BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nieuwe 1-serie ///M!

Bericht door romo » 07 jun 2010, 10:13

Rico schreef:
Ik ben het wel met Ferdie eens..........................er valt een hele naam en faam te verdedigen op dit gebied.................dus toekomstige ///M motoren met turbo hebben de edele taak en verplichting om de voorgangers te doen vergeten........................dat is voordien altijd gelukt, zal nu ook zo zijn............
Totaal niet mee eens Robert :wink: Ten eerste blijven de M motoren die nu in het verleden zijn gemaakt in het geheugen gegrift. Wat er ook gebeurt die gaan we echt niet vergeten.

Dan, of een turbo motor een hoogtoerige atmo doet vergeten, nou ook dat zal nooit gebeuren, hooguit bij een een generatie die niet weet wat een Atmo M blok is.

Die nieuwe 1 serie M variant zal uiteraard een goed doorontwikkeld product worden. En zal ook wel als een echt M door het leven gaan. Maar gelijktijdig zal elke huidige M rijder die juist gekozen heeft voor het hoogtoerige atmo karakter straks het gewoon jammer vinden dat het afgelopen is met dit unieke concept.

Vorige week reed ik in de Cooper S met turbomotor... 184pk ..meest sportieve Mini...maar als het een blauwdruk is voor de meest sportieve M reeks met turbo straks dan zie ik het heel somber in.

Voor 1972 bestond ///M niet eens en toch was er al die naam en faam................. :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 jun 2010, 10:15

Daarbij wordt nu ook de schuld bij BMW gelegd...................................terwijl het EU wetgeving is die er voor zorgt dat we deze ontwikkeling niet meer tegen kunnen gaan.................

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook jammer...................maar zo gaan de dingen nu een keer........

RVV

Bericht door RVV » 07 jun 2010, 10:38

Tristan ik weet dat het een PSA motor is, maar de Mini motor is wel ontwikkeld door BMW.

De nieuwe generatie M motoren zijn geen opzichzelfstaande motoren meer maar doorontwikkelde BMW turbomotoren. De M divisie kan nog zoveel doen aan fijnslijperij en het vermogen 'opkrikken'.. maar het blijft in de basis gewoon een turbomotor. Deaudt na 6000 toeren.. geen gegier, gegil.. en geen snelheid op toeren meer.

Romo natuurlijk is het allemaal de schuld van de EU.. maar ik verdenk BMW er ook wel een beetje van dat die EU regels nu eigenlijk wel goed uitkomen. Een goed excuus om van die dure M motoren ontwikkeling af te stappen.

Ik denk namelijk dat het doorontwikkelen van een standaard BMW turbo motor.. nog geen 1/10 van de kosten zijn dan het ontwikkelen van een geheel nieuw M blok.

Nieuwe M5 word echt een cashcow voor BMW. Gewoon een standaard BMW blok.. beetje kietelen met grote turbo's en software aanpassing.. en voila 550 pk straks.. iedereen is weer blij. En BMW lacht zich in het vuistje.. per saldo gewoon 20% meer verdienen op een M5. Want de nieuwe M5 gaat alles behalve goedkoper worden dan de e60 M5.

dvh

Bericht door dvh » 07 jun 2010, 10:42

Die 20% waar ze meer op verdienen kunnen ze dan weer investeren in andere zaken die bmw ten goede komt ? :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 07 jun 2010, 10:46

herwinbmw

Bericht door herwinbmw » 07 jun 2010, 10:50

Hoe doen ze dat dan bij Porsche en Ferrari met die eu regels een Ferrari draait nog lekker 8500t/pm

Tristan

Bericht door Tristan » 07 jun 2010, 11:13

herwinbmw schreef:Hoe doen ze dat dan bij Porsche en Ferrari met die eu regels een Ferrari draait nog lekker 8500t/pm
Verkoopaantallen zijn minder, dus die mogen per auto meer Co2 uitstoten. Een Toyota of VW heeft hoge verkoopaantallen, dus die mogen per auto heel weinig Co2 uitstoot hebben.

herwinbmw

Bericht door herwinbmw » 07 jun 2010, 11:27

Tip ! voor BMW

maak van M een aparte fabrikant op papier :banaan: :banaan:

dan kan het weer.......

maar daar zullen nog wel haken en ogen aan zitten.

RVV

Bericht door RVV » 07 jun 2010, 11:30

M is al een aparte fabrikant binnen de BMW groep :bag:

Tom

Bericht door Tom » 07 jun 2010, 11:45

romo schreef:Ik ben het wel met Ferdie eens..........................er valt een hele naam en faam te verdedigen op dit gebied.................dus toekomstige ///M motoren met turbo hebben de edele taak en verplichting om de voorgangers te doen vergeten........................dat is voordien altijd gelukt, zal nu ook zo zijn............
X5M
X6M
zijn nou niet echt auto's die de M badge waard zijn...

steve smith

Bericht door steve smith » 07 jun 2010, 11:59

herwinbmw schreef:Tip ! voor BMW

dan kan het weer.......

Dat is het al 25 jaar, vandaar de WBS chassisnrs.
Laatst gewijzigd door steve smith op 07 jun 2010, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

romo

Bericht door romo » 07 jun 2010, 12:34

Tom schreef:
romo schreef:Ik ben het wel met Ferdie eens..........................er valt een hele naam en faam te verdedigen op dit gebied.................dus toekomstige ///M motoren met turbo hebben de edele taak en verplichting om de voorgangers te doen vergeten........................dat is voordien altijd gelukt, zal nu ook zo zijn............
X5M
X6M
zijn nou niet echt auto's die de M badge waard zijn...

idd, qua auto`s that is.........................daar is de verloedering GVD begonnen................. :mrgreen:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 jun 2010, 12:34

Het was 1973, ik was 3 en wist ik veel:
Afbeelding

Terwijl 'n jaar daarvoor BMW de conceptcar 'Turbo' voorstelde. Voorzien van 'n turbo vandaar de naam. :wink:
Afbeelding

Snipe

Bericht door Snipe » 07 jun 2010, 12:36

Robin schreef:Terwijl 'n jaar daarvoor BMW de conceptcar 'Turbo' voorstelde. Voorzien van 'n turbo vandaar de naam. :wink:
Je leert nog eens wat op zo'n forum..!

romo

Bericht door romo » 07 jun 2010, 12:36

Vroegah................................was alles beter..................whoehahaha :roflol: :roflol:

Robin

Bericht door Robin » 07 jun 2010, 12:38

Trouwens wat Porsche met de GT3 en Ferrari wel kan, met hoogtoerige atmo's etc. Kijk voor de aardigheid eens naar DIE prijskaartjes. Prachtig en graag, maar $$$$$$$$. Ook tov de al TE DURE ////M prak, en ik weet dat die karren zoveel meer voldoening bieden dan 'n //M, hoogtoerige atmo of niet. EERST de massa van 'n M3/M5 omlaag om echt te kunnen genieten van die mooie motoren. Of haal 'n Wiesmann met die M3 V8. :mrgreen:

herwinbmw

Bericht door herwinbmw » 07 jun 2010, 14:01

steve smith schreef:
herwinbmw schreef:Tip ! voor BMW

dan kan het weer.......

Dat is het al 25 jaar, vandaar de WBS chassisnrs.

klopt sinds de E28 M5 en e24 M6 maar verklaar dan het eerdere verhaal eens van de kleine fabrikanten zoals eerder beschreven hier

Trouwens als we nu eens wachten tot de 135iM er is en dan naar het ch.nummer kijken,weten we gelijk of we hem als M mogen beoordelen.

vroeger hadden ze ook een M535I was ook geen echte M(maar wel een leuke driftbak)

Snipe

Bericht door Snipe » 07 jun 2010, 14:21

herwinbmw schreef:maar verklaar dan het eerdere verhaal eens van de kleine fabrikanten zoals eerder beschreven hier
Vergelijk de productie van M eens met die van Ferrari en je hebt je antwoord, denk ik.

GTRene

Bericht door GTRene » 07 jun 2010, 16:58

Robin schreef:Trouwens wat Porsche met de GT3 en Ferrari wel kan, met hoogtoerige atmo's etc. Kijk voor de aardigheid eens naar DIE prijskaartjes. Prachtig en graag, maar $$$$$$$$. Ook tov de al TE DURE ////M prak, en ik weet dat die karren zoveel meer voldoening bieden dan 'n //M, hoogtoerige atmo of niet. EERST de massa van 'n M3/M5 omlaag om echt te kunnen genieten van die mooie motoren. Of haal 'n Wiesmann met die M3 V8. :mrgreen:
daar zeg je wat goeds, das ook een M in relatief lichtgewicht :clap: MF4-S en MF4-S GT geloof ik dat ze heten met die M3 V8

Robin

Bericht door Robin » 07 jun 2010, 17:14

GTRene schreef:
Robin schreef:Trouwens wat Porsche met de GT3 en Ferrari wel kan, met hoogtoerige atmo's etc. Kijk voor de aardigheid eens naar DIE prijskaartjes. Prachtig en graag, maar $$$$$$$$. Ook tov de al TE DURE ////M prak, en ik weet dat die karren zoveel meer voldoening bieden dan 'n //M, hoogtoerige atmo of niet. EERST de massa van 'n M3/M5 omlaag om echt te kunnen genieten van die mooie motoren. Of haal 'n Wiesmann met die M3 V8. :mrgreen:
daar zeg je wat goeds, das ook een M in relatief lichtgewicht :clap: MF4-S en MF4-S GT geloof ik dat ze heten met die M3 V8
Zo'n Wiesmann met die M3 V8 weegt schoon 1300kg begreep ik. :banaan: Ja dan komt die 420pk/400Nm veel maar dan ook VEEL beter tot z'n recht. Een E9x M3 moet AFVALLEN OF 'n KORTERE overbrenging, OF 450Nm bij 'n lager toerental en daarbij desnoods minder dan 420pk....OF 420pk bij 7500rpm ofzo.

Allemaal mogelijkheden. OF in die Wiesmann. Maar //M verneukte de M3 met z'n te lange overbrengingen , relatief enorme massa, kutremmerij standaard, te kleine benzinetank etc.

Die motor is 'n parel. Waar ie is ingebouwd niet echt.

:evil:

romo

Bericht door romo » 07 jun 2010, 17:18

Op dieet idd.......................

Ik denk dat ik maar voor de turbo M3 ga........... :whistle:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 07 jun 2010, 20:47

Rico schreef:... Vorige week reed ik in de Cooper S met turbomotor... 184pk ..meest sportieve Mini...maar als het een blauwdruk is voor de meest sportieve M reeks met turbo straks dan zie ik het heel somber in...
Ga nou toch weg Rico. Dit piepkleine BMW/PSA turbo motortje als 'voorbode/richtlijn' noemen waar het met BMW M turbo naartoe gaat. Gaat toch nergens over. Doorontwikkeld door BMW, ja, dat zal wel, maar 't mag nog steeds niets kosten. Die blokkies hebben vette problemen met koeling, als je ff een beetje doortrapt. Die intercooler in dat blok is zo groot als de mondharmonica van Toots Thielemans.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 09 jun 2010, 13:44

Heb inmiddels op 2 sites gelezen dat het N55 blok veel dichter op het opgegeven vermogen zit dan het N54 blok. Dynootjes laten rond de 310pk zien voor de N55, terwijl het N54 meestal dik boven de 320pk uit kwam. Is toch wel opmerkelijk. Voor wat het allemaal waard is natuurlijk op die websites..

steve smith

Bericht door steve smith » 09 jun 2010, 13:56

Moet wel zeggen dat ik de N55's waar ik tot nu toe mee gereden heb een stuk prettiger vind dan N54 (waar ik nooit fan van geweest ben). Voelt gewoon eerlijker aan, minder gemaakt, consequenter. Nog wel duidelijk geblazen maar toch minder "complex" ofzo, directer en consequenter in reactie.

Andre

1 ///M Coupé

Bericht door Andre » 09 jul 2010, 01:29

Plaats reactie