Bijtelling grijskenteken

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jelmer850i

Bijtelling grijskenteken

Bericht door Jelmer850i » 31 mei 2010, 13:06

Een vraagje.
Stel je koop als bedrijf zijnde een 2de hands Vito van pak hem beet 12.500 euro.
En je wil geen km registratie bijhouden, wat is dan je bijtelling?

25% over de waarde incl. BTW + BPM?
of excl. BPM ?

Bij diverse sites staat erbij dat de prijs excl. BTW is. Als bedrijf zijnde kan je BTW + BPM terug vorder, althans bij een nieuwe wagen. De BTW krijg je zoiso terug. Maar hoe zit het met de BPM van een 2de hands wagen mits het een BTW wagen betreft? Kan je dat ook nog terug vorderen op een 2de hands Vito?

Oof
Auto: M2 Competition H6

Re: Bijtelling grijskenteken

Bericht door Oof » 31 mei 2010, 13:18

Heb me hier afgelopen jaar in verdiept.
Bijtelling moet je betalen over de NP inclusief Btw en Bpm tenzij de auto voor de zesde maand 2005 is dan betaal je bijtelling over de NP inclusief Btw exclusief Bpm.
In nederland zijn de NP grofweg zo opgebouwd.
Voorbeeld
Auto 10 k
Bpm 4,3 k
Btw 1,9 k
Totaal 16,2 k

Bijtelling betaal je helaas altijd over de NP. Er word geen Bpm geheven over een grijskentekenauto geleverd aan een onderneming. Meer info op deze site http://www.autobelastingen.nl/text.php?t_ID=36

Edit.
Maus335i begon in een ander topic dat je ook mag bijtellen over de werkelijk gemaakte kosten. Dit zou dan alleen gelden voor eenmanszaken en vof's.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 31 mei 2010, 13:34

De BTW kun je volgens mij niet terugvorderen als je een marge auto koopt. Dus altijd een (gebruikte) BTW auto nemen als bedrijf zijnde.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 31 mei 2010, 13:37

@Niels dat klopt geld ook voor de gele wagens.

Het gaat mij nu voorral om de BPM. Maar als ik het goed lees is het dus verstandig een wagen te kiezen voor de 6de maand van 2005 ? IVM de bijtelling, dat scheelt prive toch wel weer..

S-J

Bericht door S-J » 31 mei 2010, 13:44

Over een BTW bus kan je BTW terugvorderen, bij een marge bus niet.

BPM niet, naar mijn weten.

Je hoeft over een bedrijfsbus geen kmregistratie bij te houden om onder de bijtelling uit te komen in het geval dat de bus specifiek is ingericht voor de werkzaamheden die de bus gaat verrichten.

Een dubbel cabine bus is dan uitgesloten, maar een Vito gesloten bestel zou hier al wel aan kunnen voldoen.

Ik weet niet waar je de bus voor wilt gaan gebruiken, maar dit zou handig kunnen zijn. Onze bussen ga ik geen bijtelling over betalen, en een km registratie is te veel werk.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 31 mei 2010, 14:30

Bus wordt zowel prive dan wel zakelijk gebruikt maar wel grotendeels zakelijk.
Dit met diverse doelstellingen, o.a. transport van grotere dozen en zal ik hem zakelijk gebruiken om de M5 te besparen, hij zal verder compleet bestickerd worden met JumpTide IT logo's/diensten.

Nog een onduidelijkheid voor mij.
Bij nieuw kan je als je een bedrijf bent de BPM terug vorderen, bij 2de hands niet?
En maakt dubbele cabine iets uit? Mijn voorkeur gaat nl. wel uit naar een dubbele cabine, maar is niet noodzakelijk. Dus mocht het daardoor financieel gezien slechter uitpakken dan gaan we gewoon voor een enkele.

Verder zeg je dat jij geen km registratie bijhoudt, ik heb net controle gehad van de BD, en ze zeiken over iedere km...
Een paar voorbeelden die men bij mij aankaartte:

- Altijd dezelfde lengte qua ritten --> niet logisch
- Ritten om 4 uur 's nachts --> niet logisch (was gewoon zakelijk...)
- Ritten op 2de kerstdag --> niet logisch, ik ben toen gewoon aan het werk geweest...

Ze zijken overal over.

S-J

Bericht door S-J » 31 mei 2010, 15:08

Naar mijn weten kan je dan geen BPM terugvorderen, maar dat weet ik niet zeker. Dit is trouwens vrij irrelevant, gezien vrijwel elke bus op grijs kenteken staat en dus er geen BPM om terug te vorderen is.

In mijn geval ga ik geen bijtelling betalen, heel veel ritten op sommige dagen, type werk, bezit van privé auto en nog een auto op de zaak waar wel bijtelling over betaald wordt. Er wordt geen privé km mee gereden.

Als je bij gaat tellen of km registratie gaat bijhouden dan maakt enkel of dubbel cabine niet uit.

Een dubbel cabine Vito met automaat en wat vermogen is echt wel lekker om te rijden trouwens. :)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 31 mei 2010, 15:48

Is het niet zo dat je bij zo'n bus de BPM weer moet bijbetalen als je hem verkoopt?
Net als bij de BTW?

En een dubele cabine bij een nieuwe wagen wordt dat wel gezien als grijs kenteken?
Doel is een Vito Bouwjaar 2005 in het Zilver, voorzien van climattronic in het Zilver met meegespoten bumpers en +/- 130pk (liefst meer...) verder Automaat en het liefst dubbele cabine. Echter zie je ze niet zo vaak in deze versie

S-J

Bericht door S-J » 31 mei 2010, 15:55

Nee, de partij die de bus koopt moet de rest BPM betalen als de koper niet zakelijk is.

Een Vito dubbele cabine is gewoon grjis kenteken.

http://www.used1.nu/Sites/MercedesBedr/ ... toId=58064

Of ..

http://www.used1.nu/Sites/MercedesBedr/ ... toId=58369 :wink:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 31 mei 2010, 16:17

Het doel is om rond de 10k uit te komen na BPM.
Maar ik begrijp dat als je deze koopt (http://www.used1.nu/Sites/MercedesBedr/ ... toId=58064) dat je nog BPM hierover terug krijgt? Dat zal zo'n +/- 8000 euro zijn? Dus zou hij qua kosten uit komen op 16k ?
En je krijgt bijtelling over de nieuwwaarde incl. BTW + BPM dus wordt het alsnog reteduur.

S-J

Bericht door S-J » 31 mei 2010, 16:35

Oh ok, voor 10k ga je geen V6 vinden.

Nee, die prijs is al ex/ex. Dat ding kost nieuw gewoon gruwelijk veel, daarom heb ik er ook geen. :wink:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 31 mei 2010, 16:54

hmm mijn 118d ging na 2 jaar al op de helft, deze is al weer 3 jaar met 3x zoveel km's als mijn 118d destijds. Maar goed de V6 hoeft van mij niet, de 130 of 150pk is voldoende, als ik snel wil pak ik de M5 wel.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 31 mei 2010, 19:27

S-J schreef:Oh ok, voor 10k ga je geen V6 vinden.

Nee, die prijs is al ex/ex. Dat ding kost nieuw gewoon gruwelijk veel, daarom heb ik er ook geen. :wink:
Heb jij ook een wagen in dit segement? zoja welke?

S-J

Bericht door S-J » 01 jun 2010, 09:44

Een Vivaro, wel nieuw aangeschaft.

Prijsverschil van een Vivaro en Vito/T5 is gewoon echt enorm. In dezelfde uitvoering zou het zo 5-10k schelen (ex uiteraard).

Een 2.5 CDTi van na de facelift is de versie die ik je dan aan wil raden, stiller en betrouwbaarder dan een Vito.

Alleen de automaatbak is minder fijn en de stoelen van de Benz zijn uiteraard beter. Maar echt een hele fijne bestelbus, de VIvaro. Value for money.

Zodra ik het kan/wil betalen komt er zeker wel een Vito, maar als 'beginner' vind ik het meer dan prima.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 01 jun 2010, 11:08

Weet je ook wanneer de facelift is doorgevoerd?
Vivaro vindt ik ook wel redelijk , hoewel de Vito mij meer aanspreekt, maar als je wat gaat kijken naar opties en motoren dan schiet het zo gigantisch omhoog qua prijs. Zeker de 120d

S-J

Bericht door S-J » 01 jun 2010, 11:51

Ik dacht 2007. De CDTi motoren zijn erg fijn vind ik zelf, vooral de 2.5.

Plaats reactie