Interessant en logisch: http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=23&nid=5198
Wel cool dat ze hebben gekozen voor banden met andere (minder) grip. Maakt het racen leuker denk ik.
Nieuwe banden in F1 zorgen voor veel aanpassingen
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Waarom maakt dat het racen leuker dan. Je gaat toch zelf ook niet voor je lol op wanli straatbanden racen
Ik zou het juist leuker vinden als de compound vrij zou zijn. Kan je dus zelf beslissen of je nog een keer wisselen wil onder de race of dat je het met 1 set denkt te gaan halen.
Remmen aanpassen is wel logisch ja. Iets minder frictiekracht of remdruk toepassen zou een mogelijkheid zijn. Aerodynamische aanpassingen zullen ook wel volgen, iets meer downforce zodat ze nog iets later kunnen remmen bijvoorbeeld.

Ik zou het juist leuker vinden als de compound vrij zou zijn. Kan je dus zelf beslissen of je nog een keer wisselen wil onder de race of dat je het met 1 set denkt te gaan halen.
Remmen aanpassen is wel logisch ja. Iets minder frictiekracht of remdruk toepassen zou een mogelijkheid zijn. Aerodynamische aanpassingen zullen ook wel volgen, iets meer downforce zodat ze nog iets later kunnen remmen bijvoorbeeld.
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
lijkt mij flauwekul, beiden hebben immers dezelfde (welliswaar lagere) grip/remkracht tot hun beschikking, beiden moeten dus iets eerder remmen, de uitremacties zullen langer worden omdat de remzones langer worden. Meer tijd om de uitremactie te doen omdat íe langer duurt. Lijkt mij leuker.
Minder grip is (voor de kijker) ook leuker, zeker als de vleugels ook beperkt zijn > meer glij en driftwerk. Vaardigheden van rijders worden belangrijker. Prima toch?
Dat die rijders dat allemaal 'niet leuk' vinden is wat mij betreft niet relevant, die moeten gewoon gas geven, daar worden ze goed voor betaald. Zolang er maar een level playingfield is , dan kan er gestreden worden en dat is voor mij de essentie van racen. Optocht rijden heb ik al vaak genoeg gezien in F1.
Ik ben het dus eens met Cav.
Tip: kijk eens naar het V8-tourwagenracen in Australie. Da's pas close racen, met zware bakken, met relatief slechte remmen en smalle banden. echt heel gaaf.
Minder grip is (voor de kijker) ook leuker, zeker als de vleugels ook beperkt zijn > meer glij en driftwerk. Vaardigheden van rijders worden belangrijker. Prima toch?
Dat die rijders dat allemaal 'niet leuk' vinden is wat mij betreft niet relevant, die moeten gewoon gas geven, daar worden ze goed voor betaald. Zolang er maar een level playingfield is , dan kan er gestreden worden en dat is voor mij de essentie van racen. Optocht rijden heb ik al vaak genoeg gezien in F1.
Ik ben het dus eens met Cav.
Tip: kijk eens naar het V8-tourwagenracen in Australie. Da's pas close racen, met zware bakken, met relatief slechte remmen en smalle banden. echt heel gaaf.
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
ALLES verandert met andere banden. Een echte raceauto (zoals de F1 ze nog kent) wordt vanuit de banden omhoog ontwikkeld. De parameters van maximale longitudinale en laterale krachten die de band kan genereren dicteren ALLE(!) krachten die op de auto komen te staan. In een goede auto is alles exact zo gedimensioneerd dat die krachten gedurende een race net niet tot bezwijken leiden.Remmen aanpassen is wel logisch ja. Iets minder frictiekracht of remdruk toepassen zou een mogelijkheid zijn. Aerodynamische aanpassingen zullen ook wel volgen, iets meer downforce zodat ze nog iets later kunnen remmen bijvoorbeeld.
Minder grip van banden betekent dat je kleinere remmen nodig hebt, en kleinere leidingen, dunnere A-Armen en brackets en minder dwarsverstijvers om torsie op te nemen etc etc. Dus wordt de auto weer lichter, maar dan kunnen de A-armen nog lichter en zijn ook de remmen weer te groot etc etc
Iedere fundementele verandering aan de banden betekent dat de ontwerp cascade voor een chassis weer een keer of 5-6 doorlopen moet worden. Prachtig!
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
En dan ook nog eens een circuit als BathurstJan Speed schreef:....
Tip: kijk eens naar het V8-tourwagenracen in Australie. Da's pas close racen, met zware bakken, met relatief slechte remmen en smalle banden. echt heel gaaf.

( http://www.nzmustang.com/Bathurst/bathurst.htm )
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten