Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon p14
-
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon
Blijft leuk om te volgen. Zoals Stephane al zegt: Je pakt het goed en erg profi aan!
- Stefan van Elst
Ahh okay, dat had ik even gemist.Yoan schreef:Ik reken het verbruik idd uit adhv de dagteller. Ik weet wat de afwijking hiervan is en neem dat mee in de berekening: http://www.mijnbluemotion.nl/tellerafwijking-18
Keep up the good work!
- Yoan
Bedankt voor de reacties, altijd leuk om positieve feedback te krijgen.
Gisteren heb ik een andere carbon motorkap opgehaald, deze is wel van goede kwaliteit en heeft een goede pasvorm: http://www.mijnbluemotion.nl/carbon-mot ... kansing-61
Beter nog, hij is lichter dan de andere. Hij weegt 8,6 kg, de originele 16,9 (andere carbon kap 10,6).

Gisteren heb ik een andere carbon motorkap opgehaald, deze is wel van goede kwaliteit en heeft een goede pasvorm: http://www.mijnbluemotion.nl/carbon-mot ... kansing-61
Beter nog, hij is lichter dan de andere. Hij weegt 8,6 kg, de originele 16,9 (andere carbon kap 10,6).
-
Is't niks om die grille dicht te maken?
- Yoan
Zeker, daar zijn ze bij Vagtechniek nu mee bezig.
- Yoan
Ik heb me van het weekend druk gemaakt en de auto is 44,6 kilo lichter: http://www.mijnbluemotion.nl/eerste-die ... o-kwijt-62
Allereerst de carbon kap 8,3 kg
Hoedenplank 2,4 kg
Achterbank 27 kg (!)
Gordels achter 2,3 kg
Isolatie 1 kg
Speakers achter 2,4 kg
diversen 1,3 kg

Weg ermee:

Niet veel maar iedere kilo telt:

Achterin zit toch niemand meer dus weg die speakers

Meneer achterbank blijft voortaan thuis

Ik had nog flink wat gewicht kunnen besparen als ik de goede onderstellen had gehad voor deze Porsche replica stoelen:

Ze wegen 6,4 kg per stuk (excl onderstel), de originele stoelen 23,2 kg!
Zo ziet het er nu uit:

Allereerst de carbon kap 8,3 kg
Hoedenplank 2,4 kg
Achterbank 27 kg (!)
Gordels achter 2,3 kg
Isolatie 1 kg
Speakers achter 2,4 kg
diversen 1,3 kg
Weg ermee:
Niet veel maar iedere kilo telt:
Achterin zit toch niemand meer dus weg die speakers

Meneer achterbank blijft voortaan thuis
Ik had nog flink wat gewicht kunnen besparen als ik de goede onderstellen had gehad voor deze Porsche replica stoelen:
Ze wegen 6,4 kg per stuk (excl onderstel), de originele stoelen 23,2 kg!
Zo ziet het er nu uit:
- Mrton
Goed bezig. Er valt nog een hoop te strippen zie ik op de foto's. Althans, in vergelijking met mijn auto. Wat moet je bijvoorbeeld met handgrepen voor de achterpassagiers zonder een bank voor hen?

Zal ik het zeggen? Je jas of een pak ophangen bijvoorbeeld, dat leg je namelijk niet meer zo makkelijk ergens neer als je nog meer gaat strippen...

Grappig trouwens dat er zo veel overlap zit in het optimaliseren van de prestaties, wat je daar onder verstaat...
Zal ik het zeggen? Je jas of een pak ophangen bijvoorbeeld, dat leg je namelijk niet meer zo makkelijk ergens neer als je nog meer gaat strippen...
Grappig trouwens dat er zo veel overlap zit in het optimaliseren van de prestaties, wat je daar onder verstaat...
-
Ha, die Yoan;
Goed bezig.
Die handgreepjes zou je ook kunnen vervangen door een paar hele simpele kledinghaakjes van de sloop. Gebruik je ze voorin trouwens wel eens? Die zijpaneeltjes van de hoedenplank: moven! Net als de vloerbedekking in de bagageruimte. Misschien de achterzijruiten ook meteen maar vervangen door een paar plaatjes perspex? Interieurverlichting is toch ook niet onmisbaar? Net als die stalen sjorogen in de kofferbak.... 
Goed bezig.

-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Ik dacht dat het doel was om een normale golf zo te manipuleren qua luchtweerstand en motoroptimalisatie dat er 1:30 mee te halen was.
Met strippen doe je hier een beetje afbreuk aan denk ik. Een rijdend chassis met een sinasappelkistje erop voor de bestuurder zal ook wel zuinig zijn.
Is een andere (lichtere) achterbank nog een optie?
Met strippen doe je hier een beetje afbreuk aan denk ik. Een rijdend chassis met een sinasappelkistje erop voor de bestuurder zal ook wel zuinig zijn.
Is een andere (lichtere) achterbank nog een optie?
- Yoan
Waar heb je gelezen dat ik alleen op deze twee aspecten focus?smiley schreef:Ik dacht dat het doel was om een normale golf zo te manipuleren qua luchtweerstand en motoroptimalisatie dat er 1:30 mee te halen was.
Gewicht is ook een heel belangrijk punt bij zuinig rijden. Een lichtere achterbank vind ik geen optie. Dan geef ik geld uit aan iets dat ik toch niet ga gebruiken. Geef ik liever uit aan carbon

De auto blijft van binnen wel grotendeels zo, tapijt enzo blijft erin. Het moet ook weer niet een kaalgeplukte circuit look a like worden

---------
Ik kom er niet vaak meer, maar gisteren heb ik weer eens getankt
Heb een aantal persoonlijke records gebroken: 1411,5 km op één tank, 52,24 liter getank = 1 op 27,02.
http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt- ... 1-op-27-63
De 1 op 27 met woon-werkverkeer had ik nog niet gehaald.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Het blijft een mooi project
Wat zijn de plannen die nog op de planning staan?
Lijkt me dat nu het laatste stukje echt uit de details moeten komen of niet?

Wat zijn de plannen die nog op de planning staan?
- Ar
- Auto: Prius
Niet het doel, maar het was inderdaad nog interessanter geweest. Het is al eerder besproken een aantal pagina's terug.Yoan schreef:Waar heb je gelezen dat ik alleen op deze twee aspecten focus?smiley schreef:Ik dacht dat het doel was om een normale golf zo te manipuleren qua luchtweerstand en motoroptimalisatie dat er 1:30 mee te halen was.
Gewicht is ook een heel belangrijk punt bij zuinig rijden. Een lichtere achterbank vind ik geen optie. Dan geef ik geld uit aan iets dat ik toch niet ga gebruiken. Geef ik liever uit aan carbon
De auto blijft van binnen wel grotendeels zo, tapijt enzo blijft erin. Het moet ook weer niet een kaalgeplukte circuit look a like worden![]()
---------
.
- Yoan
Aan de details zijn we nog niet begonnen. Er moet nog een hele belangrijke update komen: de versnellingsbak. Hoe en wat weet ik nog niet.Richardt. schreef:Wat zijn de plannen die nog op de planning staan?
Ook gaat er een elektronische stuurpomp opkomen.
Daarnaast komt er nog meer carbon.
En dan de details

-
Onlinesmiley
Nergens, maar eerder in deze post is de achterbank eruit gegaan, en toen weer erin.Yoan schreef:Waar heb je gelezen dat ik alleen op deze twee aspecten focus?
Zodra je gaat strippen, is het geen wetenschap meer. Lichter is zuiniger, dat weet iedereen hier wel.
Indrukwekkend is natuurlijk alles te vervangen/optimaliseren wat een verbetering brengt, terwijl het een volledig normaal functionerende golf blijft.
Alles wat je doet gaat die richting op, en is prachtig beschreven.
Alleen die achterbank aktie doet er afbreuk aan in mijn ogen.
- Yoan
Snap ik, de achterbank actie blijkt erg 'omstreden'. Dat snap ik wel, want zoals je zegt is er geen kunst aan en haal je bepaalde functionaliteit weg. Aan de andere kant ook wel apart dat er (ook op andere forums) reacties gepost worden dat ze de achterbank geen cool idee vonden. Het verwijderen vd airco (was al kapot, maar goed) en de auto maximaal verlagen geeft geen reacties terwijl dat wel zaken zijn die het comfort en gemak flink verlagen. Mij boeit het niet, dat ding moet gewoon laag en licht, maar snap wel dat het natuurlijk mooier is om zaken te vervangen ipv verwijderen. het weghalen vd achterbank betekent voor mij niets qua comfort en gemak. Ik gebruikte hem echt nooit!
Zoiets basaals als een achterbank hoort gewoon in een normale auto, klopt. Maar bedenk ook eens dat de auto's waar je het meeste voor betaalt geen achterbank hebben. Porsche, lambo, noem ze maar op. Of wat dacht je van het zuinige karretje de Smart.
Extreme versies als Porsche GT3 hebben ook geen radio en allerlei luxe omdat dat gewoon gewicht kost. Zo hardcore moet mijn auto ook, maar dan om zuinig te rijden. Ik wil geen moderne Bluemotion nabootsen of nabouwen, dat is suf.
Ook vind ik het zelf niet logisch om serieus geld te spenderen aan carbon onderdelen, waarmee ik bijvoorbeeld voor een motorkap 8 kg bespaar, om vervolgens een lomp zwaar ding van 27 kg dat ik niet gebruik, erin te laten zitten.
Nogmaals, ik begrijp de reacties, maar het moet geen standaard boodschappen golfje blijven.
Het is denk ik een goed idee om dit verhaal ook op mijn site te plaatsen, dan weten andere volgers ook wat mijn gedachten hierover zijn.
Zoiets basaals als een achterbank hoort gewoon in een normale auto, klopt. Maar bedenk ook eens dat de auto's waar je het meeste voor betaalt geen achterbank hebben. Porsche, lambo, noem ze maar op. Of wat dacht je van het zuinige karretje de Smart.
Extreme versies als Porsche GT3 hebben ook geen radio en allerlei luxe omdat dat gewoon gewicht kost. Zo hardcore moet mijn auto ook, maar dan om zuinig te rijden. Ik wil geen moderne Bluemotion nabootsen of nabouwen, dat is suf.
Ook vind ik het zelf niet logisch om serieus geld te spenderen aan carbon onderdelen, waarmee ik bijvoorbeeld voor een motorkap 8 kg bespaar, om vervolgens een lomp zwaar ding van 27 kg dat ik niet gebruik, erin te laten zitten.
Nogmaals, ik begrijp de reacties, maar het moet geen standaard boodschappen golfje blijven.
Het is denk ik een goed idee om dit verhaal ook op mijn site te plaatsen, dan weten andere volgers ook wat mijn gedachten hierover zijn.
-
Onlinesmiley
Je website heet mijnbluemotion.nl, niet mijnlightweightgolf.nlYoan schreef:Extreme versies als Porsche GT3 hebben ook geen radio en allerlei luxe omdat dat gewoon gewicht kost. Zo hardcore moet mijn auto ook, maar dan om zuinig te rijden. Ik wil geen moderne Bluemotion nabootsen of nabouwen, dat is suf.
Mijn gedachte was dat je bedoeling was om te laten zien dat je niet pers se een nieuwe bluemotion hoeft te kopen, maar dat het princiepe toe te passen op een bestaande golf. En het zelf een stapje verder te gaan door het 1 op 26.3 van een nieuwe golf bluemotion tdi het nakijken te geven met je 1 op 30 streven.
Reservewiel, trekhaak en airco zijn opties op een Golf. De achterbank niet.
Maar ga zo door, ook al begrijp ik je project wat minder

- Drake
Precies, maak dan een lichtgewicht versie van de huidige bank en pas die toe evenals panelen met een oem look. Het idee van een compromisloze auto welke 1 op 30 kan halen valt op deze manier weg.Op deze manier kan je elke auto zuiniger maken, de kunst is juist de auto zo intact mogenlijk te houden zoals hij oem bedoeld was. Verder had ik eerder gekeken om er dan een 1.4 tdi in te plaatsen en deze te optimaliseren (verlichte drijfstangen/krukas, effecientere turbo enz), scheelt al enorm kwa gewicht en dan heb je blok welke in de basis een veel lagere roterende massa heeft.
Die stoelen zullen trouwens behoorlijk oncomfortable zijn, echt fraai zijn ze ook niet hoewel dat niet een vereiste is.
Die stoelen zullen trouwens behoorlijk oncomfortable zijn, echt fraai zijn ze ook niet hoewel dat niet een vereiste is.
- Yoan
Eén van de zekerheden van dit project is dat het met de originele 1.9 TDI moet gebeuren. Da's een echte uitdaging. Ik wil ook nog vooruitkomen af en toe,
1.2 en 1.4'tjes gaat m niet worden.
------
Vrijdag ga ik deelnemen aan de ecomobiel rally! http://www.mijnbluemotion.nl/deelname-ecomobiel-rally

Ik zal niet de zuinigste zijn, want er zullen o.a. een Nissan 370Z Bio-ethanol, Plug-in Prius, Tesla Roadster en Passat Groengas aanwezig zijn. Maar toch leuk om te kijken wat een oudere wagen t.o.v. de nieuwe technische hoogstandjes kan doen. Er zal ook een Polo BlueMotion bij zijn.

1.2 en 1.4'tjes gaat m niet worden.
------
Vrijdag ga ik deelnemen aan de ecomobiel rally! http://www.mijnbluemotion.nl/deelname-ecomobiel-rally
Ik zal niet de zuinigste zijn, want er zullen o.a. een Nissan 370Z Bio-ethanol, Plug-in Prius, Tesla Roadster en Passat Groengas aanwezig zijn. Maar toch leuk om te kijken wat een oudere wagen t.o.v. de nieuwe technische hoogstandjes kan doen. Er zal ook een Polo BlueMotion bij zijn.
- Yoan
De wagen is terug van de spuiter: http://www.mijnbluemotion.nl/nieuwe-ges ... bumpers-67
De schade aan het achterscherm is gerepareerd en ik heb tegelijkertijd twee gecleanede bumpers mee laten spuiten en dit is het resultaat:

De stootstrips zijn dus weggewerkt, de koplampsproeiers (afdekkapjes) bovenop de bumper zijn weg en er zit weer een originele strakkere onderlip aan de voorbumper die tevens eraan vastgelast is dmv kunststoflassen.
Lekker glad en strak voor weer wat minder luchtweerstand!
De schade aan het achterscherm is gerepareerd en ik heb tegelijkertijd twee gecleanede bumpers mee laten spuiten en dit is het resultaat:
De stootstrips zijn dus weggewerkt, de koplampsproeiers (afdekkapjes) bovenop de bumper zijn weg en er zit weer een originele strakkere onderlip aan de voorbumper die tevens eraan vastgelast is dmv kunststoflassen.
Lekker glad en strak voor weer wat minder luchtweerstand!
-
OnlineMartijn_bmw
ziet er weer mooi uit 

-
Onlinesmiley
Heb je de grillen onder de voorbumper al eens dichtgetaped en gekeken of hij dan nog genoeg kan koelen?
- Yoan
Nee heb ik niet gedaan, de intercooler zit achter het linker rooster en de radiator achter het middelste. Die hebben de koeling gewoon nodig dus ga daar niet mee experimenteren.
- Yoan
Ik heb in dit topic een vraag gesteld over polycarbonate ruiten, ik weet namelijk niet precies wat ik moet doen: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =7&t=19337
Wie helpt mij verder? Alvast bedankt!
Wie helpt mij verder? Alvast bedankt!
- Yoan
Even doorgetrapt en toch nog ruim 1000 km met een tank gereden en 1 op 21: http://www.mijnbluemotion.nl/flink-door ... 1-op-21-68
Nu weer rustig aan doen, volgende week heb ik weer wat leuke updates.
Nu weer rustig aan doen, volgende week heb ik weer wat leuke updates.
- Yoan
Er staan een aantal lichtgewicht spullen in bestelling: http://www.mijnbluemotion.nl/lichtgewic ... besteld-69
Carbon achterklep, polycarbonaat ruiten en een race-accu.

Ook ben ik nog bezig met stoelframes te maken voor de lichtere kuipstoelen.
Carbon achterklep, polycarbonaat ruiten en een race-accu.
Ook ben ik nog bezig met stoelframes te maken voor de lichtere kuipstoelen.