
Rijbeleving
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
Robin schreef:
Toen ik 17 jaar geleden voor 't eerst in een Peugeot 309 GTI 16v reed met wat aanpassingen en 170pk:G*dverd*mme wat een rijbeleving had dat ding:Snel, weggedrag, lelijk als de nacht, mooi geluid! EXCELLENT! :!:
we hebben de zelfde smaak!!
Heb 2 jaar zo'n auto gehad en als ik eerlijk moet zijn de leukste auto ooit gehad!!!
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
-
- Berichten: 55082
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
205 GTI 1.9 was ook rijbelevingleonard schreef:Robin schreef:
Toen ik 17 jaar geleden voor 't eerst in een Peugeot 309 GTI 16v reed met wat aanpassingen en 170pk:G*dverd*mme wat een rijbeleving had dat ding:Snel, weggedrag, lelijk als de nacht, mooi geluid! EXCELLENT! :!:
we hebben de zelfde smaak!!
Heb 2 jaar zo'n auto gehad en als ik eerlijk moet zijn de leukste auto ooit gehad!!!
Aston DB4 Superleggera uit 1961 ook, al was 't alleen al omdat 't regende en de druppels naar binnen sijpelden. Ding was snel zat btw.
Dit geld ook voor de verschillende Mk IIs en E Type Jags:Ouwe meuk, en daardoor(om?) rijbeleving. LOL
Speedster en de Lotusjes Elise hadden dat ook wel.
Verschillende 911 Speedboten ook wel.
M3 E46 toch ook.
Andere BMWs minder. Z3 2.8 en M Coupe: RIJBELEVING
335i huidig redelijk, gaat al gauw veel te hard door de stilte in 't interieur. 180 lijkt 120... 120d had een leuke bochtenbeleving.
Subaru GTT: Rijbeleving
Versch EVOs met Andre achter 't stuur en ik de co pilot:RIJ BE LE VING alsmede de CSL en de 130i van hem met hem en z'n capriolen.
S3 na de chip:Rijbeleving
RS6: Niet echt.
Grootste rijbeleving: Escort RS Cosworth GR A 300PS: Turbogat en idioot ding.
En de TVR Griffith 500.
Eervolle vermelding: Alfa RZ
De rest is me minder bijgebleven, sorry.

- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Rijbeleving is toch wel het belangrijkste voor mijn keuze.. want echt hard rijden kan ook niet meer daarom ook minder belangrijk maar het gevoel dat je elke kilometer aan het werk ben blijft heerlijk.. (op den duur vervelend als je 1000km op 1 dag moet afleggen)
En die rijbeleving heeft die Cooper-s juist.. kees gaat hem nog missen
wat de Mini er nog bij mag hebben is olielucht!! Zoals die ouwe had.
En die rijbeleving heeft die Cooper-s juist.. kees gaat hem nog missen

-
- Berichten: 2232
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02
Grappig, k33z en Knot over de auto van Maik.
Ik heb er een tijd terug ook in gereden, toen die nog standaard was.
Denk dat Maik het nog wel weet. Vond het wel een leuke bak, maar echt enthousiast was ik niet echt geloof ik.
Ik kwam toen uit de 206 RC. Die voelde sneller,sportiever en stugger aan.
Nou is het ook wel zo dat ik met de RC kon lezen en schrijven.
De Speedster was totaal onbekend voor me.
Maar denk dat het nu, met de totaal andere setup, wel anders is.
Maik, mag ik nog een rondje?

Ik heb er een tijd terug ook in gereden, toen die nog standaard was.
Denk dat Maik het nog wel weet. Vond het wel een leuke bak, maar echt enthousiast was ik niet echt geloof ik.
Ik kwam toen uit de 206 RC. Die voelde sneller,sportiever en stugger aan.
Nou is het ook wel zo dat ik met de RC kon lezen en schrijven.
De Speedster was totaal onbekend voor me.
Maar denk dat het nu, met de totaal andere setup, wel anders is.
Maik, mag ik nog een rondje?


-
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Een RC vergelijken met een speedster gaat natuurlijk nergens over.JeroenT schreef:Grappig, k33z en Knot over de auto van Maik.
Ik heb er een tijd terug ook in gereden, toen die nog standaard was.
Denk dat Maik het nog wel weet. Vond het wel een leuke bak, maar echt enthousiast was ik niet echt geloof ik.
Ik kwam toen uit de 206 RC. Die voelde sneller,sportiever en stugger aan.
Nou is het ook wel zo dat ik met de RC kon lezen en schrijven.
De Speedster was totaal onbekend voor me.
Maar denk dat het nu, met de totaal andere setup, wel anders is.
Maik, mag ik nog een rondje?![]()
Hoe kan ik je nu nog serieus nemen?
(verwacht nu reacties op mijn aankoop

-
- Berichten: 2232
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02
- Francisco
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
- Locatie: Spijkenisse
Rijbeleving:
Porsche 911 (zwaar verbouwde 993) van Andre Somberg. Gloeiende touw tiefus wat een rijbeleving! Ik geloof het wel met de GT3's, als dat voor 50% zo rijd dan is het al magistraal. Brute power, super handling, elk hobbeltje voelen zonder van de weg af te stuiteren. En remmen die je oogbollen eruit laten ploppen.
Caterham super seven/lotus elise's: super veel feeling met wat er gebeurd, altijd snelheidssensatie.
Oudere HOT Hatches: Peugeot 205, GTI type 1 en 2, Mini. Maar ook Integra Type R. Echt leuke auto's. Ik vraag me af of dit ooit terug komt. panda 100pk sport mischien?
De beter ringauto's/getunde auto's : Alfa's 75, diho's M5, jeroen's clio, NSX met koni's.
Close but no sigar
Civic Type R. 130i. GTI/LEON II VDV. Ik denk de meeste huidige generatie hot haches/super sedans.
Bij far niet spannend:
120d naar beneden, Golf/a3/leon I, en de rest van het wagenpark mondeo's, avensis, vectra's waar ik mee gereden heb.
Toch is het niet erg als een auto niet onverdunde rijbeleving bied. Ik heb een hoop lol gehad met standaart A3 II en zelfs toyota avensis. Zolang het weggedrag maar wat uitdaging bied en er wat te spelen valt op het gas ben ik al blij.
Auto's die EN steriel zijn EN geen fok te bieden hebben in handling worden al snel saai. Zie vectra, golf 4, alfa 47 en 118d. In alle stilte hard onderstuur.
Porsche 911 (zwaar verbouwde 993) van Andre Somberg. Gloeiende touw tiefus wat een rijbeleving! Ik geloof het wel met de GT3's, als dat voor 50% zo rijd dan is het al magistraal. Brute power, super handling, elk hobbeltje voelen zonder van de weg af te stuiteren. En remmen die je oogbollen eruit laten ploppen.
Caterham super seven/lotus elise's: super veel feeling met wat er gebeurd, altijd snelheidssensatie.
Oudere HOT Hatches: Peugeot 205, GTI type 1 en 2, Mini. Maar ook Integra Type R. Echt leuke auto's. Ik vraag me af of dit ooit terug komt. panda 100pk sport mischien?
De beter ringauto's/getunde auto's : Alfa's 75, diho's M5, jeroen's clio, NSX met koni's.
Close but no sigar
Civic Type R. 130i. GTI/LEON II VDV. Ik denk de meeste huidige generatie hot haches/super sedans.
Bij far niet spannend:
120d naar beneden, Golf/a3/leon I, en de rest van het wagenpark mondeo's, avensis, vectra's waar ik mee gereden heb.
Toch is het niet erg als een auto niet onverdunde rijbeleving bied. Ik heb een hoop lol gehad met standaart A3 II en zelfs toyota avensis. Zolang het weggedrag maar wat uitdaging bied en er wat te spelen valt op het gas ben ik al blij.
Auto's die EN steriel zijn EN geen fok te bieden hebben in handling worden al snel saai. Zie vectra, golf 4, alfa 47 en 118d. In alle stilte hard onderstuur.
- René
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 19:13
- Locatie: Leeuwarden
In een 106 GTI heb je ook genoeg rijbeleving. Je hoort en voelt precies wat de auto doet.
Meeste standaard auto's hebben dat niet, te "comfortabel".
André heeft ook eens een 330i gehad. Klein stukje met André meegeweest, hij heel enthousiast driften en sprinten. Ik was blij dat we 5 min. later de Evo weer ophaalden. Bij de BMW moest ik op de teller kijken om te zien dat het wel hard ging, bij de Evo voelde en hoorde je het gewoon.
Meeste standaard auto's hebben dat niet, te "comfortabel".
André heeft ook eens een 330i gehad. Klein stukje met André meegeweest, hij heel enthousiast driften en sprinten. Ik was blij dat we 5 min. later de Evo weer ophaalden. Bij de BMW moest ik op de teller kijken om te zien dat het wel hard ging, bij de Evo voelde en hoorde je het gewoon.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Tja wat is rijbeleving??
Mijn grootste tegenvaller was in mijn Golf I G60 met kuipstoelen. Voor de eerste keer ermee rijden en geen gevoel dat ie hard vooruit gaat (lees: snel optrekt). Remmen fenomenaal, want je hangt in de gordels, maar met gasgeven... De reden bleek simpel te zijn, want door de sportkuipen wordt je niet of nauwelijks in de stoelen gedrukt. --> Weg beleving, terwijl het wel (relatief gezien dan) hard gaat.
Voor mij is rijbeleving dat je kunt voelen wat de auto doet, zonder er door verrast te worden.
En dan klopt het wel dat het met de nieuwere auto's minder wordt, want die worden zo goed dat je gemakkelijk hard kan gaan. En je zult minder snel de grens voelen. En eerlijk gezegd heb ik er geen problemen mee. (Zou dat door de leeftijd komen
)
(Als ik rijgevoel wil hebben, ga ik wel karten of zo
)
Mijn grootste tegenvaller was in mijn Golf I G60 met kuipstoelen. Voor de eerste keer ermee rijden en geen gevoel dat ie hard vooruit gaat (lees: snel optrekt). Remmen fenomenaal, want je hangt in de gordels, maar met gasgeven... De reden bleek simpel te zijn, want door de sportkuipen wordt je niet of nauwelijks in de stoelen gedrukt. --> Weg beleving, terwijl het wel (relatief gezien dan) hard gaat.
Voor mij is rijbeleving dat je kunt voelen wat de auto doet, zonder er door verrast te worden.
En dan klopt het wel dat het met de nieuwere auto's minder wordt, want die worden zo goed dat je gemakkelijk hard kan gaan. En je zult minder snel de grens voelen. En eerlijk gezegd heb ik er geen problemen mee. (Zou dat door de leeftijd komen

(Als ik rijgevoel wil hebben, ga ik wel karten of zo

- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Dat is dus simpel... nee!JeroenT schreef:....
Maik, mag ik nog een rondje?![]()
Het "probleem" van toen, Jeroen, was denk ik dat we een beetje een ongeschikte weg genomen hadden om wat lol van de speedster te hebben. Het was alleen rechtuit, en daar blinkt de speedster niet echt in uit

Neemt niet weg dat de speedster nu na de mods sowieso inderdaad een heel andere auto is geworden, niet te vergelijken meer...
Nou, vooruit, volgende keer op Zandvoort of NS mag je 1 keertje mee nog

Rijbeleving staat eigenlijk niet gelijk aan "leuk om te rijden (driving fun)" wat hier al eerder gezegd wordt... Eigenlijk hebben dus alleen de oudere auto's dus echte rijbeleving, of sommige spartaanse nieuwere auto's. Je moet in ieder geval alles voelen en ruiken, en je moet werken om vooruit te komen, it's simple...
-
- Berichten: 22251
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Een Speedster moet gewoon wat aangepast worden. Jeroen: ik had een proefrit gemaakt in een standaard Speedster maar was ook niet onder de indruk. Na een ritje meegereden te hebben met Maik veranderde dat wel.. die Nitrons maken het echt 200x beter. Wat ik wel jammer vind is de motor, die hangt niet echt lekker aan het gas en past niet zo bij die auto... maar geloof dat Maik daar ook verandering in ging brengen 

-
- Berichten: 55082
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
een lelijk Eend of een Kever uit 1948 heeft ook rijbeleving maar is 't net niet, want niet vooruit te branden.
Daarom voor de zoveelste keer. Een vedergewicht(van mijn part uit 't jaar 0) die z'n bochtenwerk redelijk voor elkaar heeft, maar niet de grunt heeft om fatsoenlijk uit die bocht te accellereren zonder een 530d/E320cdi/A4 3.0tdi achtig apparaat in z'n kielzog te blijven houden is voor mij niet echt 'rijbeleving', neem me niet kwalijk.
Ik doel op verschillende(oude) meuk, niet een bepaald merk in 't bijzonder hoor. :twisted:
Daarom voor de zoveelste keer. Een vedergewicht(van mijn part uit 't jaar 0) die z'n bochtenwerk redelijk voor elkaar heeft, maar niet de grunt heeft om fatsoenlijk uit die bocht te accellereren zonder een 530d/E320cdi/A4 3.0tdi achtig apparaat in z'n kielzog te blijven houden is voor mij niet echt 'rijbeleving', neem me niet kwalijk.
Ik doel op verschillende(oude) meuk, niet een bepaald merk in 't bijzonder hoor. :twisted:

-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Alles onder de 1000 kilo met meer dan 110 pk.
Alles tot 1300 kilo met meer dan 300 pk
Bram's STI (Help ik zit in een PS2)
Exoten GT3RS en Zonda.
205 GTI meer beleving dan M3.
Gestript meest beleving: Dikke dame, Banaan, Marnix mobielen, Ringgolf. Alles met Cisco achter het stuur.
E30 M3 Pol edition waar ik echt een keer bij moet instappen.
320D boven 118D......
Zo'n beetje
Alles tot 1300 kilo met meer dan 300 pk
Bram's STI (Help ik zit in een PS2)
Exoten GT3RS en Zonda.
205 GTI meer beleving dan M3.
Gestript meest beleving: Dikke dame, Banaan, Marnix mobielen, Ringgolf. Alles met Cisco achter het stuur.
E30 M3 Pol edition waar ik echt een keer bij moet instappen.
320D boven 118D......
Zo'n beetje
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
voor mij heb ik veel rijbeleving gehad met:
Lotus elise k-series (precies goed uitgebalanceerd, op zowel vermogen als gewicht)
Mazda RX-7 fd (PFF dat gaat toch ook wel serieus hard door de bochten en zo'n auto "trek" je echt aan, daar ga je niet "even" in zitten)
Mijn manta
(enorm spartaans, niets geen hulpmiddelen en stuurbekrachtiging. Veel vermogen, dus super!)
En nu maar hopen dat me nieuwe Z3 M Coupe hetzelfde kan bieden.
Mijn 300zx kon het niet, mede door het hoge gewicht en een motor die in mijn ogen niet snel genoeg reageert op je gaspositie. In een rechte lijn echter bijzonder snel.
Lotus elise k-series (precies goed uitgebalanceerd, op zowel vermogen als gewicht)
Mazda RX-7 fd (PFF dat gaat toch ook wel serieus hard door de bochten en zo'n auto "trek" je echt aan, daar ga je niet "even" in zitten)
Mijn manta

En nu maar hopen dat me nieuwe Z3 M Coupe hetzelfde kan bieden.
Mijn 300zx kon het niet, mede door het hoge gewicht en een motor die in mijn ogen niet snel genoeg reageert op je gaspositie. In een rechte lijn echter bijzonder snel.
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Met André in de witte Evo over Papenburg, de 180° na het rechte stuk aan één stuk dwars, en super vloeiend ook. Ik kan het me zo weer voor de geest halen. Dát is voor mij rijbeleving. Mooie momenten die je meemaakt aanboord van een auto (al dan niet aan het stuur).
In dat opzicht zijn circuits weleens saaier als slechte binnenwegen omdat de auto daar constant aan het werk is, wat je ook goed voelt. Rallydingen zijn voor mij dan ook pure rijbeleving, kan in veel auto´s zijn.
In dat opzicht zijn circuits weleens saaier als slechte binnenwegen omdat de auto daar constant aan het werk is, wat je ook goed voelt. Rallydingen zijn voor mij dan ook pure rijbeleving, kan in veel auto´s zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Enzo en 7 gasten