BMW's gaan naar knoflook ruiken
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
-
- Berichten: 55105
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW's gaan naar knoflook ruiken
Niks nieuws:

*Denkt aan Isetta's en Messerschmitts in de '50s en '60s.*
Zolang ik een R6 BMW kan blijven rijden , vind ik 't prima wat men allemaal doet.
*Denkt aan Isetta's en Messerschmitts in de '50s en '60s.*
Zolang ik een R6 BMW kan blijven rijden , vind ik 't prima wat men allemaal doet.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW's gaan naar knoflook ruiken
Driecilinder BMW komt eraan: nieuwe motoren met halve liter inhoud per cilinder
http://www.driving-fun.com/682/the-know ... inder.aspx

http://www.driving-fun.com/682/the-know ... inder.aspx
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: BMW's gaan naar knoflook ruiken
Hoe dan ook ze lopen als een ...................

- JP
- Berichten: 34236
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: BMW's gaan naar knoflook ruiken
Veel betalen, voor weinig 'leistung', dan kun je je genaaid voelen ja......
Maar wat zullen ze lekker zuinig worden
Maar wat zullen ze lekker zuinig worden

- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: BMW's gaan naar knoflook ruiken
Bij een 1-weinig c.q. 3-weinig is dat nu ook zo...........................
Voor die categorie zal het er wel op vooruitgaan...........................................(man het lijkt wel verkiezingspraat
)
Voor die categorie zal het er wel op vooruitgaan...........................................(man het lijkt wel verkiezingspraat

- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: BMW's gaan naar knoflook ruiken
Grappig artikel in the Knowledge, maar de stelling dat ze al 39 jaar het 500cc per cilinder principe negeren klopt IMHO niet.
Juist nu zijn er weinig motoren die bijna allemaal een halve liter per cilinder hebben. De meeste andere varianten zijn opgeruimd. Er is een 2 liter 4 cilinder benzine(van x16i tot x20i), een 2 liter 4 cilinder diesel(van x16d tot x123d). Dan is er een 3 liter 6 cilinder benzine (van x25i tot x35i) en een 6 cilinder diesel(van x25d tot x35d). Daarna klopt het bijvoorbeeld bij de 8 cilinders niet helemaal meer(x40i en M5/M6 is een 4.4, dus 550cc per cilinder, schokkend verschil...). Maar bijvoorbeeld de 6 liter v12 voldoet weer exact. De V8 van de M3 is.... een 4.0 de M5 was een 5.0 V10.
Op een paar uitzonderingen na klopt het bij elke motor. Dus als je uit een 1,5l met turbo/compressor genoeg vermogen en koppel weet te halen zou ik niet weten waarom dat geen 3 cilinder zou kunnen zijn. Ik denk dat het geluid nog wel eens prettiger zou kunnen zijn dan een viercilinder(kans is 100%). Als het doel is een geblazen 1,5 liter te maken met prettige eigenschappen en er aangenomen wordt dat die halve liter een gunstige waarde is dan is het beter 3 'bouwstenen' te gebruiken dan 4. Dat het niet stoer bekt(wat koop je daar voor?) daar moeten 'we' 'ons' dan maar even overheen zetten.
Juist nu zijn er weinig motoren die bijna allemaal een halve liter per cilinder hebben. De meeste andere varianten zijn opgeruimd. Er is een 2 liter 4 cilinder benzine(van x16i tot x20i), een 2 liter 4 cilinder diesel(van x16d tot x123d). Dan is er een 3 liter 6 cilinder benzine (van x25i tot x35i) en een 6 cilinder diesel(van x25d tot x35d). Daarna klopt het bijvoorbeeld bij de 8 cilinders niet helemaal meer(x40i en M5/M6 is een 4.4, dus 550cc per cilinder, schokkend verschil...). Maar bijvoorbeeld de 6 liter v12 voldoet weer exact. De V8 van de M3 is.... een 4.0 de M5 was een 5.0 V10.
Op een paar uitzonderingen na klopt het bij elke motor. Dus als je uit een 1,5l met turbo/compressor genoeg vermogen en koppel weet te halen zou ik niet weten waarom dat geen 3 cilinder zou kunnen zijn. Ik denk dat het geluid nog wel eens prettiger zou kunnen zijn dan een viercilinder(kans is 100%). Als het doel is een geblazen 1,5 liter te maken met prettige eigenschappen en er aangenomen wordt dat die halve liter een gunstige waarde is dan is het beter 3 'bouwstenen' te gebruiken dan 4. Dat het niet stoer bekt(wat koop je daar voor?) daar moeten 'we' 'ons' dan maar even overheen zetten.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW's gaan naar knoflook ruiken
116i en 316i hebben een 1,6 onder de kap tegenwoordig. De nieuwe diesel, te vinden in de Countryman en binnenkort ook in de normale Mini's, is een 1,6 diesel. De huidige V8, die dus vervangen zou worden door een 4,0 liter, is een 4,4.
In de tussenliggende tijd hebben ze ook wel wat motoren met een afwijkende cilinderinhoud gehad. In die zin vond ik het wat merkwaardig dat ze het 40 jaar geleden al vonden en toch nog zoveel motoren hebben waarbij ze die wetenschap niet toepassen.
In de tussenliggende tijd hebben ze ook wel wat motoren met een afwijkende cilinderinhoud gehad. In die zin vond ik het wat merkwaardig dat ze het 40 jaar geleden al vonden en toch nog zoveel motoren hebben waarbij ze die wetenschap niet toepassen.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: BMW's gaan naar knoflook ruiken
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 7&cache=no
De 116i Is toch echt een 2 liter, in 2009 ook al... De 316i heeft inderdaad nog steeds(wat duurt dat lang) de 1.6. Misschien nog oude voorraden of zo.
En de MINI motoren heb ik inderdaad niet meegenomen, die zijn overigens ook niet alleen van BMW natuurlijk. Maar ik denk dat zo gauw er een kosten-effectief moment is de 3 cilinders ook naar de MINI gaan. 2 Liter is voor de basis MINI 's misschien ook wel overkill en voor een 3 cilinder was men nog niet rijp(is gezien dit topic nu ook nog maar de vraag).
Maar door de bank genomen is het overgrote deel van de motoren die nu leverbaar zijn toch echt bijna exact 500cc per liter. En misschien dat ze bij de 4.4 bewust de keuze hebben gemaakt wat efficiëntie in te leveren voor wat extra vermogen en koppel totdat de (geblazen) opvolger klaar is. Ik weet niet zeker of de X5 en X6 M hetzelfde (onder)blok gebruiken, maar ik denk dat de basis hetzelfde is ze daarom (turbo's op bestaand blok is relatief goedkoop) ook afwijken. Maar de huidige 10% afwijking(500->550) is nou ook niet echt spannend te noemen.
En het waarom.. Tja. Ik kan me goed voorstellen dat je het niet goed te verkopen vindt(og eigenlijk vond) dat je 2 motoren hebt met dezelfde inhoud en wat andere software met een enorm prijsverschil. Tegenwoordig slikt men dat blijkbaar voor zoete koek(ook bij andere merken). Maar eigenlijk is er geen reden om een 116 motor geen 120 vermogen te geven of een 325 geen 330 vermogen. Afgezien van hogere kans op slijtage en dus eventuele garantieclaims is het alleen om je CO2 waarde merk-breed wat naar beneden te halen.
De 116i Is toch echt een 2 liter, in 2009 ook al... De 316i heeft inderdaad nog steeds(wat duurt dat lang) de 1.6. Misschien nog oude voorraden of zo.
En de MINI motoren heb ik inderdaad niet meegenomen, die zijn overigens ook niet alleen van BMW natuurlijk. Maar ik denk dat zo gauw er een kosten-effectief moment is de 3 cilinders ook naar de MINI gaan. 2 Liter is voor de basis MINI 's misschien ook wel overkill en voor een 3 cilinder was men nog niet rijp(is gezien dit topic nu ook nog maar de vraag).
Maar door de bank genomen is het overgrote deel van de motoren die nu leverbaar zijn toch echt bijna exact 500cc per liter. En misschien dat ze bij de 4.4 bewust de keuze hebben gemaakt wat efficiëntie in te leveren voor wat extra vermogen en koppel totdat de (geblazen) opvolger klaar is. Ik weet niet zeker of de X5 en X6 M hetzelfde (onder)blok gebruiken, maar ik denk dat de basis hetzelfde is ze daarom (turbo's op bestaand blok is relatief goedkoop) ook afwijken. Maar de huidige 10% afwijking(500->550) is nou ook niet echt spannend te noemen.
En het waarom.. Tja. Ik kan me goed voorstellen dat je het niet goed te verkopen vindt(og eigenlijk vond) dat je 2 motoren hebt met dezelfde inhoud en wat andere software met een enorm prijsverschil. Tegenwoordig slikt men dat blijkbaar voor zoete koek(ook bij andere merken). Maar eigenlijk is er geen reden om een 116 motor geen 120 vermogen te geven of een 325 geen 330 vermogen. Afgezien van hogere kans op slijtage en dus eventuele garantieclaims is het alleen om je CO2 waarde merk-breed wat naar beneden te halen.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW's gaan naar knoflook ruiken
Als je in Carbase op 'nieuw' zoekt, geeft 'ie een cilinderinhoud van 1597 cm3 voor de 116i. Ik heb dus op bmw.nl de folder maar even opgezocht en die heeft het inderdaad over een 2,0. De 316i is wel een 1,6 inderdaad.Mari Oh Oh! schreef:http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 7&cache=no
De 116i Is toch echt een 2 liter, in 2009 ook al... De 316i heeft inderdaad nog steeds(wat duurt dat lang) de 1.6. Misschien nog oude voorraden of zo.
En de MINI motoren heb ik inderdaad niet meegenomen, die zijn overigens ook niet alleen van BMW natuurlijk. Maar ik denk dat zo gauw er een kosten-effectief moment is de 3 cilinders ook naar de MINI gaan. 2 Liter is voor de basis MINI 's misschien ook wel overkill en voor een 3 cilinder was men nog niet rijp(is gezien dit topic nu ook nog maar de vraag).
Nieuwe Mini-diesels had ik wel meegenomen. De nieuwe diesel is namelijk een kleinere versie van de 2,0 van BMW, dus niet meer de PSA-diesel.
Evengoed lijkt het erop dat ze nu die halve liter inhoud per cilinder pas echt consequent gaan doorvoeren, ook al passen ze het al bij meer modellen toe dan ik dacht. Eens?
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: BMW's gaan naar knoflook ruiken
Eens. We hadden op een ander forum iets meer dan een jaar geleden een vergelijkbare discussie en toen viel ook al op dat er eigenlijk maar een paar motoren zijn(waarvan een redelijk aantal aan de 500cc voldeden). Vooral tot en met 6 cilinders was dat voor mij best een openbaring.Snipe schreef: Evengoed lijkt het erop dat ze nu die halve liter inhoud per cilinder pas echt consequent gaan doorvoeren, ook al passen ze het al bij meer modellen toe dan ik dacht. Eens?
En ik denk dat het ook niet toevallig is dat vroeger (vooral)de 320i's en de 325i's eigenlijk minder efficiënt waren dan de 328i's, dus in de basis vind ik het 500cc verhaal best aannemelijk.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten