Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Downforce Hans

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door Downforce Hans » 09 mei 2010, 21:16

romo schreef:
Ravin ///M schreef:Dus. Westerse economieën gaan instorten en centrum van
macht verschuift naar India en China? Wat is de long term
outcome van dit alles?
Dat als je geld wil verdienen met beleggen ( en dat wil je) je moet beleggen in emering markets........

De westerse economieen zullen niet instorten, maar wel pas op de plaats moeten maken.......................zie Japan waar reeds 20 jaar de beurs op -80% van haar waarde zit van de hausse van 1990......................

Veel beleggers die al een decade of langer bezig zijn hebben veel van hun vermogen in rook zien opgaan. Momenteel is het voor particulieren het volgende handig;

1 Zorg dat je cash geld achter de hand hebt, gewoon een spaarekening dus. Met een paar jaar gaat de rente echt wel stijgen en kan je alsnog leuke rendementen halen

2 Maak schulden waarvan je de rente en aflossingen met je cash geld en / of inkomsten kan betalen, de toenemende kans op een mega inflatie maakt deze schuld op termijn verwaarloosbaar ( lange termijn visie)

Jij hebt het filmpje van rienk Kamer gezien............ :thumbup:

Tom

Bericht door Tom » 09 mei 2010, 21:46

Je raad het nooit... ik heb gister ook nog filmpje! gekeken

HansD

Bericht door HansD » 09 mei 2010, 22:05

Je kunt als belegger natuurlijk ook je verwachtingen wat bijstellen. Er wordt nog steeds, de laatste jaren steeds meer, gespeculeerd op ongebreidelde groei en dat is op de lange termijn gewoon niet houdbaar.
Er is een zodanig verwachtingspatroon gecreeërd dat je als bedrijf werd afgestraft als je toevallig eens iets minder winst maakte, als je elk jaar niet x % winstgroei liet zien wordt dat als een verlies beoordeeld.
Die ongebreidelde groeiverwachting is ook medeveroorzaker van al die luchtbellen.

Daarbij loop je als particuliere belegger altijd achter de feiten aan. Er zijn partijen met zoveel geld en kennis, die bepalen de bewegingen als ze willen. Zijn creeëren de luchtbellen en tegen de tijd dat de particuliere belegger hier instapt hebben zij de grootste slag al geslagen en stappen er (als het goed is) ook redelijk op tijd weer uit. De particuliere belegger is vaak degene die het grootste deel van de rekening betaald omdat zijn (spaar)geld verdwenen is.

In de emerging markets kun je nog wel behoorlijke groeipercentages verwachten maar ook dat is eindig en daarbij had je er nu al in moeten zitten. Als je nu nog instapt heb je in principe al een grote stap gemist (nu wellicht iets minder omdat ook die zijn geraakt zijn door de crisis) en realiseer je dat het ook daar een keer ophoudt.

HansD

Bericht door HansD » 09 mei 2010, 22:06

LOL doe je je best om op zondagavond een serieuze reactie te plaatsen komt Tom er even tussendoor met zo'n filmpje :lol:

SteV6

Bericht door SteV6 » 09 mei 2010, 23:21

Als je de eventuele gevolgen gaat visualiseren in het geval dat Griekenland pas het topje van de ijsberg is, dan kunnen de 20-ers, 30-ers en 40-ers onder ons er serieus rekening mee houden dat er geen pensioen meer is tegen de tijd dat ze 65/67/72 zijn ...

Dat noodfonds"je" van 70 tot 90 miljard waar de Europese ministers nu over praten is slechts 10% van de werkelijke bedragen als alleen Spanje hetzelfde gaat overkomen als Griekenland. (Bron Elsevier)
En dat gaat dan slechts over de al opgenomen leningen en nog niet eens over de kosten die de aanstaande vergrijzing met zich mee gaat brengen (immigratie van laag opgeleiden zal dat overigens alleen maar verergeren, want die kosten geld).

Ik haat doomscenario's schetsen, maar de voortekenen liegen er niet om. Leef nu, feest nu :drinking: of :goodnight:

Stephan

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 10 mei 2010, 01:41

Rico schreef:Nou Lakeman.. nieuwe ronden nieuwe kansen.. ga de ING maar KAPOT maken...

AFM tikt ING op de vingers
Uitgegeven: 23 oktober 2009 18:24
Laatst gewijzigd: 23 oktober 2009 20:09

AMSTERDAM - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft bankverzekeraar ING op de vingers getikt.

© ANPVolgens de toezichthouder was de informatieverstrekking van ING over de zogenoemde 'Toprekening' niet misleidend, maar onvoldoende duidelijk. Dat heeft de AFM vrijdag bekendgemaakt.

De AFM beoordeelde de brochure van de spaarrekening, nadat er veel klachten van consumenten waren binnengekomen.

Het bankconcern had naar het oordeel van de AFM duidelijker moeten aangeven dat de spaarrente na een half jaar afhankelijk zou worden van de marktrente.

Consumenten klaagden dat zij door de brochure de indruk kregen dat de rente op 4 procent zou worden vastgesteld. In werkelijkheid kwam de rente fors lager uit.

Goede informatie

"Juist in deze tijd is het belangrijk dat consumenten goede informatie krijgen over financiële producten, ook over relatief eenvoudige producten als spaarrekeningen", aldus de AFM.

Het consumentenprogramma Kassa, dat 20.000 klachten heeft ontvangen van gedupeerden, gaat de gang van zaken - samen met TeekensKarstens Advocaten - aan de rechter voorleggen.

De collectieve actie richt zich op spaarders die in de periode van september 2008 tot en met februari 2009 een Toprekening hebben geopend en gebruik hebben gemaakt van het aanbod waarbij zij een half jaar 4,75 procent rente ontvingen en daarna een rente van 4 procent.

Betreuren

ING zegt het te betreuren dat "een deel van de klanten met een Toprekening het gevoel heeft dat zij informatie hebben gemist." Volgens de bank is de communicatie over de betreffende spaarrekening aangepast
Even een oude quote naar boven halen. Zijn er meer mensen die in de bewuste periode een Toprekening hebben afgesloten hier?? De zaak tegen ING loopt nog en is toevallig afgelopen week nog besproken bij Kassa. Via een gerechtelijke procedure wordt nu gekeken naar het halen van de extra procenten spaargeld die min of meer beloofd zijn door de actie van ING bij het afsluiten van de Toprekening.

Wellicht zijn er meer mensen die ook tussen 09-08 en 02-09 een Toprekening hebben afgesloten. Je kan je op de site van Kassa nog steeds aanmelden om mee te doen met deze zaak en zo wellicht nog wat extra spaarcenten ontvangen. Ik heb me reeds aangemeld!

GTRene

Bericht door GTRene » 10 mei 2010, 02:25

nope...maar ik heb al wel duizenden euro's door men neus geboord gekregen van levensverzekeringen gekoppeld aan hypotheek die na 30 jaar met superwinst zou worden uitgekeerd en al zo'n 22 jaar loopt zien verdampen tot minder dan de helft van de maandelijkse bijdragen...destijds moest k dat er naast doen, en leek toen ook heel redelijk maar was/is gewoon extra cash voor hen schijnbaar :'( ben ik niet blij mee maja...

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 10 mei 2010, 08:57

Neuh, m'n vorige woning had ik ook zo'n mooie beleggingspolis bij, met prachtig geschetste rendementen. Nou, is ook niets van uitgekomen.

Ik geloof het allemaal wel (of eigenlijk dus niet). Alles wat ik verdien komt op de spaarrekening. Ik beleg niets. Heb er geen verstand van ook en geloof er ook niet in. Verder heb ik een superveilige (voor zover dat veilig kan) 100% spaarhypotheek op m'n goedkope woning tegenwoordig, zit niks qua beleggingen oid. in. Dit tegen het (destijds) uitdrukkelijke advies van de hypotheekadviseur in. Tegenwoordig praten die ook wel anders. En daarnaast stop ik als ondernemer helemaal niets in een pensioenfonds voor mezelf, daar heb ik al helemaaaaaaal geen vertrouwen meer in. Als ze al niet eens de dekkingsgraad over een paar maand in stand kunnen houden, hoe moeten ze het dan doen over de 35 a 40 jaar dat ik nog moet werken? Allemaal veilige beleggingen... jaja. Daarom zit er nu zoveel pensioengeld in Griekenland ja....

Heb meer vertrouwen in mezelf om m'n eigen oudedagvoorziening voor later voorelkaar te breien. Ga mooi sparen in m'n eigen BV. Ik doe niet meer mee aan al die beleggingsproducten, polissen en wat al niet meer. Zo simpel mogelijk hier, daar heb ik dan nog het meeste vertrouwen in. Financiële adviseurs heb ik ook geen vertrouwen in, hun adviezen hebben me in het verleden al teveel gekost. Die adviseren vooral (is mijn mening) de producten waar ze zelf het meest aan verdienen. Ik ga tegenwoordig volledig af op m'n eigen verstand en gevoel.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 mei 2010, 09:12

Wouter,

Zoals een echte ondernemer het betaamt. Gewoon op je eigen gevoel en koers varen, je bent juist ondernemer omdat je dat kan. Same here dus, geen pensioenfonds maar sparen in eigen BV.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 10 mei 2010, 20:20

Goed, het spel is op de wagen........................(lees; de geldpers gaat overuren draaien, de inflatie start knop is ingedrukt)

http://www.z24.nl/analyse/blogs/boumans_blog/

http://www.z24.nl/analyse/artikel_13949 ... lijmd.html

HansD

Bericht door HansD » 10 mei 2010, 23:00

Nu maar wachten tot ook de 'geruststelling' van dit plan is uitgewerkt en het weer business as usual is op de beurzen (ik zou zeggen morgen of overmorgen maar laat ik het op deze week houden :wink: ).
Ze vinden vast wel weer onzekerheden in het plan om op te reageren (daarbij is een geruchtje zo verspreid).

Het is een manier natuurlijk, de problemen van een paar landen uitsmeren over alle landen waardoor het totaal zwakker wordt maar de zwakke broeders voorlopig eventjes geholpen zijn (voor zolang het duurt) :hmmm: . Structurele oplossing ook.

Ik hoorde ook iets over het inkopen van staatsobligaties door de ECB? Dat lijkt me helemaal het begin van het einde. Kun je lekker zelf de 'markt'rente bepalen voor praktisch waardeloos papier :roll: .

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 mei 2010, 07:18

Het is een nieuwe manier van oorlog voeren;

financial warfare

Geruchten verspreiden, versterken en daar zelf beter van worden.............

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 11 mei 2010, 08:04

Wouter, ik denk er precies zo over!

romo

Bericht door romo » 11 mei 2010, 09:33

Helaas zit ik in een verplicht beroeps pensioen fonds, waardeloos dus....................heel veel koopsompremie dokken, weinig rendement en hooguit een "basis pensioen"..................uiteraard heb ik mijn eigen maatregelen getroffen............FWIW

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 11 mei 2010, 09:39

Verplichte pensioenen , daar heb ik ook altijd een onbehaaglijk gevoel bij.

SteV6

Bericht door SteV6 » 11 mei 2010, 12:23

Ravin ///M schreef:Verplichte pensioenen , daar heb ik ook altijd een onbehaaglijk gevoel bij.

Gelukkig is dat verplichte fonds van ons al tijden geleden afgeschaft ... Je leest er zo nu en dan nog wat over, met name oudere collega's (omdat zij dan lekker royaal pensioen hebben van onze inleg ...)

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 11 mei 2010, 13:22

Stephan = collega? :mrgreen: Niet eerder beseft.

Ja klopt, tijdje terug wilden ze het weer invoeren en kwam er een enquete. Als de
massa het er mee eens is dan ' moet' je. Echt belachelijk, gedwongen worden om
pensioen op te bouwen en daarmee een of ander pensioenfonds met alle medewerkers
te sponsoren.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 11 mei 2010, 15:34

Is dat niet nog steeds zo? Of per beroepsgroep afhankelijk? Ik moet als ik 1 werknemer een pensioen aanbied dit verplicht voor alle werknemers gaan laten gelden.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 11 mei 2010, 19:58

Dat moet ik ook, ik heb voor al mijn werknemers hetzelfde pensioenfonds
en dezelfde voorwaarden. Maar voor mezelf bedoel ik. Ze wilden voor onze
beroepsgroep een verplicht pensioen invoeren, zoals dat vroeger ook was.
Ik zit daar niet op te wachten, ik regel dat liever zelf.

HansD

Bericht door HansD » 14 mei 2010, 17:52

Dat 'geweldige' noodplan van 500 miljard heeft dus precies 1 dag gewerkt. Beurzen staan weer lager, euro is gedaald tov de dollar en de rente op staatsobligaties van zuid-europese landen loopt ook weer op.
Gelukkig zijn zowel Portugal als Spanje bezig met bezuiningen en de tering naar de nering zetten, dat zijn tenminste oplossingen die werken en -hopelijk- structureel zijn. Nog de goedkoopste oplossingen ook 8) .

gijzbed-opc

Bericht door gijzbed-opc » 16 mei 2010, 12:25

Leuk hoor dat klakkeloos bezuinigen!!
Zonder iets te doen aan je economische situatie.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 mei 2010, 17:54

Precies, met enkel bezuinigen help je iedere economie nog verder omzeep. Ze grijpen veels te laat in, waardoor een inhaalslag weleens enkele decennia kan duren, als t uberhaupt al slaagt. Kijk naar Japan, dat komt ook nooit meer uit 's slob en dan hebben dit soort landen toch veel minder te bieden dan Japan als 't om economische highlights gaat die de economie een boost kunnen geven. Toerisme, een verdwaalde autoindustrie, een gebrek aan exportproducten en een beperkte kenniseconomie zetten nu niet echt zoden aan de dijk in een land als Spanje. Vooral Spanje heeft jarenlang geprofiteerd van EU-subsidies, maar daar geen constructieve economie mee opgebouwd. Er liggen nette rotondes en het land is volgebouwd met 2e huisjes (in luxe golfresorts) voor mensen uit landen ten noorden van ze, maar die 2e huizenmarkt ligt al enkele jaren op zijn gat.

Teveel aanbod en te weinig kwaliteit. (Grote) bouwbedrijven en ontwikkelaars hebben daarvan kunnen profiteren, maar die zijn als eerste omgevallen toen de verkopen terugliepen, projecten niet afgerond konden worden en leegstand zorgde voor dalende huizenprijzen. De molensteen van de tijdelijke booming market in Spanje is uiteen gespat en daarmee iedere kans om binnen 20 jaar weer een succesvolle economische groei te realiseren. In 20 jaar tijd zal de behoefte naar 2e huizen in Spanje vervuld kunnen worden met huidige aanbod. Bye bye welvaart in Spanje!

Portugal is nog erger, dat was al niet erg booming (zéér locaal hooguit) en niet voor niets werken er nog altijd veel Portugezen in landen als Luxemburg (als ondergewaardeerde bevolkingsgroep nota bene).

Italië heeft daarentegen veel meer kans in mijn optiek. Dat land heeft alles in zich om zich te kunnen redden. Op dit moment wordt daar veel geld opgeslokt door overhead en graaiers, maar als je daarin gaat snijden, dan is er een grote diversiteit aan economische kansen. In de autoindustrie, meubeldesign&fabricage, design- en huishoudartikelen, staalindustrie, telefonie, filmindustrie, scheepsbouw, toerisme, handel, energie, transport en bouw is met een gedegen aanpak veel winst te behalen. Je kunt over Italianen zeggen wat je wilt, maar ze maken knappe spullen, daar zal altijd vraag naar blijven (in golfbewegingen).

Daarnaast blijft het een enthousiast volkje, dat nooit bij de pakken neer gaat zitten. Italianen leven vrij basic en zijn daar erg goed in. Dat zien zij als een luxe. De mensen die echt in weelde en luxe leven is maar een klein groepje. Dat houdt een land wel een lange tijd in stand denk ik. Italië heeft nog altijd veel armoede en dat wordt niet per sé erger tijdens een economische crisis, integendeel. Vergeet ook niet dat dankzij het 6e zintuig van Italianen dat gericht is op succesvolle corruptie Italië vrij vol zit met loyaliteit. Ook hebben de Italianen het geluk dat hun grond niet massaal is opgekocht door buitenlanders, omdat de grond nogal vaak in handen is van verschillende familieleden en je niet snel kon spreken van 1 kavel en opkopen van grond daarom niet zo eenvoudig was als in landen zoals Spanje.

De vraag naar grond en onroerend goed in Italië is en blijft nog altijd groter dan het aanbod. Zowel in populaire als impopulaire gebieden. Een groot verschil ten opzichte van Spanje, waar veel (nieuwe) dorpen in Engelse en Nederlandse enclaves zijn omgetoverd, allemaal gecentraliseerd langs de kust. Ik verwacht dat Spanje door te gaan bezuinigen de boel laat verpauperen. Dat wordt één grote ramp als men massaal wegtrekt/weg blijft. In Italië valt verpaupering veel minder op, omdat verpaupering daar altijd al zichtbaar is geweest, zonder dat 't iemand stoorde. In Italië is verpaupering en corruptie op één of andere manier altijd wel charmant en romantisch te noemen. Dat is toch wel iets waard kennelijk. :hmmm:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 mei 2010, 18:31

Leterme vraagt Merkel te zwijgen over euro
Uitgegeven: 16 mei 2010 12:30
Laatst gewijzigd: 16 mei 2010 14:13
BRUSSEL - De Belgische demissionaire premier Yves Leterme vraagt de Duitse bondskanselier Angela Merkel en anderen om voorlopig te zwijgen over de euro en Griekenland.

© ANP
Doordat Merkel vrijdag zei dat het succes van de omvangrijke reddingsoperatie nog niet verzekerd is, kelderden de koersen van de euro en aandelen.
''We hebben als eurolanden afspraken gemaakt. Het debat moet voleindigd zijn, het moet afgesloten worden. We moeten niet zoals Merkel nog twijfel opwerpen over de uitvoerbaarheid ervan'', zei Leterme zondag in het Vlaamse tv-programma De Zevende Dag.

Hij herinnerde eraan dat Belgische Kamerleden vroeger zelfs strafbaar waren als ze de Belgische frank in diskrediet brachten.

Garanties
De regeringsleiders van de eurolanden hebben vorige zondag voor 750 miljard euro aan garanties afgegeven om noodlijdende eurolanden te helpen. Desondanks noemde Merkel de situatie in Europa vrijdag ''zeer zeer ernstig'' en succes ''nog niet verzekerd''.

Topman Josef Ackermann van Deutsche Bank zei bovendien dat hij eraan twijfelt of Griekenland ook na de miljardensteun van Europa en het IMF wel zijn schulden zou afbetalen.
De euro zakte daardoor vrijdag tot onder de 1,24 dollar. Vele aandelenbeurzen in Europa beleefden een slechte dag: de AEX zakte ruim 3 procent naar 327 punten.

Verhofstadt
Guy Verhofstadt, fractieleider van de liberalen in het Europees Parlement, haalde zondag eveneens uit naar de uitspraken van Merkel. ''Dat was niet zo'n verstandige uitspraak van de bondskanselier'', zei hij in tv-programma Buitenhof. ''Als degenen die het akkoord in vijf maanden hebben opgesteld twijfel gaan zaaien over de haalbaarheid, dan halen ze het akkoord onderuit. Laten we maar stoppen met het gekakel van regeringsleiders.''

Sancties
Verhofstadt verdedigde verder plannen om een Europees economisch bestuur te vormen, zodat niet langer elk EU-land nog zelf een eigen koers kan kiezen. Hij wil ook sancties voor landen die zich niet aan het Brusselse begrotingsbeleid houden.
Verhofstadt steunt ook het idee dat Europa de nationale begrotingen van landen kan meebepalen, nog voor de presentatie bij bijvoorbeeld Prinsjesdag. De Finse liberale EU-commissaris Olli Rehn (Monetaire en Economische Zaken) deed daartoe recent een voorstel.
De Belgische oud-premier, bekend om zijn pleidooi voor een Verenigde Staten van Europa, brak opnieuw een lans voor Europese belastingen en grensoverschrijdende kieslijsten voor het Europees Parlement.
Het rommelt aan alle kanten in de EU, maar een centraal (internationaal gekozen) bestuur zie ik dan wel weer zitten. Zonder zo'n gekozen bestuur is de EU geen reet waard imho, want tot op heden werkt 't nog voor geen meter en ik had ook niet anders verwacht. Een internationaal verkiesbare kandidatenlijst en een gekozen EU-premier/president vind ik belangrijker dan een nationaal kabinet en minister-president nu we een EU hebben met 1 munt en grensoverschrijdende wetten- en regels. Op dit moment zorgen de conflicterende wet- en regelgeving(en) en het compleet zinloze EU-ambtenarenstelsel voor veel onduidelijkheid, oponthoud en vertraging. De lijnen kunnen veel korter en zo Europa veel sterker positioneren ten opzichte van de rest van de wereld. Een duidelijk gekozen EU president kan ook een duidelijkere rol spelen in de internationale top en doen en zeggen wat wij als EU-bevolking willen, zoals 't in een 'democratie' zou moeten zijn. Wellicht is er dus een begin voor zo'n wijziging in de EU en dan is de crisis niet zo'n verkeerd moment geweest om dat te realiseren en iedereen achter zo'n plan te scharen. Weg met Den Haag, Berlijn, Londen...op naar Brussel.

Den Haag kan dan een soort (gekozen) provinciaal parlement worden. Provincies in Nederland kunnen we opheffen en al die overhead overdragen aan de Gemeenten. Dan worden de lijntjes kort, strak, duidelijk en goedkoper.

Als het die kant op gaat dat de EU 1 land wordt, dan moeten we ook maar meteen Engels als officiele voertaal in de EU invoeren. Op scholen mag ieder land zijn eigen huidige voertaal blijven hanteren en kinderen 2-talig opvoeden. Ik heb er geen problemen mee als ik de rest van mijn leven engels moet praten/schrijven/denken, ik denk velen met mij.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 mei 2010, 18:45

kan ik me ook wel in vinden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 mei 2010, 18:47

Jean-Claude Trichet kruipt onder zijn steen vandaan: "We leven in dramatische tijden". No shit! :)
'We leven in dramatische tijden'
Uitgegeven: 16 mei 2010 14:18
Laatst gewijzigd: 16 mei 2010 14:18
HAMBURG - De financiële wereld beleeft de ernstigste financiële crisis in tientallen jaren. Dit zei Jean-Claude Trichet, de president van de Europese Centrale Bank (ECB), dit weekend in een interview met het Duitse weekblad der Spiegel.

"Sinds september 2008 zijn we geconfronteerd met de moeilijkste situatie sinds de Tweede Wereldoorlog, misschien zelfs de Eerste Wereldoorlog. We hebben echt dramatische tijden meegemaakt en maken ze nog mee'', aldus Trichet.
De centrale bankier vergeleek de paniek op de financiële markten ruim een week geleden met de situatie in het najaar van 2008. Toen leidde het omvallen van de Amerikaanse bank Lehman Brothers bijna tot een ineenstorting van het financiële stelsel.

Hij zei dat er stevige maatregelen moeten worden genomen om onverantwoord leengedrag door overheden te voorkomen. ''De ECB vraagt om omvangrijke veranderingen en ik zal dit uitleggen in het task force voorgezeten door Herman van Rompuy.''

Stabiliteitspact
EU-president Van Rompuy werkt aan voorstellen voor onder meer aanscherping van het stabiliteitspact. Hierin zijn de begrotingsregels voor landen van de Europese Unie vastgelegd.
Trichet bestreed de suggestie dat de ECB zijn onafhankelijkheid heeft verloren toen een week geleden werd besloten staatsobligaties te gaan opkopen. De ECB droeg met deze stap zijn steentje bij aan het omvangrijke steunplan voor de euro van Europese overheden. Kort daarvoor had Trichet nog gezegd dat het opkopen van staatsobligaties niet aan de orde was.
Inschatting

''We hebben niet toegegeven aan regeringsleiders en staatshoofden. We baseren onze beslissingen altijd alleen op onze eigen inschatting van de situatie en niet op de aanbevelingen van overheden, markten of sociale partners'', zei hij.

Trichet drukte Europese en vooral Duitse spaarders op het hart dat zij niet bang hoeven te zijn dat de ECB de inflatie sterk zal laten oplopen. ''Ik begrijp de gevoeligheid van mijn Duitse vrienden. Maar de feiten zijn dat de inflatie in Duitsland nog nooit zo laag is geweest als in de afgelopen elf jaar.''
Door het opkopen van staatsobligaties komt extra geld in omloop. Dit kan leiden tot prijsstijgingen. De ECB neemt echter maatregelen om te compenseren voor de groei van de geldhoeveelheid.
Zodra een Centraal Bankier gaat waarschuwen dat we niet bang hoeven te zijn voor inflatie, dan wijst 't verleden ons uit dat we bang moet zijn voor hevige inflatie. Mark my words. Hij zei ook al vrij vroeg dat er niets aan de hand was met de Europese economie en munt... uhuh. Die man loopt echt hopeloos achter de feiten aan en 't feit dat hij zegt dat de Europese Centrale Bank zich niets aantrekt van regeringsleiders en staatshoofden, maar haar eigen plan trekt op basis van 'eigen inschattingen' dat wekt mij te weinig vertrouwen in deze knakker&Co. Over tien jaar zal de rest daar ook achter zijn en beleeft zo'n man zijn einde tijdens een publieke executie. :sealed:

Plaats reactie