Tikje op het rempedaal met linkervoet?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Tikje op het rempedaal met linkervoet?

Bericht door EJGT3CS » 18 apr 2010, 16:21

Zoals je mooi kunt zien in dit filmpje.
Er wordt voordat er geremd wordt voor de bocht een tikje gegeven met de linkervoet op de rem.
Ik zie dit regelmatig in filmpjes..
Iemand enig idee waar dit voor is?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qdWSyrqE ... re=related[/youtube]

Luco

Re: Tikje op het rempedaal met linkervoet?

Bericht door Luco » 18 apr 2010, 16:25

Ik denk dat dat is om te voelen of er pedaaldruk is.
Sommige zwevende remmen willen de blokken en cupjes nogal eens een end terugduwen door rammelen en over de curbs rijden.

Gebruikersavatar
busby
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 mar 2009, 14:40

Re: Tikje op het rempedaal met linkervoet?

Bericht door busby » 18 apr 2010, 21:42

Ik dacht dat het ook te maken had met het verplaatsen van het zwaartepunt naar voren, hierdoor kan je beter een bocht "inremmen".

Gebruikersavatar
ErikMartijn
Berichten: 1816
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
Locatie: 323ti

Re: Tikje op het rempedaal met linkervoet?

Bericht door ErikMartijn » 18 apr 2010, 21:46

busby schreef:Ik dacht dat het ook te maken had met het verplaatsen van het zwaartepunt naar voren, hierdoor kan je beter een bocht "inremmen".
Dat kan gebruikt worden om de neus wat meer naar binnen te krijgen ja, maar dat doet hij in dit filmpje niet. Hier word er een tikje op het pedaal gegeven, een ruim stuk voor de bocht waarna hij begint te remmen.

Jordy van Kouwen
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 mar 2006, 14:51
Locatie: Oosterhout

Re: Tikje op het rempedaal met linkervoet?

Bericht door Jordy van Kouwen » 18 apr 2010, 21:48

Luco heeft gelijk. Dat is inderdaad een "tic" die veel professionele (of goede) coureurs hebben om te checken of het pedaal niet ingezakt is. Kleine moeite, groot plezier. Immers, als je geen remmen meer hebt op de snelle stukken, kan het pijnlijk aflopen. Door de hoge schijftemperaturen (of andere oorzaken) kan soms fading optreden en dan heb je veel minder remkracht. Als je altijd op het laatste moment remt, schiet je zo de bandenstapel in.

De bocht inremmen heeft wel met balans te maken, maar dit is gewoon een tikje om te voelen of het pedaal nog de juiste positie heeft. Tot dusver deze Teleac cursus ;-)

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: Tikje op het rempedaal met linkervoet?

Bericht door Damir Vukovic » 18 apr 2010, 22:25

Lijkt me niet dat ze op fading checken..als tikje geen pedaaldruk oplevert ben je toch al te laat.
Vermoed dat het (zoals eerder genoemd) pad knock back is. Dus remzuigers die ietsjes losrammelen van de schijf en voor de remzone nog even lichtjes tegen de schijf worden getikt door de coureur.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: Tikje op het rempedaal met linkervoet?

Bericht door Sjef » 20 apr 2010, 15:42

Wat Damir zegt. Is om de boel even op scherp te zetten. Scheelt je net dat eerste beetje tijd voordat je vol je remdruk kunt gebruiken.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13442
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Tikje op het rempedaal met linkervoet?

Bericht door Tristan » 20 apr 2010, 15:44

Klein tikje is idd voor checken remdruk.

Bijremmen met links in de bocht is voor het balanceren van de auto tijdens de bocht.

ChrisA
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jul 2009, 20:32

Re: Tikje op het rempedaal met linkervoet?

Bericht door ChrisA » 23 apr 2010, 18:42

Hier staat het redelijk uitgebreid beschreven:

http://www.stoptech.com/tech_info/wp_knockback.shtml

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Tikje op het rempedaal met linkervoet?

Bericht door Dennis Cavallino » 26 apr 2010, 18:28

Dat van die knockback klopt, al is dit de eerste keer dat ik er een goede uitleg over lees.

Toch pas ik 't zelf toe bij auto's die fading-gevaar oplopen. Op rechte stukken pomp ik voldoende druk op, zodat ik in ieder geval remkracht heb voor 1 a 2 bochten. De ene keer dat ik dat niet deed (omdat Ben achter me reed en ik mijn remlichten niet wilde laten oplichten) vloog ik er direct af zonder remdruk....

In bochten is 't gewoon links remmen. Bij FWD's creeer je dan een soort sperwerking, waardoor je meer tractie hebt bij uitkomen van bochten en je kunt er in de sneeuw mee driften zonder handrem te gebruiken.
Bij RWD (met name auto's met zware motoren voorin) pas ik 't zelf toe om onderstuur te reduceren. Door de voorkant licht in te remmen (of soms kort en krachtig) gaat de neus naar binnen, omdat de voorwielen (tijdelijk) meer wieldruk krijgen en de achterkant dus lichter wordt. Erg handig als je iemand binnendoor wilt inhalen, maar je niet extra wilt insturen en ook geen gas los wilt laten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: L5S1, SlowCo en 2 gasten