Twee weken geleden voor m'n werk een C4 Grande Picasso gereden. Nou ik ben niet snel bang, maar met die auto durf ik gewoon niet hard te rijden. Dat is toch niet normaal, we hebben het hier over een nieuwe auto.
Motor/versnellingsbak
De wagen was redelijk vol uitgerust inclusief automaat met jaja flippers. Maar dit systeem mag de naam automaat eigenlijk niet dragen als het aan mij zou liggen. Wat een drama, je kan met een handbak serieus nog soepeler schakelen als die bak. Bij het schakelen beweeg je in je stoel zoals je zou bewegen bij slecht schakelen met een handbak, niet alleen erg oncomfortabel maar ook nog eens gevaarlijk in lange bochten op de snelweg. Je rijdt lekker op de linker baan met zo'n 130 kilometer per uur en je versnelt naar 140, de bak wil schakelen naar zijn 6e verzet. Het gewicht van de auto verplaats zich dus vanwege de slechte automaat en in combinatie met een slecht onderstel ze de auto zichzelf een meter (!) opzij zonder een dergelijk stuurbeweging. Dat is gewoon gevaarlijk, ik heb dus ook netjes de cruise control terug gezet naar 120. Ik vond het wel goed.
Interieur
Binnenin is de auto erg ruim, overal opbergvakken. Snap wel dat mensen de wagen op ruimte kunnen kopen. Het stuur is overigens belachelijk, erg slechte ontwikkeling om het hart van het stuur vast te zetten en het stuurwiel eromheen te laten draaien. Ten eerste (niet hier van toepassing) is hij niet te vervangen voor een sportstuur en ten tweede kan je niet je handen 'relaxt' op het stuur hart leggen. Nou wil je dat ook niet bij deze auto maar dat ter zijde. Nog iets belachelijks, op de middenarm steun welke aan de stoel vast zit was de stof gewoon al deels versleten. Terwijl er maar 37dkm op de teller stond, ronduit slecht dus.
Exterieur
Is er dan niets goed aan deze auto? Jawel, van buiten ziet hij er niet extreem verkeerd uit voor een auto in deze klasse. Door de hele donker grijze kleur en de 17 inch velgen oogt hij best prima en lijkt het een leuke auto. Helaas verdwijnt deze illusie als sneeuw voor de zon wanneer je instapt.
Bij aflevering kreeg ik de vraag; "En? Hoe rijdt 'ie?" Prima mevrouw, veel plezier ermee!