BMW 130i onderhoud / specificaties
- markk
BMW 130i onderhoud / specificaties
Ben even m'n adminstratie op orde aan het krijgen. Kan enkel niet goed vinden wat de exacte onderhoud specificaties zijn voor een 130i e.d.
Als iemand aanvullingen / antwoorden heeft GAARNE...
Mark.
===
Edit 14/5/2010: Antwoorden hieronder verwerkt
===
Olie: 6,5 liter Castrol Edge 5w30 - ik heb ergens gelezen 30kkm / 2 jaar. Ik ga uiteraard gewoon 1 jaar aanhouden en dus 10 a 15k km
Interieur filter: Ieder jaar.
Luchtfilter: Iedere 40k km
Distributie: nvt ivm ketting
Kleppen stellen: Niet nodig. Volgens mij heeft zo'n ding hydrolische lifters
Bougies: 6x NGK Laser Iridium type ILZFR6D11. Dealer zegt goed voor 100k km
Remvloeistof: Standaard 2 jaar
Koelvloeistof: Standaard 2 jaar
Diff olie: 40kkm.
Bakolie (6-bak): Geen flauw idee. Wat gaat er in en om de hoeveel km/tijd moet zoiets gedaan worden ?
Multiriem / V-snaren: Bij slijtage / droogtescheurtjes
Branstoffilter: Heeft ie zo'n ding en moet ie wel eens vervangen worden ?
Als iemand aanvullingen / antwoorden heeft GAARNE...
Mark.
===
Edit 14/5/2010: Antwoorden hieronder verwerkt
===
Olie: 6,5 liter Castrol Edge 5w30 - ik heb ergens gelezen 30kkm / 2 jaar. Ik ga uiteraard gewoon 1 jaar aanhouden en dus 10 a 15k km
Interieur filter: Ieder jaar.
Luchtfilter: Iedere 40k km
Distributie: nvt ivm ketting
Kleppen stellen: Niet nodig. Volgens mij heeft zo'n ding hydrolische lifters
Bougies: 6x NGK Laser Iridium type ILZFR6D11. Dealer zegt goed voor 100k km
Remvloeistof: Standaard 2 jaar
Koelvloeistof: Standaard 2 jaar
Diff olie: 40kkm.
Bakolie (6-bak): Geen flauw idee. Wat gaat er in en om de hoeveel km/tijd moet zoiets gedaan worden ?
Multiriem / V-snaren: Bij slijtage / droogtescheurtjes
Branstoffilter: Heeft ie zo'n ding en moet ie wel eens vervangen worden ?
Laatst gewijzigd door markk op 14 mei 2010, 09:18, 3 keer totaal gewijzigd.
- Ahmed
- Ampair
Re: BMW 130i onderhoud / specificaties
interieur filter moet ieder jaar toch?
de auto heeft een ketting.
de v-snaren pas als ze aan vervanging toe zijn. dat zie je als er kleine droogte scheurtjes inkomen.
en luchtfilter iedere 3e olie wisseling.
de auto heeft een ketting.
de v-snaren pas als ze aan vervanging toe zijn. dat zie je als er kleine droogte scheurtjes inkomen.
en luchtfilter iedere 3e olie wisseling.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Pff, geen id. De mijne had dat allemaal paraat in de uitgebreide boordcomputer wat bij de navi Proffesional zat. Maar de intervallen waren best groot. En pasten zich aan aan het gebruik van de auto.
- Niels
- Auto: Prius+
Neem van alles wat je nog niet weet de gegevens over van de M3 en je bent er 

- markk
Top hierboven vewerkt. Heeft zo'n ding nog een brandstoffilter ?Niels schreef:Neem van alles wat je nog niet weet de gegevens over van de M3 en je bent er
Mark.
- markk
BTW: Hoe gaan jullie hier allemaal mee om ?
Voor mezelf geldt:
1. Ik hou ik alles exact bij. Datums, km-standen, bonnen, to-do-lijstjes, etc.
Sterker nog ik heb een spreadsheet met voor elk voertuig (auto/motor) een lijstje/tabblad zoals hierboven en noteer met zwart wanneer ik wat heb gedaan, daarna met rood wanneer het zou moeten en ik ga met rode cellen aangeven als ik ergens te laat mee ben. Vervolgens verzamel ik die zaken nog op een "summary" sheet waarin ik op maandbasis alles plan, aandachtspunten bijhouden ("let op blokken Burgman want die waren op datum XXX/km-stand YYY nog maar 1,5 mm) en m'n "onderdelen" bij houd (kolommetje met voor elk voertuig de slijtage items met daar achter "beschikbaar" (zwart) of in het "rood" bestellen...)
2. Koelvloeistof verversen doe ik eigenlijk nooit
3. Bij lucht/interieur filters kijk ik eigenlijk nooit naar kms/tijdsduur. Jaarlijks inspecteer ik ze en maak ik ze schoon met een stofzuiger. En als ik ze visueel daarna nog niet goed vind dan vervang ik ze.
4. Remvloeistof wil ik wel eens wat langer er in laten zitten (3 tot 5 jaar). Geeft nooit problemen op straat, tot die ene (vorig jaar) keer dat ik met de EVO zes volle rondjes op Zandvoort deed... Daarna ben ik dus echt 2 jaar aan gaan houden. (Gisteren M3 en BoxsterS gedaan, handig zo'n Hemelvaartsdag
)
5. Motorolie/filter zit qua kms altijd onder de kms specificatie want de auto's rijden max. 3-5000 km per jaar met de 130i/206 rond de 7 a 10.000 km. BoxsterS en dus nu 130i zouden om de 2 jaar mogen, EVO moet officieel om de 6 maanden. Ik doe altijd jaarlijks olie + filter.
6. V-snaren, remblokken, schijven, etc. "wanneer nodig / versleten". Wat ik met de remmen wel vaak doe is dat ik bij vervangen van de blokken ook nieuwe schijven monteer. De oude, op zich nog goede schijven laat ik dan miniscuul afdraaien zodat alle randjes/groefjes e.d. weer weg zijn en gaan dan weer de "voorraad" in om weer gemonteerd te worden bij het volgende setje blokken.
Mark.
Voor mezelf geldt:
1. Ik hou ik alles exact bij. Datums, km-standen, bonnen, to-do-lijstjes, etc.
Sterker nog ik heb een spreadsheet met voor elk voertuig (auto/motor) een lijstje/tabblad zoals hierboven en noteer met zwart wanneer ik wat heb gedaan, daarna met rood wanneer het zou moeten en ik ga met rode cellen aangeven als ik ergens te laat mee ben. Vervolgens verzamel ik die zaken nog op een "summary" sheet waarin ik op maandbasis alles plan, aandachtspunten bijhouden ("let op blokken Burgman want die waren op datum XXX/km-stand YYY nog maar 1,5 mm) en m'n "onderdelen" bij houd (kolommetje met voor elk voertuig de slijtage items met daar achter "beschikbaar" (zwart) of in het "rood" bestellen...)
2. Koelvloeistof verversen doe ik eigenlijk nooit
3. Bij lucht/interieur filters kijk ik eigenlijk nooit naar kms/tijdsduur. Jaarlijks inspecteer ik ze en maak ik ze schoon met een stofzuiger. En als ik ze visueel daarna nog niet goed vind dan vervang ik ze.
4. Remvloeistof wil ik wel eens wat langer er in laten zitten (3 tot 5 jaar). Geeft nooit problemen op straat, tot die ene (vorig jaar) keer dat ik met de EVO zes volle rondjes op Zandvoort deed... Daarna ben ik dus echt 2 jaar aan gaan houden. (Gisteren M3 en BoxsterS gedaan, handig zo'n Hemelvaartsdag

5. Motorolie/filter zit qua kms altijd onder de kms specificatie want de auto's rijden max. 3-5000 km per jaar met de 130i/206 rond de 7 a 10.000 km. BoxsterS en dus nu 130i zouden om de 2 jaar mogen, EVO moet officieel om de 6 maanden. Ik doe altijd jaarlijks olie + filter.
6. V-snaren, remblokken, schijven, etc. "wanneer nodig / versleten". Wat ik met de remmen wel vaak doe is dat ik bij vervangen van de blokken ook nieuwe schijven monteer. De oude, op zich nog goede schijven laat ik dan miniscuul afdraaien zodat alle randjes/groefjes e.d. weer weg zijn en gaan dan weer de "voorraad" in om weer gemonteerd te worden bij het volgende setje blokken.
Mark.
- Niels
- Auto: Prius+
Misschien dat je hier wat aan hebt om onderdelen te vinden: http://bmwfans.info/parts/catalog/E87/5 ... 06/browse/
Bij de olie die ik koop zit altijd een factuur en daar noteer ik de kilometerstand ff op en bewaar ik. Bij de 320D doe ik ook elke 22000km (=service) een schoon luchtfilter. Het aanzuigtraject is niet ideaal van die auto en dat vind zo'n oud turbootje wel fijn lijkt me. Voor de rest zie ik het wel als ie de brug op gaat bij "mijn prive monteurs" met het risico dat ie dan binnen een maand 2x heen moet maar dat vind ik niet zo'n probleem. Soms vind ik het wel leuk om ff wat zelf te doen maar de laatste tijd breng ik het gewoon weg.
Ik ben niet zo stipt als jij zeg maar
Bij de olie die ik koop zit altijd een factuur en daar noteer ik de kilometerstand ff op en bewaar ik. Bij de 320D doe ik ook elke 22000km (=service) een schoon luchtfilter. Het aanzuigtraject is niet ideaal van die auto en dat vind zo'n oud turbootje wel fijn lijkt me. Voor de rest zie ik het wel als ie de brug op gaat bij "mijn prive monteurs" met het risico dat ie dan binnen een maand 2x heen moet maar dat vind ik niet zo'n probleem. Soms vind ik het wel leuk om ff wat zelf te doen maar de laatste tijd breng ik het gewoon weg.
Ik ben niet zo stipt als jij zeg maar

- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik doe niets zelf aan een auto en houd het niet bij
Alleen lucht in de banden en brandstof in de tank doe ik zelf. Ohja, wassen ook wel

Alleen lucht in de banden en brandstof in de tank doe ik zelf. Ohja, wassen ook wel

- Martijn_bmw
brandstoffilter moet elke 2de inspectie II
dus ong. na 200.000km volgens bmw...
ik heb hem zelf na 120K gedaan.
zowieso vind ik de bmw voorgeschreven intervallen erg groot...
E46 en verder:
25K: olie-service (olie, oliefilter, interieurfilter)
50K: inspectie I (olie, oliefilter, interieurfilter, luchtfilter)
75K: olie-service (olie, oliefilter, interieurfilter)
100K: inspectie II (olie, oliefilter, interieurfilter, luchtfilter, bougie's)
125K: olie-service (olie, oliefilter, interieurfilter)
150K: inspectie I (olie, oliefilter, interieurfilter, luchtfilter)
175K: olie-service (olie, oliefilter, interieurfilter)
200K: inspectie II (olie, oliefilter, interieurfilter, luchtfilter, bougie's, brandstoffilter)
daarnaast, riemen inspecteren bij inspectie's op droogte scheurtjes en waar nodig vervangen.
remvloeistof elke 2 jaar (daat laat ik meestal wel langer zitten...)
KVS elke 4 jaar.

ik heb hem zelf na 120K gedaan.
zowieso vind ik de bmw voorgeschreven intervallen erg groot...
E46 en verder:
25K: olie-service (olie, oliefilter, interieurfilter)
50K: inspectie I (olie, oliefilter, interieurfilter, luchtfilter)
75K: olie-service (olie, oliefilter, interieurfilter)
100K: inspectie II (olie, oliefilter, interieurfilter, luchtfilter, bougie's)
125K: olie-service (olie, oliefilter, interieurfilter)
150K: inspectie I (olie, oliefilter, interieurfilter, luchtfilter)
175K: olie-service (olie, oliefilter, interieurfilter)
200K: inspectie II (olie, oliefilter, interieurfilter, luchtfilter, bougie's, brandstoffilter)
daarnaast, riemen inspecteren bij inspectie's op droogte scheurtjes en waar nodig vervangen.
remvloeistof elke 2 jaar (daat laat ik meestal wel langer zitten...)
KVS elke 4 jaar.
- Chris van S.
E87 krijgt onderhoud volgens het CBS systeem. Totaal niet te vergelijken met de E46.
- Martijn_bmw
maar CBS geeft precies aan wat wanneer vervangen moet worden als ik het goed heb... waarom dan de vraag van TS ?Chris van S. schreef:E87 krijgt onderhoud volgens het CBS systeem. Totaal niet te vergelijken met de E46.
- Chris van S.
De E87 geeft precies aan wanneer EN wat hij wil kwa onderhoud. En dat kan per auto, bestuurder en hoe de auto word gebruikt verschillen. Er gebeurd dus wat er nodig is , niets meer en niets minder. Over het interval is dus totaal geen peil op te trekken.
Bij de E46 (e.d.) telt de auto af naar des betreffende onderhouds beurt volgens het interval/boekje. Ook hierbij is het afhankelijk hoe de auto word bereden. Maar wat voor beurt de auto krijgt staat vast op papier. Er kunnen soms dus dingen gebeuren/vervangen die wellicht nog een tijdje meekunnen.
Bij de E46 (e.d.) telt de auto af naar des betreffende onderhouds beurt volgens het interval/boekje. Ook hierbij is het afhankelijk hoe de auto word bereden. Maar wat voor beurt de auto krijgt staat vast op papier. Er kunnen soms dus dingen gebeuren/vervangen die wellicht nog een tijdje meekunnen.
- Martijn_bmw
oke duidelijk! bedankt voor de infoChris van S. schreef:De E87 geeft precies aan wanneer EN wat hij wil kwa onderhoud. En dat kan per auto, bestuurder en hoe de auto word gebruikt verschillen. Er gebeurd dus wat er nodig is , niets meer en niets minder. Over het interval is dus totaal geen peil op te trekken.

-
Chris, je weet hier blijkbaar wat vanaf? Ik had het idee met de 130i dat het gebruik niet uitmaakte. Ik had het idee dat het een "dom" systeem was. Is dat niet zo? En als het dan niet zo is, waar zit dan de "intelligentie"? Op welke parameters wordt er gerekend?
- Chris van S.
Als ex BMW werkplaats receptionist heb ik met het CBS systeem gewerkt ( jaja, ik was degene die de sleutel in de sleutelreader mocht stoppen
)
Ik vind het geen dom systeem. Je ziet gelijk wat er moet gebeuren cq waar de auto om vraagd. En als bestuurder cq eigenaar weet je waar je aan toe bent.
Achter de WPL receptie heb ik duidelijk verschillen gezien in het gebruik.
- De lange afstandsrijders die bleven langer weg.
- Degene die zuinig waren op hun auto bleven langer weg.
- De korte ritjes rijders kwamen eerder terug
- De de raggende leaserijders kwamen ook eerder terug.
etc etc
Ik kan mij voorstellen als je het systeem per individueel geval bekijkt dat het nergens op slaat.
Als je er verder in verdiept is het echt niet zo.
Hoe er precies technisch word gemeten kan ik je verder niet uitleggen. Maar ik denk niet dat ik je hoef uit te leggen hoe je heel zuinig om moet gaan met een auto. En bijv dat stadritjes minder fijn zijn voor een auto dan snelweg kilometers. Dat zijn allemaal factoren die van invloed zijn.

Ik vind het geen dom systeem. Je ziet gelijk wat er moet gebeuren cq waar de auto om vraagd. En als bestuurder cq eigenaar weet je waar je aan toe bent.
Achter de WPL receptie heb ik duidelijk verschillen gezien in het gebruik.
- De lange afstandsrijders die bleven langer weg.
- Degene die zuinig waren op hun auto bleven langer weg.
- De korte ritjes rijders kwamen eerder terug
- De de raggende leaserijders kwamen ook eerder terug.
etc etc
Ik kan mij voorstellen als je het systeem per individueel geval bekijkt dat het nergens op slaat.
Als je er verder in verdiept is het echt niet zo.
Hoe er precies technisch word gemeten kan ik je verder niet uitleggen. Maar ik denk niet dat ik je hoef uit te leggen hoe je heel zuinig om moet gaan met een auto. En bijv dat stadritjes minder fijn zijn voor een auto dan snelweg kilometers. Dat zijn allemaal factoren die van invloed zijn.
- Tristan
Mijn interval voor onderhoud is ook extreem lang vind ik. Rij ca. 50K per jaar waarvan 95% snelweg. Dus auto heeft weinig te lijden. Zit nu op 75K (laatste beurt 65K) en moet pas over 15K weer.
-
Laat ik zo zeggen, de 130i werd intensief gebruikt. De onderhoudsintervallen leken zich daar niet aan aan te passen..Chris van S. schreef:Hoe er precies technisch word gemeten kan ik je verder niet uitleggen. Maar ik denk niet dat ik je hoef uit te leggen hoe je heel zuinig om moet gaan met een auto. En bijv dat stadritjes minder fijn zijn voor een auto dan snelweg kilometers. Dat zijn allemaal factoren die van invloed zijn.
- Chris van S.
@Ruben, ik weet ook niet wat jij verder met intensief gebruik bedoeld. Maar ik snap je punt, je zou verwachten dat de auto sneller een beurtje nodig heeft. Hoe dat verder precies zit. I don't know. Het is 3.5 jaar geleden.