Rijbeleving
- RVV
Rijbeleving
Kees had het in zijn nieuwe auto draadje over rijbeleving. Dat hij die miste in de nieuwe Cooper S en ook in mindere mate in een Golf GTI. Helemaal natuurlijk als je uit de oude Cooper S stapt. Want die auto bied ook wel ultieme rijbeleving.
Maar wat is dat nou rijbeleving, zo ongrijpbaar begrip lijkt het wel. We willen allemaal graag rijbeleving, maar welke ingrediënten zijn hier nou voor verantwoordelijk ? En wat is juist dodelijk voor rijbeleving.
Welke auto's bieden intense rijbeleving ? En welke absoluut niet ?
Maar wat is dat nou rijbeleving, zo ongrijpbaar begrip lijkt het wel. We willen allemaal graag rijbeleving, maar welke ingrediënten zijn hier nou voor verantwoordelijk ? En wat is juist dodelijk voor rijbeleving.
Welke auto's bieden intense rijbeleving ? En welke absoluut niet ?
-
Kan je dat überhaupt wel waarderen en heb je het nodig?
Moet je echt rijbeleving hebben om een goede auto te hebben?
Omschrijf jouw gevoel bij "rijbeleving" eens...staat dat bij jou voor
veiligheid,degelijkheid of juist uit ontwerp,passie voor het merk?
Name it...rijbeleving is voor iedereen verschillend,wat is het voor jou?
Moet je echt rijbeleving hebben om een goede auto te hebben?
Omschrijf jouw gevoel bij "rijbeleving" eens...staat dat bij jou voor
veiligheid,degelijkheid of juist uit ontwerp,passie voor het merk?
Name it...rijbeleving is voor iedereen verschillend,wat is het voor jou?
- Sander S.
-
Een oude mini bied intense rijbeleving.
Hij geeft je veel gevoel, je moet wat doen om een bocht door te komen, meeste auto's zweven, ze bieden alleen comfort. Juist dat is voor autofabrikanten moelijk om een sportieve auto neer te zetten die ook comfort moet bieden, het is altijd een compromis.
Die oude mini is bij 120 al spannend en een mercedes bij 200 niet zeg maar.
Conclusie: des te minder comfort, des te meer rijbeleving en dan bedoel ik natuurlijk een sportieve rijbeleving
Geluid doet ook veel!!
Hij geeft je veel gevoel, je moet wat doen om een bocht door te komen, meeste auto's zweven, ze bieden alleen comfort. Juist dat is voor autofabrikanten moelijk om een sportieve auto neer te zetten die ook comfort moet bieden, het is altijd een compromis.
Die oude mini is bij 120 al spannend en een mercedes bij 200 niet zeg maar.
Conclusie: des te minder comfort, des te meer rijbeleving en dan bedoel ik natuurlijk een sportieve rijbeleving

Geluid doet ook veel!!
-
- Dennis Cavallino
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
-
Rijbeleving...ik ben het wel eens met Tristan. Daarbij komt het volgende. Het is maar net wat je wil. Lekker driften met een RWD is natuurlijk altijd sensatie, maar een diehard auto als een EVO (4WD) of FRS (FWD met sper) bieden natuurlijk ook mega sensatie. Ik kan met mijn FRS in een bocht gas bij blijven geven zonder dat ik ook maar een moment het gevoel krijg achterste te voren komen te staan (moet ik natuurlijk niet even van het gas gaan
) Voor mij geeft dat ook sensatie, dus rijbeleving.
Ach, er zijn er ook die rijbeleving in een C5 vinden. Gewoon helemaal NIKS voelen, dat is voor hun het toppunt van rijbeleving.

Ach, er zijn er ook die rijbeleving in een C5 vinden. Gewoon helemaal NIKS voelen, dat is voor hun het toppunt van rijbeleving.

- Mathieu
28 seconden van rijbeleving in Frankrijk.
Lekker weer, mooie weg, weinig verdrijvingsvlakken
en een voorganger die het meest rechter pedaal gevonden krijgt.
http://www.youtube.com/watch?v=9Sq5F50V ... ed&search=
Lekker weer, mooie weg, weinig verdrijvingsvlakken

-
De Donkervoort club heeft geregeld van dit soort leuke uitstapjes.Mathieu schreef:28 seconden van rijbeleving in Frankrijk.
Lekker weer, mooie weg, weinig verdrijvingsvlakkenen een voorganger die het meest rechter pedaal gevonden krijgt.

-
Mooie discussie, ben benieuwd naar de bijdrage van Edwin 
Heb al vaak discussies gehad binnen onze vriendengroep waarbij ik natuurlijk mijn dameskappers auto moest verdedigen
Waarbij ik altijd zei dat ik de rijbeleving van de Mini veel hoger vond liggen als in bijvoorbeeld de extreme (lees veel snellere in rechte lijn en bochtenwerk) auto's van Ed.
De rijbeleving die ik in de mini heb begint bij het instappen. De stoelen kunnen beter, maar het is een bijzondere zitpositie. Dan het starten van de motor, een schitterend geluid van de Milltek icm de mini compressormotor.
Dan pak je het stuur, voelt allemaal erg direct en redelijk zwaar. De pedalen gaan lekker zwaar, draagt ook bij aan de beleving.
Bij het rijden (vooral op droog) is de Mini heerlijk speels, lekkere gooi en smijt auto. In het nat is een Mini een drakenauto, heel erg snel heel erg veel onderstuur.
Maar rijbeleving is voor mij dus:
- Stuurgevoel (lekekr direct vind ik gaaf)
- Stuurbeleving (feedback dat je krijgt via het stuur, dit mist de GTI en de Leon)
- Geluid
- Pedaalgevoel
- Zitpositie
- Natuurlijk het uiterlijk van de auto
- Prestaties
In het kort samengevat is dat wat ik versta onder rijbeleving.

Heb al vaak discussies gehad binnen onze vriendengroep waarbij ik natuurlijk mijn dameskappers auto moest verdedigen

Waarbij ik altijd zei dat ik de rijbeleving van de Mini veel hoger vond liggen als in bijvoorbeeld de extreme (lees veel snellere in rechte lijn en bochtenwerk) auto's van Ed.
De rijbeleving die ik in de mini heb begint bij het instappen. De stoelen kunnen beter, maar het is een bijzondere zitpositie. Dan het starten van de motor, een schitterend geluid van de Milltek icm de mini compressormotor.
Dan pak je het stuur, voelt allemaal erg direct en redelijk zwaar. De pedalen gaan lekker zwaar, draagt ook bij aan de beleving.
Bij het rijden (vooral op droog) is de Mini heerlijk speels, lekkere gooi en smijt auto. In het nat is een Mini een drakenauto, heel erg snel heel erg veel onderstuur.
Maar rijbeleving is voor mij dus:
- Stuurgevoel (lekekr direct vind ik gaaf)
- Stuurbeleving (feedback dat je krijgt via het stuur, dit mist de GTI en de Leon)
- Geluid
- Pedaalgevoel
- Zitpositie
- Natuurlijk het uiterlijk van de auto
- Prestaties
In het kort samengevat is dat wat ik versta onder rijbeleving.
- Edwin van der Velden
- RVV
Rijbeleving is voor mij dat de auto je actief bij het rijden betrekt. Het mechanische van een auto moet spreken, je moet niet het gevoel hebben dat het allemaal maar vanzelf gaat. Werken in de auto, de auto door je hele lichaam heen voelen en de power die hij heeft ook maximaal beleven, gaat er niet eens om hoeveel power die heeft.
Auto's die steriel aanvoelen bieden mij weinig rijbeleving, het kan heel hard gaan maar echt merken doe je het niet. De motor draagt het meest mee aan rijbeleving, daarnaast de besturing en op de voet gevolgd het onderstel.
Opvallend vind ik dat de 2 auto's die ik heb zo kunnen verschillen, in de basis allebei een e46 3 serie, maar de een een touring die maar weinig rijbelving bied en de ander lijkt de duivel zelf als het op rijbeleving aankomt. Het mooiste vind het mechanische gevoel in de auto. SMG is een mooi voorbeeld. Ik heb nog nooit met DSG gereden, maar wat ik erover lees gaat het allemaal heel erg smooth, geen overgang lijkt het wel, helemaal als ik die volkswagenreclame moet geloven van dat jochie die maar blijft gaan, terwijl zijn vriendje aan het schakelen blijft op de stoep. En natuurlijk de verhalen over DSG. Supersysteem, maar mischien wel te perfect.
Nee dan SMG in stand 6 DSC uit, schakelen in 0.08 sec (moet het nog eens nameten) , die klappen die hij dan maakt in de aandrijflijn, BMW schijnt het expres te hebben gedaan om juist die rijbeleving van sequinteel schakelen optimaal te laten voelen, nou daar zijn ze wel in geslaagd. De bruutheid in de auto met het hoogtoerige gieren en het jankende uitlaatgeluid van de motor geven echt maximale rijbeleving.
Niet de verfijnste techniek maar de rijbeleving komt het wel te goede. Hetzelfde had ik ook al in de Cooper S, Geen SMG natuurlijk, maar wel het hakerige schakelen het doorblijven trekken in de toeren en het extreeem directe stuurgevoel.
Een auto moet leven vind ik, alsof ie tegen je praat als je van kiet gaat,, dat is voor mij rijbeleving in optima forma.
Auto's die steriel aanvoelen bieden mij weinig rijbeleving, het kan heel hard gaan maar echt merken doe je het niet. De motor draagt het meest mee aan rijbeleving, daarnaast de besturing en op de voet gevolgd het onderstel.
Opvallend vind ik dat de 2 auto's die ik heb zo kunnen verschillen, in de basis allebei een e46 3 serie, maar de een een touring die maar weinig rijbelving bied en de ander lijkt de duivel zelf als het op rijbeleving aankomt. Het mooiste vind het mechanische gevoel in de auto. SMG is een mooi voorbeeld. Ik heb nog nooit met DSG gereden, maar wat ik erover lees gaat het allemaal heel erg smooth, geen overgang lijkt het wel, helemaal als ik die volkswagenreclame moet geloven van dat jochie die maar blijft gaan, terwijl zijn vriendje aan het schakelen blijft op de stoep. En natuurlijk de verhalen over DSG. Supersysteem, maar mischien wel te perfect.
Nee dan SMG in stand 6 DSC uit, schakelen in 0.08 sec (moet het nog eens nameten) , die klappen die hij dan maakt in de aandrijflijn, BMW schijnt het expres te hebben gedaan om juist die rijbeleving van sequinteel schakelen optimaal te laten voelen, nou daar zijn ze wel in geslaagd. De bruutheid in de auto met het hoogtoerige gieren en het jankende uitlaatgeluid van de motor geven echt maximale rijbeleving.
Niet de verfijnste techniek maar de rijbeleving komt het wel te goede. Hetzelfde had ik ook al in de Cooper S, Geen SMG natuurlijk, maar wel het hakerige schakelen het doorblijven trekken in de toeren en het extreeem directe stuurgevoel.
Een auto moet leven vind ik, alsof ie tegen je praat als je van kiet gaat,, dat is voor mij rijbeleving in optima forma.
- Wilbert
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ach Rico, dat valt ook nog wel mee die rijbeleving van de M3................................ben je wel goed in je bol? Dat zal je je wel afvragen, maar serieus, ik heb meerdere kameraden wel eens wat laten sturen, danwel meegenomen op een ritje, "goh gaan we al 150? Lijkt maar 100"........................................hoezo rijbeleving?
De stuurbekrachtiging op mijn M3 is lichter dan die van mijn vorige 328i, hoezo rijbeleving?
Blijft allemaal dubieus, waar het om gaat is of je tevreden bent met het pakket dat je auto te bieden heeft, begrijp me niet verkeerd, dat doet de M3 dus wel..........................
De stuurbekrachtiging op mijn M3 is lichter dan die van mijn vorige 328i, hoezo rijbeleving?
Blijft allemaal dubieus, waar het om gaat is of je tevreden bent met het pakket dat je auto te bieden heeft, begrijp me niet verkeerd, dat doet de M3 dus wel..........................

- RVV
Romo het is ook afhankeijk van hoe die auto gebruikt. rustig rijdend bied een M3 niet meer rijbeleving dan een ieder andere auto op de weg en ik neem aan als jij een kameraad in de je auto laat rijden je ook liever een stuk reserve aanhoud die laat je denk ik niet vol de G krachten verkennen pedal to the metal of wel ?, extreem rijdend is een M3 gewoon een bruut ding. Kijk het leven in een M3 begint pas echt boven de 5K toeren, jij hebt een handbak ik SMG maakt ook een aardig verschil in die beleving, en last but not least. Ik heb een korter stuurhuis dan een standaard M3 en ik vind de M3 alles behalve licht sturen. De touring die stuurt pas licht.
- Elmar
Rijbeleving is zo persoonlijk. Ken een kerel met een SL 55 AMG, die rijdt altijd als een dwaas, enkel omdat in de auto zoveel electronica zit dat heel veel voor hem wordt geregeld. Ik heb in dat ding gerden en het is serieus snel, echter er wordt naar mijn mening te veel gefilterd (gelukkig niet het geluid). Hij heeft nu een ZO6 erbij besteld en met de proefrit die hij gemaakt heeft, vertelde die me al dat die veel meer racy overkomt. Ben benieuwd welke hij vaker gaat pakken.
De rijbeleving die ik in de Viper heb, komt voornamelijk door het laag zitten, stugheid en het geluid. Daarbij wordt ie zo weinig gebruikt dat iedere keer dat ie buiten komt gelijk een feestje is.
De rijbeleving die ik in de Viper heb, komt voornamelijk door het laag zitten, stugheid en het geluid. Daarbij wordt ie zo weinig gebruikt dat iedere keer dat ie buiten komt gelijk een feestje is.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Tja. Toen ik in de-van 't mooiste /degelijkste/kwalitatief hoogwaardigste interieur voorziene in z'n klasse- en qua buitenkant ook niet te versmaden A3 2.0TDI van Macboy reed viel me de rijbeleving op.
Die is er niet.
(Sorry Ilija, we weten wat we bedoelen)
Prima mooie degelijke representatieve sterke betrouwbare kilometervreter voor 'n hoop centjes, dat dan weer wel.
Toen ik 17 jaar geleden voor 't eerst in een Peugeot 309 GTI 16v reed met wat aanpassingen en 170pk:G*dverd*mme wat een rijbeleving had dat ding:Snel, weggedrag, lelijk als de nacht, mooi geluid! EXCELLENT! :!:
Die is er niet.

(Sorry Ilija, we weten wat we bedoelen)
Prima mooie degelijke representatieve sterke betrouwbare kilometervreter voor 'n hoop centjes, dat dan weer wel.

Toen ik 17 jaar geleden voor 't eerst in een Peugeot 309 GTI 16v reed met wat aanpassingen en 170pk:G*dverd*mme wat een rijbeleving had dat ding:Snel, weggedrag, lelijk als de nacht, mooi geluid! EXCELLENT! :!:
-
Elise/Speedster, Atom, Donkervoort-achtigen en (sommige) supercars of halve circuitauto's geven echt rijbeleving. De rest is het allemaal niet.
Een M3 is een compromis tussen een sportauto en een praktisch bruikbare auto. Verschil is natuurlijk groot met een normale 3 serie, maar komt toch niet in de buurt met een hardcore Speedster waar je vlak boven de grond zit in een autotje dat 850kg weegt, met amper isolatie tussen jou en de rest van de auto en buitenwereld?
(ik heb het dus niet over driving fun)
Een M3 is een compromis tussen een sportauto en een praktisch bruikbare auto. Verschil is natuurlijk groot met een normale 3 serie, maar komt toch niet in de buurt met een hardcore Speedster waar je vlak boven de grond zit in een autotje dat 850kg weegt, met amper isolatie tussen jou en de rest van de auto en buitenwereld?
(ik heb het dus niet over driving fun)
- Gijzer
Maar Moet je voor de echte rijbeleving niet zitten in een auto die minimaal 10 jaar oud is? Ik bedoel dan b.v. De lancia Delta Integrale. Je ruikt deRobin schreef:
benzine de olie en het rubber in de cockpit met een stevig potje sturen.
Is dat met moderne auto's nog steeds het geval vraag ik me dan af.