Porsche Boxster Spyder
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Re: Porsche Boxster Spyder
Hmm.. nu ik dat filmpje heb gezien en mijn eigen ervaringen met DSG op mijn Golf R, als dit je enige funauto is dan zal ik beslist de handbak nemen!! Voor dagelijks/zakelijk gebruik is die PDK top natuurlijk maar als je zelf echt een potje lekker wil sturen.. geef mij dan maar een pook in mijn hand!
- Sperdy
Ach Hans, zal ik je ook wat filmpjes met echte coureurs laten zien die lyrisch zijn over PDK en Sportchrono. 't Is maar wat je eruit wilt halen na Vickey's loftrompet over de Spyder in diezelfde film. Heb nu een paar dubbleclutch bakken gereden, en ik was/ben zeer sceptisch over dergelijke systemen: allemaal wel smooth maar saai, is het net niet, toch te traag in het zoeken naar het juiste verzet, toch terugvallen in een niet optimaal toeregebied maar vooral een gebrek aan 'bite', etc. etc. Het was mij wel duidelijk vorige week, PDK zal het ook niet gaan worden..
Inmiddels - en ik kan niet anders zegen dat ik met Ron mee moet gaan op dit punt - ben ik overtuigd dat 'automaten' echt sportief kunnen zijn na mijn middagje sturen in een fonkelnieuwe Boxtser (255pk) met PDK en Sportchrono. Dit is de eerste dubbleclutch die daadwerkelijk overtuigt. Zelfs in een 'maar' 255 pk auto overtuigde PDK met Sportchrono volledig. Geen twijfel over mogelijk. Geniaal systeem, supersportief, aggresief en daar is met de hand niet tegen op te schakelen. MAAR, ik heb nog niet gereden met een handbak 320pk van Porsche en dat staat dus toch wel op mijn lijstje nog te doen. Dus binnenkort toch nog sturen in een Cayman S met 320pk handbak. Ik wil het toch gewoon weten, om alle twijfel weg te nemen.
Want als de handbak ook overtuigt voor mij, dan blijft dat toch nog steeds mijn eerste keuze.
Inmiddels - en ik kan niet anders zegen dat ik met Ron mee moet gaan op dit punt - ben ik overtuigd dat 'automaten' echt sportief kunnen zijn na mijn middagje sturen in een fonkelnieuwe Boxtser (255pk) met PDK en Sportchrono. Dit is de eerste dubbleclutch die daadwerkelijk overtuigt. Zelfs in een 'maar' 255 pk auto overtuigde PDK met Sportchrono volledig. Geen twijfel over mogelijk. Geniaal systeem, supersportief, aggresief en daar is met de hand niet tegen op te schakelen. MAAR, ik heb nog niet gereden met een handbak 320pk van Porsche en dat staat dus toch wel op mijn lijstje nog te doen. Dus binnenkort toch nog sturen in een Cayman S met 320pk handbak. Ik wil het toch gewoon weten, om alle twijfel weg te nemen.
Want als de handbak ook overtuigt voor mij, dan blijft dat toch nog steeds mijn eerste keuze.
-
Dat PDK is misschien nog zo goed, snel, geweldig.. wat voegt het toe:
- snelheid: met de hand kun je er niet 'tegenop' schakelen
- gemak: flipperen is gemakkelijker dan telkens zelf koppelen/schakelen
Dus wanneer zou ik voor PDK kiezen: als ik overal de snelste wil zijn, of er dagelijks in de file of erg veel kilometers mee zou rijden (en geen lamme poot wil krijgen).
Voor een funauto lijkt het mij overbodig, hoe goed het systeem ook is. Je kunt je afvragen of het het plezier met de auto groter maakt. Tenzij geld geen rol speelt en je zo'n nieuw systeem gewoon leuk vind. Ik zou het geld ergens anders aan besteden en dus voor een handbak gaan.
- snelheid: met de hand kun je er niet 'tegenop' schakelen
- gemak: flipperen is gemakkelijker dan telkens zelf koppelen/schakelen
Dus wanneer zou ik voor PDK kiezen: als ik overal de snelste wil zijn, of er dagelijks in de file of erg veel kilometers mee zou rijden (en geen lamme poot wil krijgen).
Voor een funauto lijkt het mij overbodig, hoe goed het systeem ook is. Je kunt je afvragen of het het plezier met de auto groter maakt. Tenzij geld geen rol speelt en je zo'n nieuw systeem gewoon leuk vind. Ik zou het geld ergens anders aan besteden en dus voor een handbak gaan.
- Macboy
Het is leuk om dit draadje te volgen, zeker met de toevoegingen van Ron4S.
Mij moet wel van het hart dat ik nog steeds de indruk heb dat mensen een aantal punten niet helemaal goed inzien, dus zal het hier nogmaals herhalen:
PDK: het is een geweldig systeem, waarvan bij Porsche alleen maar het nadeel bestond dat ze + en - verkeerd om hebben gezet en geen paddels hebben gebruikt (rechterpaddel opschakelen, linkerpaddel terugschakelen). In het filmpje van FifthGear met de Cayman hebben ze dus een verkeerd systeem en daarom vindt Jason het ook helemaal niks. En terecht. Het blijft het grootste vraagteken in autoland dat een sportief merk als Porsche zich heeft veroorloofd om een schandalig systeem te introduceren waarvan ik je kan garanderen dat zelfs de testrijders zich geërgerd hebben. Maar het was een typisch management idee gecreëerd vermoedelijk door de vrouwen van de bestuursleden die met een old fashioned tiptronic rondreden en daaraan gewend waren.
Hoe dan ook: dit systeem behoort tot het verleden ! Sinds enige weken is een nieuw stuur te bestellen met wel de juiste paddels. En dit neemt ALLE nadelen weg van de PDK waardoor er alleen nog maar voordelen over blijven.
Alleen die mensen die per sé control freak zijn (en ik val daar ook onder vandaar geen DSG op mijn GTI) en de meest directe binding met de auto willen behouden, nemen een handbak. Voor het overige heeft de PDK geen nadelen en alleen maar voordelen. Bovendien is het natuurlijk wel het ultieme racegevoel, want in de autoracerij wordt al jaren met paddels geshift.
En als ik alle verhalen hier zo hoor over PDK + sports chrono dan lijkt het mij duidelijk. Mij persoonlijk zou een handbak veel meer bij het karakter van een dergelijke auto passen, maar dat is mijn eigen tekortkoming. Ik zou objectief gezien niet aan de PDK voorbij kunnen gaan.
Stuur Ferdi: in jouw geval is het helemaal duidelijk. Als je PDK neemt met het optionele stuur met juiste paddels, dan is het stuur ook nog eens dikker bekleed zoals je wenst. Dan kun je later altijd nog bedenken om hem wel met alcantara te bekleden. Maar je argument over wel/niet origineel snijdt natuurlijk geen hout aangezien Porsche zelf ook alcantara stuurtjes aanbieden en het verschil bij een goede bekleder niet te ontdekken zijn. Sterker nog, je zult meer kwaliteit krijgen omdat het geen massa productie is. Natuurlijk neem jij dus PDK al was het alleen maar omdat je er anders 100% spijt van gaat krijgen. En jij zult nooit spijt krijgen dat je geen handbak hebt genomen.
PCCB: als je geld genoeg hebt moet je het doen, maar in ALLE andere gevallen moet je het laten tenzij je ontzettend veel op het circuit rondrijdt. In alle andere gevallen voegt het gewoonweg qua remmerij niet veel toe omdat juist bij Porsche de beste standaard remmen ter wereld worden gemonteerd. Dan hou je dus 10k in je zak. Lijkt me in het geval van Ferdi waar ook geld een rol speelt toch duidelijk.
Ron4S: een paar foto's van jouw bolide zou gaaf zijn
Mij moet wel van het hart dat ik nog steeds de indruk heb dat mensen een aantal punten niet helemaal goed inzien, dus zal het hier nogmaals herhalen:
PDK: het is een geweldig systeem, waarvan bij Porsche alleen maar het nadeel bestond dat ze + en - verkeerd om hebben gezet en geen paddels hebben gebruikt (rechterpaddel opschakelen, linkerpaddel terugschakelen). In het filmpje van FifthGear met de Cayman hebben ze dus een verkeerd systeem en daarom vindt Jason het ook helemaal niks. En terecht. Het blijft het grootste vraagteken in autoland dat een sportief merk als Porsche zich heeft veroorloofd om een schandalig systeem te introduceren waarvan ik je kan garanderen dat zelfs de testrijders zich geërgerd hebben. Maar het was een typisch management idee gecreëerd vermoedelijk door de vrouwen van de bestuursleden die met een old fashioned tiptronic rondreden en daaraan gewend waren.
Hoe dan ook: dit systeem behoort tot het verleden ! Sinds enige weken is een nieuw stuur te bestellen met wel de juiste paddels. En dit neemt ALLE nadelen weg van de PDK waardoor er alleen nog maar voordelen over blijven.
Alleen die mensen die per sé control freak zijn (en ik val daar ook onder vandaar geen DSG op mijn GTI) en de meest directe binding met de auto willen behouden, nemen een handbak. Voor het overige heeft de PDK geen nadelen en alleen maar voordelen. Bovendien is het natuurlijk wel het ultieme racegevoel, want in de autoracerij wordt al jaren met paddels geshift.
En als ik alle verhalen hier zo hoor over PDK + sports chrono dan lijkt het mij duidelijk. Mij persoonlijk zou een handbak veel meer bij het karakter van een dergelijke auto passen, maar dat is mijn eigen tekortkoming. Ik zou objectief gezien niet aan de PDK voorbij kunnen gaan.
Stuur Ferdi: in jouw geval is het helemaal duidelijk. Als je PDK neemt met het optionele stuur met juiste paddels, dan is het stuur ook nog eens dikker bekleed zoals je wenst. Dan kun je later altijd nog bedenken om hem wel met alcantara te bekleden. Maar je argument over wel/niet origineel snijdt natuurlijk geen hout aangezien Porsche zelf ook alcantara stuurtjes aanbieden en het verschil bij een goede bekleder niet te ontdekken zijn. Sterker nog, je zult meer kwaliteit krijgen omdat het geen massa productie is. Natuurlijk neem jij dus PDK al was het alleen maar omdat je er anders 100% spijt van gaat krijgen. En jij zult nooit spijt krijgen dat je geen handbak hebt genomen.
PCCB: als je geld genoeg hebt moet je het doen, maar in ALLE andere gevallen moet je het laten tenzij je ontzettend veel op het circuit rondrijdt. In alle andere gevallen voegt het gewoonweg qua remmerij niet veel toe omdat juist bij Porsche de beste standaard remmen ter wereld worden gemonteerd. Dan hou je dus 10k in je zak. Lijkt me in het geval van Ferdi waar ook geld een rol speelt toch duidelijk.
Ron4S: een paar foto's van jouw bolide zou gaaf zijn

- Sperdy
Bedankt voor de wijze woorden MacBoy,
Aan het PDK verhaal wil ik toch nog wel wat toevoegen vwb. het 'rijdersgevoel'.
Je kunt natuurlijk wel zelf schakelen met PDK. Alleen hoef je daarbij geen koppeling in te drukken en zonder een (omslachtige) pook maar met een flipper (druk op de knop) en je houdt het gas erop. Het hele idee dat je als rijder alleen maar met een handbak het gevoel hebt zelf te rijden is natuurlijk volstrekt psychologisch. PDK (met Sportchrono!) bied je precies dezelfde mogelijkheid van schakelen, maar dan met een veel betere techonlogie (zonder pook en pedaal).
Je kunt natuurlijk wel zelf schakelen met PDK. Alleen hoef je daarbij geen koppeling in te drukken en zonder een (omslachtige) pook maar met een flipper (druk op de knop) en je houdt het gas erop. Het hele idee dat je als rijder alleen maar met een handbak het gevoel hebt zelf te rijden is natuurlijk volstrekt psychologisch. PDK (met Sportchrono!) bied je precies dezelfde mogelijkheid van schakelen, maar dan met een veel betere techonlogie (zonder pook en pedaal).
-
Voor iemand die niet kan schakelen is dat idd het geval.FerdiACS1 schreef:Bedankt voor de wijze woorden MacBoy,
-
Het hele idee van een pure rijdersauto als de Boxster Spyder is toch dat je als rijder betrokken bent bij het rijden!!FerdiACS1 schreef:Het hele idee dat je als rijder alleen maar met een handbak het gevoel hebt zelf te rijden is natuurlijk volstrekt psychologisch.
What's next.. een technologisch geweldige automaat willen omdat het toch psychologisch is dat je nog steeds aan een + en - flippertje rukt?

Wat ik lees over PDK is dat het allemaal heel positief en retesnel is, maar het blijft een optie van een paar duizend euro die ik volkomen overbodig vind op zo'n pure pretmobiel. In sommige auto's kan ik het begrijpen, een M5 ofzo is een auto met twee karakters... een luxe saloon maar tegelijkertijd een sportauto. Dan is een flipperbak (misschien) wenselijk. Ga je veel filerijden in een Spyder dan zou ik het ook overwegen, of als je per se op circuit de snelste wil zijn, maar anders bedank ik ervoor

- Sperdy
Maar Tom en Steve,
Vraag blijft. Wat is het nadeel van een betere manier van schakelen zoals met flippers tov. pook+pedaal? Steve zegt, als je niet kunt schakelen is PDK beter. Tja?
En jij zegt Tom 'betrokkenheid'? Tja..
, ik zie een parallel met bijvoorbeeld de navigatie in de auto; tegenstanders: 'dan ben je niet meer betrokken bij het landschap, bij de weg, het degelijke oude kaartlezen en borden kijken is veel beter, ja veel echter, veel meer betrokken, bladiebla'. Uiteindelijk rijden we allemaal met zoiets als Tom-Tom. Nee, argumenten tegen PDK met sportchrono zijn er gewoon niet, behalve iets van nostalgie en 'gevoel'. Hooguit de hoge aanschafkosten, maar goed, je krijgt er ook van alles voor terug. Wat ook nog meespeelt is dat de techologie misschien nog erg nieuw is, dus kinderziektes ed. en verbeteringen. Moet je eens kijken zeg hoe snel deze techniek zich heeft ontwikkeld in de afgelopen 2 jaren, dat gaat razendsnel!
Vraag blijft. Wat is het nadeel van een betere manier van schakelen zoals met flippers tov. pook+pedaal? Steve zegt, als je niet kunt schakelen is PDK beter. Tja?

-
Daar haal je wat aan Ferdi. Ik begin telkens meer terug te komen van navigatiesystemen. Het maakt je vreselijk lui en dat haalt niet het beste in je naar boven. Dat zou ook weleens op kunnen gaan voor een dsg systeem.
-
Als jij er geen keerzijde van ziet ben je dus de ideale gebruiker. Ik mot t niet in een straatauto.FerdiACS1 schreef:Nee, argumenten tegen PDK met sportchrono zijn er gewoon niet, behalve iets van nostalgie en 'gevoel'.
Ik kan heel erg genieten van hakjes tussengas, kleintjes als ik wil dat remmend de achterwielen een fractie slepen, hele grote als het nat is en ik geen onbalans kan gebruiken. Het is een spelletje wat ik leuk vind, een extra mogelijkheid tot aanpassen van de stance van de auto, dus zou ik zeker voor iets waar ik rondjes Alpen mee ga doen 2x nadenken alvorens een flipperbak te bestellen. Elke droplul kan met een flipper terug naar 1 met 40km/h tijdens het insturen van een hairpin. Bijna niemand kan dat vloeiend met een pook, en ik oefen daar graag op.... Het is maar wat je van die auto verwacht.
Oh en die TomTom vergelijking slaat nergens op.
- Macboy
Even voor de duidelijkheid: trackday en handbak is natuurlijk niet een goede opmerking. In de racewereld en de Formule1 wordt al jaren geen koppeling en pook meer gebruikt. Als die handbak zo heilig zou zijn, dan zou de hele racewereld natuurlijk daar nog gebruik van maken. En als ik achter mijn PC zit met een racesimulatie vind ik het ook geweldig om met paddels te + en minnen dus het is natuurlijk wel briljant en geeft juist een geweldig racegevoel helemaal op trackdays !
Voor sommigen blijft een handbak echter puristischer en heiliger. Gewoon eeuwenoude techniek all in control. Dat je met de koppeling kan klooien, dat je nog een keer tandjes kan poetsen en op de motor kan remmen
Voor sommigen blijft een handbak echter puristischer en heiliger. Gewoon eeuwenoude techniek all in control. Dat je met de koppeling kan klooien, dat je nog een keer tandjes kan poetsen en op de motor kan remmen

Laatst gewijzigd door Macboy op 21 apr 2010, 15:52, 4 keer totaal gewijzigd.
- Tristan
PDK is geweldig, maar haalt niet het beste uit je. Handbak moet je werken, probeert elke keer het te verbeteren/perfectioneren. Tikkeltje tussengas geven, jij bent 'in control'. Dat is de hele essentie van het puur autorijden. En laat daar nu de Spyder voor gemaakt zijn.
Nogmaals:
- PDK = daily okay
- Handbak = weekend/trackday
Keuzes zijn puur persoonlijk en zal je nooit afbranden omdat je voor de PDK hebt gekozen, maar mijn mening is een pure sportwagen hoort een handbak. Punt uit!
Nogmaals:
- PDK = daily okay
- Handbak = weekend/trackday
Keuzes zijn puur persoonlijk en zal je nooit afbranden omdat je voor de PDK hebt gekozen, maar mijn mening is een pure sportwagen hoort een handbak. Punt uit!

- Macboy
Goede PDK/DSG geeft overigens zelf al fraai tussengas bij terugschakelen !
-
Ja. SMG ook. Maar altijd consequent 1 hoeveelheid bij 1 toerental. En dat wil je ook weleens anders.Macboy schreef:Goede PDK/DSG geeft overigens zelf al fraai tussengas bij terugschakelen !
-
Dan maak ik een andere vergelijking. Defineer 'beter',.. een sportieve auto van Audi is misschien ook "beter" omdat ie qua rijden foolproof is en tot in de perfectie gemaakt, want elke mongool kan er hard mee gaan. Maar is dat leuk of daardoor beter dan een TVR (even het andere uiterste als voorbeeld) waarin je moet werken, alles hoort/voelt en alleen een hele goede coureur sneller is dan die Audi met AWD en tig elektronische systemen?FerdiACS1 schreef:Maar Tom en Steve,
Vraag blijft. Wat is het nadeel van een betere manier van schakelen zoals met flippers tov. pook+pedaal? Steve zegt, als je niet kunt schakelen is PDK beter. Tja?En jij zegt Tom 'betrokkenheid'? Tja..
, ik zie een parallel met bijvoorbeeld de navigatie in de auto; tegenstanders: 'dan ben je niet meer betrokken bij het landschap, bij de weg, het degelijke oude kaartlezen en borden kijken is veel beter, ja veel echter, veel meer betrokken, bladiebla'. Uiteindelijk rijden we allemaal met zoiets als Tom-Tom. Nee, argumenten tegen PDK met sportchrono zijn er gewoon niet, behalve iets van nostalgie en 'gevoel'. Hooguit de hoge aanschafkosten, maar goed, je krijgt er ook van alles voor terug. Wat ook nog meespeelt is dat de techologie misschien nog erg nieuw is, dus kinderziektes ed. en verbeteringen. Moet je eens kijken zeg hoe snel deze techniek zich heeft ontwikkeld in de afgelopen 2 jaren, dat gaat razendsnel!
-
Oh even een toevoeging, ik denk inderdaad dat PDK beter is, in absolute zin. Het is nou eenmaal een razendsnel systeem, moderner eigenlijk dan zelf schakelen.
Maar is het ook beter voor deze auto? Nah, don't think so. het neemt een deel betrokkenheid weg wat nou juist de reden is dat je voor een rijdersauto als dit gaat shoppen (mening, geen feit
). Anders kun je ook een normale Boxster met elektrische kap kopen, dat is ook "beter" dan handmatig een tentdoekje erop zetten.
Maar is het ook beter voor deze auto? Nah, don't think so. het neemt een deel betrokkenheid weg wat nou juist de reden is dat je voor een rijdersauto als dit gaat shoppen (mening, geen feit

- cooldragon
Laatste generatie is helemaal super!FerdiACS1 schreef:Hoe slecht, of hoe goed is nu PCCB? Some saydat PCCB zelfs slecht is. Anderen zeggen dat het overkill is maar ik lees ook weerdat het wel erg goed is. Wat mot ik hier nu mee... Waarom heb jij wel pccb gedaan Ron. Of is het weer, zoals die Spyder is, voor de geile heb
Het remmen zonder gevoel,krakende/schurende geluid is er helemaal niet meer bij deze laatste versie.
Natuurlijk nog steeds een beetje oppassen met rijden door een woestijn oid, maar ze hebben met de laatste generatie PCCB ook met de constructie rekening gehouden dat er minimaal zand of vuil tussen de schijf en blokken kan komen. De kinderziekten die de eerste generatie PCCB's had, zijn als het goed is helemaal verholpen.
Ik ben er inmiddels aan gewend en heb geen negatieve punten te melden. Flink kortere remweg dan de conventionele remmen(was eerst juist andersom, vooral bij koud remmen), geen fading en extreem veel gevoel in het rempedaal(was eerst ook juist andersom). En wil je toch voor gewichtsbesparing gaan, t.o.v. de normale remmen bespaar je dan een kilootje of 30.
Dingen zouden in principe ook een autoleven mee moeten gaan, maar ja ALSSS ze een keer vervangen moeten worden ben je natuurlijk wel weer de sjaak....

- Kasteel
Onderling zit er nog best verschillen in de systemen onderling. De DSG zoals bijv in de huidige Golf 6 zou ik NOOIT in een weekend auto willen hebben (daily boeit het minder), hoewel de DCT die in de huidige dreier/z4 (icm .35i) zit eigenlijk wel gewoon goed is (en 'pook' gewoon goed is).Andre schreef:Nee
Maar ik vergelijk het een beetje met systemen van bmw en heb ooit met een golf gereden met dsg.
Ik heb niet met PDK gereden, maar mits lekkere gasreactie en zonder cdv-achtig iets zou ik altijd voor de handbak gaan. En dat is nog op basis van gelijkwaardige prijs...
- Sperdy
Tom en Andre, doe eens gek en maak een proefrit in een pdk+sportchrono. Iedereen gooit al die systemen even voor t gemak op een hoop. Maar er zijn grote verschillen, dat heb ik wel gemerkt. Kortweg: het systeem van Porsche (pdk met! Sportchrono) is overtuigend. Ga naar pcr en pak doe boxster 255pk uit april 2010, dus de nieuwste software!
- GTRene
met echte flippers, dan zou ik die verkiezen boven de handbak...super systeem lijkt me.FerdiACS1 schreef:Tom en Andre, doe eens gek en maak een proefrit in een pdk+sportchrono. Iedereen gooit al die systemen even voor t gemak op een hoop. Maar er zijn grote verschillen, dat heb ik wel gemerkt. Kortweg: het systeem van Porsche (pdk met! Sportchrono) is overtuigend. Ga naar pcr en pak doe boxster 255pk uit april 2010, dus de nieuwste software!
- Macboy
Ferdi: die Spyder is zijn geld al waard vanwege de verwijdering van de kap bij de tellers. Dat is echt gewoon al 100k waard !
Zit net weer wat plaatjes daarvan te bekijken
Zo heel af en toe komt er de laatste tijd een auto die echt begeerlijk maakt.
- Megane R-26R
- Porsche Spyder
Zit net weer wat plaatjes daarvan te bekijken

Zo heel af en toe komt er de laatste tijd een auto die echt begeerlijk maakt.
- Megane R-26R
- Porsche Spyder
-
@macboy: Wij hebben duidelijk dezelfde smaak! Wat een TOP auto die Renault Megane R 26R....it's on the list...
Had beloofd niks meer over PDK te zeggen; maar als echt sportief rijden een handbak met koppelingspedaal betekent zoals hier in het forum regelmatig wordt gesteld, betekent dat dan dat Ferrari al best lang geen sportauto's meer bouwt
? Jullie brengen me wel met jullie uitgesproken bijdrages (vooral Steve met zijn tussengas verhaal, ben ik zelf ook altijd mee aan t klooien) aan het twijfelen want ik wil niet dat iemand straks zegt daar heb je die maffe Spyder met die vent die niet zelf kan schakelen
, toch maar voor een handbak gaan en dan maar wat langzamer van 0-100, een lelijker stuur met te dunne rand, 6 ipv 7 versnellingen en een verbrande koppeling omdat ik het optrekken heb verkloot? Maar WEL met alcantara af fabriek
Ga er in ieder geval weer een nachtje over slapen...
Had beloofd niks meer over PDK te zeggen; maar als echt sportief rijden een handbak met koppelingspedaal betekent zoals hier in het forum regelmatig wordt gesteld, betekent dat dan dat Ferrari al best lang geen sportauto's meer bouwt

-
Ha Ron en Ferdi.
Zoals ik al zei is PDK een fantastisch systeem, tenminste, elke review/test die ik lees vind het geweldig. Twijfel daar dus niet aan. Alleen is de Spyder een pure auto, ontdaan van overbodige luxe zodat je maximale beleving hebt (één met je auto). Een systeem zoals PDK is weer een optie die geld kost en het zou voor mij niet nodig zijn... ik vind schakelen leuk en erbij horen, zeker als je er ritjes voor je plezier mee gaat maken. Het is echt niet zo dat ik een auto met PDK ervoor zou laten staan, absoluut niet. Die Ferrari mogen ze dus alsnog hier voor de deur zetten!
Zoals ik al zei is PDK een fantastisch systeem, tenminste, elke review/test die ik lees vind het geweldig. Twijfel daar dus niet aan. Alleen is de Spyder een pure auto, ontdaan van overbodige luxe zodat je maximale beleving hebt (één met je auto). Een systeem zoals PDK is weer een optie die geld kost en het zou voor mij niet nodig zijn... ik vind schakelen leuk en erbij horen, zeker als je er ritjes voor je plezier mee gaat maken. Het is echt niet zo dat ik een auto met PDK ervoor zou laten staan, absoluut niet. Die Ferrari mogen ze dus alsnog hier voor de deur zetten!

- ErikMartijn
Wat betreft ferrari... volgens mij is de california sinds kort verkrijgbaar met handbak! Ze gaan dus weer de goede kant op in maranello 

- Petrolhead Tom
Klopt van die Ferrari! http://www.motorauthority.com/blog/1043 ... ance-specs