Politie maakt wéér jacht op radarverklikker

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Erik K.

Politie maakt wéér jacht op radarverklikker

Bericht door Erik K. » 06 jun 2010, 11:35

Nee geen oud nieuws in de titel.

Atlijd leuk voor discussie, er wordt wéér jacht gemaakt op de radardetector.
Automobilisten die hun voertuig hebben uitgerust met een radarverklikker zijn hun apparatuur direct kwijt als ze er mee worden betrapt. De politie gaat actief jacht maken op de verklikker, zo schrijft het AD.

Met de verklikker konden automobilisten ongestraft een flitser van de politie lokaliseren. Zo kwamen zij onder een bekeuring voor te hard rijden uit. In 2004 werd de apparatuur verboden omdat daarmee het werk van de politie wordt belemmerd.

Maar het was lastig om er tegen op te treden omdat vaak met een simpele druk op een knop de software kon worden verwijderd. Hierdoor was het juridisch lang onduidelijk of de apparatuur wel in beslag genomen mocht worden.

Daarin is nu verandering gekomen. Als de politie een weggebruiker met een verklikker wordt betrapt kan zij de auto onmiddellijk invorderen voor technisch onderzoek. Of de verklikker nu werkt of niet, hij wordt in beslag genomen.

Bron: AD.nl
Dat kan leuk worden, een auto in beslag nemen omdat er legale apparatuur in zit...
Ben benieuwd wat gedupeerden aan schadevergoeding krijgen als hun auto in beslag genomen wordt waar een DSI/Card met NL-software in de auto zit en dus legaal is en deze hun auto iedere dag nodig hebben om naar het werk te komen of zelf mét de auto hun werk moeten doen.
Snap werkelijk niet waar de politie zich druk om maakt, er zijn relatief zo weinig auto's uitgerust met deze dure Stingers, dus schrijven kunnen ze toch wel. En b.v. >170 rijden waar je 120 mag, dan red zo'n Stinger je ook echt meer hoor.

Tom

Re: Politie maakt wéér jacht op radarverklikker

Bericht door Tom » 06 jun 2010, 12:33

Ik denk ook meer dat het bangmakerij is.
Kans dat ze je daarop pakken en je auto daadwerkelijk innemen is wel zo ontzettend klein.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 06 jun 2010, 15:19

Erik, laten we eerlijk zijn. Iedereen weet dondersgoed dat een "radarverklikker" in de ruimste zin verboden is in Nederland. Stinger meld dat ook herhaaldelijk en pleit voor het gebruik in bijvoorbeeld Engeland waar het wél mag. Doe je het toch, is het voor eigen risico. Dat neemt niet weg dat er bij mij ook een Stinger in de auto gaat komen, natuurlijk zonder radarsoftware :bag:

Ik vraag me alleen, net zoals jij, af hoe een agent wettelijk de mogelijkheid heeft om een apparaat dat je kilometers registreert in beslag te nemen. Lijkt me leuk klusje voor Macboy als iemand het hier overkomt :)

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 06 jun 2010, 15:33

...op de display van mijn dsi staat heel duidelijk 'radardetectie onmogelijk', dus dat onderzoek is zo afgerond. Maar goed, voor de gemiddelde shit-for-brains agent is het natuurlijk geweldig om een auto in beslag te kunnen nemen om niets. Dsi wegbouwen om onbenullige inbeslagname te voorkomen, meer kun je niet doen. Assholes.

steve smith

Bericht door steve smith » 06 jun 2010, 15:36

Ravin ///M schreef:...op de display van mijn dsi staat heel duidelijk 'radardetectie onmogelijk', dus dat onderzoek is zo afgerond. Maar goed, voor de gemiddelde shit-for-brains agent is het natuurlijk geweldig om een auto in beslag te kunnen nemen om niets. Dsi wegbouwen om onbenullige inbeslagname te voorkomen, meer kun je niet doen. Assholes.
Same here.

JP

Bericht door JP » 06 jun 2010, 15:39

Ze zullen het wel mogen in het kader van een economisch delict. Je voorkomt dat de overheid geld binnenkrijgt, en ze dan minder uit kunnen geven aan flauwekul.... :roll:

Kunnen ze niet die mensen die onverzekerd rondrijden aanpakken. Volgens mij is dat tov mensen die rijden met een Stinger oid, minimaal een 100-voud......

Erik K.

Bericht door Erik K. » 06 jun 2010, 15:45

Inbeslagname van de Stinger hoef je ook niet bang voor de zijn, zolang je maar geen afstandsverklaring tekent en de NL-software erop staat. Wat gewoon irritant is, dat je auto mogelijk onnodig tijdelijk in beslag genomen kan worden?
En wie let er op wat er in de tussentijd met je dure eigendom gebeurd??

Goed wegbouwen is een optie, maar dan kun je bepaalde legale functies van de Stinger niet meer/minder goed gebruiken.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 06 jun 2010, 18:50

Valt dit apparraat ook onder die regeling :?:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 06 jun 2010, 19:31

Eric Z schreef:Valt dit apparraat ook onder die regeling :?:
Ja als deze ook via software radardetector gemaakt kan worden valt deze er ook onder.

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Bericht door Oof » 06 jun 2010, 19:47

Eric Z schreef:Valt dit apparraat ook onder die regeling :?:
Nee. Deze heeft alleen maar de vaste flitspalen in het geheugen staan. Mobiele radars worden via de Tmc mee gezonden en dat is legaal. Het illegale van de Stinger is dat deze zelf signalen uitzend en ontvangt.
Laatst gewijzigd door Oof op 07 jun 2010, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Niall

Bericht door Niall » 07 jun 2010, 09:23

Zou de jacht niet weer geopend zijn doordat stinger de laatste tijd erg veel reclame voor maakt op de radio?? Speel je jezelf weer helemaal in de kijker :roll:

Knot

Bericht door Knot » 07 jun 2010, 10:14

Snap ook niet waar ze zich druk over maken, ik rij of netjes 100/120 of gewoon 200+, dat rommelen in de marge met zo'n ding werkt toch niet met 140/150.

Plaats reactie