneren.
Zoals de Roadhog op de civic en 328i krijg ik het niet vrees ik, dat vond ik ideaal. Mega slijtvast, geen stukken profiel die eruit slaan, grip op droog is redelijk, valt circuit mee te rijden, wel iets speelser en niet de snelste (BtG) tijden maar is te doen. In de regen daarentegen mega driften, soms te erg maar dikke lol altijd zo snel als je gripverlies hebt. Ook 245 op de teller op de A31 vaak gedaan, dan houden ze ook nog rechtuitstabilitiet. Zoiets zoek ik dus.... in 275/35/18 (of 265/35-40/18, dan is er meer keuze).
Zoals de Roadhog op de civic en 328i krijg ik het niet vrees ik, dat vond ik ideaal. Mega slijtvast, geen stukken profiel die eruit slaan, grip op droog is redelijk, valt circuit mee te rijden, wel iets speelser en niet de snelste (BtG) tijden maar is te doen. In de regen daarentegen mega driften, soms te erg maar dikke lol altijd zo snel als je gripverlies hebt. Ook 245 op de teller op de A31 vaak gedaan, dan houden ze ook nog rechtuitstabilitiet. Zoiets zoek ik dus.... in 275/35/18 (of 265/35-40/18, dan is er meer keuze).
- Knot
Nog ff gezocht, maar idd, in 265/35/18 kan je ineens wel sunny's en macaroni's krijgen! Of het stabiel is richting de 300, vrees het niet, maar wel een hoop rook voor onder de 200 euro 8)
Sunny SN3800 265/35 R18 97W XL M+S keurmerk BSW € 86,90
Marangoni Mythos 265/35 R18 97Y XL € 126,10
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Ik weet niet precies hoe je rijstijl is, maar hoevaak zet je dik 200/250+ op de klok?Knot schreef:Nog ff gezocht, maar idd, in 265/35/18 kan je ineens wel sunny's en macaroni's krijgen! Of het stabiel is richting de 300, vrees het niet, maar wel een hoop rook voor onder de 200 euro 8)
Lekker goedkoop een hoop fun op lagere snelheden lijkt me dan een stuk leuker dan die ene keer per maand dat je over de 250 dendert

- GTRene
Voor het geld zijn de Falken FK452 erg goed, ik heb alleen ervaring met plat en 19inch.
Hoge snelheden no problem
ze houden het ook relatief lang vol, maar ben geen bandenroker of drifter....hou wel van een pittige rijstijl en grip hebben ze ook goed, vergelijkbaar met de michelin ps2 met de ps3 heb ik nog geen ervaring, die zouden wel beter zijn volgens michelin...of dat ook zo is?
Hoe dan ook de Falken is een fijne allrounder, alleen als ze net eronder zitten moet je ff uitkijken, dat eerste laagje moet er eerst af, maar dat zal bij jou geen probleem zijn.
Ik deed destijds met de voorbanden veels te lang terwijl ik achter al Falken had, waarop ik besloot om de volgende set rondom Falken te doen (al een tijdje geleden)
de set voorbanden zat toen ook nog 4mm op...ik dacht die verkoop ik gewoon, en tjonge die vlogen weg :banaan: en dat waren dure merk banden dus leuke prijs voor gekregen en had zo de Falken helemaal goedkoop
dus je kan net zo goed ze rondom in 1x vervangen voor een leuke set en de banden wat nog goed zijn verkopen op marktplaats
Hoge snelheden no problem

ze houden het ook relatief lang vol, maar ben geen bandenroker of drifter....hou wel van een pittige rijstijl en grip hebben ze ook goed, vergelijkbaar met de michelin ps2 met de ps3 heb ik nog geen ervaring, die zouden wel beter zijn volgens michelin...of dat ook zo is?
Hoe dan ook de Falken is een fijne allrounder, alleen als ze net eronder zitten moet je ff uitkijken, dat eerste laagje moet er eerst af, maar dat zal bij jou geen probleem zijn.

Ik deed destijds met de voorbanden veels te lang terwijl ik achter al Falken had, waarop ik besloot om de volgende set rondom Falken te doen (al een tijdje geleden)
de set voorbanden zat toen ook nog 4mm op...ik dacht die verkoop ik gewoon, en tjonge die vlogen weg :banaan: en dat waren dure merk banden dus leuke prijs voor gekregen en had zo de Falken helemaal goedkoop

dus je kan net zo goed ze rondom in 1x vervangen voor een leuke set en de banden wat nog goed zijn verkopen op marktplaats

- Macboy
Knot schreef:Invoegen in 2, even door het koppel heen voor de A5, en toen meneer in zn 3 van 3000 naar 5000 had doorgehaald wist ie wel zeker dat ik niet alleen het bumperpakket genomen had

Nou Knot dit hele draadje gemist zoals je weet, maar wat een fantastische bolide. Ook erg leuk om dit draadje van begin tot eind in één adem door te lezen. Zelf vind ik de buitenkleur juist geweldig op een M5 en dat two tone interieur hoort ook helemaal bij de M5 vind ik. Jammer alleen dat het geen automaat is, maar je kunt niet alles hebben toch ?
Wat betreft het schoonmaken van de velgen met een tandenborstel denk ik altijd: als je tandvlees er heel van blijft, zal dit voor je velg ook wel gelden

Als we het over E39 M5 / drift / Franz Fabian hebben dan moet deze klassieker erbij natuurlijk:

Laatst gewijzigd door Macboy op 09 jun 2010, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erik dB
Ik zou die macaroni's alleen al voor de naam bestellen 
"2 macaroni alstublieft, in 265 breed"

"2 macaroni alstublieft, in 265 breed"

- Knot
Auto mag nu wel ff rust hebben na 2 uurtjes Zandvoort gister. De 328i was nog niet klaar en om nou te betalen en niet te rijden is ook niks. Ik hoopte nog op regen maar het was snel opgedroogd.
Lang leve de memory stoelen, kan ik tenminste bij vertrek in 1x mn zit weer vinden. Zat al helemaal laag dus moest achterover kantelen en johnny style zit. Eenmaal bezig wen je er wel aan maar ideaal is anders, liever nordschleife dan zonder helm. Had m thuis afgetankt dus alleen ritje zandvoort zat erop. Nog even de BC2 gereset om er om 21:00 achter te komen dat het verbruik incl rondjes koel rijden na een sessie rond de 1 op 2,5 lag.
Had nog niet echt lang in 3 gedrift maar wat smeert zo'n auto uit zeg in lange bochten, niet normaal. Zelfs door de 275 sp9000 banden nog vaart maken ook, maar regen is wel lekker om slijtage aan banden en de auto te beperken. Het was echter snel opgedroogd dus even op lijnen concentreren. Onderstel is natuurlijk geen AST spul dus het schommelt wat maar vond dat de auto zich nog goed hield voor een fabriekssetup. Je voelt duidelijk dat je met een zware boot onderweg bent, hoe je de 328i simpel naar de apex stuurt zelfs als je wat te hard inzet, zo moeilijk gaat dat met de M5, soms kom je gewoon niet meer binnen hoe hard je ook probeert.
Remmen vielen meteen door de mand, heb de boel gespaard omdat het mn straatauto is, eerder beginnen, maar je voelt het snel beginnen met trillen. Voor straat prima maar circuit zijn ze echt niet tegen bestand als je er vol voor wil gaan. Setje HP+ doet wellicht wonderen voor die ene trackday die je afentoe meepakt.
Om Tijs een beetje te volgen toch maar wat op droog geprobeerd en dat was even wennen. Voelt niet ideaal voor de auto, brede banden, veel kracht overal op maar hij kan het wel aan. In 2 kan je vloeiender inzetten maar zit je zo in de begrenzer. In 3 ga je terug in onderstuur als je niet meteen doorzet. Wat ik niet wist, de E39 kan zoveel meer drifthoek maken dan de E36, toen ik dat eenmaal door had heb ik m in 3 de bocht in gegooid en je vangt m dan toch wel op, eenmaal goede hoek kan je in zn 3 ook prima doorzetten op koppel. Waar je met de E36 full lock achterstevoren spint ben je met de E39 niet eens op maximale stuuruitslag!
Hoop lol gemaakt dus, maar volgende keer weer lekker met de 328i.
Lang leve de memory stoelen, kan ik tenminste bij vertrek in 1x mn zit weer vinden. Zat al helemaal laag dus moest achterover kantelen en johnny style zit. Eenmaal bezig wen je er wel aan maar ideaal is anders, liever nordschleife dan zonder helm. Had m thuis afgetankt dus alleen ritje zandvoort zat erop. Nog even de BC2 gereset om er om 21:00 achter te komen dat het verbruik incl rondjes koel rijden na een sessie rond de 1 op 2,5 lag.
Had nog niet echt lang in 3 gedrift maar wat smeert zo'n auto uit zeg in lange bochten, niet normaal. Zelfs door de 275 sp9000 banden nog vaart maken ook, maar regen is wel lekker om slijtage aan banden en de auto te beperken. Het was echter snel opgedroogd dus even op lijnen concentreren. Onderstel is natuurlijk geen AST spul dus het schommelt wat maar vond dat de auto zich nog goed hield voor een fabriekssetup. Je voelt duidelijk dat je met een zware boot onderweg bent, hoe je de 328i simpel naar de apex stuurt zelfs als je wat te hard inzet, zo moeilijk gaat dat met de M5, soms kom je gewoon niet meer binnen hoe hard je ook probeert.
Remmen vielen meteen door de mand, heb de boel gespaard omdat het mn straatauto is, eerder beginnen, maar je voelt het snel beginnen met trillen. Voor straat prima maar circuit zijn ze echt niet tegen bestand als je er vol voor wil gaan. Setje HP+ doet wellicht wonderen voor die ene trackday die je afentoe meepakt.
Om Tijs een beetje te volgen toch maar wat op droog geprobeerd en dat was even wennen. Voelt niet ideaal voor de auto, brede banden, veel kracht overal op maar hij kan het wel aan. In 2 kan je vloeiender inzetten maar zit je zo in de begrenzer. In 3 ga je terug in onderstuur als je niet meteen doorzet. Wat ik niet wist, de E39 kan zoveel meer drifthoek maken dan de E36, toen ik dat eenmaal door had heb ik m in 3 de bocht in gegooid en je vangt m dan toch wel op, eenmaal goede hoek kan je in zn 3 ook prima doorzetten op koppel. Waar je met de E36 full lock achterstevoren spint ben je met de E39 niet eens op maximale stuuruitslag!
Hoop lol gemaakt dus, maar volgende keer weer lekker met de 328i.
- FreudeamFahren
Was mooi he, met zijn tweëen rondberen in de euh... Beren
Mij vielen de remmen 100% mee. Volgens mij is het juist verkeerd om vroeger te beginnen met remmen want dan bouw je hitte op. Ik probeer kort en krachtig te remmen, dat vermindert de thermische belasting (althans, dat dacht ik). Ik denk dat ik met staalomvlochten leidinkjes en andere remvloeistof tevreden ga zijn.

- Knot
Ik heb dat na jou tip ook nog geprobeerd laatste kwartiertje sturen, kort en hard remmen, stukje uitrollen en dan insturen maar na een rondje of 2 krijg ik toch trillingen in het stuur, dat moet van de schijven zijn want richting huis was het afgekoeld en had ik het niet bij een paar keer remmen van 100 naar 0.
Heb er toch een beetje dubbel gevoel bij, was wel gaaf, maar eigenlijk mag t niet van mezelf, autotje moet netjes blijven, driften op droog op circuit laten we voorlopig even voor wat t is. Weekend ff netjes schoonmaken weer en cruisen.

Vrijdag is zn broertje er weer als t goed is met nagekeken sper en eindelijk 10w60 erin, mag die weer aan de bak.
Heb er toch een beetje dubbel gevoel bij, was wel gaaf, maar eigenlijk mag t niet van mezelf, autotje moet netjes blijven, driften op droog op circuit laten we voorlopig even voor wat t is. Weekend ff netjes schoonmaken weer en cruisen.
Vrijdag is zn broertje er weer als t goed is met nagekeken sper en eindelijk 10w60 erin, mag die weer aan de bak.
Laatst gewijzigd door Knot op 09 jun 2010, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- FreudeamFahren
Och, die paar bochtjes. Om de week zonder schroom los op droog is niet best, maar ik gebruik hem net als jij ook vooral voor de relaxte (weekend) cruise, dus dan mag een beetje pret soms best 

-
OnlineMartijn_bmw
gaaf verhaal over zandvoort

- Knot
Wilde vanavond eindelijk eens aan de stapel DVD's gaan werken (wegwerken) maar het is weer niet gelukt hoor. Met een maat van me ff een rondje gedaan, weer 150km rondgeknald. Heb nu zelf totaal 2500km gereden dus wel een redelijke indruk van de auto.
Xenon is leuk maar ik reed op een paar onverlichte wegen net en moet toch eens in een facelift (M)5 rijden, kijken of die xenon set echt zoveel beter is.
Verbruik even noodgekwongen gemeten, A12 was het 70, dus cruise op 75 teller en reset BC2, kwam ik volgens dat ding (wat overigens best aardig overeenkomt met mijn berekeningen/tanken) 1 op 11,6, dakje dicht, vrij netjes. Zelfs op de N11 met 105 teller cruise ging ie oplopen naar 1 op 10,0. Zet je m op 125 teller dan pakt ie 1 op 9,2.
Het zat er een keer aan te komen, de sprintjes met GTI's golf 4 en 5 waren niks, 200pk rij je zo makkelijk weg, hoe veel het voor de normale burger (en voor de pliesie) ook lijkt. Kom ik in capelle de bocht om, lekker binnendoor terug, zie ik in de binnenspiegel een duitse plaat, mercedes, iets dikker dan een E... stoplichtje op rood en hij komt er netjes naast staan, goser met vriendin, lachen.... en het was dus een CLS. Boven het roffeltje van de S62 kwam een soortgelijke roffel naast me onder de kap vandaan. In het mooiste geval zou het een 500 zijn, 388pk tegen 400pk, prachtige sprint naar 100 met op papier 0,1 sec verschil. Even snel de DSC uit en wachten op groen.... iets nat wegdek maar ik was voor mn gevoel vrij netjes weg, licht wielspin en vloeiend vermogen op de weg smeren. Pakte meteen een halve wagenlengte. In 2 zag ik het al gebeuren, richting de 100 kwam de CLS die minder goed weg was meteen terug. Door naar 3 naast elkaar en toen moest ik me toch echt gewonnen geven, de badge sprak voor zich, 63 AMG... Eerste goede sprint en meteen afleggen, knor je dan met je 400pk, dat is tegenwoordig ook niet meer genoeg 8)
Volgende stoplichtje stil, duimpjes de lucht in, beiden lachen, goed bezig.. hij rechtsaf, ik linksaf en alsof het afgesproken was beiden netjes licht overstuurd de bocht door. Geweldig om ff tegen te komen!
Maat van me heeft een stuk gereden, wel geinig om te zien hoe iemand die niet bekend is met de auto even moet wennen aan het geheel van gewicht, vermogen, reactie en koppeling. Hij kan ook wel een beetje tegensturen dus op een nat industrieterrein even wat bochtjes gepakt. Ook apart om dat als passsagier in je eigen auto te zien, was de 1e keer. Even de onzekerheid of ie niet tever om komt (niet wetende dat je een mega stuuruitslag kunt maken), opnieuw op t gas en uitsmeren de bocht uit, prachtig!
Iedereen die twijfelt en in de 15k euro klasse wil shoppen voor luxe en vermogen moet echt een E39 M5 halen!
Xenon is leuk maar ik reed op een paar onverlichte wegen net en moet toch eens in een facelift (M)5 rijden, kijken of die xenon set echt zoveel beter is.
Verbruik even noodgekwongen gemeten, A12 was het 70, dus cruise op 75 teller en reset BC2, kwam ik volgens dat ding (wat overigens best aardig overeenkomt met mijn berekeningen/tanken) 1 op 11,6, dakje dicht, vrij netjes. Zelfs op de N11 met 105 teller cruise ging ie oplopen naar 1 op 10,0. Zet je m op 125 teller dan pakt ie 1 op 9,2.
Het zat er een keer aan te komen, de sprintjes met GTI's golf 4 en 5 waren niks, 200pk rij je zo makkelijk weg, hoe veel het voor de normale burger (en voor de pliesie) ook lijkt. Kom ik in capelle de bocht om, lekker binnendoor terug, zie ik in de binnenspiegel een duitse plaat, mercedes, iets dikker dan een E... stoplichtje op rood en hij komt er netjes naast staan, goser met vriendin, lachen.... en het was dus een CLS. Boven het roffeltje van de S62 kwam een soortgelijke roffel naast me onder de kap vandaan. In het mooiste geval zou het een 500 zijn, 388pk tegen 400pk, prachtige sprint naar 100 met op papier 0,1 sec verschil. Even snel de DSC uit en wachten op groen.... iets nat wegdek maar ik was voor mn gevoel vrij netjes weg, licht wielspin en vloeiend vermogen op de weg smeren. Pakte meteen een halve wagenlengte. In 2 zag ik het al gebeuren, richting de 100 kwam de CLS die minder goed weg was meteen terug. Door naar 3 naast elkaar en toen moest ik me toch echt gewonnen geven, de badge sprak voor zich, 63 AMG... Eerste goede sprint en meteen afleggen, knor je dan met je 400pk, dat is tegenwoordig ook niet meer genoeg 8)
Volgende stoplichtje stil, duimpjes de lucht in, beiden lachen, goed bezig.. hij rechtsaf, ik linksaf en alsof het afgesproken was beiden netjes licht overstuurd de bocht door. Geweldig om ff tegen te komen!
Maat van me heeft een stuk gereden, wel geinig om te zien hoe iemand die niet bekend is met de auto even moet wennen aan het geheel van gewicht, vermogen, reactie en koppeling. Hij kan ook wel een beetje tegensturen dus op een nat industrieterrein even wat bochtjes gepakt. Ook apart om dat als passsagier in je eigen auto te zien, was de 1e keer. Even de onzekerheid of ie niet tever om komt (niet wetende dat je een mega stuuruitslag kunt maken), opnieuw op t gas en uitsmeren de bocht uit, prachtig!
Iedereen die twijfelt en in de 15k euro klasse wil shoppen voor luxe en vermogen moet echt een E39 M5 halen!
- Knot
http://www.europeancarweb.com/tech/0405 ... index.html
Staat een mooi stuk over headers en cats... nou wil ik alleen de eerste maar klinkt toch veelbelovend als ik het zo lees.
Staat een mooi stuk over headers en cats... nou wil ik alleen de eerste maar klinkt toch veelbelovend als ik het zo lees.
- Downforce Hans
Die 400 pk zal je inmiddels met deze km stand wel niet meer gaan halen ben ik bang........
-
OnlineErik K.
Misschien wel meer dan 400pk 
C63AMG hoef je je niet voor te schamen, zo'n ding gaat er flink vandoor ja!

C63AMG hoef je je niet voor te schamen, zo'n ding gaat er flink vandoor ja!
- Knot
We zullen m binnenkort eens op de bank zetten. Misschien meteen wel bij powerplus, dan kan ik daarna testen als PSG de headers heeft gemonteerd.Downforce Hans schreef:Die 400 pk zal je inmiddels met deze km stand wel niet meer gaan halen ben ik bang........
-
OnlineMartijn_bmw
wederom een mooi verhaal 8)
E39 M5 was mijn eerste rij-ervaring met een echt snelle auto, ik weet het nog als de dag van gister
E39 M5 was mijn eerste rij-ervaring met een echt snelle auto, ik weet het nog als de dag van gister

- Knot
Had geen camera bij me, zat nog te twijfelen om m mee te nemen maar niet gedaan. Had een mooi filmpje geweest, en staat nog niks op youtube van cls63amg vs e39 m5. Volgende keer beter.
-
OnlineErik K.
Stefan van Elst schreef:Dan wacht ik met smart op de filmpjes van de M5 tegen een zekere E36 M3Erik K. schreef:We wachten met smart op de The Tribute to the E39 M5 movie
Binnenkort online op Youtube!!!
- Knot
Nounou, dat was me wat..... en dan ook nog de begrenzer in hikken waar ooit 9950 dmark voor is betaald. DME update van begin dit jaar heeft die er weer in gezet denkik. Kijken hoe we dat op de bmw manier voor mekaar krijgen, netjes via de software dus en niet een aftermarket kastje aan de draadboom etc.
Zo'n E36 3.2 is sneller dan je denkt
Zo'n E36 3.2 is sneller dan je denkt

- RVV
Begrenzer zit er dus weer op.
Ja die e36 is een snel kreng. Stomtoevallig keek ik gisteren nog de filmpjes op youtube van 4 jaar geleden tussen Erik en mij. Damn,,,
Ja die e36 is een snel kreng. Stomtoevallig keek ik gisteren nog de filmpjes op youtube van 4 jaar geleden tussen Erik en mij. Damn,,,
- Knot
Tussen ons zit 200kg verschil, ik rij op bredere banden, auto staat hoger, is breder en dat moet je dan goed maken met je hogere vermogen/koppel. Ik betwijfel nu echter of de MAFs goed werken en of er dus de volle 400pk nog in zit. Soms kunnen die je tot 50pk schelen als het niet optimaal functioneert. Frits vond ze OK maar ik wil mijn auto nu wel eens op de bank zien. Kon mn ogen niet geloven...