Nieuwe banden in F1 zorgen voor veel aanpassingen

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Nieuwe banden in F1 zorgen voor veel aanpassingen

Bericht door Dennis Cavallino » 31 dec 2006, 16:48

Interessant en logisch: http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=23&nid=5198

Wel cool dat ze hebben gekozen voor banden met andere (minder) grip. Maakt het racen leuker denk ik.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 dec 2006, 16:55

Waarom maakt dat het racen leuker dan. Je gaat toch zelf ook niet voor je lol op wanli straatbanden racen :lol:

Ik zou het juist leuker vinden als de compound vrij zou zijn. Kan je dus zelf beslissen of je nog een keer wisselen wil onder de race of dat je het met 1 set denkt te gaan halen.

Remmen aanpassen is wel logisch ja. Iets minder frictiekracht of remdruk toepassen zou een mogelijkheid zijn. Aerodynamische aanpassingen zullen ook wel volgen, iets meer downforce zodat ze nog iets later kunnen remmen bijvoorbeeld.

Harrie

Bericht door Harrie » 31 dec 2006, 18:31

Ik had in de reakties van de coureurs begrepen dat het juist niet leuker werd. Te weinig grip om leuke uitrem acties uit te voeren.

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 04 jan 2007, 01:11

lijkt mij flauwekul, beiden hebben immers dezelfde (welliswaar lagere) grip/remkracht tot hun beschikking, beiden moeten dus iets eerder remmen, de uitremacties zullen langer worden omdat de remzones langer worden. Meer tijd om de uitremactie te doen omdat íe langer duurt. Lijkt mij leuker.

Minder grip is (voor de kijker) ook leuker, zeker als de vleugels ook beperkt zijn > meer glij en driftwerk. Vaardigheden van rijders worden belangrijker. Prima toch?

Dat die rijders dat allemaal 'niet leuk' vinden is wat mij betreft niet relevant, die moeten gewoon gas geven, daar worden ze goed voor betaald. Zolang er maar een level playingfield is , dan kan er gestreden worden en dat is voor mij de essentie van racen. Optocht rijden heb ik al vaak genoeg gezien in F1.

Ik ben het dus eens met Cav.

Tip: kijk eens naar het V8-tourwagenracen in Australie. Da's pas close racen, met zware bakken, met relatief slechte remmen en smalle banden. echt heel gaaf.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 08 jan 2007, 12:20

Remmen aanpassen is wel logisch ja. Iets minder frictiekracht of remdruk toepassen zou een mogelijkheid zijn. Aerodynamische aanpassingen zullen ook wel volgen, iets meer downforce zodat ze nog iets later kunnen remmen bijvoorbeeld.
ALLES verandert met andere banden. Een echte raceauto (zoals de F1 ze nog kent) wordt vanuit de banden omhoog ontwikkeld. De parameters van maximale longitudinale en laterale krachten die de band kan genereren dicteren ALLE(!) krachten die op de auto komen te staan. In een goede auto is alles exact zo gedimensioneerd dat die krachten gedurende een race net niet tot bezwijken leiden.

Minder grip van banden betekent dat je kleinere remmen nodig hebt, en kleinere leidingen, dunnere A-Armen en brackets en minder dwarsverstijvers om torsie op te nemen etc etc. Dus wordt de auto weer lichter, maar dan kunnen de A-armen nog lichter en zijn ook de remmen weer te groot etc etc
Iedere fundementele verandering aan de banden betekent dat de ontwerp cascade voor een chassis weer een keer of 5-6 doorlopen moet worden. Prachtig!

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 08 jan 2007, 13:26

Jan Speed schreef:....

Tip: kijk eens naar het V8-tourwagenracen in Australie. Da's pas close racen, met zware bakken, met relatief slechte remmen en smalle banden. echt heel gaaf.
En dan ook nog eens een circuit als Bathurst :D
( http://www.nzmustang.com/Bathurst/bathurst.htm )

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jan 2007, 14:09

Filmpje met de Lotus Cup op Braadworst is heel gaaf.

Plaats reactie