Voorstellen Evert Thomas
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Omdat de auto nog uitgelijnd moest worden begon de dag al vroeg, om 8 uur moest ik mij melden bij het bekende adres in Dokkum. De uitlijn beurt bleek niet overbodig, de auto stond eigenlijk op alle hoeken verkeerd (met name veels te veel uitspoor). Na een goed uur stond hij toch weer netjes op zijn poten en kon ik de reis starten naar Assen. In Dokkum was het nog erg slecht weer, maar hoe dichter bij Assen hoe beter het werd. In Assen was er slechts nog een lichte miezerregen over. Aldaar eerst maar eens een pitbox geregeld en me ingeschreven.
Na een tijdje arriveerden ook mijn helpers van de dag (Eddy en Mikis) en het duurde ook niet lang voordat Roger er ook was. Roger Chaponni heeft rijke ervaring als coureur, o.a. gereden in het toenmalige Nederlands toerwagen kampioenschap met een Alfa Remeo (volgens mij ook een keer gewonnen) en de Alfga 147 GTA Challenge als ik me niet vergis. Roger is verbonden aan Madeno Racing te Oude Tong, onder meer bekend van de Aston Martins in de Dutch GT4. Via iemand van het Audi Forum ben ik in contact gekomen met Roger en heb hem uitgenodigd om ons deze dag te komen helpen met de afstelling van de auto.
Om 1 uur mochten we de baan op en samen met Roger een stuk of 5 ronden gedaan. Rustig begonnen en langzaam het tempo wat opgevoerd, als snelste rondje gaf het pitbord 2.16 aan. Wat we al snel konden merken is dat de auto veel onderstuur heeft, wat duidelijk ten koste gaat van de grip. Roger gaf aan dat hij vond dat ik netjes reed en hier vooralsnog weinig aan kon verbeteren, dat was toch een onverwachts mooi compliment. De auto? Tja dat was wat een ander verhaal, hier is nog voldoende aan te verbeteren.
Toen de tijd genomen om de auto wat te laten afkoelen en de demping iets aangepast en vervolgens de baan weer op. Het ging al iets beter, wat resulteerde in een tijd van 2.13. Roger had inmiddels ook voor mij een aantal verbeterpunten, het aanremmen was nog wat weifelend, met name voor de bocht ‘ de bult’ . Het onderstuur kwam met name tot uiting in de bochten Mandeveen en Duikerssloot. Roger adviseerde mij om in de bocht zowel gas te geven als iets te remmen. Deze techniek had ik nog niet eerder gebruikt, dus dat was een kwestie van proberen, op een gegeven moment kon ik het technisch uitvoeren, maar nog niet zodanig dat ik daadwerkelijk harder ging, dus nog een kwestie van ervaring opdoen. De rondetijd was inmiddels afgezakt naar 2.11.
Omdat de auto nog steeds veel onderstuur had adviseerde Roger om de achterkant wat omhoog te zetten en de demping dicht te draaien. Toen de baan maar weer op om eens te zien wat het effect was. Al vrij snel was te merken dat de kont nu ook begon mee te werken, waardoor de auto bij het uitkomen van de bocht makkelijker binnen te houden was. Omdat er veel verkeer was op de baan en we gaan vrije ronde konden rijden resulteerde dit nog niet in een snellere tijd. In de week voorafgaand was de remdrukverdeler nog gemonteerd en zitten de grote remschijven ook weer op de achterwielen. Positief was, was dat ik geen last meer had van blokkerende achterwielen bij het aanremmen.
Inmiddels was de dag zover gevorderd dat ik nog een sessie kon doen. Besloten om nu alleen te rijden, waarbij we de remdruk de achterremmen ook wat meer remdruk hebben gegeven. Zelf had ik het inmiddels ook wat beter onder de knie en inmiddels mijn rempunten bepaald. Ook de remkracht is sterk verbeterd, waar ik op Zandvoort het met name nog moest hebben van het remmen op de motor zijn nu de remmen de baas. Dus nu er ook maar een schepje er boven op in ronde 3 zag ik 2.09 op het pitbord staan en een ronde later was dit 2.08 en was de missie voor deze dag eigenlijk geslaagd. In de ronde daaropvolgend merkte ik ook dat de banden het begonnen op te geven. Ik was echter aangesloten bij een groepje van circa 8 auto’s en dacht het ook niet verkeerd was om mijn inhaal vaardigheden ook wat te trainen, dus ik besloot er toch nog maar een paar rondjes er aan vast te koppelen. Na twee ronden toch maar besloten dat het de laatste ronde moest gaan worden, richting Raamshoek kreeg ik nog de kans om een BMW voorbij te steken, dus dit maar niet nagelaten. Maar ineens kreeg ik wat op het voorraam en was het zicht weg, hierdoor vermoedelijk te weinig naar buiten gestuurd en mijn rempunt gemist. Bij het insturen in de Raamshoek brak de achterkant uit, zo snel mogelijk tegen gestuurd waardoor ik de auto weer recht wist te krijgen, maar goed ook anders was het feest in de vangrail geëindigd. Echter op de curbe Stone had de organisatie een stapel banden geplaatst, die niet meer was te ontwijken, toen brak de achterkant uit naar de andere kant waardoor ik naar een paar keer rondtollen op de andere kant naast het circuit op het asfalt tot stilstand kwam. Maar uitgestapt om even snel te schade te bekijken, door voorbumper bleek weinig van over te zijn en toen maar een plekje achter de vangrail opgezocht. Ik stond er nog niet al te lang of ook een BWM kwam achterstevoren voorbij zijlen. Het was er kennelijk toch nat geworden.
De auto is keurig door de organisatie naar de pitbox gesleept en aldaar bleek ook de een banjo van de oliekoeler is losgescheurd, dus de auto maar terug naar huis gesleept.
Al met al was het een erg leerzame dag. In ogenschouw nemende dat het een auto is van 300pk, quattro aandrijving (dus veel vermogensverlies in de aandrijflijn) een gewicht van 1.350kg, waar nog aan het begin sta van ontwikkelingstraject ben ik zeer tevreden met een tijd van 2.08. Roger was ook erg tevreden over de gemaakte vorderingen en we zullen in de toekomst zeker samen nog meer testwerk gaan doen. Bij deze wil ik Roger dan ook bedanken voor zijn hulp en input op deze dag.
Op de dag zijn de volgende te verbeteren punten aan het ligt gekomen:
1. Met meer camber gaan rijden, met name op de voorwielen, zelf verwacht ik dat hier op dit moment het meeste winst te halen is;
2. Zwaardere veren. De huidige vering vond hij minder slecht dan vooraf gedacht, dus dit is met name proberen wat het effect zal zijn;
3. De huidige bak is veels, maar dan ook veels te lang. Dit kunnen we verbeteren door het gebruiken van de RS2 bak, maar wellicht dat er ook nog wat maatwerk nodig is;
4. De padelen iets veranderen, zodat het mogelijk wordt om tussengas te geven bij het schakelen. Ik heb hier geen ervaring mee, dus dat wordt voor mij ook weer een uitdaging
5. Schakelpook iets verlengen zodat er minder kracht nodig is om te schakelen.
Een aantal van deze verbetering zijn waarschijnlijk nog te realiseren voor het Duitse Autosport Festival. Als de verbeteringen daadwerkelijk brengen wat ik ervan verwacht en het wat warmer weer is behoort een tijd van 2.07 en misschien zelf een 2.06 zeker tot de mogelijkheden. Ik denk dat dit voldoende moet zijn om weer leuk mee te doen.
Na een tijdje arriveerden ook mijn helpers van de dag (Eddy en Mikis) en het duurde ook niet lang voordat Roger er ook was. Roger Chaponni heeft rijke ervaring als coureur, o.a. gereden in het toenmalige Nederlands toerwagen kampioenschap met een Alfa Remeo (volgens mij ook een keer gewonnen) en de Alfga 147 GTA Challenge als ik me niet vergis. Roger is verbonden aan Madeno Racing te Oude Tong, onder meer bekend van de Aston Martins in de Dutch GT4. Via iemand van het Audi Forum ben ik in contact gekomen met Roger en heb hem uitgenodigd om ons deze dag te komen helpen met de afstelling van de auto.
Om 1 uur mochten we de baan op en samen met Roger een stuk of 5 ronden gedaan. Rustig begonnen en langzaam het tempo wat opgevoerd, als snelste rondje gaf het pitbord 2.16 aan. Wat we al snel konden merken is dat de auto veel onderstuur heeft, wat duidelijk ten koste gaat van de grip. Roger gaf aan dat hij vond dat ik netjes reed en hier vooralsnog weinig aan kon verbeteren, dat was toch een onverwachts mooi compliment. De auto? Tja dat was wat een ander verhaal, hier is nog voldoende aan te verbeteren.
Toen de tijd genomen om de auto wat te laten afkoelen en de demping iets aangepast en vervolgens de baan weer op. Het ging al iets beter, wat resulteerde in een tijd van 2.13. Roger had inmiddels ook voor mij een aantal verbeterpunten, het aanremmen was nog wat weifelend, met name voor de bocht ‘ de bult’ . Het onderstuur kwam met name tot uiting in de bochten Mandeveen en Duikerssloot. Roger adviseerde mij om in de bocht zowel gas te geven als iets te remmen. Deze techniek had ik nog niet eerder gebruikt, dus dat was een kwestie van proberen, op een gegeven moment kon ik het technisch uitvoeren, maar nog niet zodanig dat ik daadwerkelijk harder ging, dus nog een kwestie van ervaring opdoen. De rondetijd was inmiddels afgezakt naar 2.11.
Omdat de auto nog steeds veel onderstuur had adviseerde Roger om de achterkant wat omhoog te zetten en de demping dicht te draaien. Toen de baan maar weer op om eens te zien wat het effect was. Al vrij snel was te merken dat de kont nu ook begon mee te werken, waardoor de auto bij het uitkomen van de bocht makkelijker binnen te houden was. Omdat er veel verkeer was op de baan en we gaan vrije ronde konden rijden resulteerde dit nog niet in een snellere tijd. In de week voorafgaand was de remdrukverdeler nog gemonteerd en zitten de grote remschijven ook weer op de achterwielen. Positief was, was dat ik geen last meer had van blokkerende achterwielen bij het aanremmen.
Inmiddels was de dag zover gevorderd dat ik nog een sessie kon doen. Besloten om nu alleen te rijden, waarbij we de remdruk de achterremmen ook wat meer remdruk hebben gegeven. Zelf had ik het inmiddels ook wat beter onder de knie en inmiddels mijn rempunten bepaald. Ook de remkracht is sterk verbeterd, waar ik op Zandvoort het met name nog moest hebben van het remmen op de motor zijn nu de remmen de baas. Dus nu er ook maar een schepje er boven op in ronde 3 zag ik 2.09 op het pitbord staan en een ronde later was dit 2.08 en was de missie voor deze dag eigenlijk geslaagd. In de ronde daaropvolgend merkte ik ook dat de banden het begonnen op te geven. Ik was echter aangesloten bij een groepje van circa 8 auto’s en dacht het ook niet verkeerd was om mijn inhaal vaardigheden ook wat te trainen, dus ik besloot er toch nog maar een paar rondjes er aan vast te koppelen. Na twee ronden toch maar besloten dat het de laatste ronde moest gaan worden, richting Raamshoek kreeg ik nog de kans om een BMW voorbij te steken, dus dit maar niet nagelaten. Maar ineens kreeg ik wat op het voorraam en was het zicht weg, hierdoor vermoedelijk te weinig naar buiten gestuurd en mijn rempunt gemist. Bij het insturen in de Raamshoek brak de achterkant uit, zo snel mogelijk tegen gestuurd waardoor ik de auto weer recht wist te krijgen, maar goed ook anders was het feest in de vangrail geëindigd. Echter op de curbe Stone had de organisatie een stapel banden geplaatst, die niet meer was te ontwijken, toen brak de achterkant uit naar de andere kant waardoor ik naar een paar keer rondtollen op de andere kant naast het circuit op het asfalt tot stilstand kwam. Maar uitgestapt om even snel te schade te bekijken, door voorbumper bleek weinig van over te zijn en toen maar een plekje achter de vangrail opgezocht. Ik stond er nog niet al te lang of ook een BWM kwam achterstevoren voorbij zijlen. Het was er kennelijk toch nat geworden.
De auto is keurig door de organisatie naar de pitbox gesleept en aldaar bleek ook de een banjo van de oliekoeler is losgescheurd, dus de auto maar terug naar huis gesleept.
Al met al was het een erg leerzame dag. In ogenschouw nemende dat het een auto is van 300pk, quattro aandrijving (dus veel vermogensverlies in de aandrijflijn) een gewicht van 1.350kg, waar nog aan het begin sta van ontwikkelingstraject ben ik zeer tevreden met een tijd van 2.08. Roger was ook erg tevreden over de gemaakte vorderingen en we zullen in de toekomst zeker samen nog meer testwerk gaan doen. Bij deze wil ik Roger dan ook bedanken voor zijn hulp en input op deze dag.
Op de dag zijn de volgende te verbeteren punten aan het ligt gekomen:
1. Met meer camber gaan rijden, met name op de voorwielen, zelf verwacht ik dat hier op dit moment het meeste winst te halen is;
2. Zwaardere veren. De huidige vering vond hij minder slecht dan vooraf gedacht, dus dit is met name proberen wat het effect zal zijn;
3. De huidige bak is veels, maar dan ook veels te lang. Dit kunnen we verbeteren door het gebruiken van de RS2 bak, maar wellicht dat er ook nog wat maatwerk nodig is;
4. De padelen iets veranderen, zodat het mogelijk wordt om tussengas te geven bij het schakelen. Ik heb hier geen ervaring mee, dus dat wordt voor mij ook weer een uitdaging
5. Schakelpook iets verlengen zodat er minder kracht nodig is om te schakelen.
Een aantal van deze verbetering zijn waarschijnlijk nog te realiseren voor het Duitse Autosport Festival. Als de verbeteringen daadwerkelijk brengen wat ik ervan verwacht en het wat warmer weer is behoort een tijd van 2.07 en misschien zelf een 2.06 zeker tot de mogelijkheden. Ik denk dat dit voldoende moet zijn om weer leuk mee te doen.
- gijzbed-opc
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 08 aug 2007, 22:36
- Locatie: krommenie
Re: Voorstellen Evert Thomas

veel plezier

- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Zo vandaag de puntjes op de i gezet in aanloop van de Time Attack wedstrijd tijdens het Duitse Autosport Festival. Ik mag dit keer aantreden in de Pro Street klasse met startnummer 60.
Ik verwacht geen kans te maken op een podiumplek dit keer, dus ik heb besloten om de setup vrij wild aan te passen (met dus een groter risico dat het niet goed uitpakt). Voordeel is wel dat het mogelijk is om in de ontwikkeling wat sneller stappen te zetten. Wat is er dan precies gebeurd:
1. De veren zijn vervangen door veren van 130kg (voor) en 90kg (achter), dit was 70kg (voor) en 60 (achter). Ik heb er al even mee op de weg gereden en mijn indruk is, is dat de wegligging aanmerkelijk is verbeterd. Hij spring nu uiteraard wel wat meer, maar dat is wellicht met de demping nog wel iets beter te krijgen;
2. De auto is nu maximaal verlaagd, dat wil zeggen achter kan ik hem niet verder meer naar beneden schroeven en omdat ik de verhouding voor/achter wil handhaven aan de voorkant dus ook niet meer. Is nu even afwachten of hij voldoende vrij loopt in de wielkasten, maar dit lijkt aardig goed.
3. Het camber (met name aan de voorkant) is behoorlijk verhoogd, van circa 1,5 graden naar ongeveer 2,6 graden. Doel hiervan is om hem meer grip te geven, met name op de voorkant en het onderstuur wat meer te verleggen naar overstuur.
Ik heb weer een pitbox (weet nog niet welke), kom dus gerust een kijkje nemen! We nemen overigens ook een drietal Audio auto's mee.
Ik verwacht geen kans te maken op een podiumplek dit keer, dus ik heb besloten om de setup vrij wild aan te passen (met dus een groter risico dat het niet goed uitpakt). Voordeel is wel dat het mogelijk is om in de ontwikkeling wat sneller stappen te zetten. Wat is er dan precies gebeurd:
1. De veren zijn vervangen door veren van 130kg (voor) en 90kg (achter), dit was 70kg (voor) en 60 (achter). Ik heb er al even mee op de weg gereden en mijn indruk is, is dat de wegligging aanmerkelijk is verbeterd. Hij spring nu uiteraard wel wat meer, maar dat is wellicht met de demping nog wel iets beter te krijgen;
2. De auto is nu maximaal verlaagd, dat wil zeggen achter kan ik hem niet verder meer naar beneden schroeven en omdat ik de verhouding voor/achter wil handhaven aan de voorkant dus ook niet meer. Is nu even afwachten of hij voldoende vrij loopt in de wielkasten, maar dit lijkt aardig goed.
3. Het camber (met name aan de voorkant) is behoorlijk verhoogd, van circa 1,5 graden naar ongeveer 2,6 graden. Doel hiervan is om hem meer grip te geven, met name op de voorkant en het onderstuur wat meer te verleggen naar overstuur.
Ik heb weer een pitbox (weet nog niet welke), kom dus gerust een kijkje nemen! We nemen overigens ook een drietal Audio auto's mee.
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Naast de autosport zijn we ook actief in de motorsport. Mikis van Es rijdt met zijn GSXR 1000 K1 in de Supercup 1000. Twee weken geleden wat de jaarlijkse race op het straten circuit van Hengelo. Omdat Mikis geen tijd heeft kunnen neerzetten in de kwalificatie (i.v.m. een defect relais) moest hij als laatste starten en is uiteindelijk 12e geworden.
Dit keer hadden we voor het eerst een camara mee en we werden gelijk 'getrakteerd' op enkele spectaculaire beelden van een crash. De rijders maken het goed de verwondingen bleven beperkt tot een gebroken sleutelbeen en pols.
http://www.youtube.com/watch?v=zsy_0GCFLik
Dit keer hadden we voor het eerst een camara mee en we werden gelijk 'getrakteerd' op enkele spectaculaire beelden van een crash. De rijders maken het goed de verwondingen bleven beperkt tot een gebroken sleutelbeen en pols.
http://www.youtube.com/watch?v=zsy_0GCFLik
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Onlangs de zomervelgen gemonteerd op de A4, bij deze de foto's





- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Voorstellen Evert Thomas
Staan wel netjes 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Voorstellen Evert Thomas
welkom, en ja staat wel goed, zo van achter lekker dik ook.
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Ben er zelf ook wel tevreden over, ik had deze velgen nog over van mijn A3.
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Een aantal weken geleden hebben we weer een bezoek gebracht aan de Nordschleiffe, dus jullie hebben nog een verslag tegoed.
Zaterdagmiddag konden we onze eerste ronden rijden op de schleiffe, echter hij ging wat later open dan gehoopt omdat de race de bezig was wat langer duurde, maar uiteindelijk mochten we dan toch de baan op.
In de rij achter me stond een gele Porsche GT3 en we gingen ongeveer gelijk de baan op, ik was benieuwd hoe lang het zou duren voor hij me in zou halen, maar toch wel enigszins dat mijn verbazing heb ik hem niet meer teruggezien. Ik moet ook zeggen dat gelijk in het eerste rondje het tempo er gelijk goed in zat, de ‘ scorelijst’ van het eerste rondje was dan ook een BMW E46 M3, een Skyline 35 GT-R en een mitsubishi EVO.
Omdat het zo lekker ging gelijk maar door gereden naar de slagboom voor nog een ronde. Echter aangekomen wenkte een official dat ik uit de rij moest komen i.v.m. olielekkage. Dat was dus flink balen, direct naar de eerste ronde al motorschade en wij weet hoeveel olie er al op de baan zou liggen. Maar toen bleek gelukkig heel snel dat het niet om mijn auto ging, een opluchting dus en doorrijden voor de tweede ronde.
Het tweede rondje ging eigenlijk weer prima totdat ik aankwam bij Adenau (daar waar nu het geluidscherm staat). Daar waar ik in de eerste ronde door een groepje auto’s werd opgehouden had ik nu vrij baan. Voor de bocht links af terugschakelen naar de 3e versnelling een beetje remmen en insturen. Toen ik voorbij het scherm kon kijken had ik gelijk door dat ik veels te hard ging, de bocht was toch een stuk scherpen dat in mijn geheugen stond. Ik kon dus de bocht ook niet houden, ging over de curbstone, door het gras hard tegen de muur op. Ik schoot rechtdoor door , waar de baan verder naar links buigt en vervolgens nog een keer de vangrail geraakt. Dat was dus even minder, in eerste instantie ging ik ervan uit dat de auto behoorlijk in elkaar zou zitten (omstanders overigens ook hahaha). Maar ik kon de auto verder rijden naar start finish (wat eigenlijk niet mocht).
Bij aankomst de schade maar even bekeken en eigenlijk viel het reuze mee, uiteraard veel lak schade, en twee velgen beschadigt, maar verder geen hele grote deuken (Is een S2 toch behoorlijk degelijk), wel liep er ook een wiel aan. Die avond dus maar aan het sleutelen, om te kijken of we het wiel weer wat in de juiste lijn konden krijgen. Zo op het oog was er niks krom en konden we hem een beetje bijstellen.
De volgende dag weer twee rustige rondjes geprobeerd wat op zich redelijk ging, wel erg weinig grip en in de tweede ronde bonkte er iets midden onder de auto bij het gas los hoog in de toeren, dus maar besloten de brui er aan te geven. Die dag nog een paar rondjes meegereden met de Mazda en zelf nog een rondje gedaan.
Wat wel heel positief was, was dat ondanks het hete weer (ruim 30 graden) de temperaturen binnen de marges bleven (olie 130 graden) en water maximaal 106 graden.
Zaterdagmiddag konden we onze eerste ronden rijden op de schleiffe, echter hij ging wat later open dan gehoopt omdat de race de bezig was wat langer duurde, maar uiteindelijk mochten we dan toch de baan op.
In de rij achter me stond een gele Porsche GT3 en we gingen ongeveer gelijk de baan op, ik was benieuwd hoe lang het zou duren voor hij me in zou halen, maar toch wel enigszins dat mijn verbazing heb ik hem niet meer teruggezien. Ik moet ook zeggen dat gelijk in het eerste rondje het tempo er gelijk goed in zat, de ‘ scorelijst’ van het eerste rondje was dan ook een BMW E46 M3, een Skyline 35 GT-R en een mitsubishi EVO.
Omdat het zo lekker ging gelijk maar door gereden naar de slagboom voor nog een ronde. Echter aangekomen wenkte een official dat ik uit de rij moest komen i.v.m. olielekkage. Dat was dus flink balen, direct naar de eerste ronde al motorschade en wij weet hoeveel olie er al op de baan zou liggen. Maar toen bleek gelukkig heel snel dat het niet om mijn auto ging, een opluchting dus en doorrijden voor de tweede ronde.
Het tweede rondje ging eigenlijk weer prima totdat ik aankwam bij Adenau (daar waar nu het geluidscherm staat). Daar waar ik in de eerste ronde door een groepje auto’s werd opgehouden had ik nu vrij baan. Voor de bocht links af terugschakelen naar de 3e versnelling een beetje remmen en insturen. Toen ik voorbij het scherm kon kijken had ik gelijk door dat ik veels te hard ging, de bocht was toch een stuk scherpen dat in mijn geheugen stond. Ik kon dus de bocht ook niet houden, ging over de curbstone, door het gras hard tegen de muur op. Ik schoot rechtdoor door , waar de baan verder naar links buigt en vervolgens nog een keer de vangrail geraakt. Dat was dus even minder, in eerste instantie ging ik ervan uit dat de auto behoorlijk in elkaar zou zitten (omstanders overigens ook hahaha). Maar ik kon de auto verder rijden naar start finish (wat eigenlijk niet mocht).
Bij aankomst de schade maar even bekeken en eigenlijk viel het reuze mee, uiteraard veel lak schade, en twee velgen beschadigt, maar verder geen hele grote deuken (Is een S2 toch behoorlijk degelijk), wel liep er ook een wiel aan. Die avond dus maar aan het sleutelen, om te kijken of we het wiel weer wat in de juiste lijn konden krijgen. Zo op het oog was er niks krom en konden we hem een beetje bijstellen.
De volgende dag weer twee rustige rondjes geprobeerd wat op zich redelijk ging, wel erg weinig grip en in de tweede ronde bonkte er iets midden onder de auto bij het gas los hoog in de toeren, dus maar besloten de brui er aan te geven. Die dag nog een paar rondjes meegereden met de Mazda en zelf nog een rondje gedaan.
Wat wel heel positief was, was dat ondanks het hete weer (ruim 30 graden) de temperaturen binnen de marges bleven (olie 130 graden) en water maximaal 106 graden.
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Bij deze ook wat foto's




De auto van een jongen uit Groningen die we op de parkeerplaats tegenkwamen

De auto van een jongen uit Groningen die we op de parkeerplaats tegenkwamen
Re: Voorstellen Evert Thomas
Lekker momentje dan op de ring
Ik vind persoonlijk 106 graden water behoorlijk aan de hoge kant.

Ik vind persoonlijk 106 graden water behoorlijk aan de hoge kant.
- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Voorstellen Evert Thomas
Scorelijst..........auto's voorbij rijden zonder dat je daar een " afspraak" mee hebt gemaakt zijn geen score want je weet niet of ze er 100% voor gingen.
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Natuurlijk is ook zo, je moet het ook niet te letterlijk nemen.Downforce Hans schreef:Scorelijst..........auto's voorbij rijden zonder dat je daar een " afspraak" mee hebt gemaakt zijn geen score want je weet niet of ze er 100% voor gingen.
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Luco schreef:Lekker momentje dan op de ring![]()
Ik vind persoonlijk 106 graden water behoorlijk aan de hoge kant.
Is ook wel hoog, was ook niet constant, was een acceptabele uitschieter. Met het extreme weer van dat weekend was ik er tevreden mee.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Voorstellen Evert Thomas
Evert, ik heb jou nog ff heel kort gesproken nog volgens mij toen ik bij je Audi stond te kijken op de parking 
Had mn auto 5 plekken verder opstaan ofzo, MG ZR 105je, fel blauw
Man, wat aan kar die audi
. Echt nice
Maar wat heb je met de achterkant gehad rechts? Daar zat een beetje schuurschade zo leek het wel?
Toen niet aan toegekomen te vragen.

Had mn auto 5 plekken verder opstaan ofzo, MG ZR 105je, fel blauw

Man, wat aan kar die audi

Maar wat heb je met de achterkant gehad rechts? Daar zat een beetje schuurschade zo leek het wel?
Toen niet aan toegekomen te vragen.
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Dank voor het compliment. Die schuurschade is dus van de crash. Zoals de planning nu lijkt ga ik eerst het raceblok weer opknappen en zal de schade begin volgende jaar hersteld worden, zodat hij met Time Attack er weer mooi bij staat.frank de jonge schreef:Evert, ik heb jou nog ff heel kort gesproken nog volgens mij toen ik bij je Audi stond te kijken op de parking
Had mn auto 5 plekken verder opstaan ofzo, MG ZR 105je, fel blauw
Man, wat aan kar die audi. Echt nice
Maar wat heb je met de achterkant gehad rechts? Daar zat een beetje schuurschade zo leek het wel?
Toen niet aan toegekomen te vragen.
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Heb zelf vorig jaar ook op Assen in de regen gereden, maar bij Andre vergeleken is het toch maar toeren.
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Voorstellen Evert Thomas
Mooie S2! Ziet er keurig uit. Ik begon te lezen en dacht nog, is dat wel wijs om meteen hard te gaan op de ring! Heb lang geleden in mijn eerste ronde een apex gemist, gelukkig zonder muren, maar met gras en curbs, dus meteen geleerd dat die baan eerst wat verkend moet worden.
Even goed een leuke ervaring schat ik zo.
Even goed een leuke ervaring schat ik zo.
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Nee het is zeker niet wijs om meteen hard te gaan. Is denk nu het vierde jaar dat ik er kom en ook als je er al wat langer komt kun je je nog vergissen ben ik dus achter gekomen. Het was zeker ook niet zo dat ik aan het pushen was, ik dacht dat ik niet zo hard ging, maar de bocht was scherpen dan dat ik in mijn hoofd had en dat rij je alsnog veels te hard. Op een circuit als Assen zou er niks aan de hand zijn geweest, maar de Nordschleiffe is dan een ander verhaal.Roy RS schreef:Mooie S2! Ziet er keurig uit. Ik begon te lezen en dacht nog, is dat wel wijs om meteen hard te gaan op de ring! Heb lang geleden in mijn eerste ronde een apex gemist, gelukkig zonder muren, maar met gras en curbs, dus meteen geleerd dat die baan eerst wat verkend moet worden.
Even goed een leuke ervaring schat ik zo.
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Kleine update ten aanzien van het project . We hebben inmiddels de schade geinventariseerd, onstaan na het laatste Nordschleife bezoekje en is als volgt:
1. gescheurde PU bus in de draagarm;
2. Aluminium plaat van de rechtermotorsteun is dwars door de midden. Als gevolg hiervan is het blok een beetje naar voren gekantelt, waardoor de cardanas de bodem kan raken (wat dus het geluik opleverde).
Aanstaande woensdag zullen de nodige reperaties verricht worden, donderdag wordt hij uitgewogen en uitgelijnt en vervolgens zullen we komend weekend een bezoek brengen aan de Nordschleiffe voor de herkansing.
1. gescheurde PU bus in de draagarm;
2. Aluminium plaat van de rechtermotorsteun is dwars door de midden. Als gevolg hiervan is het blok een beetje naar voren gekantelt, waardoor de cardanas de bodem kan raken (wat dus het geluik opleverde).
Aanstaande woensdag zullen de nodige reperaties verricht worden, donderdag wordt hij uitgewogen en uitgelijnt en vervolgens zullen we komend weekend een bezoek brengen aan de Nordschleiffe voor de herkansing.
- Jarno
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 14 feb 2009, 13:06
- Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2
Re: Voorstellen Evert Thomas
Welkom !!!
Ik ga straks met veel belangstelling het verhaal lezen over de S2...
Heb namelijk de afgelopen jaren veel gehoord over de testbank verhalen...
Versnellingsbak... Vierwielaandrijving en de verdeling daarvan enz... enz...
Oh ja en niet te vergeten de SPECIALISTEN in dit vakgebied...
Ik hoop dat alles te lezen is in jouw Topic.
In ieder geval, SUCCES gewenst van mijn kant !!!
Ik ga straks met veel belangstelling het verhaal lezen over de S2...
Heb namelijk de afgelopen jaren veel gehoord over de testbank verhalen...
Versnellingsbak... Vierwielaandrijving en de verdeling daarvan enz... enz...
Oh ja en niet te vergeten de SPECIALISTEN in dit vakgebied...

Ik hoop dat alles te lezen is in jouw Topic.
In ieder geval, SUCCES gewenst van mijn kant !!!
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Ik zou zeggen vraag maar wat je weten wilt!Jarno schreef:Welkom !!!
Ik ga straks met veel belangstelling het verhaal lezen over de S2...
Heb namelijk de afgelopen jaren veel gehoord over de testbank verhalen...
Versnellingsbak... Vierwielaandrijving en de verdeling daarvan enz... enz...
Oh ja en niet te vergeten de SPECIALISTEN in dit vakgebied...![]()
Ik hoop dat alles te lezen is in jouw Topic.
In ieder geval, SUCCES gewenst van mijn kant !!!
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Nu het seizoen ten einde is, is het ook weer tijd om weer plannen te maken voor het nieuwe seizoen. De doelstelling voor volgend jaar is om richting de 2 minuten grens te gaan (zowel voor Assen als Zandvoort) en hiermee fatsoenlijk mee te kunnen doen in de pro klasse.
Wat heb ik in de planning staan om dit te gaan realiseren?
Nieuw motorblok
Belangrijkste wijziging zal zijn van het vervangen van het reserve motorblok, voor het raceblok. Het huidige blok heeft een vermogen van circa 300pk, wat het nieuwe blok gaat leveren is natuurlijk nog even afwachten, maar ik denk dat dit een dikke 450pk zal worden, wat is er aan dit blok gedaan:
- Sterke drijfstangen;
- JE gesmede zuigers (overmaat van 80mm naar 83mm);
- Volledige geflowde cilinderkop;
- Mechanische kleppen i.p.v. hdrolische kleppen;
- Op maat gemaakte nokkenassen van Catcams;
- Verstelbare nokkenas poelie.
De nieuwe setup zal waarschijnlijk ook meer warmte met zich meebrengen, dus met name ook de koeling zal de nodige aandacht vergen.
Versnellingsbak
Inmiddels weet ik dat de 6 bak veel beter presteerd dan de 5 bak zal de 5 bak vervangen gaan worden. Ik had nog ideeen om de bak aan te passen naar nog kortere overbrenging en rechte vertanding, echter de eerste 'test' is dermate positief dat ik hier eerst nog vanaf zie.
Differentieelen
Omdat het vermogen behoorlijk gaat toenemen en de overbrenging veel effectiever is, wordt het risico op wielspin groter. Dit kan opgelost worden door het plaatsen van een sper, dit zal in ieder geval gaan gebeuren op de voorwielen, maar misschien ook op de achter wielen.
Banden
Het afgelopen jaar heb ik op Semi Slicks gereden van Falken, echter ik ben er achter gekomen dat deze band veels te dicht bij een straatband staat (rondetijden op mijn dunlop Sportmaxx TT banden was niet veel langzamer). Deze zullen volgens jaar waarschijnlijk vervangen worden door Toyo R888, welke compount moet ik nog uitzoeken. Met name ook hier verwacht ik veel winst te kunnen behalen.
Gewichtsreductie
De auto weegt nu ongeveer 1.400kg (exclusief) coureur, afhankelijk of ik alle onderdelen kan krijgen die op mijn lijstje staan, dan kan dit zeker teruggebracht worden tot 1.200kg. Ik weet nog niet zeker of dit al voor komend seizoen gaat lukken, anders wel het volgende jaar.
Diverse kleine zaken
Natuurlijk zijn er ook een boel kleine zaken die allen een kleine bijdragen kunnen leveren;
- Versnellingspook is te kort, waardoor het vrij veel kracht kost om hem in de versnelling te zetten en vrij ver van het stuur. Deze gaan we dus iets verlengen;
- Met de komst van de 6 bak is met name de tweede versnelling wat moeilijker te vinden. Doordat hij is voorzien van een short shifter is de 'veer' komen te vervallen voor de achteruit en de pook nu dus te ver naar links. Dus eens bekijken of dit handiger kan, ik heb hier wel een idee bij;
- Op de stoel zit een klein beetje speling, we hebben het al even bekeken er blijkt ergens een boutje niet helemaal goed vast te zitten;
- kan mijn linkervoet nog niet goed afsteunen in de auto, moet nog even een plankje voor gemaakt worden;
- Handrem kabels moeten nog aangesloten worden, zal geen enkel effect hebben op de rondetijden , maar wel zo praktisch;
- Benzinemeter functioneerd nog niet, waardoor ik dus altijd met te veel benzine onderweg ben. We moeten nog even kijken hoe en wat, mogelijk dat de tank wordt vervangen door een 'benzinezak'.
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de vorderingen.
Wat heb ik in de planning staan om dit te gaan realiseren?
Nieuw motorblok
Belangrijkste wijziging zal zijn van het vervangen van het reserve motorblok, voor het raceblok. Het huidige blok heeft een vermogen van circa 300pk, wat het nieuwe blok gaat leveren is natuurlijk nog even afwachten, maar ik denk dat dit een dikke 450pk zal worden, wat is er aan dit blok gedaan:
- Sterke drijfstangen;
- JE gesmede zuigers (overmaat van 80mm naar 83mm);
- Volledige geflowde cilinderkop;
- Mechanische kleppen i.p.v. hdrolische kleppen;
- Op maat gemaakte nokkenassen van Catcams;
- Verstelbare nokkenas poelie.
De nieuwe setup zal waarschijnlijk ook meer warmte met zich meebrengen, dus met name ook de koeling zal de nodige aandacht vergen.
Versnellingsbak
Inmiddels weet ik dat de 6 bak veel beter presteerd dan de 5 bak zal de 5 bak vervangen gaan worden. Ik had nog ideeen om de bak aan te passen naar nog kortere overbrenging en rechte vertanding, echter de eerste 'test' is dermate positief dat ik hier eerst nog vanaf zie.
Differentieelen
Omdat het vermogen behoorlijk gaat toenemen en de overbrenging veel effectiever is, wordt het risico op wielspin groter. Dit kan opgelost worden door het plaatsen van een sper, dit zal in ieder geval gaan gebeuren op de voorwielen, maar misschien ook op de achter wielen.
Banden
Het afgelopen jaar heb ik op Semi Slicks gereden van Falken, echter ik ben er achter gekomen dat deze band veels te dicht bij een straatband staat (rondetijden op mijn dunlop Sportmaxx TT banden was niet veel langzamer). Deze zullen volgens jaar waarschijnlijk vervangen worden door Toyo R888, welke compount moet ik nog uitzoeken. Met name ook hier verwacht ik veel winst te kunnen behalen.
Gewichtsreductie
De auto weegt nu ongeveer 1.400kg (exclusief) coureur, afhankelijk of ik alle onderdelen kan krijgen die op mijn lijstje staan, dan kan dit zeker teruggebracht worden tot 1.200kg. Ik weet nog niet zeker of dit al voor komend seizoen gaat lukken, anders wel het volgende jaar.
Diverse kleine zaken
Natuurlijk zijn er ook een boel kleine zaken die allen een kleine bijdragen kunnen leveren;
- Versnellingspook is te kort, waardoor het vrij veel kracht kost om hem in de versnelling te zetten en vrij ver van het stuur. Deze gaan we dus iets verlengen;
- Met de komst van de 6 bak is met name de tweede versnelling wat moeilijker te vinden. Doordat hij is voorzien van een short shifter is de 'veer' komen te vervallen voor de achteruit en de pook nu dus te ver naar links. Dus eens bekijken of dit handiger kan, ik heb hier wel een idee bij;
- Op de stoel zit een klein beetje speling, we hebben het al even bekeken er blijkt ergens een boutje niet helemaal goed vast te zitten;
- kan mijn linkervoet nog niet goed afsteunen in de auto, moet nog even een plankje voor gemaakt worden;
- Handrem kabels moeten nog aangesloten worden, zal geen enkel effect hebben op de rondetijden , maar wel zo praktisch;
- Benzinemeter functioneerd nog niet, waardoor ik dus altijd met te veel benzine onderweg ben. We moeten nog even kijken hoe en wat, mogelijk dat de tank wordt vervangen door een 'benzinezak'.
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de vorderingen.
- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Afgelopen week een nieuw speeltje ontvangen, een stuurhuis verkorter.


- Evert Thomas
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Re: Voorstellen Evert Thomas
Beste forummers,
Bij deze weer een update. Inmiddels zijn de eerste stappen gezet om de auto gereed te krijgen voor het Time Attack seizoen 2011, als volgt:
- De beslissing is gevallen dat de voorwielen van een differentieel van Quaiffe voorzien gaan worden. De revisie van het achterdiff en het plaatsen van het voordifferentieel is onderhanden;
- De clinderkop is inmiddels klaar en het blok wordt momenteel geboort en gehoond;
- Ik had nog een prolbeem met het schakelen. Als gevolg van de shortshifter koste het teveel kracht om te schakelen en in samenwerking met de 6 bak zijn de 1e en 2e versnelling te moeilijk te vinden. We hebben inmiddels een langere (verstelbare) pook gedraait en een (klap) mechanisme gemaakt zodat de 1e en 2e versnelling weer goed te vinden zijn.
Enkele foto's



Bij deze weer een update. Inmiddels zijn de eerste stappen gezet om de auto gereed te krijgen voor het Time Attack seizoen 2011, als volgt:
- De beslissing is gevallen dat de voorwielen van een differentieel van Quaiffe voorzien gaan worden. De revisie van het achterdiff en het plaatsen van het voordifferentieel is onderhanden;
- De clinderkop is inmiddels klaar en het blok wordt momenteel geboort en gehoond;
- Ik had nog een prolbeem met het schakelen. Als gevolg van de shortshifter koste het teveel kracht om te schakelen en in samenwerking met de 6 bak zijn de 1e en 2e versnelling te moeilijk te vinden. We hebben inmiddels een langere (verstelbare) pook gedraait en een (klap) mechanisme gemaakt zodat de 1e en 2e versnelling weer goed te vinden zijn.
Enkele foto's
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten