Legaliteit nieuwe flitspaal

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
JohanH

Legaliteit nieuwe flitspaal

Bericht door JohanH » 14 apr 2010, 19:08

Zo even geen idee waar ik het neer moest gooien, dus maar even in 'off-topic'.

Ik zag zonet bij het binnenrijden van Leeuwarden dat men een nieuwe flitspaal heeft geplaatst voor Leeuwarden uit (hier stond al een voor leeuwarden in op 50 km/u). Deze is nu gericht op Leeuwarden uit bij het kruispunt Goutum/Zuiderburen.

Nou hebben ze heel comfortabel een 50 km/bordje geplaatst:
Afbeelding

Maar voor zover ik weet geldt dat bordje tot de eerstvolgende afslag, tenzij er een herhalingsbord volgt.
Afbeelding
Die staat hier dus niet...

Los dat dit gigantisch kassa gaat zijn qua 5-20km/u te hard bekeuringen de komende dagen/weken vroeg ik me af of dit uberhaupt legaal is? Je mag toch gewoon 80 vanaf het punt waar de kruising begint (buiten bebouwde kom).

Macboy/andere experts, enig idee?

Hij staat er pas sinds vandaag, maar doorgaans begin ik ter hoogte van de stoplichten met accelereren als het licht op groen staat... heb geen zin in een lading bekeuringen door 'macht der gewoonte'.

ErikMartijn

Re: Legaliteit nieuwe flitspaal

Bericht door ErikMartijn » 14 apr 2010, 19:18

Mooi kut is dat, ik woon daar in Zuiderburen en moet daar bijna elke dag langs.. :hammer: Het mooie is zelfs dat je op die weg na de stoplichten (richting de waldwei dus) 100 mag, dat 50 bordje begrijp ik dus ook niet helemaal.... misschien voor de mensen die Goutum ingaan.. :hmmm:

Direct na het kruispunt staat dit bord:

Afbeelding

JohanH

Bericht door JohanH » 14 apr 2010, 19:40

Vanuit Zuiderburen heb je er geen last van, tenzij je met 55+ de bocht neemt ;)

Mocht de snelheidsmeting aldaar discutabel zijn, dan stuur ik dit verhaal door richting stadsredactie - kunnen zij er een mooi artikel van breien :bignews:.

Voor zover mijn verkeersregelkennis reikt en voor mijn gevoel mag ik na de stoplichten 80 rijden, dus kunnen die bekeuringen meteen de prullebak in. Het zou logischer geweest zijn om die flitspaal verder richting de brug te plaatsen omdat men daar inderdaad wel eens met 60+ overheen komt jakkeren om nog snel een oranje stoplicht te halen. Daar staat momenteel ook al een snelheidsmeting met zo'n zwart bordje, ook al werkt die regelmatig niet.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 14 apr 2010, 19:50

Dat zwarte bordje op de brug, daar moet je volgens mij gewoon een zo hoog mogelijke score op halen :mrgreen:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 14 apr 2010, 19:52

Zoals de borden er nu staan is het idd 50 bij de stoplichten en vanaf het bord autoweg mag je gewoon weer 100. Jij zegt 80 Johan, maar op een autoweg (blauw bord) mag je toch echt 100 toch?

Flitser zal misschien vooral gericht zijn op door-rood-rijders?

Macboy

Bericht door Macboy » 14 apr 2010, 20:05

Er moet altijd een ruime marge (afstand in meters) zijn vanaf het moment dat je een snelheid X moet rijden tot de plek waar gemeten wordt. Maar ik maak uit de foto op dat het de hele tijd voor dat stoplicht al 50 is toch ? Zo niet, dan mogen ze daar al helemaal niet de snelheid meten. Zo ja, dan is het meten van de snelheid wel terecht, omdat de opheffing van de toegestane snelheid pas na het kruispunt vermeld is en de snelheid juist wil laten zien dat je ondanks het verlaten van de bebouwde kom toch 50 moet rijden.

Maar ik zeg er wel bij dat ik alles even niet in een opslag heb kunnen zien.

JohanH

Bericht door JohanH » 14 apr 2010, 20:09

Mark, het gaat om het stuk vanaf de stoplichten tot aan het autoweg bordje (zie je verderop op mijn 2e foto wel staan). Ik en vrijwel iedere andere automobilist rijden daar nu 80. De lichten staan vrij lang op groen, dus als je aan komt rijden en door kunt rijden accelereer je dan bij het kruispunt van 50+ richting 80-100.

De flitspaal staat inderdaad op een roodlicht lokatie, maar... de flitspaal leeuwarden in (ook te zien op mijn 2e foto) heeft me een keer een bekeuring van 54 km/u opgeleverd. Nou is dat stuk verklaarbaar 50 omdat je daar na het kruispunt de bebouwde kom in rijdt. Hier rijdt je stad uit op een 80 (en later dus 100) km/u weg die een korte beperking tot 50 km/u kent.

Reden van de plaatsing is overigens het volgende ongeluk en veel gezeik vanuit de omwonenden en fietsers van het naastgelegen fietspad die zich onveilig voelen.
Een 18-jarige fietsster uit Leeuwarden is in de nacht van vrijdag op zaterdag op de Drachtsterweg na een aanrijding met een auto overleden.

De vrouw wilde met haar fiets het kruispunt nabij Zuiderburen oversteken. Eenmaal op de rijbaan werd ze aangereden door een 54-jarige automobilist uit Wergea. Ondanks de snelle komst van twee ambulances kwam hulp te laat. Het slachtoffer overleed op de plaats van het ongeval. Bureau Verkeersongevalanalyse onderzoekt de aanrijding. De automobilist verklaarde tegenover de agenten dat hij door het oranje verkeerslicht was gereden. De bestuurder van een grijze MPV-achtige auto stopte wel voor het oranje verkeerslicht. Deze bestuurder moet getuige zijn geweest van de aanrijding, maar is echter doorgereden. De politie komt dat ook graag met deze automobilist(e) in contact. Ook andere getuigen van de aanrijding worden verzocht om contact op te nemen met de politie via 0900 – 8844.

Datum: Zaterdag, 13 December 2008
Overigens wel erg fout van die andere automobilist om gewoon door te rijden na zo'n ongeval... je stopt dan toch even om te kijken of je kunt helpen?

Het gaat overigens om dit google maps kruispunt.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 14 apr 2010, 20:14

Dat verongelukte meisje zat bij mij in de klas op de middelbare school, het schijnt dat ze door rood is gefietst maar dat weet ik niet zeker. Die flitspaal staat er denk ik gewoon zodat men niet met een rotgang op die stoplichten af komt rijden om nog net het groene licht te halen.

steve smith

Bericht door steve smith » 14 apr 2010, 20:18

Tja. Kwam enkele dagen geleden nogal vlotjes door een groen licht heen zetten onder de A27 door bij Raamsdonkveer richting Waalwijk, gelukkig vrij dicht achter een ander. Gelijk (binnen 5 meter) van het kruispunt staat een bord "einde 70km/h" met daarnaast een VW-bus van de knechten die tegemoet-komend z'n driepoot heeft staan. Om je dus terwijl je accelereert naar het einde-bord nog ff op de foto te zetten. Het zijn echt net straatschooiers, alles voor een aalmoes.

JohanH

Bericht door JohanH » 14 apr 2010, 20:18

Ilija, er staat helemaal niets na het kruispunt vermeld! Pas een paar honderd meter na het kruispunt staat een autoweg bord. Iedereen rijdt daar momenteel al 80+.

Misschien is het praktischer uit te leggen via google streetview van dezelfde lokatie. Vanaf waar mag ik harder dan 50 rijden zonder bekeurd te worden?

Erik, het verhaal is dat het meisje zonder licht door rood reed, wat verklaarbaar is als de automobilist door oranje reed... Heel sneu uiteraard, maar dat wordt niet voorkomen met een flitspaal op deze plek. Tegen het jakkeren zou het wel helpen om de flitspaal verder van het kruispunt te plaatsen, daar is ruimte zat.

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 14 apr 2010, 20:26

Beetje vaag daar wat dat betreft..
ErikMartijn schreef:Dat verongelukte meisje zat bij mij in de klas op de middelbare school, het schijnt dat ze door rood is gefietst maar dat weet ik niet zeker. Die flitspaal staat er denk ik gewoon zodat men niet met een rotgang op die stoplichten af komt rijden om nog net het groene licht te halen.
Ik heb nog les gehad van dat meisje haar moeder, die is vorig jaar nog overspannen geweest...

wjn

Bericht door wjn » 15 apr 2010, 12:19

Zover ik weet is het nog altijd zo dat (snelheids)beperkingen of verboden na een kruispunt herhaalt moeten worden. Anders geldt gewoon de max. toegestane snelheid etc. voor die betreffende weg.

Zo aan de foto's te zien is het daar voor de kruising dus 50 (binnen bebouwde kom) en t/m de kruising dus nu ook 50.

Snap het probleem niet zo, lijkt me logisch dat men met dat bordje 50 de snelheid op het kruispunt laag probeert te houden.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 15 apr 2010, 12:49

Lijkt mij ook WJN.

Wat is nu dan het probleem Johan?? Alleen het stukje tussen de kruising en het autoweg bord??

Macboy schreef:Er moet altijd een ruime marge (afstand in meters) zijn vanaf het moment dat je een snelheid X moet rijden tot de plek waar gemeten wordt. Maar ik maak uit de foto op dat het de hele tijd voor dat stoplicht al 50 is toch ? Zo niet, dan mogen ze daar al helemaal niet de snelheid meten. Zo ja, dan is het meten van de snelheid wel terecht, omdat de opheffing van de toegestane snelheid pas na het kruispunt vermeld is en de snelheid juist wil laten zien dat je ondanks het verlaten van de bebouwde kom toch 50 moet rijden.

Maar ik zeg er wel bij dat ik alles even niet in een opslag heb kunnen zien.
Wat is daar nu eigenlijk de stelregel voor Ilija? Ik heb wel eens begrepen dat ze binnen 10 seconden na een snelheidsverandering niet mogen controleren. 10 seconden in de laagst gereden snelheid natuurlijk. Klopt dit, of is dit een fabeltje?
Dus als je ergens 100 mag en daarna nog 50, dan mag een flitser of laser staan na 10 seconden 50km/u rijden na het bord 50.

JohanH

Bericht door JohanH » 15 apr 2010, 15:08

Mark Nauta schreef:Lijkt mij ook WJN.

Wat is nu dan het probleem Johan?? Alleen het stukje tussen de kruising en het autoweg bord??
Klopt Mark, de flitser staat op het kruispunt gericht, waar vrijwel iedereen voorheen al 50+ reed als het licht op groen stond. Zo komt het regelmatig voor dat je over de brug rijdt, de groene lichten ziet en deze groen blijven tot je er voorbij bent. Ik accelereer zelf doorgaans vanaf de stoplichten door, dus zal hier rekening mee moeten houden om niet uit macht der gewoonte met 55-60 op het kruispunt geflitst te worden :(

Los daarvan vraag ik mij af hoe hard ik nu waar mag rijden, want dat is in mijn ogen onduidelijk. Ik heb destijds geleerd dat een beperking tot (dus niet inclusief) een afslag geldt en dat je vanaf daar zonder herhalingsbord de normale weg-snelheid aan mag houden. Als ik Ilija's verhaal zo lees is het gehele kruispunt 50 km/u max. Nu de flitspaal er staat verwacht ik dus ook dat ze flitsen bij 50+ op het kruispunt, terwijl ik hier naar mijn idee mag accelereren richting de 80 en even later bij het autowegbordje naar de 100. De lokatie is in mijn ogen ook onlogisch, die flitspaal hoort op een plek te staan waar mensen de snelheid overschrijden, niet waar ze beginnen met accelereren (zie ook het verhaal van Steve, nog even extra cashen op zo'n plek omdat er altijd wel iemand de fout in gaat...)

wjn

Bericht door wjn » 15 apr 2010, 18:37

Snelheden en andere beperkingen gelden altijd tot een OPrit of NA een kruising, aangezien mensen die de weg op komen rijden op de hoogte moeten worden gesteld. Daar moeten borden herhaald worden.

Uitzondering, bedacht ik me, gelden de "ZONES", bijv. 60km etc. Daar geldt het tot het einde zone bord. Vaak zie je wel herinneringsborden voor zones.
JohanH schreef:De lokatie is in mijn ogen ook onlogisch, die flitspaal hoort op een plek te staan waar mensen de snelheid overschrijden, niet waar ze beginnen met accelereren (zie ook het verhaal van Steve, nog even extra cashen op zo'n plek omdat er altijd wel iemand de fout in gaat...)
De lokatie is wel logisch, 50km/h het kruispunt over ter voorkoming van het aanrijdingen op de kruising. 10 meter later mag je accelereren.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 15 apr 2010, 19:01

ErikMartijn schreef:Dat zwarte bordje op de brug, daar moet je volgens mij gewoon een zo hoog mogelijke score op halen :mrgreen:
Boven de 100 doetie het niet :( We zijn vandaag bijna geflitst, maar we zagen hem net op tijd. Ruim 80% van het dagelijks verkeer rijdt daar te hard, die paal levert goud op de eerste weken.

De vraag is niet of je 50 mag rijden daar of 100, je mag max. 50 over het kruispunt. De vraag moet zijn of je binnen zon korte afstand voor een maximale snelheidsverhoging uberhaupt MAG flitsen.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 15 apr 2010, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik335i

Bericht door Erik335i » 15 apr 2010, 19:04

ErikMartijn schreef:Dat zwarte bordje op de brug, daar moet je volgens mij gewoon een zo hoog mogelijke score op halen :mrgreen:
Haha dat dacht ik eerst ook, maar helaas gaat hij niet verder dan 99!

Macboy

Bericht door Macboy » 20 apr 2010, 14:28

In reactie op de vraag van Mark:

De minimale afstanden tussen gebod en meetplaats zijn:

Code: Selecteer alles

30 km/h 	8 m/s  	80 meter afstand
50 km/h 	14 m/s 	140 meter afstand
60 km/h 	17 m/s 	170 meter afstand
70 km/h 	19 m/s 	190 meter afstand
80 km/h 	22 m/s 	220 meter afstand
90 km/h 	25 m/s 	250 meter afstand
100 km/h   28 m/s 	280 meter afstand 

Koos Buurman

Bericht door Koos Buurman » 20 apr 2010, 14:50

Die gallige flitspaal stad uit is gewoon voor de poen. De discussie omtrent de snelheid en dat bordje max 50 km/h (A1) is op te lossen door het kruispunt binnen de bebouwde te gooien. Dan kunnen ze gelijk het probleem oplossen van het verdwenen kombord bij de ingang van Zuiderburen. Dus kruising in de kom en dus ook de ingang van Zuiderburen. Klaar.

En dan maar verdienen! :protest: :police:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 20 apr 2010, 15:01

Macboy schreef:In reactie op de vraag van Mark:

De minimale afstanden tussen gebod en meetplaats zijn:

Code: Selecteer alles

30 km/h 	8 m/s  	80 meter afstand
50 km/h 	14 m/s 	140 meter afstand
60 km/h 	17 m/s 	170 meter afstand
70 km/h 	19 m/s 	190 meter afstand
80 km/h 	22 m/s 	220 meter afstand
90 km/h 	25 m/s 	250 meter afstand
100 km/h   28 m/s 	280 meter afstand 
Je zou dus zeggen dat de meeting te dicht geplaatst is tov het autoweg bord? Of staat de flitser er voor rood-licht rijders en pakt hij daarnaast ook snelheid mee?

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 20 apr 2010, 16:00

Wat betreft jou stelling johan.. die is deels waar .
Jij maakt er van tot de eerstvolgende afslag... maar het behoort te zijn tot de eerstvolgende kruising.

JohanH

Bericht door JohanH » 20 apr 2010, 16:40

Mike Spanjersbergh schreef:Wat betreft jou stelling johan.. die is deels waar .
Jij maakt er van tot de eerstvolgende afslag... maar het behoort te zijn tot de eerstvolgende kruising.
Dat is meer een woordenspel Mike, een afslag is per definitie een kruising.

Het voelt alleen erg raar aan om daar nu in te moeten houden qua acceleratie. Er zit een 50 km sticker achterop de camera welke komende vanaf de brug erg moeilijk zichtbaar is (er staan een lading grijs-witte palen voor en achter). Ik geef nu maar ter hoogte van het fietspad gas, dat moet wel afdoende afstand zijn om niet geflitst te worden.

Zoals Steven ook al aangeeft is het afstandsverhaal wel erg krom, er zit nooit 140 meter tussen die flitspaal en de kruising gezien de flitspaal een metertje of 10 van de stoplichten af staat.

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 20 apr 2010, 16:49

Ach... als je er een aantal keer gereden hebt dat is het automatisme om met de juiste snelheid langs die paal te gaan.

Plaats reactie