Even paniek tijdens dodenherdenking

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Macboy

Re: Even paniek tijdens dodenherdenking

Bericht door Macboy » 05 mei 2010, 03:42

Paniek landje zijn we geworden inderdaad. Ben het helemaal eens met HansD in dit verband - die overigens niet begrepen wordt met zijn opmerking over het rennen.

Luco

Bericht door Luco » 05 mei 2010, 08:19

Ik zeg hard aanpakken zon mongool.
Niks geen slap gelul en onderzoeken, 10 jaar cel, klaar.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 mei 2010, 08:40

Metchu schreef:
anyway... triest... maar er zit altijd en overal wel een mongool bij
Luco schreef:Ik zeg hard aanpakken zon mongool.
Niks geen slap gelul en onderzoeken, 10 jaar cel, klaar.
'Mongool' wordt wel erg vaak gebruikt...

Je zult maar net 'n concert van de Jostiband bijwonen....

...in Ulan Bator

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 05 mei 2010, 08:45

ErikMartijn schreef:Ja ik snap dat echt niet hoor, dit is niet zomaar verstoring van de openbare orde........ wel even een beetje erger. Er zijn hier mensen gewond geraakt, dat komt door hem... zou hij hier niet voor kunnen worden gestraft :hmmm: :?:
Wat had je dan gedacht in een land waar gasten die meisjes de prostitutie in helpen ff een paar maanden vrij gelaten worden omdat hun vrouw moet bevallen.........

Het verbaasd me al dat ze hem opgepakt hebben........

Kgroot.nl
Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2

Bericht door Kgroot.nl » 05 mei 2010, 09:10

Vanmorgen op de radio:

De man maakte een verwarde indruk.
Word nu onderzocht.
Vinden ze niks mag ie naar huis :?

HJ2

Bericht door HJ2 » 05 mei 2010, 09:21

De andere 10.000-en maakten ook een verwarde indruk en mochten toch ook gewoon naar huis? :bag:
Ik kan me ook herinneren dat er een keer marrokaanse jongeren de boel verstoorden, toen was er geen paniek, alleen boosheid. Dat er nu wel paniek is zegt toch dat er wat veranderd is in het gedrag van grote mensenmassa's ... scary, want dat zijn toch allemaal individuen.

Idd. Angst is een slechte raadgever.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 mei 2010, 09:32

HansD schreef:Als jullie goed lezen schrijf ik nergens dat je een keus hebt als je er -verderop- tussen staat of dat ik wel even 10K mensen tegen zou houden. Als de massa eenmaal beweegt doe je er weinig meer tegen, dat snap ik ook wel.

Het gaat mij om de mensen die de paniek beginnen terwijl er weinig tot niks gebeurt. Als je dan zo bang bent blijf dan lekker thuis

Het is en blijft een feit dat dat niet bij voorbaat duidelijk is hoe een persoon gaat reageren in dergelijke omstandigheden ( tenzij je met S5 afgekeurd bent bij defensie, dan zou je een lichtje moeten gaan branden, blijft daarbij de vraag of je de "paniekzaaier" een dergelijk evenement mag/kan onthouden?)

Even wat psychologie;

Paniek bij een persoon vertaalt zich een fight-flight(somsfreeze) situatie, op het "paniek" moment worden grote hoeveelheden stress hormoon ( oa adrenaline) aangemaakt, in no time zijn al je zintuigen scherper dan ze normalerwijze ooit zullen zijn, je kracht en reactie vermogen nemen geweldig toe, kortom; je bent er klaar voor.............en dat binnen een tel...................das dus op persoonlijk niveau

Maar dan sta je daar met 10.000 man...................groeps dynamiek is het gevolg.............dit is een proces dat uitvoerig is onderzocht en nog steeds niet helemaal begrepen wordt...........
Feit is dat 10.000 man gaan bewegen als ware het een school vissen. Dit wordt psychologisch geduid als een zeer sterke dynamiek waar wel een enkel visje de klos is bij de jacht, maar de grote groep het makkelijk overleeft en daarmee de soort in stand wordt gehouden.
Dit is een genetisch bepaald gedrag, en daarme zal het zich niet laten sturen door de ratio................

Dit even ter uwer informatie................

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 05 mei 2010, 09:54

Kgroot.nl schreef:Vanmorgen op de radio:

De man maakte een verwarde indruk.
Word nu onderzocht.
Vinden ze niks mag ie naar huis :?
Gisterenavond tijdens de persconferentie werd gezegd dat ze de twee (?) mannen maximaal 6 uur mogen vasthouden op basis van het verstoren van de openbare orde. Ookal kwam de man, volgens iemand van het OM, "gestoord" over.

Er werden nog ooggetuigen gehoord en misschien kwam daar een andere verdenking uit waarmee ze ze langer konden vasthouden.

Kortom, vandaag om 11.00 zouden ze in principe al weer vrij zijn :bag:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 05 mei 2010, 09:59

Romo, goed en leerzaam verhaal! Volgens mij vergeten veel mensen dat we nog altijd dierlijke instincten hebben, dit is er eentje van. Dat instinct is vaak (zo niet altijd) sterker dan rationeel denken.

Anyway, ik snap dat je kan zeggen dat het tegenwoordig triest is gesteld met dit soort dingen, maar dat je het belachelijk vind dat men zo reageert begrijp ik totaal niet. We worden tegenwoordig meermalen per jaar op internet en op tv geconfronteerd met terrorisme in landen waar dat helemaal niet bij "hoort". Deze dodenherdenking is dé ultieme plek om zo'n actie uit te halen voor kwaadwillenden, het is toch juist helemaal niet vreemd dat iedereen op zijn hoede is? Als dan nog eens zo'n incident zich voordoet en iemand roept keihard "BOM!" in het publiek, maak je je zo snel mogelijk uit de voeten, volstrekt logisch.

Je kan zeggen "ga dan niet" als je bang bent, maar in zon geval prevaleert het terrorisme dus. Men durft niet meer naar openbare massaalbezochte gelegenheden te gaan, uit angst voor aanslagen -> doel van terroristen is bereikt. Wil je dat? Nee natuurlijk niet! De mensen DIE met zon gedachte daar heen zijn gegaan en het genegeerd hebben vind ik juist bewonderingswaardig. De dodenherdenking is iets waar men even bij stil moet staan (vind ik), het idee dat er vele mensen zijn gestorven om onze vrijheid te bewaken. Als niemand meer durft te komen zijn 4 en 5 mei nutteloos geworden. Een nieuwe vorm van (psychische) bezetting: angst voor aanslagen/terrorisme. Ben het helemaal eens met Luco, dat ze godverdomme zon idioot maar een paar jaar vastzetten om na te kunnen denken over ruim 60 gewonden!!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 mei 2010, 10:14

Inderdaad romo en Maurice.

Daarom mijd ik mensenmassa's als 't even kan.

20 jaar terug zat ik een maand in Bogotá Colombia toen 't daar nog 1000bommenengranaten was.OK de media dikte het toen al wat aan, maar toch.

's nachts sliep ik goed in 't appartement van m'n oom in 't luxere Noord van de stad. We kwamen soms laat thuis van stappen. Soms hoorde ik sirenes en wat vuurwerkachtigs. Bleek dat 2 km verderop 'n bom was ontploft met 'maar'2 doden. M'n moeder die het thuis op het journaal volgde huilend aan de telefoon. Ik zei:"Rustig mama. All in valt 't hier 100% mee. Wel veel tanks etc in de straten."

Maar ik voelde me wel relaxed, ook ZELFS toen ik met 'n op de harde manier met 'n mitraieur tegen onze borst werd gefouilleerd op de airport. Tja.

Op 'n ochtend ging ik alleen 't centrum in, met 'n taxi. Ik wilde vlakbij 't 'centrum'wat eten en in 'n hamburger cantina bestelde ik 'n koffie en 'n hamburguesa. Het was op 'n dinsdagochtend, best wat volk en traffic.

Stopt er 'n militaire vrachtwagen en 'n 5/6 tal militairen van mijn(toen 20) leeftijd springen eruit en gebieden op 'n nette manier toch wel rapido de hamburgertent te verlaten.
De auto's ervoor geparkeerd werden allemaal gecontroleerd met electronische apparatuur en spiegels(Nu nog vorig jaar op airport Popayan Zuid Colombia zelfde waneer 'n auto daar door de gates gaat)
en ze zochten 'n bom die later onschadelijk is gemaakt inderdaad.

pfff.

RVV

Bericht door RVV » 05 mei 2010, 10:21

Maus335i schreef:Romo, goed en leerzaam verhaal! Volgens mij vergeten veel mensen dat we nog altijd dierlijke instincten hebben, dit is er eentje van. Dat instinct is vaak (zo niet altijd) sterker dan rationeel denken.
!!
Sterker nog, biologisch gezien zijn we niet anders dan dieren.

90 procent van ons dagelijks handelen word onbewust instinctief gedaan. Gevaar mijden bijvoorbeeld. Ieder mens kan zich elke dag in tientallen gevaarlijke situaties begeven. Maar instictief doen we dit niet.

Het verleden heeft ook geleerd, dat vluchtgedrag 100% meer resultaat tot overleven heeft dan aanvallend of apatisch gedrag.

Verder is het allemaal makkelijk praten, als je de beelden ziet en er zelf niet bij bent geweest.

wjn

Bericht door wjn » 05 mei 2010, 10:21

Ik snap er niets van.

Staat er gewoon een Jood in onze multi-culturele samenleving op zijn manier een klaagzang aan te heffen, schopt er een ander in paniek een hek om, waarna de hele boel aan de loop gaat.

Dat er daarna gewonden vallen is logisch in zo'n mensenmassa.

Opvallend, de veteranen vertoonden geen dergelijke schrikractie.

Luco

Bericht door Luco » 05 mei 2010, 10:34

wjn schreef:Ik snap er niets van.

Staat er gewoon een Jood in onze multi-culturele samenleving op zijn manier een klaagzang aan te heffen, schopt er een ander in paniek een hek om, waarna de hele boel aan de loop gaat.

Dat er daarna gewonden vallen is logisch in zo'n mensenmassa.

Opvallend, de veteranen vertoonden geen dergelijke schrikractie.

WJN, met alle respect hoor, maar 90% van die veteranen zijn bijziend en doof, logisch dat je niks meekrijgt.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 05 mei 2010, 10:49

En die jood had op zijn manier zijn muil moeten houden tjidens die 2 minuten.

60 gewonden, als ze die lul laten lopen :roll:

HansD

Bericht door HansD » 05 mei 2010, 11:12

Ik keek live mee op tv. Was echt een "wat nou weer" moment
Ik ga vandaag mijn shockschadeclaim indienen.

@verhaal Romo, ik weet hoe massapsychologie werkt. Dat is ook exact wat ik bedoel met mijn verhaal. Het gaat mij niet om de massa die rent, dat is een natuurlijke reactie waar je weinig tot niets aan kunt doen als je ertussen staat.
Het gaat mij om het feit dat er een maffe junk/jood iets onverstaanbaars roept en dat daar door de directe omgeving -die dus kunnen zien wat er gebeurt- met paniek en de opmerking bom bom op gereageerd wordt. Vroegah was tegen zo'n kerel gezegd dat hij zijn bek moest houden eventueel gecombineerd met een corrigerende tik, tegenwoordig is dus blijkbaar de 1e reactie dat er een aanslag is (hoeveel aanslagen hebben we in NL de laatste tijd gehad behalve 1 gestoorde gek vorig jaar?).
10 jaar cel, klaar.
60 gewonden, als ze die lul laten lopen
Dus hij moet een tijd vastgezet worden omdat er onnodig paniekerig gereageerd wordt? Je hoort elk jaar wel geluid en/of geschreeuw tijdens die 2 minuten op de Dam. Verstoring van de openbare orde lijkt me nu niet een misdrijf waar je 10 jaar voor krijgt.

Luco

Bericht door Luco » 05 mei 2010, 11:37

Hans, volgens mij snap je er helemaal niks van, als je als een blik sardientjes heel dicht op elkaar staat kan je NIET zien wat er gebeurt, ook niet al zit er maar 1 persoon tussen jouw en de onruststoker.

en ja 10 jaar als voorbeeld, dan denkt de volgende wel twee keer na.
Alles kan en mag hier en wordt goedgepraat :bag: :bag: :bag:

Slechte jeugd
Geen werk
Geen scholing
Hij weet niet beter
Hij is misbruikt
Hij is vroeger gepest
Zijn ouders waren gescheiden

Rot op zeg, aanpakken, allemaal.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 05 mei 2010, 11:46

Nee Hans, iedereen die in NL woont kan bedenken dat zo'n daad op zo'n
moment, in de huidige context een soortgelijke reactie als die van de
mensen van gisteravond als gevolg kan hebben. Of het terecht is dat
men wegrent doet er niet toe. Het is hetzelfde als 'BOM' roepen op Schiphol.

Dus de straf moet ook binnen die context worden vastgesteld, en dat is
wellicht geen 10 jaar maar zeker meer dan een reprimande. Bovendien
blijkt het een drugs-geweld-en-diefstalpijpekrul, dus moet er sowieso
goed worden gekeken of hij juist vandaag wel weer de straat op mag.
En toch zou ik een voorbeeld stellen en een dikke straf opleggen. Maar
ja, in een land waar moord 2 jaar kan zijn, wat is daar nog dik.

Je hebt misschien gelijk dat mensen niet zomaar op de vlucht moeten slaan,
maar denk je nou echt dat een moeder met haar kinderen bij zich gaat denken
"Ik neem het risico wel dat deze rabbijn geen TNT in zijn kringspier heeft
gepropt", of dat ze denkt "wegwezen hier voordat die keppel een mes tevoorschijn
tovert"? En er hoeven maar een paar te gaan rennen en er is een beweging
die je niet meer stopt.

wjn

Bericht door wjn » 05 mei 2010, 11:50

Nou ja, sarcastische posts worden ook al niet zo gezien, nederland gaat naar de klote?

En als de mediaberichten rond dit figuur waar zijn, is dat precies de reden waarom agenten liever snelheidsboetes uitschrijven dan dergelijke figuren oppakken. Van een verkeersboete weten ze zeker dat er wat mee gedaan wordt, als ze zo'n figuur oppakken kunnen ze dat een paar uur later weer doen, dus wat voor een nut/voldoening heeft het voor ze??

@Ravin goed punt over de straffen, daar gaat het mis (ja, want iemand in de gevangenis kost geld hè, en dat kunnen we niet hebben in NL, lijkt het. geld moet blijkbaar besteed worden aan andere zaken, zoals Haiti waar 50% verdwijnt).

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 05 mei 2010, 11:54

:clap: ja sorry dacht al dat je sarcastisch reageerde maar twijfelde na de reactie van Luco

Maar dat wat Luco daarna zei klopt ook heel erg; er wordt al snel en boel goedgepraat.
En wat is er makkelijker dan na zo'n daar 'verward' overkomen.

Tom

Bericht door Tom » 05 mei 2010, 11:59

HansD schreef: Het gaat mij om het feit dat er een maffe junk/jood iets onverstaanbaars roept en dat daar door de directe omgeving -die dus kunnen zien wat er gebeurt- met paniek en de opmerking bom bom op gereageerd wordt.
Het is ook maar een aanname dat diegene die 'bom bom' roept ziet wat er gaande is, ook al stond hij er dicht bij. Zou zo'n persoon natuurlijk niet moeten doen, maar misschien bleven de overige 50 man die eromheen stonden wel rustig. Je hebt altijd dat er één persoon paniek veroorzaakt, wie weet was diegene ook aanwezig bij koninginnedag, weet jij veel. Je hebt best een punt maar je kunt in een mensenmassa niet verwachten dat niemand angst heeft voor terrorisme. E.e.a. gaat in een fractie van een seconde en ik denk dat van rationeel nadenken dan geen sprake is. Daarom sturen mensen ook flink tegen als ze per ongeluk met een wiel in de berm komen, ze schrikken en als reactie trekken ze aan het stuur (wat hartstikke dom is maar blijkbaar 9 van de 10 mensen doet!) waardoor ze aan de andere kant van de weg tegen een boom knallen.

SteV6

Bericht door SteV6 » 05 mei 2010, 14:25

Wat mij opvalt aan al die filmpjes is dat de massa pas op gang komt als het metalige geluid duidelijk hoorbaar is. Het geschreeuw lijkt verbazing en nieuwsgierigheid te wekken. Paniek pas bij het lawaai van de dranghekken.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 05 mei 2010, 16:26

Klopt. Ik dacht toen ik die geluiden hoorde ook even dat het schoten waren.

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 05 mei 2010, 19:24

Ravin ///M schreef:Klopt. Ik dacht toen ik die geluiden hoorde ook even dat het schoten waren.
Zo klinkt het inderdaad wel ja. Zoals al eerder geopperd: Mojo-dranghekken gebruiken voortaan, die duw je niet zomaar om.

SteV6

Bericht door SteV6 » 05 mei 2010, 20:04

Jurriuit schreef:Zo klinkt het inderdaad wel ja. Zoals al eerder geopperd: Mojo-dranghekken gebruiken voortaan, die duw je niet zomaar om.
Risico daarvan is dat mensen doodgedrukt gaan worden als de massa in paniekbeweging komt.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 05 mei 2010, 20:08

Ik hoorde op TV dat meneer de schreeuwert voorlopig nog even vastzit en nu ook verdacht wordt voor het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel. Goede zaak!

Mensen die BOM! in een vliegtuig op een amerikaans vliegveld roepen worden ook voor langere tijd vastgezet en zwaar bestraft. Dit zou net zo, zo niet zwaarder (door letsel) bestraft moeten worden.

Plaats reactie