Rijbeleving

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 11 jan 2007, 16:51

Toen ik naast Maik zat in de speedster dacht ik de eerste bochten... TERING... wat een grip! :)

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 11 jan 2007, 17:24

Robin schreef:

Toen ik 17 jaar geleden voor 't eerst in een Peugeot 309 GTI 16v reed met wat aanpassingen en 170pk:G*dverd*mme wat een rijbeleving had dat ding:Snel, weggedrag, lelijk als de nacht, mooi geluid! EXCELLENT! :!:



we hebben de zelfde smaak!!

Heb 2 jaar zo'n auto gehad en als ik eerlijk moet zijn de leukste auto ooit gehad!!!

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 11 jan 2007, 17:27

Laatste type MR2

Robin
Berichten: 55082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 11 jan 2007, 17:35

leonard schreef:
Robin schreef:

Toen ik 17 jaar geleden voor 't eerst in een Peugeot 309 GTI 16v reed met wat aanpassingen en 170pk:G*dverd*mme wat een rijbeleving had dat ding:Snel, weggedrag, lelijk als de nacht, mooi geluid! EXCELLENT! :!:



we hebben de zelfde smaak!!

Heb 2 jaar zo'n auto gehad en als ik eerlijk moet zijn de leukste auto ooit gehad!!!
205 GTI 1.9 was ook rijbeleving
Aston DB4 Superleggera uit 1961 ook, al was 't alleen al omdat 't regende en de druppels naar binnen sijpelden. Ding was snel zat btw.
Dit geld ook voor de verschillende Mk IIs en E Type Jags:Ouwe meuk, en daardoor(om?) rijbeleving. LOL

Speedster en de Lotusjes Elise hadden dat ook wel.
Verschillende 911 Speedboten ook wel.
M3 E46 toch ook.
Andere BMWs minder. Z3 2.8 en M Coupe: RIJBELEVING

335i huidig redelijk, gaat al gauw veel te hard door de stilte in 't interieur. 180 lijkt 120... 120d had een leuke bochtenbeleving.

Subaru GTT: Rijbeleving
Versch EVOs met Andre achter 't stuur en ik de co pilot:RIJ BE LE VING alsmede de CSL en de 130i van hem met hem en z'n capriolen.

S3 na de chip:Rijbeleving
RS6: Niet echt.

Grootste rijbeleving: Escort RS Cosworth GR A 300PS: Turbogat en idioot ding.
En de TVR Griffith 500.

Eervolle vermelding: Alfa RZ

De rest is me minder bijgebleven, sorry. :P

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 11 jan 2007, 17:38

Rijbeleving is toch wel het belangrijkste voor mijn keuze.. want echt hard rijden kan ook niet meer daarom ook minder belangrijk maar het gevoel dat je elke kilometer aan het werk ben blijft heerlijk.. (op den duur vervelend als je 1000km op 1 dag moet afleggen)
En die rijbeleving heeft die Cooper-s juist.. kees gaat hem nog missen :wink: wat de Mini er nog bij mag hebben is olielucht!! Zoals die ouwe had.

JeroenT
Berichten: 2232
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 11 jan 2007, 18:23

Grappig, k33z en Knot over de auto van Maik.

Ik heb er een tijd terug ook in gereden, toen die nog standaard was.
Denk dat Maik het nog wel weet. Vond het wel een leuke bak, maar echt enthousiast was ik niet echt geloof ik.
Ik kwam toen uit de 206 RC. Die voelde sneller,sportiever en stugger aan.

Nou is het ook wel zo dat ik met de RC kon lezen en schrijven.
De Speedster was totaal onbekend voor me.

Maar denk dat het nu, met de totaal andere setup, wel anders is.
Maik, mag ik nog een rondje? :oops: :P

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 11 jan 2007, 18:27

JeroenT schreef:Grappig, k33z en Knot over de auto van Maik.

Ik heb er een tijd terug ook in gereden, toen die nog standaard was.
Denk dat Maik het nog wel weet. Vond het wel een leuke bak, maar echt enthousiast was ik niet echt geloof ik.
Ik kwam toen uit de 206 RC. Die voelde sneller,sportiever en stugger aan.

Nou is het ook wel zo dat ik met de RC kon lezen en schrijven.
De Speedster was totaal onbekend voor me.

Maar denk dat het nu, met de totaal andere setup, wel anders is.
Maik, mag ik nog een rondje? :oops: :P
Een RC vergelijken met een speedster gaat natuurlijk nergens over.

Hoe kan ik je nu nog serieus nemen?

(verwacht nu reacties op mijn aankoop ;))

JeroenT
Berichten: 2232
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 11 jan 2007, 18:44

k33z schreef: Hoe kan ik je nu nog serieus nemen?
Pas op he, ik zou de Speedster(als Maik gek genoeg is om mij nog een keer in de beurt van die auto te laten komen :wink: ) nu vergelijken met mijn GTI. :lol:

Haha, nee, de hele rwd wereld is nog onbekend voor mij. Verklaard ook een hoop denk ik.

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 11 jan 2007, 18:53

Rijbeleving:
Porsche 911 (zwaar verbouwde 993) van Andre Somberg. Gloeiende touw tiefus wat een rijbeleving! Ik geloof het wel met de GT3's, als dat voor 50% zo rijd dan is het al magistraal. Brute power, super handling, elk hobbeltje voelen zonder van de weg af te stuiteren. En remmen die je oogbollen eruit laten ploppen.

Caterham super seven/lotus elise's: super veel feeling met wat er gebeurd, altijd snelheidssensatie.

Oudere HOT Hatches: Peugeot 205, GTI type 1 en 2, Mini. Maar ook Integra Type R. Echt leuke auto's. Ik vraag me af of dit ooit terug komt. panda 100pk sport mischien?

De beter ringauto's/getunde auto's : Alfa's 75, diho's M5, jeroen's clio, NSX met koni's.

Close but no sigar
Civic Type R. 130i. GTI/LEON II VDV. Ik denk de meeste huidige generatie hot haches/super sedans.

Bij far niet spannend:
120d naar beneden, Golf/a3/leon I, en de rest van het wagenpark mondeo's, avensis, vectra's waar ik mee gereden heb.

Toch is het niet erg als een auto niet onverdunde rijbeleving bied. Ik heb een hoop lol gehad met standaart A3 II en zelfs toyota avensis. Zolang het weggedrag maar wat uitdaging bied en er wat te spelen valt op het gas ben ik al blij.

Auto's die EN steriel zijn EN geen fok te bieden hebben in handling worden al snel saai. Zie vectra, golf 4, alfa 47 en 118d. In alle stilte hard onderstuur.

Gebruikersavatar
René
Berichten: 328
Lid geworden op: 08 feb 2006, 19:13
Locatie: Leeuwarden

Bericht door René » 11 jan 2007, 19:41

In een 106 GTI heb je ook genoeg rijbeleving. Je hoort en voelt precies wat de auto doet.
Meeste standaard auto's hebben dat niet, te "comfortabel".

André heeft ook eens een 330i gehad. Klein stukje met André meegeweest, hij heel enthousiast driften en sprinten. Ik was blij dat we 5 min. later de Evo weer ophaalden. Bij de BMW moest ik op de teller kijken om te zien dat het wel hard ging, bij de Evo voelde en hoorde je het gewoon.

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 11 jan 2007, 19:54

Rene,

inderdaad. een ritje in een Saxo VTS 16v (~9.05 min) staat nog in mijn geheugen gegrift. Dat je met zo weinig zo hard kon gaan wist ik niet. Echt een leuke auto.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 11 jan 2007, 20:11

Tja wat is rijbeleving??

Mijn grootste tegenvaller was in mijn Golf I G60 met kuipstoelen. Voor de eerste keer ermee rijden en geen gevoel dat ie hard vooruit gaat (lees: snel optrekt). Remmen fenomenaal, want je hangt in de gordels, maar met gasgeven... De reden bleek simpel te zijn, want door de sportkuipen wordt je niet of nauwelijks in de stoelen gedrukt. --> Weg beleving, terwijl het wel (relatief gezien dan) hard gaat.

Voor mij is rijbeleving dat je kunt voelen wat de auto doet, zonder er door verrast te worden.

En dan klopt het wel dat het met de nieuwere auto's minder wordt, want die worden zo goed dat je gemakkelijk hard kan gaan. En je zult minder snel de grens voelen. En eerlijk gezegd heb ik er geen problemen mee. (Zou dat door de leeftijd komen :) )

(Als ik rijgevoel wil hebben, ga ik wel karten of zo ;) )

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 11 jan 2007, 20:34

JeroenT schreef:....
Maik, mag ik nog een rondje? :oops: :P
Dat is dus simpel... nee!
Het "probleem" van toen, Jeroen, was denk ik dat we een beetje een ongeschikte weg genomen hadden om wat lol van de speedster te hebben. Het was alleen rechtuit, en daar blinkt de speedster niet echt in uit :wink:
Neemt niet weg dat de speedster nu na de mods sowieso inderdaad een heel andere auto is geworden, niet te vergelijken meer...
Nou, vooruit, volgende keer op Zandvoort of NS mag je 1 keertje mee nog :wink:

Rijbeleving staat eigenlijk niet gelijk aan "leuk om te rijden (driving fun)" wat hier al eerder gezegd wordt... Eigenlijk hebben dus alleen de oudere auto's dus echte rijbeleving, of sommige spartaanse nieuwere auto's. Je moet in ieder geval alles voelen en ruiken, en je moet werken om vooruit te komen, it's simple...

Tom
Berichten: 22251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 11 jan 2007, 20:42

Een Speedster moet gewoon wat aangepast worden. Jeroen: ik had een proefrit gemaakt in een standaard Speedster maar was ook niet onder de indruk. Na een ritje meegereden te hebben met Maik veranderde dat wel.. die Nitrons maken het echt 200x beter. Wat ik wel jammer vind is de motor, die hangt niet echt lekker aan het gas en past niet zo bij die auto... maar geloof dat Maik daar ook verandering in ging brengen ;)

Robin
Berichten: 55082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 11 jan 2007, 20:55

een lelijk Eend of een Kever uit 1948 heeft ook rijbeleving maar is 't net niet, want niet vooruit te branden.

Daarom voor de zoveelste keer. Een vedergewicht(van mijn part uit 't jaar 0) die z'n bochtenwerk redelijk voor elkaar heeft, maar niet de grunt heeft om fatsoenlijk uit die bocht te accellereren zonder een 530d/E320cdi/A4 3.0tdi achtig apparaat in z'n kielzog te blijven houden is voor mij niet echt 'rijbeleving', neem me niet kwalijk.

Ik doel op verschillende(oude) meuk, niet een bepaald merk in 't bijzonder hoor. :twisted: :P

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 11 jan 2007, 21:01

Alles onder de 1000 kilo met meer dan 110 pk.
Alles tot 1300 kilo met meer dan 300 pk
Bram's STI (Help ik zit in een PS2)
Exoten GT3RS en Zonda.

205 GTI meer beleving dan M3.

Gestript meest beleving: Dikke dame, Banaan, Marnix mobielen, Ringgolf. Alles met Cisco achter het stuur.

E30 M3 Pol edition waar ik echt een keer bij moet instappen.

320D boven 118D......

Zo'n beetje

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer

Bericht door Nutkees » 11 jan 2007, 21:22

voor mij heb ik veel rijbeleving gehad met:

Lotus elise k-series (precies goed uitgebalanceerd, op zowel vermogen als gewicht)
Mazda RX-7 fd (PFF dat gaat toch ook wel serieus hard door de bochten en zo'n auto "trek" je echt aan, daar ga je niet "even" in zitten)
Mijn manta :lol: (enorm spartaans, niets geen hulpmiddelen en stuurbekrachtiging. Veel vermogen, dus super!)

En nu maar hopen dat me nieuwe Z3 M Coupe hetzelfde kan bieden.

Mijn 300zx kon het niet, mede door het hoge gewicht en een motor die in mijn ogen niet snel genoeg reageert op je gaspositie. In een rechte lijn echter bijzonder snel.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 11 jan 2007, 21:33

OOh en de ritjes met Dre staan me nog goed bij. Albert in de racer en WRX op de Ring ook.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 12 jan 2007, 00:04

Met André in de witte Evo over Papenburg, de 180° na het rechte stuk aan één stuk dwars, en super vloeiend ook. Ik kan het me zo weer voor de geest halen. Dát is voor mij rijbeleving. Mooie momenten die je meemaakt aanboord van een auto (al dan niet aan het stuur).

In dat opzicht zijn circuits weleens saaier als slechte binnenwegen omdat de auto daar constant aan het werk is, wat je ook goed voelt. Rallydingen zijn voor mij dan ook pure rijbeleving, kan in veel auto´s zijn.

JeroenT
Berichten: 2232
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 12 jan 2007, 08:17

Jammer Maik :wink:
En Tom, zo dacht ik er idd ook over.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 12 jan 2007, 09:08

Nandor schreef:Alles onder de 1000 kilo met meer dan 110 pk.
Civic 1.5i VTEC-E... check 8)

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 12 jan 2007, 09:18

Iets wat ik zelf nog niet gezegd heb en ook nog niet gehoord heb is dat de Mini mij ook op lage snelheden rijbeleving geeft. Dat is iets wat ik in de GTI zal missen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27060
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 jan 2007, 09:33

De Honda CRX 1.6i VTEC, ja die gaf mij ook wel rijbeleving.................1010 KG, 160 paarden, niet verkeerd in die tijd.

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 12 jan 2007, 11:11

Als straatauto dus standaard zo te koop af fabriek. Zijn de GT3 RS series de meest ultieme rijbeleving. De rest van al het blik is ondergeschikt. Komt niet eens in de buurt van zo n ding.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Enzo en 7 gasten