M3 3.0 vs. M3 3.2 vs. 130i motor discussie

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

M3 3.0 vs. M3 3.2 vs. 130i motor discussie

Bericht door Niels » 15 apr 2010, 00:33

Discussie naar aanleiding van de US M3 uit 95 in het verkoop topic waarbij men twijfelt aan de 250pk motor v.w.b. M-Power :wink:

Heel erg mooi ding :thumbup: Ik denk dat qua gevoel deze maar weinig verschilt van de 3.0 286pk M3. De 3.0 M3 (EU versie) draait max. 7000RPM en vind ik aanvoelen als gewoon een dikke 330i (zal komen omdat mijn 3.2 7700RPM draait). Met deze zal dat gevoel nauwelijks anders zijn en dat ie dan een fractie langzamer is zou mij weinig uitmaken als ik in de markt was. Zoek ze maar eens in deze staat. Voor een tijdje terug heb ik in de 3.0 van Joy gereden en die auto is in zo'n mooie staat en rijdt zo strak dat ik em zo voor mijn 3.2 zou ruilen. Een M3 in deze staat is een zeldzaamheid en wordt alleen maar zeldzamer.

Ik vind het een koopje :!:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW M3 1995

Bericht door Bert ///M3 » 15 apr 2010, 01:09

EU M3 3.0 heeft de begrenzer op 7300, 3,2 op 7600. Die liggen niet echt mega ver uit elkaar.

Een 3.0 M3 is een compleet andere auto als een 325i, 328i of een USA M3 qua gevoel, welke standaard op 6700 staan. Natuurlijk kan je dat omprogrammeren naar 7200 RPM maar zo kan je een 3.0 ook om programmeren naar 8000 RPM.

Je loopt met een USA M3 feitelijk gewoon ook een PK of 50 achter op een EU M3 3.0. Ja chip naar 250 PK maar een EU motor doet 300 PK met alleen een simpele chip. Om een EU motor ook maar enigsinds te benaderen moeten er andere nokkenassen in en dan zit je nog niet aan 300 PK met een USA motor of misschien net aan. Doe je een set andere nokkenassen in een EU M3 3.0 dan heb je al tegen de 340 PK.

Aftermarket is in de USA inderdaad groter maar je loopt gewoon altijd tegen de limieten van zo'n motor aan (7200 RPM op hydraulische klepstoters). USA 3.0 naar 290 PK tunen ben je hetzelfde of meer kwijt als een EU 3.0, naar 340 PK, wil je verder dan moet je naar een kop met vaste klepstoters en dat soort ongein en dan ben je nog veel meer geld kwijt als dat je een EU M3 motor gaat tunen naar 340 PK.

Is niet voor niks dat ze in de racerij in de USA bij een beetje vermogen liever een europese motor gebruiken als een USA motor. Alleen voor op de weg is het daar heel moeilijk om zo'n auto op kenteken te krijgen met een EU motor vanwege emissie eisen dus ze kunnen niks anders.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: BMW M3 1995

Bericht door 1995 M3 » 15 apr 2010, 08:46

Allemaal heel leuk en aardig die cijfertjes Bert, maar een Euro 3.0 loopt hoogstens een autolengte op mij uit tot 200km/u. Ik weet niet of ik nu zo'n sterke US M3 heb maar dat is gewoon een feit.
Verder ben ik het wel met je eens, maar je vergeet 1 heel groot aspect, namelijk Forced Induction. Voor deze M3 heb je voor nog geen 2000 euro een Stage 1 Supercharger kit die de auto naar ca 300whp = +350pk brengt. Geen nokkenassen of andere foefjes voor nodig.
Ik heb zelf een paar maanden terug zo'n kit uit Amerika laten overkomen (AA C38). Deze heb ik weer doorverkocht omdat ik wist dat de auto toch plaats moest gaan maken voor een diesel.

Maargoed, ik hoop toch dat een kenner zoals jou het wel met me eens is dat dit een goede prijs is voor de auto. De enige in vergelijkbare staat met vergelijkbare km-stand die ik op dit moment in NL te koop zie staan is een zilver/grijze op marktplaats met een km-stand van ca 45.000. Dit is wel het Euro model...maar de prijs is gewoon 2x zo hoog als de mijne, 19.500 euro. Dan denk ik dat deze voor 10.000 euro minder geen slechte deal is!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW M3 1995

Bericht door Niels » 15 apr 2010, 10:45

Bert, het zal best dat de limitter van een 3.0 EU op 7300RPM ligt maar in de auto van Joy heb ik geen enkele keer de behoefte gehad om die op te zoeken. Bij de 3.2 ligt dat geheel anders, daar wil je gewoon zoveel mogelijk toeren draaien :banaan: Om heel eerlijk te zijn vind ik de 3.0 EU qua karakter ook niet echt een M-motor (zonder mensen tegen het verkeerde been te willen schoppen). Een mooie krachtige motor maar hij draait MIJ te weinig toeren of zogezegd nodigt te weinig uit om toeren te draaien.

Qua karakter dus geheel verschillend en ik gok zo dat het karakter van deze US vergelijkbaar is met de 3.0 EU alleen dan een fractie langzamer. Cijfers zijn dan leuk maar de staat van de auto imho veel belangrijker. Dat vond ik niet toen ik op zoek was aangezien ik per sé de 3.2 wilde hebben (sterker nog, eigenlijk de E46) maar na een rit in die van Joy weet ik wel zeker dat ik met 3.0 ook zeer goed kan leven en zeker als ie in verschrikkelijk goede en mooie staat verkeerd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW M3 1995

Bericht door Bert ///M3 » 15 apr 2010, 10:53

Dan vraag ik me serieus af wat je hebt zitten doen achter het stuur Niels. Vroeg ik me gisteren ook al af maar denk zeg maar niks :lol: :mrgreen:

Een EU 3,0 gaat namelijk sterker trekken naarmate je hoger in toeren komt.
Een EU 3,2 gaat minder hard trekken naarmate je hoger in toeren komt.

3,2 is juist de auto die het minste uitnodigd om hoog in toeren te rijden door het veel sterkere koppel rond 3000-3500 RPM. Met een 3.0 moet je echt trappen om een beetje vooruit te komen, meer toeren is beter terwijl je een 3,2 als een diesel kan rijden bij wijze van spreken.

Als je een 3,0 gaat rijden zoals een 3,2 dan voelt het inderdaad als een veredelde 325i omdat je beneden de 4000-5000 RPM gewoon veel minder koppel hebt.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: BMW M3 1995

Bericht door M@rcel » 15 apr 2010, 11:02

Ik dacht dat ik gek begon te worden mbt 3.0 vs 3.2 verhaal?

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: BMW M3 1995

Bericht door Mark Nauta » 15 apr 2010, 11:10

M@rcel schreef:Ik dacht dat ik gek begon te worden mbt 3.0 vs 3.2 verhaal?
Ik had Niels al bijna een uitnodiging gestuurd om met mijn 3.0 te rijden :P.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW M3 1995

Bericht door Niels » 15 apr 2010, 12:27

Ik neem de uitnodiging graag aan Mark :wink: Verder wil ik er zeker geen 3.0 vs. 3.2 verhaal van maken maar probeer gewoon uit te leggen dat een 250pk US M3 imho gewoon bestaansrecht heeft in de huidige M3 markt. Gezien de staat meer dan dat zelfs :wink:

De auto van Joy reed ik op een voor mij totaal onbekende route maar ik heb em zeker wel doorgehaald naar het rood (natuurlijk :mrgreen: ). Conclusie: fijne motor, snelle motor maar imho geen "race" aspiraties en zelfs "comfortabel" vermogen (en dat lijkt me bij deze ook). De motor trekt harder bovenin dan onderin maar of je dan kunt concluderen dat ie bovenin (relatief) harder trekt dan een 3.2 lijkt mij ook een beetje een vals gevoel maar misschien dat de G-Tech andere dingen laat zien. Ik denk ook dat een 3.2 onderin gewoon harder trekt door de dubbele vanos namelijk.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW M3 1995

Bericht door Bert ///M3 » 15 apr 2010, 12:42

Klopt ook, een 3,2 trekt bovenin iets beter, heeft ook meer PK. Maar de karakteristiek is totaal omgekeerd, 3,2 is meer een koppelbeul met veel vermogen en de 3.0 is meer een toerenbeuker.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW M3 1995

Bericht door Niels » 15 apr 2010, 12:58

Het karakter/koppelverloop v.d 3.2 is meer gesplitst in twee favoriete gebieden (2200-3500RPM en ca. 4500-7500RPM) terwijl de 3.0 één favoriet gebied heeft (ca. 3500-7000RPM). Bij de 3.2 "moet" je echt door het gebied 3500-4500RPM heen maar daarna gaat het blok net zo goed als een bezetene. Dat voelt misschien wat minder gretig en hoogtoerig maar is wel veilig voor je rijbewijs :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW M3 1995

Bericht door Bert ///M3 » 15 apr 2010, 13:28

Dan klopt er iets niet aan jou motor, er mag geen duidelijke dip zitten tussen 3500 en 4500. Hij moet in 1 streep door dat gebied heen gaan.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

BMW M3 1995

Bericht door Rupie » 15 apr 2010, 21:04

Schuif deze er ook dan maar even onder; ik was totaal niet onder de indruk van het 3.0 liter M3 blok. Daarbij moet ik zeggen dat ik ook niet onder de indruk ben geweest van het 3.2 liter M3 blok in de z3 M en de e46 m3. Daarmee sluit ik dus aan bij Niels, iig wat betreft het 3.0 liter M3 blok. Racy, no fucking way. Uitnodigend tot gas geven? No fucking way. 3 keer liever het 130i blok. Misschien ben ik voorgoed verpest met dat blok. Maar dat zegt wat mij betreft niet alles over dat blok, maar vooral over die andere blokken..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW M3 1995

Bericht door Niels » 15 apr 2010, 21:42

Bert ///M3 schreef:Dan klopt er iets niet aan jou motor, er mag geen duidelijke dip zitten tussen 3500 en 4500. Hij moet in 1 streep door dat gebied heen gaan.
Ik had er te weinig in gereden Bert :mrgreen: Vanmiddag nog ff een rondje gereden. Een dip zit er zeker niet in maar bij 5-5500RPM doet ie er nog een schepje bovenop :thumbup: Het 3.2 blok bouwt ook niet echt af tot aan de 7600RPM. De begrenzer van de 3.0 heb ik niet geraakt, ik weet dus niet of ie gewoon doorgaat tot aan de 7300RPM.

@Ruben: de 3.0 uit de 130i is een juweeltje qua karakter. Minder snel dan de 3.2 (en 3.0 M3 misschien, heb geen idee) maar het blok hangt briljant aan het gas. Je moet je veel meer inhouden om geen gas te geven. Echt een heerlijke machine. Qua snelheid ben ik zeker wel onder de indruk van de 3.2, zeker weer na vanmiddag :wink: De 3.0 doe dan toch net ff minder qua beleving vind ik. Misschien helpt het geluid ook mee, zeker boven de 7000RPM klinkt de 3.2 heerlijk :clap:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW M3 1995

Bericht door Erik K. » 15 apr 2010, 22:18

Niels schreef: Misschien helpt het geluid ook mee, zeker boven de 7000RPM klinkt de 3.2 heerlijk :clap:
Zo ongeveer Niels ;)

Was net ook ff stukje rijden,
In HD

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: M3 3.0 vs. M3 3.2 vs. 130i motor discussie

Bericht door Joy » 15 apr 2010, 22:44

Voor een sedan vind ik de 3.0 een passende motor. De sedan heeft nog wat meer het GT-gevoel als de coupé. Luxe stoelen, houtafwerking, 1510 kg en een wat zachter afgestemd onderstel. Bij normaal rijden is de motor stil en relatief timide voor een blok met individuele gaskleppen. Ga je 2 versnellingen terug dan is de scherpe respons wel voorhanden en trekt de motor steeds harder naar het rood. Dat 2-ledige karakter spreekt me nog steeds aan. Motoren die onderin veel kracht leveren maar bovenin afbouwen zijn niet mijn ding.

Ik denk dat het karakter van een S50 blok ook wat ondergesneeuwd is door het zware vliegwiel, de eindoverbrenging en het gewicht van de auto. Sommige dingen zijn naar mijn idee te zwaar opgebouwd, waardoor het totaalgewicht gerust een 50-100 kg minder had kunnen zijn. Er zal destijds een keuze zijn gemaakt om de vraag van de markt te beantwoorden met een veel luxere M3. Dat was voor liefhebbers van een E30 M3 even slikken, voor anderen was het een schot in de roos.

Voor mijzelf vind ik een E36 M3 een fijne package. Ik rij voornamelijk lange stukken en dan waardeer je dingen zoals lekkere stoelen, de ruimte voor passagiers, niet te opvallend uiterlijk, een airco, een schufdak en een motor die rustig op de achtergrond zoemt als je even geen zin hebt en het gevoel van een stevige auto om je heen te hebben. En als je dan weer eens teruggrijpt naar die versnellingspook dan heb je toch dat vermogen tot je beschikking om de wereld wat sneller voorbij te laten komen. Als gooi en smijt auto heb je denk ik de verkeerde auto met een M3. Dan kun je beter iets zoeken wat veel lichter is. Het alternatief is de auto volledig aanpassen naar trackdaycar.

Voor om en nabij de 10.000 euro denk ik dat een E36 M3 nog steeds een van de beste 'bang for bucks' is.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40169
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M3 3.0 vs. M3 3.2 vs. 130i motor discussie

Bericht door Knot » 15 apr 2010, 23:49

Erik, heb je nou daadwerkelijk 608km gedaan met 48/49/50 liter??? Zelfs de 328i heb ik bij "rustig" rijden met 450 a 500km helemaal leeg ;)

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: M3 3.0 vs. M3 3.2 vs. 130i motor discussie

Bericht door Erik K. » 16 apr 2010, 06:45

Hahaha nee was dat maar waar! ;)

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: M3 3.0 vs. M3 3.2 vs. 130i motor discussie

Bericht door frank de jonge » 20 apr 2010, 22:53

Prive filmpie Erik, ken em nie kieken nie :(

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten