Bericht
door Snipe » 01 jun 2010, 18:37
Fragmenten uit een autotest, ergens op het internet.
As cool as the swimming-pool
Nog maar amper van de motor gestapt las ik bij de Pon-balie een SMS-je van de PR-medewerker van Seat dat hij er om 11.00u zou zijn. Tja ik zat al op de motor toen hij mij SMS-te dus helaas, dan neem ik die persmap volgende week wel mee dacht ik bij mezelf. Als er iets interessants in de persmap staat voor het testverslag kan ik het altijd de week daarop nog toevoegen. Da's nou het handige van internet, wij hebben geen last van een deadline.
Stukje provinciale weg Leusden-Zuid->A28->A27->A12->en eraf bij De Meern. [...] Aan het einde van de parallelweg was ik even in verwarring. Ze zijn daar al een behoorlijke tijd bezig aan de weg en dan kan het gebeuren dat daar zomaar ineens een rotonde ligt die ik nog niet eerder gezien had. Wat nu? In een flits besloot ik rechtdoor te gaan en dat bleek de juiste keuze te zijn. Daarna de volgende rotonde 1/3 en de N198 richting Harmelen. In de bocht bij het water staat een stoplicht maar daar was de weg naar rechts afgesloten met een hek, en dat staat natuurlijk niet in de TomTom's van de DomDom's. Want wat doe je dan als Nederlander? Juist midden op de rijbaan stil gaan staan en de weg blokkeren voor het verkeer dat linksaf op dezelfde weg verder wil. Ik gaf direct richting aan dat ik in wilde halen vlak voor de blinde bocht naar links, maar iemand in een kleine bestelauto bedacht dit ook op het allerlaatste moment, échter zonder richting aan te geven. En dus reden we naast elkaar de blinde bocht in. Omdat ik erg weinig trek had om frontaal op een eventueel tegemoetkomende auto te klappen schakelde ik supersnel terug naar de tweede versnelling en gaf vol gas. Wow! Die 265 Pk geloofde ik toen meteen, wild heen en weer schuddend dook ik de bocht in. Het liep gelukkig goed af en dan scheelt het echt dat ik motorrijder ben. Als motorrijder beleef ik namelijk elke dag minimaal 3-4 aanslagen op mijn leven van blinde-niet richting aangevende-voorrang opeisende-koekblikbestuurders dus dan schrik je niet zo snel meer. In juni komt er trouwens een artikel in de krant over die vrouw in die Mini Cooper S die kilometers lang heeft geprobeerd mij dood te rijden vorig jaar juni, zie het testverslag van de Mini One. Justitie en politie stellen overduidelijk alles in het werk om de vervolging van deze vrouw te voorkomen. Een journalist van het Leidsch Dagblad die ik al heel lang ken merkte dan ook terecht op "Is die vrouw en prinses of zo?" nadat ik mijn verhaal aan hem had verteld. Helaas geeft Daan nooit op en ik ga dan ook net zolang door totdat deze vrouwelijke verkeerscrimineel voor de rechter moet verschijnen.
Fitness voor het lichaam en de geest
Na een lange tijd van niets doen was het eindelijk weer tijd voor wat lichamelijk beweging. De periode voor en na de verhuizing van de IVF-kliniek had een zware wissel op me getrokken. Maar ja dat soort dingen merk je pas als het voorbij is. Autorijden en motorrijden vereisen absolute concentratie en goede reflexen. Nou train ik elke dag mijn rijtechniek als ik auto of motor rijd, maar een goede lichamelijk en geestelijke conditie zijn daarnaast ook een must! Om goed in conditie (fysiek en mentaal) te blijven fitness ik drie maal per week en ga ik twee tot drie maal per week 1 kilometer zwemmen. Direct na het ophalen van de Seat Leon Cupra R ben ik naar het mooiste buitenzwembad van Leiden gereden "De Vliet". Er gaat echt helemaal niets boven zwemmen in een buitenbad. Ik begrijp het best als jullie mij voor gek verklaren met de huidige lage temperatuur maar ik vond de watertemperatuur zeker 4-5 graden te hoog. 21 graden is net een sauna, 17 graden is veel lekkerder vooral als je na 1 kilometer zwemmen uit het zwembad stapt. Nog even onder de koude douche en ik voelde meer helemaal mens!
Na het zwemmen was het 's avonds tijd om te fitnessen [...] Lastige materie ik geef het toe, maar dat is nou net dé uitdaging voor een testrijder om dat goed te testen en te beschrijven.
Droog
Na de fotoshoot bij de Calandtunnel moest ik nog even Remco naar huis brengen in Sliedrecht, en daarna heel snel naar huis om een happie te eten want ik had verschrikkelijke honger. Op dat moment spookte er maar één ding door mijn hoofd en dat is dat ik de afrit bij Leidschendam vrij zou hebben. Die afrit kun je wel zo gruwelijk hard nemen dat is echt ongehoord. Gezien mijn ervaringen met de Seat Leon Cupra R tot dan toe had ik er alle vertrouwen in dat ik 'm op de grens zou kunnen rijden. Aangekomen bij de afrit leek het nog even mis te gaan omdat er een auto plotseling invoegde zonder richting aan te geven, altijd weer fijn dat soort mensen (10 minuten daarvoor was ik bijna vol op een Audi A5 geklapt die vanuit een stilstaande file zonder richting aan te geven zo voor mijn neus de snelweg op reed). [...] Zo'n groot verschil in snelheid had ik nou ook weer niet verwacht.
Katwijk aan Zee
Net thuis uit werk lag ik na het eten op de bank met mijn Macbook op schoot het verslag over de introductie van de Nissan Leaf te typen. Door het dakraam van de zolder scheen de zon naar binnen en ik zag een knalblauwe lucht buiten. In het binnenland hing een inktzwarte wolkenlucht en ja dan kan ik niet op bed blijven liggen. Dan moet ik echt even naar zee, ik kan dat niet uitleggen aan mensen die in het binnenland wonen maar deze zee heeft een grote aantrekkingskracht op mij. Vooral het strand in Katwijk is één van mijn lievelingsplekken op deze aardbol, en ik ben toch in heel wat landen geweest. [...] De afrit bij 't Heen nam ik uiteraard op de grens en dat voelt wel zo heerlijk aan met deze Seat Leon Cupra R. Man was is dat kicken [...].
Toen Paul Klop de Seat Leon Cupra R had gereden ivm. met het veringrapport vroeg hij aan mij of ik ook iets raars had gevoeld bij het hoog in toeren opschakelen van de tweede naar de derde versnelling. Ik dacht eerst even dat ik toevallig het koppelingspedaal niet ver genoeg ingetrapt had maar Paul had exact hetzelfde gevoeld dus dat kon geen toeval zijn. Het is lastig te omschrijven maar wat ik voelde tijdens het opschakelen van 2->3 hoog in toeren leek nog het meeste op een lichte vorm van 'tanden poetsen'. Gezien het feit dat Seat juist deze 3e versnelling in alle opzichten heeft verbeterd en versterkt is dit uitermate vreemd. Ik hou het er maar op dat er voor mij 'slopers' aan het werk zijn geweest. De stoel in de juiste stand, het stuur in de juiste stand, de juiste kniehoek, weten hoe je moet schakelen (het kan met 1 pink, gewoon duwen/trekken meer niet) en vooral een auto goed warm rijden voordat je serieus gas gaat geven, en dus toeren gaat maken, schijnt voor nogal wat mensen ontzettende abracadabra te zijn. Mij verbaast helemaal niets meer sinds ik mensen het gas vol in heb zien trappen zodra de temperatuurmeter van het koelwater de juiste waarde had bereikt. Deze mensen vergeten dat de motorolie dan nog lang niet op temperatuur is.
Lol!
Na de testweek vroeg ik mezelf af waarom ik zo ontzettend veel lol heb gehad met deze Seat Leon Cupra R. [...] Het uitlaatgeluid is erg mooi vooral als de turbo er vol inkomt. Verder koppelt/schakelt de Seat Leon Cupra R erg fijn [...].