Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
wjn

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door wjn » 21 apr 2010, 21:15

Wij (Nederlanders) zijn ook wel 3 dubbel genaait met de Euro. De gulden was indertijd al veel meer waard dan de DM, vanwege die miljarden die Duitsland in het voormalige DDR moest steken.

SteV6

Bericht door SteV6 » 21 apr 2010, 23:02

Goldman Sachs is ook een lekker bankbedrijfje zeg ...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 apr 2010, 11:10

SteV6 schreef:Goldman Sachs is ook een lekker bankbedrijfje zeg ...

Daar is idd het laatste woord niet over gesproken.................de primus interparus onder de banken die zijn eigen soortgenoten slachtoffert....................

Robertdj

Bericht door Robertdj » 22 apr 2010, 11:21

Je zou toch zeggen dat Henry Paulson er meer van wist. :roll:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 22 apr 2010, 11:21

G Kolkman schreef:
Dennis Cavallino schreef:Je mist denk ik de essentie van het verhaal, want volgens mij gaat erom of jíj je laat oplichten (lees: niet volledig laat voorlichten) of niet. Dat gaat verder dan feitenkennis, het gaat om inzicht. Volgens mij heb je dat wel toch? Ben jij iemand die in reclames en aanbiedingen stinkt? Of denk je iets verder dan je neus lang is. Dat laatste, daar is een grote winst te boeken bij velen, ook bij de zogenaamde financiële professionals (die nu blijven zweven tussen productkennis en onwetendheid).

Op zich heb ik redelijk wat inzicht voor een leek (ik heb in mijn werk 0,0 met economische zaken te maken, en qua hobby is het net zoals bij elke amateur: er moet altijd geld achteraan en er is altijd geld tekort :mrgreen: ). Vanuit dat inzicht lijkt het me een geschikte (buitengewoon geschikte) tijd om een huis te kopen, ook omdat je nu als starter nog (net?) kunt profiteren van subsidies.

Mijn opmerking kwam verder n.a.l.v. het 'kunnen presenteren van een pakket op bv. scholen'. Dat is an sich heel leuk bedacht maar ik denk dat de gros van de mensen die in deze tijden op hun bek gaan zich uberhaupt niet interesseren voor de materie en al helemaal niet zo'n boek(je) gaan lezen. Diegenen die het wel lezen hebben waarschijnlijk al iets meer voorinteresse voor het onderwerp/de onderwerpen.
Huh, waarom nu kopen dan? De huizenprijzen zakken nog steeds, en zeker met de HRA beperkingen in het vooruitzicht is de kans (veel) groter dat je nieuwe stulpje minder waard wordt dan meer. En dat niet alleen, áls ze de overdrachtsbelasting afschaffen moet je die er ook nog eens uit zien te halen bij verkoop, want je zult altijd zien dat jij net de laatste bent die nog even 6% extra moest aftikken. Ik denk dat dit juist ongeveer de slechtste periode is om een huis te kopen.

15 jaar geleden was een prachtmoment om huizen te kopen en vastgoed te bezitten. Die tijden zijn wel even over...

ErikS

Bericht door ErikS » 22 apr 2010, 13:04

Ik wacht inderdaad ook nog steeds.......

Zou je zoveel moeite doen om te sparen, en het dan vergooien, neen. :mrgreen:

Zodra er een 'koopje' op m'n pad komt hap ik natuurlijk wél weer toe.....

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 apr 2010, 16:24

Huh, waarom nu kopen dan? De huizenprijzen zakken nog steeds, en zeker met de HRA beperkingen in het vooruitzicht is de kans (veel) groter dat je nieuwe stulpje minder waard wordt dan meer. En dat niet alleen, áls ze de overdrachtsbelasting afschaffen moet je die er ook nog eens uit zien te halen bij verkoop, want je zult altijd zien dat jij net de laatste bent die nog even 6% extra moest aftikken. Ik denk dat dit juist ongeveer de slechtste periode is om een huis te kopen.

15 jaar geleden was een prachtmoment om huizen te kopen en vastgoed te bezitten. Die tijden zijn wel even over...

De soep wordt nooit zo heet gegeten, etc................

1 Schuld zal ook in de toekomst steeds minder waard worden, dus een hypotheek is nog steeds aantrekkelijk

2 Banken kunnen zich het niet veroorloven om bestaande hypotheken, die gewaardeerd zijn naar huidige prijs niveaus, te gaan afwaarderen. Iemand die 5 jaar geleden een hypotheek afsloot, en wiens huis nu minder waard gaat worden, gaat mega problemen geven. De bank heeft een onderpand dat dus naar verhouding niets waard zou zijn .................daar zijn er niet een paar van, maar een heleboel............

3 Vraag en aanbod is nog verre in evenwicht

Kortom, een kleine prijs correctie in de huizenmarkt kan, maar dat was het dan ook wel........

romo

Bericht door romo » 30 apr 2010, 18:54

Het blijft hier opvallend stil t.a.v. Griekenland....................en de rest die nog volgt.............

DUS ZAL IK HET MAAR ZEGGEN; DE EU EN DE € IS OP STERVEN NA DOOD

€135 miljard heeft Griekenland alleen al nodig de komende paar jaar om te overleven, dan komen nog Portugal, Spanje, Ierland en Engeland...............

De Duitsers moeten hoe dan ook de kar trekken ( knarsetandend, de weerstand van de regering incluis het volk is enorm) maar die gaan het ook niet redden.....................

Nederland moet ook financieel bijstaan, anders kunnen de banken hier zeker €9 miljard afschrijven; daarmee komen ze direct weer in de problemen..........
Alle EU banken hebben voor €150 miljard uit staan in Griekenland..................die dus direct afgeschreven moeten worden als er geen hulp komt..................dus gaan we betalen....................en wat dat voor de positie ven de € en de EU in de wereld betekent behoeft geen nader betoog................we are going down the drain...............

Eerst wat uitstel, maar zeker geen afstel; we gaan er aan kapot...............

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 30 apr 2010, 19:02

Waarom heeft niemand het over de rabbijnen van Goldman Sachs en hoe
zij met hun inventieve virtuele financieringen Griekenland in deze positie
hebben geholpen?

romo

Bericht door romo » 30 apr 2010, 19:07

Ravin ///M schreef:Waarom heeft niemand het over de rabbijnen van Goldman Sachs en hoe
zij met hun inventieve virtuele financieringen Griekenland in deze positie
hebben geholpen?

De EU banken zijn veel meer schuldig, door een onverantwoord hoog bedrag uit te lenen tegen te lage rentes en te weinig zekerheden..................

We zijn er zelf schuld aan, en we gaan op de blaren zitten.................

zie;

http://www.z24.nl/analyse/artikel_13680 ... anken.html

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 30 apr 2010, 19:11

Als we nu zelf bankiers waren...

GTRene

Bericht door GTRene » 30 apr 2010, 19:41

met verbazing vernam ik uit het nieuws dat je daar al vanaf/met? 53 met pensioen ging :mrgreen: hoe is het mozes, euh mogelijk....nu willen ze dat ineens naar 67 trekken :D oef...
en de 13de...en...de 14de? :idea: maand weg laten vallen voor ambtenaren...
het gaat der ook wel aan toe, al die niet betaalde belastingen en zwart geld :shocking: en de mensen op straat...ja, dat doen we altijd zo, dat krijg je er ook niet meer uit...nah, dat zal nog wat worden :idea:
magoed, als ze dat allemaal goed aan de praat krijgen als als als....dan maken ze een klein kansje, en wij ook.
maar wereldwijd moet er veel aangepakt worden,maja dat zag je ook wel aankomen, maar kom daar maar eens aan :wink:
but the train is moving...

romo

Bericht door romo » 30 apr 2010, 23:41

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 01 mei 2010, 10:07

De bedragen worden absurder en absurder.

Wat heeft dit straks voor feitelijke consequenties?
En waarom gaat de solidariteit zo ver dat zelfs
onverantwoordelijk gedrag van de mediterrane
landen moet worden opgevangen door de euro-
partners?

Ik zie meer in een afscheiding van de noordelijke
euroliga. En dan nog is het de vraag wat er overblijft
van de economische positie die we nu hebben tov
de rest.

romo

Bericht door romo » 01 mei 2010, 13:23

Ik voorspel; Pandorra is uit de doos........................

Er is geen houden meer ann...............

http://www.telegraaf.nl/dft/6639735/__E ... uro__.html

romo

Bericht door romo » 01 mei 2010, 13:28

Ravin ///M schreef:De bedragen worden absurder en absurder.

Wat heeft dit straks voor feitelijke consequenties?
En waarom gaat de solidariteit zo ver dat zelfs
onverantwoordelijk gedrag van de mediterrane
landen moet worden opgevangen door de euro-
partners?

Ik zie meer in een afscheiding van de noordelijke
euroliga. En dan nog is het de vraag wat er overblijft
van de economische positie die we nu hebben tov
de rest.
De "solidariteit" komt omdat niemand deze forse afschrijvingen kan ophoesten...................Griekenland kan net, maar Spanje waar ongeveer €90 miljard uit staat..............dat kan dus niet meer...................Griekenland gaat kapot, daar krijg je een "herstructurering" van de schulden( komt neer op een feitelijk faillisement) , maar de rest zal hoe dan ook gered moeten worden, daar zijn de bedragen te groot voor en iedereen in de EU is daarmee te veel verweven............................

De EU zal op wereld niveau niets meer in de melk te brokkelen hebben...........................

romo

Bericht door romo » 01 mei 2010, 20:37

Er staat nog meer uit in Spanje dan ik al dacht;

http://www.z24.nl/analyse/artikel_13680 ... maxcount=3

romo

Bericht door romo » 01 mei 2010, 23:53

Maus335i

Bericht door Maus335i » 04 mei 2010, 22:51

Waar zijn de mensen hier die roepen dat er NOG STEEDS niks aan de hand is? :D

Nederland zit net zo goed aan de grond, de schulden per hoofd van onze bevolking zijn werkelijk TORENhoog!!! Verreweg het gros daarvan zijn hypotheken, maar ik begrijp nog steeds niet waarom een stapeltje bakstenen en wat grond zijn waarde in dit land altijd maar zal blijven houden.

In Nederland hebben we de hoogste hypotheekschuld afgezet tegen ons bruto binnenlands product TER WERELD! 625 miljard. Daarnaast hebben wij ook de hoogste hypotheekschuld TER WERELD in verhouding tot de waarde van het onderpand.

Mijn buurman ziet zijn schuldenportefeuille tot ongekende hoogtes stijgen en zal meer en meer mensen op straat moeten zetten omdat mensen de lasten niet meer kunnen voldoen. Ik heb die leenzucht voor een rijtjeswoning van 350k+ nooit gesnapt, zal het ook nooit snappen, maar het gebeurd wel. Nederland is economisch ziek, dat gaan we nog wel eens goed op ons bord krijgen.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 06 mei 2010, 20:01

Bloody ****! Volg je een weekje het financiële nieuws niet (vakantie), staat die aex in 1x weer onder de 330 :o , en for a reason :shocking: . Zou de W-shape er dan toch komen? Komende dagen de boel maar goed in de gaten houden, kon wel eens interessant gaan worden.

Nederland zit net zo goed aan de grond, de schulden per hoofd van onze bevolking zijn werkelijk TORENhoog!!! Verreweg het gros daarvan zijn hypotheken, maar ik begrijp nog steeds niet waarom een stapeltje bakstenen en wat grond zijn waarde in dit land altijd maar zal blijven houden.

In feite is er hier een soort schaarste, m.n. in de steden.

In Nederland hebben we de hoogste hypotheekschuld afgezet tegen ons bruto binnenlands product TER WERELD! 625 miljard. Daarnaast hebben wij ook de hoogste hypotheekschuld TER WERELD in verhouding tot de waarde van het onderpand.

Wellicht iets te maken met de aflossingsvorm die we hier hanteren? Omdat we met het oog op de hypotheekrente-aftrek de schuld zo hoog mogelijk willen houden op papier? Geen idee of het zo is maar lijkt me een logisch verband.

Overigens geen goed woord voor goldman-sachs over.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 06 mei 2010, 20:59

Het hek is weer van de dam, we zijn er nog LANG niet:

Afbeelding

In nog geen 5 minuten speelt de Dow Jones (nu ruim 10 minuten geleden) 5% ofwel 600 punten beurswaarde kwijt!!

Daar vliegen even HEEL wat miljarden de deur uit in die paar minuten.

Euro/dollar koers is gezakt naar 1,25 inmiddels, die stond maandag nog op 1,33! AEX verloor vandaag 1,39%, maar de future stond zonet op 301 punten ofwel -10% in 1 dag.

Crisis begint weer van voor af aan :(

Maus335i

Bericht door Maus335i » 06 mei 2010, 21:06

@Kolkman, de hypotheekrenteaftrek kan daar een goede oorzaak van zijn. Kun je nagaan hoeveel mensen in de problemen gaan komen als die HRA flink beperkt wordt! De gevolgen zijn niet te overzien. Aan de andere kant kan de overheid de HRA ook niet meer betalen, dus het is kiezen tussen 2 kwaden. Net zoals Griekenland, even de pensioenleeftijd naar 67 verhogen. Natuurlijk levert dat veel protesten en opstand in het land, maar hebben ze een keus dan? Nee...

Niall

Bericht door Niall » 06 mei 2010, 21:16

Ik vraag me af hoe de markten morgen reageeren op de uitslag van de britse verkiezingen. Als het parlement Hung wordt zoals ze dat mooi zeggen zou het wel interessant worden, komen de conservatieven aan de macht zal het zeker gaan plussen

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 06 mei 2010, 21:16

Op de site van rtl 7 staat een gesprek met Rienk Kamer.
Duurt wel een uurtje maar moet je toch eens even kijken.
Japan staat er ook niet best voor en Engeland ook al niet..........

Niall

Bericht door Niall » 06 mei 2010, 21:23

Engeland staat al lang ten dode opgeschreven, kan ik wel weten met al mijn familie daar :bag:

- Ziekenfonds is een bodemloze put, minimale investeringen, wanbeleid enz. draait alleen op goedwil van het personeel

- Zware industrie is uitgestorven, andere industrieen zijn er minimaal. Economie draait puur op dienstverlening, zie voorbeeld van ierland wat er gebeurt als de callcenters etc. naar india gaan

-3 of meer creditcards zijn normaal en overhypothekering is ook de norm.

Een hele grote bubbel die op barsten staat, gelukkig zitten ze niet in de euro :goodnight:

Plaats reactie