F1 2010: Grand Prix de Monaco

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Dutch » 16 mei 2010, 17:12


Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Dennis Cavallino » 16 mei 2010, 17:27

Top samengevat!

Ik heb genoten van Alonso die lekker liep te pushen tijdens zijn weg naar voren.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door RJay » 16 mei 2010, 18:09

hoe loopt het trouwens af met schumi en alonso, aangezien eerdergenoemde in de sprint naar de finish het nodig vond alonso in te halen?

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Marco R. » 16 mei 2010, 18:15

It's under investigation.

Wouter81
Berichten: 9534
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Locatie: Curaçao

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Wouter81 » 16 mei 2010, 19:11

Schumacher 20 secondes tijdstraf, waardoor hij buiten de punten geraakt. Waardeloze beslissing, vond Ross Brawn's onderbouwing (op de BBC) waarom het wel legaal was wat hij deed behoorlijk overtuigend en goed. Hij liet notabene screenshots zien van de onboard waarop met groene vlaggen werd gezwaaid, vlak voor Schumi inhaalde. Ook zag je dat Alonso er vol voor ging maar een fout maakte en wijd ging. Die reed ook duidelijk niet met het idee dat er toch niet meer ingehaald mocht worden. Verder was bekend dat de SC binnen ging komen en er dus geen finish vanachter de safetycar zou zijn. Hierdoor was de race dus hervat gedurende de laatste paar bochten. Door dit soort stoere acties te bestraffen (doet me denken aan de straf van Hamilton in Spa destijds) maak je het racen kapot. Niemand durft straks meer wat. Zeker een wraakactie van Damon Hill, voor de GP van Australie van 1994. :)

Actie van Trulli was dan weer een typische domme Trulli actie. Compleet onmogelijk en nog stom geluk gehad ook, voor hetzelfde was Chandhok onthoofd en had die locomotiefmachinist van de Trulli-train een dooie op zijn geweten.

Verder een leuke GP om te zien. :) Misschien volgend jaar toch maar eens naartoe, lijkt me erg leuk om daar eens een GP mee te maken.

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door EJGT3CS » 16 mei 2010, 19:37

Geweldig dat handje trouwens van Alonso! :clap:

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door @iko » 16 mei 2010, 19:52

toch lullig: eerste inhaalactie van 2010 en meteen 20 sec penalty.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12615
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Downforce Hans » 16 mei 2010, 20:25

EJGT3CS schreef:Geweldig dat handje trouwens van Alonso! :clap:

Ik weet niet over wat voor handje jij het hebt, maar het handje wat ik zag was van een verwend ventje...........

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 35137
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door JP » 16 mei 2010, 20:40

Inderdaad..... :hammer:

Leuk zo'n inhaalrace, en dat je sneller bent, maar voor een plek moet je 'vechten'.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Rupie » 16 mei 2010, 21:05

JohanH schreef:
Dutch schreef:
JP schreef:Missing: Stuurtje van Barichello....... :mrgreen:
Kan me herinneren dat ik daar een tijd als fotograaf stond tijdens de GP Historique. Redelijk veilige plek, denk je dan. Zag ik nu een fotograaf nog net wegspringen? Je zult daar toch maar net staan en zo'n Williams dwars op je af zien komen schuiven...
Klopt, scheelde niet veel... Je zag hem met camera en al wegspringen :banaan:
Anderzijds, elk punt langs de baan kan gevaarlijk zijn.

Dat stuurtje was trouwens wel wat not-done, voor't zelfde geld vliegt die ergens het publiek in door de voorvleugel. Wie reed er trouwens overheen, Senna?
Is er nog een straf uitgedeeld voor het weggooien van het stuur?

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Dutch » 16 mei 2010, 21:07

Wouter81 schreef:Waardeloze beslissing, vond Ross Brawn's onderbouwing (op de BBC) waarom het wel legaal was wat hij deed behoorlijk overtuigend en goed.
Enig mogelijke beslissing, want zo zijn de regels:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/83684

Brawn had dus niet eens een zaak en zijn argumenten hadden geen zin. Als ze 't wel hadden toegestaan, alleen omdat 't knap en leep gedaan was, dan was het hek weer eens van de dam geweest.

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door EJGT3CS » 16 mei 2010, 21:26

Downforce Hans schreef:
EJGT3CS schreef:Geweldig dat handje trouwens van Alonso! :clap:

Ik weet niet over wat voor handje jij het hebt, maar het handje wat ik zag was van een verwend ventje...........
Mee eens, maar daarom niet minder mooi! :mrgreen:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 35137
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door JP » 16 mei 2010, 22:06

dubbel

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Tom V » 17 mei 2010, 00:58

Dutch schreef:
Wouter81 schreef:Waardeloze beslissing, vond Ross Brawn's onderbouwing (op de BBC) waarom het wel legaal was wat hij deed behoorlijk overtuigend en goed.
Enig mogelijke beslissing, want zo zijn de regels:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/83684

Brawn had dus niet eens een zaak en zijn argumenten hadden geen zin. Als ze 't wel hadden toegestaan, alleen omdat 't knap en leep gedaan was, dan was het hek weer eens van de dam geweest.
De reden dat ze het kunnen aanvechten is dat er groene vlag gezwaaid werd. Er is genoeg voer voor discussie.

Luco

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Luco » 17 mei 2010, 08:44

Tom V schreef:
Dutch schreef:
Wouter81 schreef:Waardeloze beslissing, vond Ross Brawn's onderbouwing (op de BBC) waarom het wel legaal was wat hij deed behoorlijk overtuigend en goed.
Enig mogelijke beslissing, want zo zijn de regels:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/83684

Brawn had dus niet eens een zaak en zijn argumenten hadden geen zin. Als ze 't wel hadden toegestaan, alleen omdat 't knap en leep gedaan was, dan was het hek weer eens van de dam geweest.
De reden dat ze het kunnen aanvechten is dat er groene vlag gezwaaid werd. Er is genoeg voer voor discussie.

Nee hoor want als de race hervat wordt bij een safetycar mag je pas inhalen NA de start/finish lijn.

Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Ben_968CS » 17 mei 2010, 10:44

Dutch schreef:
Wouter81 schreef:Waardeloze beslissing, vond Ross Brawn's onderbouwing (op de BBC) waarom het wel legaal was wat hij deed behoorlijk overtuigend en goed.
Enig mogelijke beslissing, want zo zijn de regels:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/83684
De regel is: Under rule 40.13, which states that "if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking,

Er staat: if the race ends whilst the safety car is deployed. Ok, wanneer is de race geeindigd? Als de laatste auto over de finish is gekomen, toch echt niet eerder. De safety car ging de pits in voordat de laatste auto de finish was gepasseerd, er werd met groen gezwaaid en de borden SC waren niet meer te zien. De race was duidelijk niet geeindigd aangezien de laatste auto niet over de finish was gekomen en de safety car periode 1 minuut voor het eindigen van de race was opgeheven (zoals Ross Brawn liet zien op een uitdraai van de e-mails van de FIA).

Ik heb het vermoeden dat er nog wel een staartje aan vast zit. Temeer daar er druk met groene vlaggen werd gezwaaid en er een duidelijke streep was getrokken waarna je weer mocht inhalen na een safety car periode (die was geeindigd volgens eigen schrijven van de FIA op 1.52 uur vanaf het begin van de race). Als de safety car uit is wordt er overal geel gezwaaid en wordt het bord SC getoond. Hier dus niet. Wat mij betreft was het een legale (en gave) inhaalmethode, maar aangezien de FIA roodgekleurd is en racers niet beloont (idd Hamilton-Raikonen in 2008 op Spa) zal de slapende Alonso met het zeurhandje wel weer het voordeel van de twijfel krijgen.

Richardt.
Berichten: 6812
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Richardt. » 17 mei 2010, 10:53

Nee hoor want als de race hervat wordt bij een safetycar mag je pas inhalen NA de start/finish lijn.
Dat dacht ik ook. Echter ligt er op het circuit, vlak voor of vlak na de ingang van de pitstraat ook een streep. Olav Mol zei nog dat Webber daar, tijdens een eerdere SC periode, ook al op het randje zat omdat ie zo snel al weer volgas ging.

Ik ben benieuwd hoe het afloopt, maar denk dat Schumi pech heeft.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Tom V » 17 mei 2010, 10:57

Luco schreef:
Tom V schreef:
De reden dat ze het kunnen aanvechten is dat er groene vlag gezwaaid werd. Er is genoeg voer voor discussie.

Nee hoor want als de race hervat wordt bij een safetycar mag je pas inhalen NA de start/finish lijn.

Nee hoor, sinds 2010 veranderd. Overigens zou de regel anders zijn in de laatste ronde maar dan is er nog ruimte voor discussie wbt de groene vlaggen.

Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Ben_968CS » 17 mei 2010, 11:29

1 van de redenen van de FIA om Schumachter te straffen was voor gevaarlijk rijden (wij noemen dat eindelijk een inhaalactie). Deze actie is in de ogen van de FIA natuurlijk niet gevaarlijk:



Ik kan me het niet herinneren, maar deze inhaalactie van Alonso op Massa zal toch niet tijdens een SC periode zijn geweest? :hmmm:

Richardt.
Berichten: 6812
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Richardt. » 17 mei 2010, 11:37

Hebben ze serieus gezegd dat de actie van Schumacher gevaarlijk was?
Dan kunnen ze beter stoppen met racen in Monaco, want dat is per definitie gevaarlijk. 285km/u rijden waar doordeweeks slechts 50 gereden mag worden :roll:

Zo gevaarlijk vond ik de actie van Alonso op Massa ook niet eigenlijk. Wel heel slim, want het scheelt hem een hoop tijd. Uiteraard ook een enorme naaistreek ten opzichte van z'n teamgenoot, maar dat interesseert hem toch niets.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Dutch » 17 mei 2010, 11:46

Richardt. schreef:Hebben ze serieus gezegd dat de actie van Schumacher gevaarlijk was?
Kan er niets over vinden. :?

Merkwaardiger is het feit dat Barrichello niet is bestraft voor het weggooien van zijn stuurtje. Als je toch gaat handhaven... Net zoals het gek is dat Massa geen straf kreeg voor het ophouden van Button in de kwalificatie.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Roy » 17 mei 2010, 11:47

Tegenwoordig moet je ook gewoon een paar dagen wachten op de uitslag.... word altijd wel weer aan gesleuteld. Dat gezeik... race gvd eens.

Richardt.
Berichten: 6812
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Richardt. » 17 mei 2010, 11:48

Mja, waarom de actie van Trulli ook niet gelijk bestraffen dan?

Als we zo doorgaan is het straks helemaal niets meer aan. Laat ze maar lekker racen en elkaar voorbij steken waar het kan of juist niet kan, actie is wat we willen 8)

Ik heb bijvoorbeeld met veel plezier naar de Formule Renault race in Monaco gekeken. Heerlijk hoe Brian Hartley daar bezig was, de een na de ander inhalen. Z'n voorligger telkens net even licht aan tikken waardoor zijn voorganger iets dwars ging en hij zelf met een beschadigde neus aan de finish kwam

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Dutch » 17 mei 2010, 11:49

Ben_968CS schreef:
Dutch schreef:
Wouter81 schreef:Waardeloze beslissing, vond Ross Brawn's onderbouwing (op de BBC) waarom het wel legaal was wat hij deed behoorlijk overtuigend en goed.
Enig mogelijke beslissing, want zo zijn de regels:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/83684
De regel is: Under rule 40.13, which states that "if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking,

Er staat: if the race ends whilst the safety car is deployed. Ok, wanneer is de race geeindigd?
Ja, dat is waar. Ik zat nog met de interpretatie op tv van Domenicali in mijn hoofd toen ik dat schreef, niet met de letterlijke tekst van het artikel. Op de BBC zei men dat er in het artikel iets stond als 'als de safety car in de laatste ronde op de baan is, dan rijden de auto's in onveranderde volgorde over de finish'. Maar zo bekeken draait het inderdaad om het woordje 'deployed' en is de beslissing aanvechtbaar.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: F1 2010: Grand Prix de Monaco

Bericht door Dutch » 17 mei 2010, 11:50

Richardt. schreef:Mja, waarom de actie van Trulli ook niet gelijk bestraffen dan?

Als we zo doorgaan is het straks helemaal niets meer aan. Laat ze maar lekker racen en elkaar voorbij steken waar het kan of juist niet kan, actie is wat we willen 8)

Ik heb bijvoorbeeld met veel plezier naar de Formule Renault race in Monaco gekeken. Heerlijk hoe Brian Hartley daar bezig was, de een na de ander inhalen. Z'n voorligger telkens net even licht aan tikken waardoor zijn voorganger iets dwars ging en hij zelf met een beschadigde neus aan de finish kwam
Prima, als ze het niet bestraffen (ook al moet 't volgens de regels) dan ook maar consequent doen.

O, en 't is Brendon Hartley. :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: L5S1, Semrush [Bot], SlowCo en 2 gasten