Zoveelste geval van zinloos geweld...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Hendrik Kinderman

Zoveelste geval van zinloos geweld...

Bericht door Hendrik Kinderman » 18 apr 2010, 22:22

Kom ik net thuis, krijg ik het volgende te horen:

Jongen (16) dood na klap discotheek

BURGUM - Een 16-jarige jongen uit het Friese Burgum is zondag overleden aan de verwondingen die hij opliep na een mishandeling in een discotheek nabij zijn woonplaats

De jongen werd in de uitgaansgelegenheid geslagen en raakte hierdoor onwel, zo meldde de politie Friesland zondag. Later op de zondag overleed de jongen aan zijn verwondingen in het ziekenhuis.
De ruzie vond plaats in 'Club Q', een discotheek in de gemeente Tytsjerksteradiel op een dansvloer, waar op dat moment een 'Urban Dance' feest gaande was.

Dansvloer
''Uit onderzoek is tot op heden gebleken, dat op dat moment een groep op de dansvloer stond te springen, te schreeuwen en te duwen'', zo zegt de politie. De politie wil met deze groep in contact komen.
Toen de jongen geslagen was, brachten vrienden hem naar buiten. Ambulancepersoneel controleerde de jongen, maar liet hem naar huis gaan.
''In de vroege ochtend kregen we een melding dat de jongen met spoed naar het UMCG was gebracht.'' Daar overleed hij later op de dag
Onwerkelijk voor woorden als dat vlakbij je oude/huidige (ik ben er nog elk weekend) woonplaats gebeurt.
Ik ken de jongen zelf een beetje, zijn broer beter en ook zijn ouders zijn bekenden van mij.
Zo onbegrijpelijk dat dit gebeurt, de laatste keer dat ik in die discotheek geweest ben (ja, het is een enorme pauperclub) ben ik er bijna door een aantal anderen uitgeslagen. Daarvoor ga ik niet op stap, ik ga op stap voor de gezelligheid.

Ik kom daar wat mij betreft nooit weer bij die 'hotspot van het Noorden'. Nu is het écht bedorven daar...

Enorm veel sterkte aan de familie en naasten...

Xave30

Re: Zoveelste geval van zinloos geweld...

Bericht door Xave30 » 18 apr 2010, 22:27

Oh my. RIP.

Voor jou ook veel sterkte Hendrik.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 18 apr 2010, 22:29

Bizar. :x

Iedereen sterkte die er mee te maken heeft idd, jij ook dus, Hendrik.

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 18 apr 2010, 22:33

dankjewel

bedenk dan zoiets als brassen bij een meningsverschil zoals hier in enschede: als je met elkaar aan de stok krijgt om een meningsverschil, dan krijgt ieder een jas, je pakt elkaar bij de kraag, en wie het eerst met de rug op de grond ligt heeft het meningsverschil verloren. De winnaar trekt de verliezer overeind, en de verliezer betaalt een biertje voor zichzelf en voor de winnaar, waarna je verder gezellig verder gaat praten of wat dan ook.

maarja, dat is studentencultuur...

HansD

Bericht door HansD » 18 apr 2010, 23:02

Club Q in Bergum? Zegt me niets maar ik ben ook nog uit de tijd van quatrebras en hoe die boeretent in de hoofdstraat van bergum heette.

Ontopic heel erg spijtig zoiets maar dit soort dingen (niet het overlijden uiteraard) komt elk weekend voor. Jongeren en drank levert nu eenmaal vechtpartijen op. Daar is die jongen en zijn familie niet mee geholpen maar is helaas wel de realiteit.

edit: ah die tent is quatrebras. Daar was het 20 jaar geleden al elke weekend vechten, nog niets veranderd dus.

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 18 apr 2010, 23:06

Het heet nu tegenwoordig club Q, maar het is nog gewoon quatrebras..

en verder is in burgum al helemaal geen hol meer te beleven (bijna geen kroegen, Toebergh (die discotheek) is ook dicht, poolcentrum is gesloten).

Een vriendin van mij die daar werkt, werkte daar (gelukkig) afgelopen zaterdag niet. Zonet nog een kwartier mee gebeld, ze was echt geschokt.

maar het gebeurt inderdaad (te) vaak

maar het begint pas echt te raken als het zo enorm dichtbij komt... Verder heb ik niet zoveel steun nodig, eerder de familie en vrienden die deze jongen beter kenden.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 18 apr 2010, 23:07

Club Q hoor ik wel altijd veel reclame over idd. Hotspot van het noorden ja!

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 18 apr 2010, 23:18

:(

Tom

Bericht door Tom » 19 apr 2010, 00:30

Triest zoiets :(

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 apr 2010, 08:23

20 jaar ofzo geleden zaten wij ECHT elk weekend in die tent met 'n groep van 'n man of 10 te zuipen en te versieren. :bag: 8)
Gebeurde daar toen al ook wel eens rare dingen , dus om 't nu meteen af te schrijven op die discotheek of hoe dat ding nu heet.

Kan in de hedendaagse maatschappij overál gebeuren he....

Verder triest natuurlijk.

Cheers
Robin

Roy

Bericht door Roy » 19 apr 2010, 09:17

Word er sowieso een beetje moe van. Een gezellig avondje in de kroeg zonder ruzie zie je al niet snel meer. Ik zie altijd wel weer een barkruk voorbij slingeren :)

Macboy

Bericht door Macboy » 20 apr 2010, 15:00

Is het één klap geweest dan ? Of echt een hele vechtpartij ?

In het eerste geval valt het niet echt onder "zinloos geweld" en kan het iedereen overkomen die een klap uitdeelt. Des te triester zou het dan zijn zeg...

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 20 apr 2010, 15:13

Macboy schreef:Is het één klap geweest dan ? Of echt een hele vechtpartij ?

In het eerste geval valt het niet echt onder "zinloos geweld" en kan het iedereen overkomen die een klap uitdeelt. Des te triester zou het dan zijn zeg...
Daar is dus ook niet veel duidelijkheid over. Ik heb nog met iemand gesproken die de jongen gezien heeft toen hij naar buiten gesjouwd werd. Diegene krijgt de beelden niet uit haar hoofd. Ook weet ze een paar mensen die daar zijn wezen slaan.
Het staat vast dat het allemaal wat vaag is over hoe en wat er gebeurd is en zich daar afgespeeld heeft...

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 20 apr 2010, 15:28

Macboy schreef:Is het één klap geweest dan ? Of echt een hele vechtpartij ?

Wat maakt het nou uit of het 1 klap is geweest of een serie :?

Er is iemand dood doordat iemand z'n klauwtjes niet kan thuis houden, dat op zich is al zinloos genoeg.....

Macboy

Bericht door Macboy » 20 apr 2010, 15:42

Je begrijpt toch wel dat er een verschil is tussen geweld en zinloos geweld ?

Het is in beide gevallen natuurlijk verschrikkelijk voor de nabestaanden. Maar het kan ook een onbedoelde klap zijn uit verdediging of uit irritatie, waardoor iemand bijvoorbeeld gewoon ongelukkig neervalt en ten gevolge daarvan komt te bezwijken. Degene die de klap geeft kan gewoon een normaal iemand zijn, op de verkeerde plaats op het verkeerde moment.

Dit valt geenszins te vergelijken met het alleen of met een groep intrappen op iemand om hem volledig de hersens uit de schedel te slaan zonder enige reden ...

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 20 apr 2010, 16:10

Sorry, maar dood door geweld in het uitgaansleven is bij mij per definitie zinloos geweld....

Maakt niet uit wat voor specificaties en onderbouwingen je er op los laat.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 20 apr 2010, 16:25

Elke vorm van geweld is zinloos inderdaad, maar er zit zoals Macboy zegt wel een verschil tussen een ' impulsieve reactie' waarbij één klap wordt uitgedeeld of non-stop inbeuken op iemands schedel. Beide zijn totaal fout, maar ook totaal anders.

Stel dat jij een klap ontvangt die je ontwijkt en een tik terug uitdeelt. Persoon verliest zijn evenwicht en komt ongelukkig op z'n hoofd terecht. Is iets anders als iemand vol slaan in het gezicht en blijven slaan toch? :)

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 20 apr 2010, 17:17

Erg triest inderdaad. Zelf heb ik het weleens meegemaakt, ondanks dat ik echt nooit ruzie heb gehad (op die ene keer na dan).

Wat mij toen gebeurde was het volgende: Ik stond bij een snackbar langs de provinciale weg te wachten ope en vriend van me die met een andere auto zou komen. Na een minuutje zie ik hem aan komen rijden en op het moment dat hij de parkeerplaats op wil draaien, klapt er een auto vol achterop. Vriend van me en zijn vriendin hadden allebei een whiplash, maar vriend van me stapte toch uit. De gast uit de auto die achterop klapte kwam eraan strompelen en had duidelijk 4x teveel gedronken (bleek later ook). Hij wilde de vriend van me aanvallen en hij begon hem te slaan. Mijn vriend kon zich niet echt verweren vanwege zijn nek en dus sprong ik ertussen om ze (in eerste instantie) rustig uit elkaar te krijgen. Toen keerde die gast zich tegen mij en begon mij te slaan, maar ik kon hem telkens ontwijken. Hem vastgepakt om rustig te krijgen, maar hij werd steeds agressiever en begon me weer te slaan. Daarop sloeg ik terug, waardoor hij achterover viel. Heel ongelukkig viel hij precies met zijn achterhoofd op een betonnen trapje voor de snackbar, waardoor hij een paar minuten out ging. Ik heb hem bij kennis proberen te brengen en dat lukte. Toen was hij gelukkig wel rustig :D . De politie die ik in het begin meteen gebeld had, was inmiddels gearriveerd. Ik was echt bang dat hij niet meer op zou staan.

Als die gast dus overleden was aan zo'n ongelukkige val, hadhet zo maar eens kunnen zijn dat er de volgende dag een artikel in de krant had gestaan dat er een man doodgeslagen was :( :( En dat terwijl ik echt nooit agressief, opgefokt o.i.d. ben, maar mezelf wel verdedig met 1 tik. Kan de nuancering van Macboy dus wel begrijpen!

Metchu

Bericht door Metchu » 20 apr 2010, 20:35

Macboy schreef:Je begrijpt toch wel dat er een verschil is tussen geweld en zinloos geweld ?

Het is in beide gevallen natuurlijk verschrikkelijk voor de nabestaanden. Maar het kan ook een onbedoelde klap zijn uit verdediging of uit irritatie, waardoor iemand bijvoorbeeld gewoon ongelukkig neervalt en ten gevolge daarvan komt te bezwijken. Degene die de klap geeft kan gewoon een normaal iemand zijn, op de verkeerde plaats op het verkeerde moment.

Dit valt geenszins te vergelijken met het alleen of met een groep intrappen op iemand om hem volledig de hersens uit de schedel te slaan zonder enige reden ...

you just lawyerd :mrgreen: :mrgreen:

Plaats reactie