VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel en geen MRB

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel en geen MRB

Bericht door Michel P » 06 mei 2010, 22:17

De Polo bleumotion is helemaal kapot gehyped o.a. met de 3 cylinder 1.2 motor, vooral autoweek had meerdere keren ruime aandacht voor de Polo Bleumotion, uiteraard gaat deze motor ook Bij Seat en Skoda komen. Het 3 cylinder motortje heeft de volgende specs 75pk bij 4200 tpm en 180nm bij 2000 tpm. De Polo verbruikt op papier 3.3l / 100km. De Polo is verkrijgbaar vanaf 16.290

Nu heeft Fiat echter een geweldig alternatief of eigenlijk een tweetal alternatieven met een 4 cylinder diesel. Deze motor zal worden geleverd in de Punto Evo en de Grande Punto, waabij de laatste een prijsknaller 1e klas is met een prijs van € 12.795. het 4 cylinder blok heeft de volgende specs 85pk bij 3750 tpm 200nm 1750tpm De Fiats verbruiken op papier 3,6l / 100km. De Punto Evo is er vanaf € 15.395

De Fiat in de Evo versie is rijker uitgerust dan de Polo. De Grande Punto is een redelijk kale prijsbreker.

Polo Bleumotion
Afbeelding

Punto Evo
Afbeelding

Grande Punto
Afbeelding

Het blok van de Fiat is in de oude configuratie zeer goed uit een 100k test in Duitslang gekomen.
http://www.autobild.de/artikel/dauertes ... 38823.html
Laatst gewijzigd door Michel P op 07 mei 2010, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door FrankS » 07 mei 2010, 10:51

Tsja, de huidige JTD motoren vind ik een stuk fijner dan de TDI blokken van de VAG groep. Als je daarbij nog eens de rijkere uitrusting telt (of naja, betere uitrusting voor dezelfde prijs) en het mooiere design van Fiat lijkt me de keus snel gemaakt.

De JTD blokken zijn erg betrouwbaar en sterk :)

Gebruikersavatar
Arjan S.
Berichten: 240
Lid geworden op: 04 apr 2010, 23:57
Auto: G31 540i xDrive

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door Arjan S. » 07 mei 2010, 11:04

In die Autobild test slurpt die Punto 6l / 100km... Als dat representatief is... Bovendien hebben ze de Evo IMHO echt verpest met dat plastic front.

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door Niels v D » 07 mei 2010, 11:06

Grande Punto aub, dat is inderdaad echt een fijnere motor dan zo'n bluemotion 3cilinder.
Zeker voor dat enorme prijsverschil kun je hem leuk aankleden en dan heb je gewoon veel meer auto dan de polo.

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door 2000USA » 07 mei 2010, 11:09

+1

Ik zou 100% voor de Fiat gaan. Dan wel de Evo ivm mooier interieur. Frontje is misschien even wennen maar met de goede kleur configuratie is daar heel wat van te maken, je kan namelijk ervoor kiezen deze zwart te laten, of in licht of donkergrijs te laten spuiten. Verder - ivm homologatie, achteraf - via de dealer 17" eronder, klaar!
Verder zijn volgens mij alle opties gewoon - BPM-vrij! - te bestellen, dus dik aankleden is ook goedkoper.

Afbeelding

Daarnaast: levertijd Polo: 2011, Punto: direct leverbaar.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door Michel P » 07 mei 2010, 11:31

Arjan S. schreef:In die Autobild test slurpt die Punto 6l / 100km... Als dat representatief is... Bovendien hebben ze de Evo IMHO echt verpest met dat plastic front.
is een automaat, dus wellicht daardoor minder zuinig, wat ik bij gebruikers reviews heb gelezen die met een handbak reden was het een stuk zuiniger, zeker 1:20.

De Punto Evo smoelt goed en heeft een fraai interieur, ook de te kiezen opties zijn leuk, en idd BPM vrij, waardoor je een volle auto hebt. En zeker minder saai dan de Polo.

Voor de low budget rijder is de Grande Punto ook geen straf, dat zal ook een ander soort autokoper zijn die een goedkope A naar B auto wenst. Wellicht voor velen ook prive een erg goed alternatief. De nu veel verkochte C1/107/Aygo in de luxe uitvoering kost ook dik 11k, dan is een Grande Punto heel wat meer auto voor zijn geld, en zeker voor een gezin veel bruikbaarder.

Ik schat in dat Fiat goed gaat scoren met deze 2 auto's.

Een setje 17" maken de Evo in mijn ogen verder af.

Michel

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door Hielke » 07 mei 2010, 11:32

Ik vind de Grande Punto met afstand het mooiste design in het B-segment. Die 12.750 euro is natuurlijk superscherp.

Maar als ik die duitse test lees waarin gesteld wordt dat je veel gas moet geven om soepel vanuit stilstand weg te komen, dan schrikt me dat af. Drivebility vind ik erg belangrijk. Zou het echt zo erg zijn?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door Michel P » 07 mei 2010, 11:36

Hielke, ik denk dat dit door de automaat komt, zowel het max koppel als vermogen komt eerder in dan de Polo.

Doe als Fiat man eens een proefrit met smakelijk verslag.

Michel

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door Kevin20v » 07 mei 2010, 11:38

@ Hielke: de bluemotion uit de autoblog test deed er maar liefst 17 seconden over om van 80 naar 120 te gaan in de 6e versnelling...

Ik heb zelf de laatste paar weken een nieuwe bluemotion 1.2 overwogen, maar ik kan niet leven met een 75pk polo.
Ik heb ondertussen in een 85pk 1.4 gereden en een 105pk 1.2TSI en alleen de 1.2TSI kon me "enigzins" overtuigen dus die Bluemotion komt echt 30 pk te kort :(

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door 2000USA » 07 mei 2010, 11:44

Ik heb de motor niet gereden maar kan me indenken dat dit meer met ervaring vanuit het verleden te maken zou hebben, toen je nog op enkel koppeling kon optrekken met een diesel. Tegenwoordig moet je inderdaad een snippertje gas geven.

Als je de ervaringen met de oude 1.3MJ 90pk leest zijn deze juist weer ronduit positief.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door Michel P » 07 mei 2010, 11:50

Handbak doet het qua verbruik niet slecht. 1:22 blijkt mogelijk, is wel de oude motor, wellicht dat deze nieuwe het nog iets beter doet.

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... &gearing=1

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door Christoph » 07 mei 2010, 11:55

Wat is er eigenlijk mis met die Polo? Ik vind het er een stuk beter uit zien eigenlijk dan die punto's :bag:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door Hielke » 07 mei 2010, 11:57

Kevin20v schreef:@ Hielke: de bluemotion uit de autoblog test deed er maar liefst 17 seconden over om van 80 naar 120 te gaan in de 6e versnelling...
Acceleratie en tussenacceleratie vind ik niet belangrijk Kevin. Het gaat me om het wegrijden vanuit stilstand. Normaliter zijn de Fiats die ik gereden heb (allemaal benzinemotoren) daar juist ontzettend sterk in. Bediening gas, rem, koppeling vind ik sowieso bij Fiat beter geregeld dan bij welk ander merk ook. Porsche daargelaten :-)

Zou me daarom verbazen dat het bij die anders zo sterke 1.3 multijet niet goed geregeld is. Hoop dat iemand van DF ervaring met deze motor heeft.

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door Kevin20v » 07 mei 2010, 12:04

Ok duidelijk :)

Fiat heb ik weinig ervaring mee, de laatste Fiat waar ik in zat was m'n pa's Fiat Tipo Abarth met digi klokkenset (dus al een HELE tijd geleden :lol: )

Gebruikersavatar
Koos Buurman
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 okt 2009, 12:59
Locatie: nul achtenfieftuch

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door Koos Buurman » 07 mei 2010, 12:08

eerlijk is eerlijk, die Polo heeft uitstraling aan de voorzijde. Smoel. Maar de grandePunto is gewoon een lekkere auto. En als je dan kijkt naar de motoren... een no-brainer: Punto!

Die Fiats rijden trouwens ook prima, niets mis mee. En de eerste commonrail? ook van het Fiat concern. Die kunnen prima diesels bouwen en dat doen ze!

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door Michel P » 07 mei 2010, 13:12

@Hielke,

De Punto Evo als ook de Grande Punto zijn goed te vergelijken qua prestaties met de Golf 4 1.9TDI, toch een verkoop kanon geweest. Echter de motor staat toch een beetje in de schaduw bij de huidige Fiat, ofwel leve de vooruitgang bij de grootste diesel specialist Fiat. De Golf 4 (3 deurs) weegt 1174kg, heeft 90pk bij 3750 tpm, en 210nm bij 1900 tpm. Is een fractie sneller bij accelatie, maar dat zal puur de bakverhouding zijn.

Als jij ooit de Bravo zou willen inruilen dan is de GP de gedoodverfde opvolgen, geen wegenbelasting en een verbruik wat fors beter is dan de Gasbom, en weer meer dan een decenium moderner en dus veiliger.

Michel

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door Bram » 07 mei 2010, 13:21

Ik was zeer onder de indruk van de specs van de Polo, maar las nu in Autovisie dat die inderdaad erg traag is maar ook helemaal niet aan die beloofde 3.3 l op 100 km komt. Ben ik niet van Volkswagen gewend.

Mijn vader rijdt al jaren met de JTD's van Fiat er heeft er nog nooit iets mee gehad. Lijken mij dus zeer betrouwbaar en zo'n Punto EVO is gewoon een erg fraaie auto. Heb erin gezeten bij de dealer, een wereld van verschil met de Punto HGT uit 2000 die ik ooit reed.

Gebruikersavatar
Arjan S.
Berichten: 240
Lid geworden op: 04 apr 2010, 23:57
Auto: G31 540i xDrive

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel

Bericht door Arjan S. » 07 mei 2010, 13:39

Hielke schreef:Ik vind de Grande Punto met afstand het mooiste design in het B-segment. Die 12.750 euro is natuurlijk superscherp.
Mee eens, meer dan een geduchte concurrent voor de Polo Blue... Ik ben zelf meer een VW man, maar deze keus is zeker niet makkelijk.

Iemand rijervaring met zowel de 1.2 driepitter als de 1.3 JTD?

EDIT: Bedenk me net dat de Suzuki Swift 1.3 Diesel die ik als huurauto heb gehad hetzelfde blok heeft... Dat blokje vond ik toen wat minder. Koppelpiek vlak boven de 2000rpm, daarna weinig en daarvoor ook. Redelijk wat gas bijgeven bij wegtrekken was ook zeker een must. Wellicht is die met variabele geometrie beter?

Kgroot.nl
Berichten: 1246
Lid geworden op: 05 aug 2009, 15:07
Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2
Locatie: Reeuwijk

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel en geen MRB

Bericht door Kgroot.nl » 07 mei 2010, 17:35

Levertijd Polo Bluemotion 2011..
Staat er hier gewoon een voor me neus hoor en eind juni komen er nog 10 :)

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel en geen MRB

Bericht door Marc R » 07 mei 2010, 17:55

K hoorde laatst van een bevriende verkoper bij een VAG garage dat die bluemotions niet aan te slepen zijn.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel en geen MRB

Bericht door RutgerK » 07 mei 2010, 18:05

Marc RS4 schreef:K hoorde laatst van een bevriende verkoper bij een VAG garage dat die bluemotions niet aan te slepen zijn.
Klopt inderdaad. In maart ook eens geinformeerd voor mijn moeder. Levering was op z'n vroegst in oktober.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel en geen MRB

Bericht door Michel P » 07 mei 2010, 19:23

Veel grijse import door handelaren, zie ik hier in de omgeving ook wel aangeboden worden.

Michel

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel en geen MRB

Bericht door SteV6 » 07 mei 2010, 20:32

Correct me if I'm wrong ... maar de enige reden dat je dit soort auto's overweegt is toch een fiscale???

En zelfs dan zou ik alles met 3 cilinders heel ver links laten staan.


Stephan

Kgroot.nl
Berichten: 1246
Lid geworden op: 05 aug 2009, 15:07
Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2
Locatie: Reeuwijk

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel en geen MRB

Bericht door Kgroot.nl » 07 mei 2010, 20:45

Marc RS4 schreef:K hoorde laatst van een bevriende verkoper bij een VAG garage dat die bluemotions niet aan te slepen zijn.
Klopt..
Die bij mij op de zaak heeft 1 dag op internet gestaan..
Toen was ie verkocht..
En om eerlijk te zijn..
Vind het nie echt een fijne auto..
Model is leuk maar die 1.2 TDI is zoooooo traag

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: VAG 14% diesel versus Fiat 14% diesel en geen MRB

Bericht door Michel P » 07 mei 2010, 21:43

SteV6 schreef:Correct me if I'm wrong ... maar de enige reden dat je dit soort auto's overweegt is toch een fiscale???

En zelfs dan zou ik alles met 3 cilinders heel ver links laten staan.


Stephan
Daarom zou ik ook eerder kiezen voor de Fiat.

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, EvdP, Google [Bot], GRzep, k33z, Mil0 en 3 gasten