In 1999 liep de destijds 48 jaar oude Herr Pickard binnen bij Autohaus Kaltenbach en bestelde zijn silverstone metallic BMW E39 M5 sedan. Opties was hij niet vies van en het totaal kwam op een kleine 160.000 DEM
De optieslijst:
425 SILVERSTONE
05LB PRAEGELEDER/LE-MANS-BLAU
0609 NAVIGATIONSSYSTEM
0670 RADIO BMW PROFESSIONAL
0672 CD WECHSLER FUER 6 CDS
0265 REIFEN DRUCK CONTROL (RDC)
0352 DOPPELVERGLASUNG
0358 KLIMAKOMFORT-FRONTSCHEIBE
0403 GLASDACH, ELEKTRISCH
0416 SONNENSCHUTZROLLO FUER HECKSCHEIBE
0465 DURCHLADESYSTEM
0508 PARK-DISTANCE-CONTROLL (PDC)
0629 AUTOTELEFON MIT KARTENLESER CORN
0677 HIFI-SYSTEM PROFESSIONAL DSP
0441 RAUCHERPAKET
Na een jaar met plezier in de auto gereden te hebben bleek dat deze net zoveel olie nam als de eigenaar bier dronk. In overleg is er in juni 2000 een nieuw onderblok geplaatst om het olieverbruik terug te dringen en dat heeft zijn vruchten af geworpen bleek later met een verbruik van 1 liter op 4 a 5000km.
Inmiddels 2 jaar met de auto gereden, get enige wat nu nog in de weg stond was de 250km/u snelheidsbegrenzer. Ook mensen op leeftijd houden er dus wel van om richting de 300 te gaan blijkt. Voor het lullige bedrag van 9950 DEM is softwarematig de vmax begrenzing verwijderd, waarschijnlijk in combinatie met een rijtraining, die hoef ik gelukkig niet meer te doen... waarvoor dank 8) Op de factuur staat "000154 Leistungskit BMW M5 incl vmax" geen idee of het een standaard optie of iets was.
De auto is in 2004 naar Nederland gekomen waar de 2e eigenaar de auto naar zuid-holland heeft gehaald om op gepast tempo rond te toeren en zo nu en dan een beurtje te laten doen bij de BMW dealer. Banden heeft hij weinig mee gedaan, 1x een band vervangen omdat linksachter lek was. De banden die nu onder de auto zitten dateren van 19e en 20e week 2003 en zijn pas half versleten. Het maakt mij verder niet uit maar hoe kan je nou slechts 4mm profiel verslijten door een M5 van 140.000 naar 173.000km te rijden??? Dat kan alleen met Roadhog’s lijkt me, niet met SP9000’s.
De 3e eigenaar is hier op het forum ook wel bekend en heeft de auto slechts kort gereden. Toen ik de advertentie voor het eerst zag vond ik de kleurencombinatie niets en er zat geen breedbeeld navi in maar een bandje, heb toen eigenlijk niet meer verder gekeken. Later herinnerde ik me dat het met de 328i ook zo ging, vond de opties niks, zat hout in, velgen stonden me niet aan. Die auto heb ik nu lichtjes aangepast en de velgen ben ik gaan waarderen en heb er nu onwijs veel plezier van. Komt bij dat ik Tijs op een driftdagje Papenburg zag verschijnen met de E39 M5 en toen vond ik eigenlijk wel dat er ook eentje moest komen. Deze auto had wat aparte dingen maar was het bekijken waard. De eigenaar was op vakantie dus toch maar stiekem even langs de auto gereden, die stond gewoon voor zijn deur geparkeerd…. Daar sta je dan, toch wel een aparte kleur, alleen dat interieur, dat had helemaal zwart moeten zijn, of een lemans blauwe buitenlak erbij…. Blijkt achteraf toen ik de silverstond metallic met volledig zwart leder op marktplaats zag staan dat ik die wat te saai vond.
Even wat puntjes na laten lopen bij een bekende werd me verteld en een 2 weken later samen de auto opgehaald, was meteen gezellig kletsen op de heenweg en de terugweg was een mooie proefrit van dik een uur. Wat kleine minpuntjes aan de auto maar niets om hem voor te laten staan vond ik. Zo was ik eind april toch ineens eigenaar van een E39 M5… iets waar ik het 5 jaar geleden al over had toen ze nog voor 40.000 euro in de huisselectie stonden. Dan loop je ’s avonds naar buiten en dan ziet de lak er toch wel gaaf uit hoor, overdag lichtblauw en in het donker tegen het silver aan.
Sommige mensen rijden goedkoop, die schaffen een auto aan die op goede banden en remmen staan, net een beurt gehad etc en dan gewoon rijden en voor nagenoeg hetzelfde bedrag weer verkopen, misschien een oliebeurtje tussendoor maar geen gekke dingen. Zo ben ik dus niet, alles moet gewoon goed zijn. Ik hou van een 100% frisse auto, ook al doe je het misschien wel voor de volgende eigenaar, ik wil gewoon alles gecontroleerd en vervangen hebben. Laat het nou net zo zijn dat ik na 500km een mankement tegenkom. Ineens DSC/ABS/BRake errorlampjes aan, radio valt uit, climatecontrol stopt ermee. Stationair springt alles weer aan en gaan de errorlampjes uit. Ik dacht meteen aan het ergste.. moet ik weer hebben. Met de auto aan de computer en het bleek een voltage probleem te zijn. Komt bij dat de auto de volgende dag helemaal leeg was dus kon goed kloppen dat daar iets mis mee was. Er stond ook een maand vakantie voor de deur dus heb de auto bij Performance Shop Geel neergezet om helemaal na te lopen. Daar aangekomen waren meerdere M5 rijders aanwezig (m5board) dus meteen gezellig aan de babbel in t engels. Een hoop kennis zit er zeker, kap open en ze zagen meteen dat vanos links vervangen was, dat de E46M3 dop erop zat en nogsteeds lekte. Bij de tankdop schijnt een meetpunt te zijn dat daar roest zit, zat er bij mij gelukkig niet, maar het mooiste was toen ik aan kwam. “Oh look, he’s got the blue interior”…. Vonden ze prachtig, en ik maar klagen dat die combi niet klopte 8)
Vanochtend de auto opgehaald en moet zeggen, Frits heeft het erg netjes gedaan, degelijke diagnose, degelijke reparaties, speurend oog naar meer dingen die niet in orde waren, duidelijk verhaal, goed stuk humor en het mooiste, ZEER acceptabele prijzen. De dynamo bleek het probleem te zijn, die gaf 19 volt af en heeft de accu gesloopt waarna foutmeldingen op de electrische apparaten naar voren kwamen. Bleek dat de dynamo al eens onder handen genomen was want die van mij was dusdanig verziekt dat men hem niet meer wilde repareren…. Daar kom je dan met al je BMW stempeltjes en facturen…. Stagair of hobbymonteur in dienst bij BMW…? Zeg het maar. Goed, Frits heeft dus een andere dynamo voor me laten opfrissen, een andere accu geplaatst en dit probleem was opgelost. Verder het vanos nogmaals opengehaald en alle dichtringen vervangen en wat soldeerwerk verricht. Het diff lekte ook wat dus die pakkingen zijn ook vervangen. Aan het blok wist hij ook nog 2 kleine lekkages te ontdekken, de krukaspakking en de oliepijlsensor, ook allen vervangen tezamen met de 2 multieriemen. Een of ander (zelfde monteur/stagair/prutser) figuur had ipv de standaard aftapplug een doorgedraaid inbus exemplaar ofzo gebruikt wat ze er met moeite nog uit kregen. Juiste plug geplaatst en meteen frisse olie en filters erin. Dat vind ik degelijk nalopen van een auto en dat is me dat geld dubbel en dwars waard!
Een paar fototjes (nog geen tijd gehad om uitgebreidt te wassen en poetsen) voor de indruk:
En even in vergelijk met zn kleine zusje... 1 liter meets 5 liter 8)
Vandaag dus lekker rijden! Het dakje is heerlijk, licht in de auto, geluid van buiten meemaken ipv opgesloten zitten. Alles electrisch is ook super, stoelen alle kanten op te verstellen met geheugenfunctie. De rechterbuitenspiegel met parkeerfunctie, de spiegels in kunnen klappen bij parkeren, genoeg goodies. Het dubbelglas is superstil en wordt eigenlijk alleen overstemd door het dakje. Als de je afdekplaat naar voren trekt is dat ook opgelost en rij je redelijk gedempt rond, echte rust.
De Navi is wat oud, nieuwste map is van 2005, 2D kaart ziet er niet uit maar de pijltjesnavi werkt prima om ergens te komen. Waar ik altijd zo tegenop keek blijkt nu eenmaal in bezit mee te vallen, je bent gewoon lekker aan het sturen en die cassettespeler en 4:3 navi zijn ineens niet zo belangrijk meer. Wel wil ik het op termijn nog vervangen voor breedbeeld en een MK4 computer maar heeft geen haast, ik wacht wel tot ik wat tegen kom voor een leuke prijs. De DSP module vind ik wel super overigens, het geluid klinkt best dik met 10 speakers en 2 subwoofers in de hoedenplank weggewerkt. Klopt inderdaad dat het geluid wat laag in de auto blijft maar ik vind het ruim voldoende als ik het vergelijk met de kicker speakers en subwoofer die ik in de 328i heb. Er zit zelfs een DVD wisselaar in voor hoever je op 4:3 breedbeeld films kunt kijken. Hoop wel dat die dvd speler en DSP module het 1:1 blijven doen als ik over zou gaan naar breedbeeld scherm en MK4 navi computer. De CD wisselaar is al uit elkaar geweest overigens vorige maand toen ik de auto net had. Een slechte CD bleef hangen in een lade en de cassette ging niet meer uit de wisselaar. Heb het ding op tafel gehad en weet nu ook hoe die in elkaar zit.
De einddemper is vervangen voor een DS performance exemplaar, wat in weze een Eisenmann demper is, ik ga voor het gemak even uit van de stille variant, niet de “Race” versie. Een standaard E39 M5 vind ik dus helemaal niet klinken maar zo is het al stukken beter. Een donkere grom in de lage toeren en boven de 4000 laat hij zich pas horen, dus ook rustig te rijden. Rij je dan door een tunneltje (vanmiddag op de terugweg op de A16) , dak je volledig open, dot tussengas om van 4 naar 3 te gaan en trek je m open dan klinkt het al best gaaf die 5 liter V8 oerbrul! Heb het met Frits vanochtend ook nog over X-pipe etc gehad maar hij voelde daar weinig voor, alleen herrie en geen performance. Voor een paar honderd euro zit ie eronder en ben je de resonators (eigenlijk de beste dempers) kwijt. Hij gaf aan meteen voor de SuperSprint Headers te willen gaan met verloopstukken zodat de originele kats nog gebruikt kunnen worden. Dat kost rond de 3000 euro maar dan heb je wel een stuk vermogenswinst en een echte diepe grom met behouden van de resonators, denk dat dat de beste keuze is. Overigens prachtig hoe Frits dat uitlegt “Het is niet zo van eu, ik denk dat ik iets verschil merk”… Duidelijk merkbare vermogens en koppelwinst dus. Snurkie rent alweer weg, net op vakantie geweest, M5 gekocht, lekker opfrisbeurtje erachteraan en dan weer 3000 willen tappen, hoe erg kan het leven zijn voor een varken?

Het onderstel is volgens mij nog origineel, daarmee bedoel ik, 179.000km oud. Lekker comfy t.o.v. het AST van de 328i maar boven de 250 vond ik het toch wel spannend worden, dan mogen de dempers toch wel iets meer hun werk doen als je over 2 banen stuitert. Even kijken hoe dat zicht houdt en anders iets vervangbaars eronder, geen keiharde sets als AST/Intrax etc, misschien wel waar ik het met Dick over had, Gele Koni’s eronder met originele fabrieksspecificaties, dan is het in ieder geval weer fris. Ik wil gewoon comfortabel rijden, trackdays knallen doe ik met de E36… maar ik wil wel veilig naar de 300 kunnen, daar moeten de dempers even op uitgezocht worden.
Remmen zijn standaard, origineel BMW/OEM spul, het remt, vind er weinig bite in zitten. Wat ik niet wil zijn de remstof en piepen wat de Hawk HT10 hebben, deze wielen zien er nog zo mooi strak uit nu. Wellicht als de blokken versleten zijn dat ik een stapje hoger moet, een Hawk HPS of HPplus. Ik hou me aanbevolen voor tips van andere E39 M5 rijders, wat doen jullie met de remblokken?
Bandjes zijn Dunlop SP Sport 9000, voor ook nog in de verkeerde maat, namelijk 245/45/18. Vond dit altijd al een kutband in 205/55/16 maar gelukkig zijn op de M5 de wangen wat lager dus zwabbert het niet zo. Grip moet ik nog even goed voor gaan zitten en wat langer sturen maar merk wel dat je de breedte nodig hebt met een auto van deze gewichtsklasse zeg, je duwt m vloeiend in onderstuur, en nog vrij snel ook vind ik, grens zit je zo op. Aan de andere kant, als je het wat minder vloeiend opbouwt sta je achter die 275/35/18 ook zo op te tollen, die kunnen echt niet tegen de 500nm op! Als het versleten is ga ik denkik toch voor Michelins, misschien de Pilot Sport 3 proberen. Wat ik ook al in het topic van Jelmer gevraagd had, hoe rijden de Vredestein??? Tijs, wat had jij voor banden, en waar zou je voor gaan als het kaal is?
Vermogen was ik voor gewaarschuwd, het is een comfortabele en stille auto, dat klopt zeker. Je voelt wel versnelling, beleving is er niet zo als een E34 M5 of een E36 M3 maar de teller vliegt wel zeg, zeker in de 3e en 4e versnelling! De auto blijft maar accelereren en je ziet mensen echt snel kleiner worden in je spiegels. Ben benieuwd wanneer ik in de eerste sprint terecht kom waar ik iemand voor moet laten gaan, E60 M5 oke, DBS oke, daar heb ik het vanmiddag niet bij geprobeerd maar het is wel weer even uitzoeken wat voor bolides vergelijkbaar zijn, op papier zegt het vaak niet alles. De lat lag eerst op 193pk/280nm, dat is nu 400pk/500nm geworden. Ik heb me tijdens de vakantie al een paar keer afgevraagd wat hier nou ooit op zou moeten volgen. Hoe kan je deze brute kracht nou voor acceptabel geld overtreffen? Voorlopig ben ik onwijs blij met de M5 maar als het nog gekker moet denk ik toch dat dat een Z06 gaat worden ooit.
Ga zo maar eens een fullsize simkaart adapter zoeken om de greenhopper telefoon te testen die erin zit. Vraag me af of ie ook handfree doet, het is wel een complete telefoon maar er zit ook een telefoonknopje op het stuur, zou zuur zijn als dat alleen een mute functie is.
Ik ga nog ff een rondje brullen!